میرنیوز

برنامه‌ریزی ظرفیت خالی سدهای کشور برای مدیریت سیلاب

برنامه‌ریزی ظرفیت خالی سدهای کشور برای مدیریت سیلاب 2020-05-20T15:14:57+04:30

به گزارش ایسنا، رضا اردکانیان در یک برنامه رادیویی اظهار کرد: سال آبی امسال که از مهر ماه سال ۹۸ آغاز شده تا دو روز قبل ۳۰۴ میلی متر بارش در سطح کشور به ثبت رسیده که این عدد در مقایسه با متوسط بلند مدت (۵۱ ساله) بیش از ۳۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه امسال وضعیت خوبی از حیث تامین آب شیرین در کشور وجود دارد، افزود: سال ۹۸ یکی از پر آب ترین سال ها در طول ۵۰ سال اخیر در کشور بوده است.
اردکانیان تصریح کرد: امسال میزان بارش نسبت به سال گذشته شش درصد کاهش داشته است.

وی اظهار امیدواری کرد با آمادگی های چشمگیری که از سال گذشته بویژه پس از سیل ابتدای سال فراهم شده امسال این بارش ها حتی بصورت سیلاب هم فقط برای کشور نعمت باشد.

سیلاب ها موجب خسارت قابل ملاحظه‌ای نشد

وزیر نیرو گفت: سیلاب های که اواخر پائیز سال گذشته در نقاط مختلف کشور از قبیل فلات مرکزی، جنوب شرق و اواخر سال ۹۸ و اوائل سال ۹۹ در منطقه غرب کشور در استان های لرستان و خوزستان به وقوع پیوست خوشبختانه با تدارکی که فراهم شده بود این سیلاب ها موجب خسارت قابل ملاحظه‌ای نشد.

وی افزود: خوشبختانه سیلاب های مزبور خسارت جانی نداشته و خسارت های مالی هم بسیار کم بوده است. اردکانیان بیان کرد: دولت سال گذشته پنج برابر سال های قبل منابع مالی برای لایروبی و مهندسی رودخانه ها، آزاد سازی بستر رودخانه و نظایر این در اختیار وزارت نیرو قرار داد.

او ادامه داد: تلاش های بسیار خوبی در این زمینه انجام شد و فعالیت های گسترده ای هم در حال انجام است. وزیر نیرو گفت: روز پنجشنبه همین هفته مطابق برنامه قرار براینکه بطور مشترک با وزارت جهاد کشاورزی یکی از بزرگترین طرح های آبیاری – زهکشی در منطقه سیستان از استان سیستان و بلوچستان مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی در ادامه ضمن اشاره به آب های متعارف و غیر متعارف افزود: آب های نا متعارف اشاره به انواع آب های دارد که به روش های غیر طبیعی می توان آنها را استحصال کرد.

وی اظهار کرد: شیرین کردن آب شور دریا و استفاده از آب های لایه های عمیق زمین یا در گسل ها اینها هم نیاز به مطالعات وسیع و هم سرمایه گذاری مبتنی بر توجیه اقتصادی دارد.

اردکانیان بیان کرد: با توجه به دسترسی خوبی که کشور بویژه در مرزهای جنوبی به آب های آزاد دارد، بر اساس سیاستی که دولت از سال های گذشته در پیش گرفته مطالعات وسیعی برای ۱۷ استان آغاز شده و اکنون به مرور کار تخصیص آب دریا برای مصارف ضروری چه شیرین کردن به قصد استفاده در بخش آشامیدنی و چه به قصد بهره برداری در بخش صنعت با سرمایه گذاری خود این بخش در حال انجام است.

وی گفت: ایران با کشورهای همسایه هم در شمال، هم شمال غرب و شرق هم در شرق و هم در غرب آب های مشترک در قالب رودخانه و حوزه های آبریز دارد و بر اساس پروتکل های فی مابین حقوق خود را استیفا می کند.

وزیر نیرو افزود: طرح های مختلفی برای توسعه منابع آب و خاک در ۱۲ استان مرزی کشور به ویژه از سال ۱۳۹۳ آغاز شده است. وی تصریح کرد: سرجمع ۲۷ تا ۲۸ هزار میلیارد تومان در طول شش سال گذشته از محل اعتبارات دولت و صندوق توسعه ملی در این مناطق سرمایه گذاری شده است.

اردکانیان اضافه کرد: این پروژه ها در قالب سد، آبیاری و زهکشی، نیروگاه های آبی در حال احداث و تکمیل است که امسال تعدادی از این طرح ها به بهره برداری خواهد رسید.

