میرنیوز
به گزارش ایسنا، در برنامه گفتوگو ویژه خبری شب گذشته(شنبه) با موضوع نابسامانی قیمت خودرو با حضور عباس تابش- رییس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان- و امیرحسن کاکایی- عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علموصنعت و کارشناس این حوزه برگزار شد. گفتنی است رضا شیوا- رییس شورای رقابت- و مرتضی شجاعی- کارشناس صنعت خودرو- در این برنامه و ارتباط به اظهار نظر و توضیحات پرداختند.
امیرحسن کاکایی در این برنامه با اشاره به اینکه در حال حاضر، انواع سازمانهای نظارتی و امنیتی بر دو خودروساز بزرگ کشور نظارت دارند. ۲۸ خودروساز خصوصی هم داریم که به علت تحریمها، تقریباً تعطیل شدند. با آن روندهای دستوری قیمتها، دو خودروساز اصلی هم به سمت توقف تولید پیش میرفتند، اما با انواع تمهیداتی که دولت در این دو سال اندیشیده شد، تولید خودرو به حدود ۷۶۰ هزار دستگاه در سال رسید. چنانچه اقتصاد و نحوه قیمتگذاری، اصلاح شود میتوان تولید خودرو را در شرایط فعلی هم به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه رساند.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علموصنعت ایران ضمن تاکید بر اینکه شرایط تحریمی موجب کاهش تولید خودرو شده است، افزود: تحریمهای فعلی در مقایسه با تحریمهای دور قبل در سال ۱۳۹۱ سختتر شده است. نحوه قیمتگذاری خودرو طی دو سال اخیر به گونهای بوده است که هر خودروساز به طور متوسط برروی هر خودرو حدود ۳۰ میلیون تومان زیان ایجاد کرد. خودروساز، هر پراید را به قیمت بهمن ماه سال ۱۳۹۷ به نرخ ۳۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عرضه کرد و قیمت ۹۰ میلیونی پراید در بازار به خودروسازان ربطی ندارد. سوال بنده از آقای شیوا این است که اصلا زیان ده بودن خودروسازان را قبول دارند؟ قبول دارند که طی دو سال اخیر دو خودروساز بزرگ در مجموع متحمل ۴۰ هزار میلیارد تومان ضرر و زیان شده اند؟
این فعال صنعت خودرو با بیان اینکه در دو سال اخیر قیمت مواد اولیه حدود سه برابر شده است، تصریح کرد: قیمتگذاری خودرو یا باید براساس مهندسی هزینه یا براساس حاشیه بازار باشد. خودروسازی نیاز به سرمایهگذاری داشته تا بتواند تیراژ تولید خود را بالا ببرد؛ در اینصورت پس از پنج الی شش ماه، قیمتها کاهش مییابد.
در ادامه مرتضی شجاعی- دیگر کارشناس بازار خودرو- نیز گفت: در وضعیت فعلی بازار و با جستجو در نشانیهای اینترنتی، خودروهای صفر مدل ۱۳۹۷ را هم پیدا میکنیم که نشان میدهد برخی افراد بر روی خودروهای تولید داخل، دو سال سرمایه گذاری کردهاند. این موضوع نشان میدهد هم سیاستگذار و هم تولیدکننده مسیری را طی کرده که فرد را متقاعد کرده است که بیش از دو سال، سرمایه خود را بخواباند.
وی با اشاره به اینکه ساختار حاکمیت ایران تحت تحریم و تهدید غرب و به ویژه آمریکا بوده است، افزود: راهبردها و سیاستگذاریهای ما برای صنعت خودرو، درست نبوده است، چراکه اگر این چنین بود تولید خودروی پراید و یا ۴۰۵ نباید پس از این همه سال به این قیمت و کیفیت برسد و با خروج از خط تولید، قیمت هم افزایش یابد.
شجاعی تاکید کرد: از اسفند ماه سال گذشته فروش فوری نداریم اما بر اساس خبرهایی، خودروهای پرتیراژ از خط تولید خارج میشود و اظهار نظرهایی میکنند که منتظر پراید ۱۰۰ میلیون تومانی باشید.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
خصوصی سازیِ غلط، مانع بزرگ افزایش تولید در ایران!
برنامه افزایش مرحلهای عرضه اوپکپلاس بدون تأخیر اجرا میشود
فروش مرسدس بنز ۸ میلیاردی در حراج خرده فروشی خودرو
تامین منافع کشورهای حاشیه خزر با ورود به کریدورهای دیجیتال
نرخ توافقی سبد معیشتی امروز مشخص میشود؟
تأمین مالی جمعی، فرصتی مغفول برای رشد اقتصادی ایران
وزیر نیرو: هفتهای ۲۰ مگاوات به ظرفیت تجدید پذیرها افزوده میشود
سهمیه بنزین اسفندماه امشب شارژ میشود
آغاز پیشفروش بلیت سفرهای جادهای ایام نوروز از فردا
کاهش گاز تحویلی نیروگاهها فرصت ذخیرهسازی سوخت مایع را گرفت
بازار سیبزمینی هفته آینده متعادل میشود
تداوم موج سرما درکشور و نیاز مبرم به صرفه جویی انرژی
اولین همایش ملی تأمین مالی جمعی برگزار می شود
همایش ملی سامانه مؤدیان و صورتحساب الکترونیکی برگزار میشود
افزایش ۱۰ میلیون مترمکعبی برداشت گاز از پارس جنوبی
سهم پول از نقدینگی به ۲۴.۴ درصد رسید
افزایش ۳۵ درصدی پروازهای نوروزی بدون تغییر قیمت
دریافت مالیات از تولید و سرمایهگذاری باید کاهش یابد
پیشفروش بلیت قطارهای نوروزی در دهه اول اسفند
هواشناسی ایران ۳۰ بهمن؛ ورود ۳ سامانه بارشی جدید به کشور
خط آهن کرمانشاه به خسروی گامی استراتژیک برای توسعه تجارت
۹۳ درصد مردم سوءمدیریت داخلی را عامل اصلی مشکلات اقتصادی میدانند
هشدار امشب هواشناسی؛ فعالیت سامانه بارشی جدید در ۲۶ استان
دیدار وزیر اقتصاد با وزیر دارایی ترکیه
تحویل بیش از ۷ میلیارد لیتر نفتگاز نیروگاهی در ۶ ماهه دولت چهاردهم
مصرف ۶۰۰ میلیون متر مکعبی گاز در ۲۸ روز بهمن ماه
همتی به دنبال عادی سازی روابط اقتصادی ایران در منطقه است
فردا در مجلس پاسخگوی سؤالات نمایندگان خواهم بود
وزیر اقتصاد با وزیر برنامهریزی و توسعه اقتصادی جمهوری مصر دیدار کرد
گسترش روابط اقتصادی لازمه روابط سیاسی پایدار با کشورهای منطقه است