میرنیوز

صادرات ٦٠ میلیارد دلار کالا و خدمات در دوران تحریم

صادرات ٦٠ میلیارد دلار کالا و خدمات در دوران تحریم 2020-04-21T17:16:43+04:30

به گزارش ایسنا، حسین مدرس خیابانی امروز (سه‌ شنبه) با حضور در مرکز ملی فرش ایران اظهار کرد: دو مفهوم در حوزه تجارت در حال حاضر شکل گرفته که دولت و بخش خصوصی بر روی ضرورت آن متفق القول هستند؛ به این معنا که تا پیش از این نیاز به اثبات و چکش کاری بسیاری بر روی پذیرش این مفهوم در بین اقشار مختلف سیاست‌گذاران، تصمیم گیران و مجریان وجود داشت؛ اما اکنون برای همه ضرورت آن اثبات شده است. یکی از این مفاهیم در حوزه تجارت داخلی و دیگری در حوزه تجارت خارجی متمرکز است؛ به نحوی که ذخیره سازی کالاهای اساسی امروز یک ضرورت برای کشور به شمار می‌رود و همه به این جمع بندی رسیده اند که کالا باید ذخیره سازی شود تا با شوک‌های عرضه و تقاضا بتوان به موقع مقابله کرد.

وی افزود: در مقاطعی پیش از شیوع کرونا یا برخی اتفاقات داخلی کشور که منجر به افزایش تقاضا برای خرید کالاها شده است، برخی بر روی موضوع ذخیره سازی تشکیک می‌کردند، اما امروز با شیوع ویروس کرونا ثابت شد ذخیره سازی یک امر واجب و ضروری است.

مدرس خیابانی، با بیان اینکه بررسی‌ها در دنیا نشان می‌دهد که ۸۸ کشور صادرات غذا را ممنوع کرده اند و اگرچه ایران به لحاظ تولید غذا مشکلی ندارد اما باید ذخایر خود را برای مواقع اضطراری حفظ کرده و در حالت آماده باش نگاه دارد، ‌ اظهار کرد: بسیاری از کشورهای دنیا امروز غلات خود را حفظ کرده و برای مواقع ضروری ذخیره سازی استراتژیک انجام می‌دهند تا بتوانند از بحران‌ها عبور کنند بنابراین کار ذخیره سازی کالاهای اساسی امروز یک اولویت و اهمیت بلامنازع است.

٢.٧ میلیون بشکه نفت یک دلاری می توانست برای اقتصاد ایران فاجعه آمیز شود

مدرس خیابانی صادرات غیرنفتی را از جمله اولویت‌های دیگر کشور دانست و خاطرنشان کرد: صادرات امروز توانسته اقتصاد ملی ایران را از نفت فاصله دهد و اثبات کند که اگر ضریب وابستگی بالایی به درآمدهای نفتی داشتیم امروز به طور قطع با چالش‌های جدی مواجه می‌شدیم به نحوی که اگر همچنان ایران قابلیت فروش دو میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت را با نرخ ۵۰ دلاری در بودجه داشت و روی منابع درآمدی آن به منظور اداره کشور حساب باز کرده بود به طور قطع با رسیدن قیمت نفت به یک دلار وضعیت بسیار بدی را تجربه می‌کرد.

وی افزود: وقوع اتفاقاتی همچون شیوع بیماری کرونا نشان داد دیگر نمی‌توان روی نفت حساب باز کرد چرا که علاوه بر اینکه به دلیل محدودیت‌ها نمی‌توان طلای سیاه را در بازارهای جهانی فروخت و از درآمد آن استفاده کرد بلکه تمام جاری، عمرانی، بودجه، حقوق، یارانه، تأمین کالا و مواد اولیه در صورت وابستگی به نفت در شرایط کنونی، با مشکل مواجه می‌شدند.

ایران علیرغم تحریم ۶٠ میلیارد دلار کالا و خدمات فروخت

مدرس خیابانی با بیان اینکه کشور در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ با ارزش غیرنفتی اداره شده، تصریح کرد: علیرغم همه مشکلات توانسته ایم ۴۱.۳ میلیارد دلار کالا به وزن ۱۳۵ میلیون تن صادر کنیم یک رکورد را به ثبت رسانده‌ایم که البته برخی معتقدند این رقم بسیار بالاتر است چرا که به دلیل پیمان سپاری ارزی بسیاری از صادرکنندگان کم اظهاری می‌کنند و البته باید به رقم ۱۲ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی، گردشگری و گاز را هم اضافه کرد که مجموع صادرات ایران را به حدود ۶۰ میلیارد دلار می‌رساند.

وی افزود: اگر فاصله گرفتن از نفت و خودباوری ملی وجود نداشت شوک‌های اقتصادی از قبل کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای دنیا بروز می‌کرد و ضربه شدیدی بر اقتصاد ایران وارد می‌آورد بنابراین اکنون ایران توانسته با اتکا به درآمدهای صادراتی از چنین شوک‌هایی نجات یابد.

