میرنیوز

بخشنامه سازمان امور مالیاتی برای بررسی حسابهای بانکی/ نحوه طبقه بندی تراکنش های بانکی اعلام شد

بخشنامه سازمان امور مالیاتی برای بررسی حسابهای بانکی/ نحوه طبقه بندی تراکنش های بانکی اعلام شد 2020-04-19T18:53:31+04:30

به گزارش خبرنگار مهر، امیدعلی پارسا، رئیس کل سازمان امور مالیاتی در بخشنامه‌ای، نحوه بررسی و رسیدگی به اطلاعات پولی و مالی واصله از جمله تراکنش‌های بانکی را اعلام کرد.

در این بخشنامه، به منظور ایجاد وحدت رویه و ساماندهی در بررسی و رسیدگی به تراکنش‌های بانکی مشکوک ارسالی به ادارات کل امور مالیاتی، مقرر شده است:

۱- به منظور هدایت، هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه، در هر یک از ادارات کل امور مالیاتی، کمیته ویژه‌ای متشکل از مدیرکل امور مالیاتی (رئیس کمیته)، معاون حسابرسی مالیاتی (دبیر کمیته) و سایر معاونین حسب مورد، رئیس امور حسابرسی مالیاتی (مدیر حسابرسی مالیاتی) ذی‌ربط، نماینده دادستانی انتظامی مالیاتی، مسئول حراست اداره کل و رؤسای گروه حسابرسی ویژه حسب مورد تشکیل و پس از دریافت اطلاعات پولی و مالی از جمله تراکنش‌های بانکی از دفتر مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی، با امعان نظر به اینکه کلیه اقلام پولی وارده به حساب‌های بانکی مؤدیان مالیاتی به تنهایی دلیلی بر وجود درآمد نبوده و باید در بررسی و حسابرسی مالیاتی واقعیت امر مد نظر قرار گیرد بنابراین کمیته فوق قبل از دعوت از مؤدی و ورود به امر حسابرسی مالیاتی، حجم ریالی گردش حساب‌های بانکی واصله را با سوابق مالیاتی و حجم فعالیت‌های تشخیصی مؤدی یا سایر فعالیت‌های مالی اشخاص مطابقت داده و در صورتی که اکثریت اعضا، اطلاعات تراکنش‌های بانکی واصله برای هر سال را با عملکرد مالی یا مالیاتی همان سال مؤدی و مالیات‌های تشخیصی و مطالبه شده به صورت تقریبی همخوان بدانند، الزامی به حسابرسی مالیاتی اطلاعات فوق نبوده و از این حیث مالیاتی متصور نخواهد بود. در راستای این حکم صرفاً صورتجلسه‌ای مبنی بر عدم نیاز به صدور برگ تشخیص مالیات توسط کمیته مذکور تنظیم و از طریق اداره کل ذی‌ربط برای دفتر مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی ارسال می‌شود. لکن در صورتی که پس از بررسی‌های مربوطه از نظر کمیته، اطلاعات تراکنش‌های بانکی قابل بررسی تشخیص داده شود، موضوع بررسی‌ها باید برابر سایر بندهای این بخشنامه انجام گیرد. در اجرای این بند در صورت لزوم و بنا به تشخیص رئیس یا دبیر کمیته می‌توان از نظرات کارشناسی گروه‌های تخصصی ذی‌ربط حسب مورد استفاده کرد.

۲- کلیه اطلاعات مربوط به تراکنش‌های بانکی که قبلاً از طریق دفتر مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی ارسال شده است، جهت بررسی و انطباق با داده‌های موجود در سامانه‌های اطلاعات مالیاتی مجدداً توسط دفتر مذکور پالایش، تلخیص و نتیجه اطلاعات پالایش شده حداکثر تا پایان خرداد سال ۱۳۹۹ برای ادارات کل ذی‌ربط ارسال می‌شود.

