میرنیوز
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، امروزه سیستمی در چراغهای جلو برخی خودروها پیادهسازی شده است که ریشه آن را باید در دهه 50 میلادی پیدا کنیم. این سیستم را اگر بخواهیم به طور ساده شرح دهیم، باید بگوییم که در سر پیچها با گردش فرمان، چراغهای جلو نیز زاویه میگیرند تا دید رو به جلو بیشتر شده و نقاط کور موجود در پیچ نیز در معرض نور چراغها قرار بگیرند.
این سیستم به نام AFS شناخته میشود که مخفف عبارت adaptive frontlight system به معنی چراغهای جلو تطبیقی است. در خودروهایی که فاقد این سیستم هستند، در هنگام ورود به پیچ در جاده، چراغ همیشه رو به مستقیم تابیده و بیرون جاده را بیشتر از مسیر روشن میکند. این عیب خصوصا در مسیرهای کوهستانی و پیچ و خمهای مسیر میتواند بسیار خطرناک باشد. اما خودرویی که مجهز به این سیستم است، در هنگام چرخش و گذر از پیچها عملکرد و ایمنی بیشتر و بهتری خواهد داشت. به این معنی که یک موتور کوچک قرار گرفته درون کاسه چراغها با توجه به سرعت خودرو و میزان انحراف فرمان از خط مرکزی آن، اقدام به چرخش کاسه چراغها میکند. این سیستم میتواند کاسه چراغها را تا 15 درجه به هر طرف بگرداند که در مجموع 30 درجه خواهد بود.
کارکرد AFS در خودروها به این صورت است که درون چراغ جلو، موتورهایی قرار گرفته که لامپ ها و یا LEDها بر روی آن نصب میشوند. این موتور باتوجه به اطلاعات دریافت شده از میزان چرخش چرخ ها از طریق سنسور مورد نظر، لامپ ها و یا LEDهای نصب شده بر روی خود را میچرخاند و به این طریق در پیچ ها که فرمان خودرو میچرخد، وضعیت این موتورها هم تغییر میکند و به این ترتیب بیش تر فضای تاریکی که سر پیچ ها وجود دارد با چرخیدن لامپ ها یا LEDها روشن میشود و اجسام و خودروهایی که در آن ناحیه قرار دارند، قابل رؤیت میشوند و خطر برخورد با آن ها بسیار کم تر. این مدل از پرتاب نور در خودروهایی مانند مزدا 3 New و لکسوس GS 460 به کار برده شده است.
سیستم Adaptive Front Lighting بسیار هوشمندتر نسبت به AFS رفتار میکند. به این صورت که دوربین های تعبیه شده در زیر آینه های کناری، آینه وسط و یا جلوپنجره، خودروهای محرکی را که در مسیر هستند تشخیص میدهد و پرتاب نور را به گونه ای تنظیم میکند که باعث کوری موقت راننده ای که در خلاف مسیر حرکت میکند، نشود و همین طور پرتاب نور را برای خودروهایی که در جلوی خودرو و موافق مسیر حرکت میکنند به گونه ای تنظیم میکند تا بازتاب نور بر آینه های کناری و آینه وسط آن، نیافتد و باعث آزار راننده جلویی نشود. این سیستم پیشرفته هنگام رانندگی در شب، وضعیت پرتاب نور را باتوجه به تشخیص دوربین ها بین دو حالت نوربالا (High-Beam) و نورپایین (Low-Beam)، تغییر میدهد که این تغییر حالت میتواند به طور مجزا بین دو چراغ رخ دهد به این صورت که ممکن است یک چراغ در حالت نورپایین باشد و چراغ دیگر در حالت نوربالا. علت این تغییرِ حالت هم روشن کردن حداکثر مسیر است، البته بدون این که راننده ای با نوربالا اذیت شود.