مدرس خیابانی با بیان اینکه اصل صادرات را باید قبول کرده و بر روی افزایش آن کار جدی صورت داد، تصریح کرد: صادرات اقلام دارای مزیت صادراتی از جمله فرش دستباف باید تقویت شود تا بتوان درآمدهای ارزی از محل صادرات غیرنفتی را افزایش داد و این در شرایطی است که در دهه ۸۰ صادرات فرش تا دو میلیارد دلار افزایش یافته و سهم این هنر صنعت اصیل ایرانی در صادرات غیرنفتی بسیار اثرگذار بود، اما در سال ۱۳۹۷ صادرات به کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار و در سال  ۱۳۹۸ به دلیل تحریم‌ها و تغییر برخی بازارها به کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار رسیده که باید برای آن به صورت جدی فکری کرد.

فرش دستباف حربه دشمنان برای ضربه به اشتغال و معیشت مردم را بی اثر می کند

قائم مقام وزیر صمت با تاکید بر ضرورت تشکیل منظم و مساله محور جلسات کارگروه توسعه صادرات فرش دستباف، خاطرنشان کرد: در حال حاضر کارگروه‌های منسجم با عملکرد مناسبی همچون کارگروه تنظیم بازار و کارگروه توسعه صادرات به خوبی نشان داده که این روش برای صادرات فرش هم می‌تواند الگو باشد و با حضور دستگاه‌های متولی و به صورت مساله محور مشکلات و چالش‌ها را طرح، بررسی و حل و فصل نمود.

وی افزود: امروز شورای فرش باید همچون ستاد تنظیم بازار با حضور پررنگ تمام دستگاه‌ها به صورت مرتب تشکیل جلسه دهد و در آن دستگاه‌های اثرگذاری همچون بانک مرکزی، گمرک، بیمه تأمین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی حضور داشته باشند تا بتوان مشکلات را حل و فصل کرد. این در شرایطی است که شورای راهبردی تولید و صادرات کشور باید با دو رویکرد کشوری و استانی تلاش کند تا مسائل و مشکلات پیش روی فرش دستباف را حل کند، به این معنا که آمار دقیقی از تولید هر استان، نوع تولید فرش آن، میزان صادرات آن، و مشکلات و چالش‌های پیش رو لحاظ شده و کار پیش رود.

این مقام مسئول در ادامه تاکید کرد که فرش دستباف ایران باید همچنان یکی از کالاهای اثرگذار در صادرات غیرنفتی باشد چرا که همچنان دنیا اگرچه رقیب‌هایی برای فرش ایرانی به خود می‌بیند اما اصالت فرش ایرانی را با برند ایران می‌شناسد.

بنا بر اعلام شاتا، وی همچنین با بیان اینکه فرش دستباف از جمله صنایعی است که می‌تواند به خوبی مشکل اشتغال کشور را حل کند، تصریح کرد: سرمایه اولیه برای راه اندازی کارگاه‌های قالیبافی و اشتغال‌های مرتبط با آن در مقایسه با سایر صنایع بسیار ناچیز است این در شرایطی است که دشمنان ایران به دنبال ضربه زدن به اشتغال و معیشت مردم هستند بر این اساس فرش دستباف ایران با تمرکز بر تمامی روستاها و آن دسته از نقاطی که نه دامپروری و نه کشاورزی دارند می‌تواند اشتغال را حفظ و ارتقا داده و به معیشت مردم کمک کند بنابراین باید به صورت ویژه روی حمایت از تولید و صادرات فرش دستباف کار کرد.

وی ادامه داد: مشکلات پیش روی فرش در حوزه تولیدکنندگان و صادرکنندگان باید فهرست شده و گام به گام برای رفع آنها حرکت کرد این در شرایطی است که از نظرات بخش خصوصی باید در این حوزه به خوبی بهره مند شد.

مداخله دولت مشروط به حذف تصدی و حمایت از بخش خصوصی سالم یک ضرورت است

مدرس خیابانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مداخله دولت در تمامی کشورها در اقتصاد خاطر نشان کرد: شیوع ویروس کرونا در دنیا سبب افزایش سطح مداخلات دولتی حتی در کشورهای شود که ادعای آزادترین اقتصادهای جهان را دارد در حالی که هم اکنون دولت‌ها وارد عمل شده و نقش حاکمیتی خود را انجام می‌دهند در حالی که در ایران برخی به دنبال این هستند که مداخلات ایرانی را حذف کرده و اقتصاد بازار آزاد را دنبال کنند در حالی که ما باید تعریف دقیقی از مداخلات دولتی داشته باشیم.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در توضیح این مطلب خاطرنشان کرد: مداخله حاکمیت در اقتصاد صدردصد ضروری است ولی این به معنای افزایش تصدی گری دولت نیست و دولت باید از مداخلات غیرضروری جلوگیری کند چرا که ما همچنان معتقدیم دولت تولیدکننده و تاجر خوبی نیست و حتی یک متر هم نمی‌تواند فرش دستباف تولید و صادر کند اما این مساله با مداخله حاکمیت در برخی بخش‌ها که مفهوم رگولاتوری و تنظیم گری را دارد کاملاً متفاوت است. باید مداخلات دولتی به صورت هدفمند و در جهت حمایت و تقویت بخش خصوصی سالم و اثرگذار در اقتصاد ایران باشد و وارد حوزه تصدی‌گری نشود.