۳- اطلاعات تراکنش‌های بانکی مشکوک توسط دفتر مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی باید حداقل یک ماه قبل از انقضای مهلت رسیدگی (مرور زمان موضوع ماده ۱۵۷ قانون مالیات‌های مستقیم) در اختیار ادارات کل امور مالیاتی قرار گیرد. در صورت دریافت اطلاعات تراکنش‌های بانکی از سایر مراجع، مراتب را برای ثبت و نگهداری سوابق به دفتر مذکور اعلام نمایند. بدیهی است این حکم مانع رسیدگی و حسابرسی مالیاتی اطلاعات واصله پس از مهلت مقرر (کمتر از یک ماهه فوق) توسط ادارات کل امور مالیاتی حسب مفاد این بخشنامه نخواهد بود و ادارات کل امور مالیاتی صرفاً می‌بایست تأخیر در ارسال را به معاونت حقوقی و فنی مالیاتی گزارش نمایند.

۴- در هر اداره کل متناسب با حجم اطلاعات دریافتی قابل رسیدگی طبق نظر کمیته موضوع بند یک فوق، یک یا چند گروه رسیدگی ویژه زیر نظر یکی از رؤسای امور مالیاتی که در امر حسابرسی مالیاتی دارای تبحر، دانش و تجربه کافی باشند، تشکیل و مشخصات مأموران مالیاتی مذکور به همراه رونوشتی از احکام صادره برای ایشان به دفتر مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی ارسال شود. در خصوص عملکرد سال ۱۳۹۷ و سال‌هایی که قبلاً پرونده عملکرد مؤدی مورد نظر در سامانه «سنیم» حسابرسی شده نیز می‌بایست رسیدگی‌ها و حسابرسی‌ها بر اساس فرآیندهای مربوط در سامانه مزبور انجام پذیرد.

۵- چنانچه تراکنش‌های بانکی واصله متعلق به اشخاص حقوقی دارای پرونده یا اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) دارای یک پرونده در نظام مالیاتی باشند، بلافاصله و حداکثر ظرف مدت پنج روز کاری پس از دریافت اطلاعات تراکنش‌های بانکی حسب نظر کمیته موضوع بند یک فوق، در اختیار گروه رسیدگی ویژه قرار گیرد. بدیهی است در راستای اجرای این بند چنانچه با بررسی‌های بعدی مشخص شود در اجرای مقررات ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم اطلاعات تراکنش‌های بانکی واصله اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) مربوط به شغل یا محل دیگری است در اجرای مقررات قانونی می‌بایست پرونده جدیدی حسب مقررات تشکیل شود و اقدامات لازم صورت پذیرد.

۶- چنانچه تراکنش‌های بانکی واصله، متعلق به شخص حقیقی بوده که دارای بیش از یک پرونده در نظام مالیاتی در یک اداره کل باشد، حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از دریافت اطلاعات تراکنش‌های بانکی، با دعوت کتبی از صاحب یا صاحبان حساب، کمیته موضوع بند ۱ ضمن اخذ توضیحات کتبی‌شان در ارتباط با تراکنش‌های بانکی واصله و ارتباط آنها با هر یک از پرونده‌های مالیاتی وی، نسبت به انجام تحقیقات لازم اقدام و با تنظیم فرم شماره یک پیوست که به امضای صاحب یا صاحبان حساب رسیده باشد، حسب نظر کمیته مذکور در اختیار گروه رسیدگی ویژه قرار گیرد. چنانچه در اجرای این بند مؤدی از امضای فرم شماره یک استنکاف نمود، یا حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ ابلاغ دعوت‌نامه، به اداره امور مالیاتی مراجعه ننمود یا به هر دلیلی امکان دسترسی به مؤدی فراهم نشد، مراتب در متن فرم شماره یک قید و به تائید کمیته خواهد رسید و سپس پرونده متشکله به ضمیمه اطلاعات تراکنش‌های بانکی، حسب نظر کمیته در اختیار گروه رسیدگی ویژه قرار گیرد. در راستای مفاد این بند در صورتی که مؤدی دارای پرونده در دو یا چند اداره کل باشد، اقدامات فوق توسط اداره کلی که اطلاعات تراکنش‌های بانکی برای آن اداره کل ارسال شده است، انجام می‌پذیرد.