اما این سیستم بیشترین اثر خود را از سرعت خودرو میگیرد. به این معنی که زاویه کم چرخش که نهایتا برابر با 15 درجه به هر سمت است، برای عبور در سرعتهای بالا که چرخش خودرو به نسبت طول مسیر کم است، کاملا کافی خواهد بود. اما اگر خودرو در حال پارک کردن باشد و یا در یک مسیر کوهستانی پر پیچ و خم در حال تردد است، سیستم AFS به شکل دیگری توانایی خود را افزایش میدهد. به این صورت که اگر سرعت خودرو کم و زاویه پیچش زیاد باشد، در برخی خودروها با روشنشدن چراغهای کناری خودرو که به این منظور تعبیه شدهاند و یا شدیدتر شدن تابش چراغهای جلو، این عیب برطرف میشود. همچنین اکثر خودروهایی که به این سیستم مجهز هستند، در عبور از سربالایی و سراشیبیها نیز از این سیستم بی بهره نخواهند بود. به این معنی که با ورود به یک سربالایی، چراغها رو به پایین زاویه میگیرند تا مسیر بیشتری از روبهرو را روشن کنند و از تابش مستقیم به چشم رانندگانی که از روبهرو میآیند بکاهند و با ورود به یک سراشیبی این عمل به صورت عکس انجام میشود تا در لحظه ورود به سرازیری نیز دید کافی موجود باشد. این سیستم در هنگام دنده عقب رفتن از کار میافتد.
اهمیت این سیستم ها شب هنگام و در جاده های پر پیچ و خم مشخص میشود زیرا هنگام پیچیدن در این جاده ها بدون این سیستم، بسیاری از ناحیه درون پیچ، تاریک میماند و راننده چیزی مشاهده نمیکند، اما اگر خودروی شما مجهز به این آپشن ها باشد قسمت زیادی از ناحیه تاریک درون پیچ روشن میشود و دید راننده نسبت به حالت عادی بیش تر میشود.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
خاک ثروتی بیننسلی و کلید کشاورزی پایدار است
قیمت نفت در نوسان
قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۹/۰۶
بارش باران در تهران طی ساعات آینده
بررسی رصد خانه کشاورزی در کمیسیون اصل ۹۰
۳۱ هزار و ۷۰۰ هکتار چغندرقند پاییزه کشت شد
تاثیر ۴ عامل در میزان محاسبه حقوق دولتی در حوزه معدن
بانک توسعه اسلامی نقش مؤثرتری در تأمین مالی پروژههای ایران ایفا کند
دیدار سهجانبه برای مدیریت آفات و کاهش خسارتهای کشاورزی
رویکرد فعال ایران برای ایفای نقش در تغییر پارادایم صنعتی جهان
تمدید دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات ارزی کوتاهمدت تا پایان سال
۱۴.۵ میلیون تن کالاهای اساسی در بنادر کشور تخلیه شد
مدیرعامل شرکت نفت: برنامه دقیقی برای عبور از زمستان داریم
معاون وزیر نفت: ناترازی انرژی در کشور یک مسئله جدی است
وزیر اقتصاد با رئیس صندوق اوپک گفتگو کرد
ثبت آیفون مسافری از امروز آغاز شد
صادرات گاز ایران به عراق از یک نقطه متوقف شد
معاون وزیر نفت:ناترازی انرژی در کشور یک مسئله جدی است
بازار بهینهسازی برق با صدور گواهی صرفهجویی برای دو سرمایهگذار عملیاتی میشود
خودروسازان باید پول قطعه سازان را بدهند
راهنمای معاملات سامانه ارز تجاری منتشر شد
اتابک: بسیاری از معادن ایمن سازی نشده اند
نرخ ارز در مرکز مبادله ۵ آذر؛ دلار نیما ۵۱ هزار و ۶۴۱ تومان شد
چالشها و فرصتهای توسعه صنعت پتروشیمی برسی شد
الگوی کشت باید پویا و تابع اصول حکمرانی آب باشد
تداوم پیشتازی بورس؛ شاخص کل در آستانه فتح کانال ۲.۴ میلیون
ایران دغدغهای برای فروش و صادرات نفت ندارد
تداوم پیشتازی بورس؛ شاخص کل در مرز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد
همتی تهران را به مقصد ریاض ترک کرد
پرداخت موبایلی تا پایان سال اجرایی میشود