مدرس خیابانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت اوراسیا و تعرفه ترجیحی با کشورهای عضو این اتحادیه خاطرنشان کرد: با صفر کردن برخی تعرفه‌های واردات کالاهای ایرانی از سوی اتحادیه اوراسیا صادرات ایران به این کشورها ۷۵ درصد افزایش یافته که فرش ایران می‌تواند از این مزیت بهره مند شود.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است

 هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
2024-04-14T14:25:05+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ساعت ۱۲ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار شده است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
2024-04-14T14:11:40+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط

 آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
2024-04-14T14:11:37+03:30
دومین حراج سکه در سال جدید بناست از ساعت ۱۲ فردا دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز شود.

ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد

 ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد
2024-04-14T14:11:37+03:30
رئیس اتاق ایران گفت: نیروهای رزمنده ایران پاسخ درخوری به رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی داد و امیدواریم این تنبیه اخلاقی برای همه دنیا باشد.

ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد

 ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
2024-04-14T14:11:36+03:30
بعد از پاسخ ایران به اسرائیل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت ها در بازار طلا وسکه هم آغاز شده تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون همبالا رفته...

صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت

 صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
2024-04-14T13:45:02+03:30
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال ۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به...

مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند

 مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
2024-04-14T13:45:00+03:30
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای با اشاره به ابطال پروازهای این شرکت اعلام کرد:مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند.

هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان

 هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان
2024-04-14T13:44:58+03:30
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیال‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر برای این استان‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرد.

شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند

 شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند
2024-04-14T13:44:58+03:30
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: به‌هیچ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند ...

گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T13:44:57+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، به‌خلاف پیش‌بینی‌ها بازار ارز نه‌تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه

 افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
2024-04-14T12:51:40+03:30
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ریزش ۱۱ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار واحد رسید.

۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد

 ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
سهام هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای واگذاری از طریق مزایده آگهی شد.

ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد

 ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
پروازهای فرودگاه‌های مهراباد، شیراز، اصفهان، بوشهر و فرودگاه‌های غرب کشور تا ساعت ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین باطل شد.

گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T12:51:36+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، برخلاف پیش بینی ها بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

 چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
2024-04-14T12:24:52+03:30
انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در ...

جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد

 جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
2024-04-14T12:24:50+03:30
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی(خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳ را برای اجرا به استانها اعلام کرد.

کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور

 کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
2024-04-14T12:11:38+03:30
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به کاهش نرخ فرونشست زمین در برخی مناطق کشور گفت: ممکن است علت این کاهش رسیدن پهنه فرونشست به سطح سخت باشد که البته مور...

پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید

 پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
2024-04-14T12:11:38+03:30
درحال حاضر با وجود ۳۰ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است.

اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام

 اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
2024-04-14T11:31:47+03:30
بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ درگیری و نااطمینانی سیاسی دارد اما پس از بر طرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند ...

چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟

 چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
2024-04-14T11:05:05+03:30
سرمایه‌گذاری مستمر، بهبود شرایط تجارت و کسب‌وکار و ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم از جمله شروط لازم برای رشد اقتصادی مداوم است و بدون تحقق این موارد نمی‌توا...

جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد

 جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
بررسی جداول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد که در بخش منابع و مصارف یارانه‌ها، مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و ک...

حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد

 حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
خبری از رونق معاملات در بازار لوازم خانگی نیست و همه خریدهای خود را به ماه های آینده موکول کرده‌اند اما نکته مهم اینجاست توزیع کالاها نیز توسط تولیدکنندگان ...

سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود

 سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود
2024-04-14T11:05:04+03:30
مدیرعامل صندوق ملی مسکن از راه‌اندازی سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد و خواستار عمل کردن سازمان برنامه و بودجه برای تزریق منابع به این صندوق شد.

بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲

 بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
2024-04-14T11:05:04+03:30
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واردات دو میلیارد دلاری بنزین در سال گذشته، از پیش بینی کسری ۳۰۰ همتی بودجه برای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد

 اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
2024-04-14T11:05:03+03:30
بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟

 تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
2024-04-14T11:05:03+03:30
در حالی ۲۵ روز از سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» می گذرد، که وزارت صمت هنوز هیچ برنامه مشخصی برای عملیاتی کردن این شعار اعلام نکرده ...

یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد

 یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
یارانه سه دهک اول به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد

 شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
شرایط انتخاب و واریز وجه مجدد به تعداد محدود برای متقاضیان گروه دنا بهار ۱۴۰۳ سامانه یکپارچه ایجاد شد.

دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد

 دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
در روز جاری به دلیل وقوع شرایط اضطراری و با استناد به مفاد دستور العمل پذیرش انبار و صدور ، دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد.

مردم نگران تامین بنزین نباشند

 مردم نگران تامین بنزین نباشند
2024-04-14T11:05:02+03:30
مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تأکید بر اینکه "موجودی سوخت جایگاهها و مخازن ذخیره تکمیل است"، گفت: بنزین به میزان کافی موجود است؛ مردم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)