وزیر نیرو افزود: کشور در حال نزدیک شدن به فصل گرم سال است و در برخی از استان ها فصل گرم سال آغاز شده است.

وی اظهار کرد: بدون شک در فصل گرم افزایش مصرف آب و انرژی را خواهیم داشت و شکی در این قضیه نیست.

لزوم همراهی هموطنان برای تابستان

اردکانیان از تمامی هموطنان خواست همانند دو سال گذشته همراهی داشته باشند تا بتوان تابستان را بدون مشکل سپری کرد. وی گفت: هرچه قدر در مصرف آب و برق صرفه جویی و همینطور روش های صحیحی در مصرف این منابع بکارگرفته شود با اطمینان بیشتری فصل گرم سال پشت سر گذاشته خواهد شد.
وزیر نیرو افزود: عمده منابع درآمدی بخش آب و برق کشور داخلی است. وی اظهارداشت: این بخش چندان از بودجه دولت بهره مند نیست بلکه بیشتر متکی است به قیمت یارانه ای آب و برق که از مشترکان دریافت می کند.

اردکانیان در ادامه از تمامی مشترکان خواست با توجه به پایان مهلت تعویق پرداخت قبوض آب و برق همراهی لازم را داشته باشند تا مجموعه وزارت نیرو بتواند بدون مشکل هم طرح ها را اجرا کند هم تعمیر و نگهداری را انجام دهد و هم بتواند حقوق و مزایای قانونی پرسنل را به موقع پرداخت کند.

وی گفت: آب و برق دو صنعت زیر ساختی کشورهستند و نقش مهمی در توسعه بخش های مختلف کشور از قبیل صنعت، معدن، کشاورزی، بهداشت، درمان، خدماتی و زندگی روزمره دارند.

وزیر نیرو در بخش دیگری از این مصاحبه به موضوع پویش «الف –ب- ایران» اشاره کرد و افزود: این پویش از نیمه دوم سال گذشته در کشور آغاز شده است.

وی اظهار کرد: این وزارتخانه به مردم وعده داده بود تا پایان سال ۹۸ تعداد ۲۲۷ پروژه را با سرمایه گذاری بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان افتتاح کند.

اردکانیان گفت: تمامی این پروژه ها با تلاش ها و حمایت های صورت گرفته تا پایان سال گذشته افتتاح و به بهره برداری رسید. وی افزود: امسال به اتکای این تجربه همان پویش در مقیاس بزرگتری در سطح کشور آغاز شده است.

وزیر نیرو اظهار کرد: سال پیشرو در قالب پویش «الف-ب-ایران» ۲۵۰ پروژه با سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان عملیاتی خواهد شد. سال ۹۹ علاوه بر ساخت و سازها، سدها، شبکه های آبیاری و زهکشی، نیروگاه ها، تصفیه خانه ها، آبرسانی به شهر روستا و نظایر این اصلاح ساز و کارها، روال ها، رویه ها، دستور العمل ها، گردش کارها، افزایش راندمان ها، کاهش تلفات و مواردی از این دست در دستور کار است. این پویش از سه هفته پیش در کشورآغاز شده است.

وی ادامه داد: برنامه ریزی وزارت نیرو اینکه تا پایان سال ۹ سد بزرگ در هشت استان کشور را به بهره برداری و همینطور ۹ سد دیگر را در ۹ استان به مرحله آبگیری برساند.
وزیر نیرو گفت: جدا از این امسال ۱۱ شبکه اصلی آبیاری و زهکشی به وسعت ۵۴ هزار هکتار در کشور افتتاح خواهد شد که این پروژه ها نقش مهمی در امنیت غذایی کشور دارند.

وی افزود: امسال با بهره برداری این پروژه ها در بخش کشاورزی جهش تولید خوبی خواهیم داشت. اردکانیان تصریح کرد: این وزارتخانه برنامه دارد در سال پیشرو به ۱۷۰۸ روستای جدید به جمعیت یک میلیون نفر در ۳۱ استان کشورآبرسانی کند.

وی ادامه داد: علاوه بر این ۱۲ تصفیه خانه آب، ۱۸ تصفیه خانه فاضلاب، ۲۰ واحد نیروگاه حرارتی با ظرفیت بیش از سه هزار مگاوات، ۶۴ پروژه نیروگاهی در حوزه تجدید پذیر با ظرفیت بیش از ۳۰۰ مگاوات ظرفیت با مشارکت بخش خصوصی تا پایان سال در استان های مختلف کشور افتتاح خواهد شد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است

 هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
2024-04-14T14:25:05+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ساعت ۱۲ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار شده است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
2024-04-14T14:11:40+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط

 آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
2024-04-14T14:11:37+03:30
دومین حراج سکه در سال جدید بناست از ساعت ۱۲ فردا دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز شود.

ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد

 ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد
2024-04-14T14:11:37+03:30
رئیس اتاق ایران گفت: نیروهای رزمنده ایران پاسخ درخوری به رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی داد و امیدواریم این تنبیه اخلاقی برای همه دنیا باشد.

ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد

 ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
2024-04-14T14:11:36+03:30
بعد از پاسخ ایران به اسرائیل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت ها در بازار طلا وسکه هم آغاز شده تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون همبالا رفته...

صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت

 صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
2024-04-14T13:45:02+03:30
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال ۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به...

مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند

 مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
2024-04-14T13:45:00+03:30
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای با اشاره به ابطال پروازهای این شرکت اعلام کرد:مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند.

هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان

 هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان
2024-04-14T13:44:58+03:30
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیال‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر برای این استان‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرد.

شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند

 شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند
2024-04-14T13:44:58+03:30
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: به‌هیچ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند ...

گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T13:44:57+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، به‌خلاف پیش‌بینی‌ها بازار ارز نه‌تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه

 افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
2024-04-14T12:51:40+03:30
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ریزش ۱۱ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار واحد رسید.

۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد

 ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
سهام هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای واگذاری از طریق مزایده آگهی شد.

ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد

 ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
پروازهای فرودگاه‌های مهراباد، شیراز، اصفهان، بوشهر و فرودگاه‌های غرب کشور تا ساعت ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین باطل شد.

گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T12:51:36+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، برخلاف پیش بینی ها بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

 چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
2024-04-14T12:24:52+03:30
انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در ...

جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد

 جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
2024-04-14T12:24:50+03:30
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی(خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳ را برای اجرا به استانها اعلام کرد.

کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور

 کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
2024-04-14T12:11:38+03:30
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به کاهش نرخ فرونشست زمین در برخی مناطق کشور گفت: ممکن است علت این کاهش رسیدن پهنه فرونشست به سطح سخت باشد که البته مور...

پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید

 پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
2024-04-14T12:11:38+03:30
درحال حاضر با وجود ۳۰ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است.

اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام

 اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
2024-04-14T11:31:47+03:30
بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ درگیری و نااطمینانی سیاسی دارد اما پس از بر طرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند ...

چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟

 چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
2024-04-14T11:05:05+03:30
سرمایه‌گذاری مستمر، بهبود شرایط تجارت و کسب‌وکار و ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم از جمله شروط لازم برای رشد اقتصادی مداوم است و بدون تحقق این موارد نمی‌توا...

جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد

 جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
بررسی جداول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد که در بخش منابع و مصارف یارانه‌ها، مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و ک...

حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد

 حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
خبری از رونق معاملات در بازار لوازم خانگی نیست و همه خریدهای خود را به ماه های آینده موکول کرده‌اند اما نکته مهم اینجاست توزیع کالاها نیز توسط تولیدکنندگان ...

سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود

 سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود
2024-04-14T11:05:04+03:30
مدیرعامل صندوق ملی مسکن از راه‌اندازی سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد و خواستار عمل کردن سازمان برنامه و بودجه برای تزریق منابع به این صندوق شد.

بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲

 بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
2024-04-14T11:05:04+03:30
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واردات دو میلیارد دلاری بنزین در سال گذشته، از پیش بینی کسری ۳۰۰ همتی بودجه برای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد

 اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
2024-04-14T11:05:03+03:30
بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟

 تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
2024-04-14T11:05:03+03:30
در حالی ۲۵ روز از سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» می گذرد، که وزارت صمت هنوز هیچ برنامه مشخصی برای عملیاتی کردن این شعار اعلام نکرده ...

یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد

 یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
یارانه سه دهک اول به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد

 شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
شرایط انتخاب و واریز وجه مجدد به تعداد محدود برای متقاضیان گروه دنا بهار ۱۴۰۳ سامانه یکپارچه ایجاد شد.

دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد

 دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
در روز جاری به دلیل وقوع شرایط اضطراری و با استناد به مفاد دستور العمل پذیرش انبار و صدور ، دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد.

مردم نگران تامین بنزین نباشند

 مردم نگران تامین بنزین نباشند
2024-04-14T11:05:02+03:30
مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تأکید بر اینکه "موجودی سوخت جایگاهها و مخازن ذخیره تکمیل است"، گفت: بنزین به میزان کافی موجود است؛ مردم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)