۷- چنانچه تراکنش‌های بانکی واصله، متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد پرونده در نظام مالیاتی کشور باشد، ادارات امور مالیاتی می‌بایست حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از دریافت اطلاعات تراکنش‌های بانکی، نسبت به انجام تحقیقات لازم و با دعوت از صاحب یا صاحبان حساب نسبت به تعیین موضوع فعالیت‌شان و تکمیل فرم شماره دو پیوست اقدام و مطابق دستورالعمل‌های مربوط نسبت به ثبت‌نام و تشکیل پرونده برای اشخاص مذکور حسب مورد اقدام نماید. متعاقباً تراکنش‌های بانکی واصله، طبق نظر کمیته در اختیار گروه رسیدگی ویژه قرار گیرد. در صورتی که این‌گونه اشخاص در پاسخ به دعوت کتبی به عمل آمده، از مراجعه حضوری یا ارسال پاسخ کتبی خودداری نمایند، ادارات مذکور مکلفند با جمع‌آوری اطلاعات لازم و تنظیم فرم شماره دو پیوست، نسبت به ثبت‌نام و تشکیل پرونده برای این قبیل اشخاص اقدام نموده و سپس حسب نظر کمیته، اطلاعات تراکنش‌های بانکی را در اختیار گروه رسیدگی ویژه قرار دهند.

۸- چنانچه بر اساس ادعای اشخاص حقیقی، اطلاعات تراکنش‌های بانکی واصله این اشخاص مربوط به شخص دیگری بوده و طرف مقابل نیز کتباً این موضوع را اعلام و مدارک، مستندات و دلایلی مبنی بر رد موضوع وجود نداشته باشد، می‌بایست در راستای مقررات قانونی اقدامات لازم در خصوص شخص جدید انجام پذیرد.

نکات قابل توجه در رسیدگی به تراکنش‌های بانکی

۹- صرف‌نظر از پالایش‌های به عمل آمده در مراحل قبلی، گروه‌های رسیدگی موظفند در رسیدگی‌های خود مبتنی بر قضاوت‌های حرفه‌ای و با استفاده از شواهد کافی و قابل اطمینان از جمله اقرار کتبی مؤدی، اخذ تائیدیه از طرف حساب و ردیابی تراکنش‌ها، سابقه مؤدی، جستجو در کلیه سامانه‌های اطلاعاتی در دسترس و مطابقت آنها، تجزیه و تحلیل اطلاعات و استفاده از سایر تکنیک‌های حسابرسی که در گزارش خود مستند می‌نمایند، نسبت به طبقه‌بندی تراکنش‌های بانکی واصله به شرح زیر اقدام نمایند. در اجرای این بند تطبیق نظیر به نظیر تراکنش‌ها با موارد ذیل موضوعیت نداشته و صرفاً تطبیق کلی مبالغ کفایت دارد.

الف تراکنش‌های بانکی که اساساً ماهیت درآمدی برای صاحب حساب ندارند از قبیل:

تراکنش‌های بانکی مربوط به اعضای هیئت مدیره و سهامداران اشخاص حقوقی با تائید شخص حقوقی مورد نظر

دریافتی و پرداختی مرتبط به حق شارژ

دریافتی و پرداختی به حساب بستگان (در صورتی که ماهیت درآمدی آن توسط اداره امور مالیاتی اثبات نشود)

تسهیلات بانکی دریافتی

انتقالی بین حساب‌های شخص

انتقال بین حساب‌های شرکا در مشاغل مشارکتی

تنخواه‌های واریزی به حساب اشخاص توسط کارفرما با تائید کارفرمای ذی‌ربط

دریافت‌ها و پرداخت‌های سهامداران و اعضای هیئت مدیره اشخاص حقوقی که طرف مقابل آن در دفاتر شخص حقوقی در حساب‌های دریافتنی و پرداختنی (جاری شرکا) منظور شده است.

قرض و ودیعه دریافتی و پرداختی

وجوه دریافتی ناشی از جبران خسارت

انتقالی بین حساب‌های بانکی اشخاص در صورتی که مربوط به درآمد نباشد

مبالغ دریافتی و پرداختی اشخاص به عنوان واسط با توجه به فضای کسب و کار اشخاص حقیقی (در صورتی که ماهیت درآمدی آن توسط اداره امور مالیاتی اثبات نشود)

ب تراکنش‌های بانکی که ماهیت درآمدی دارند لیکن با رعایت مقررات از پرداخت مالیات معاف یا مشمول مالیات مقطوع با نرخ صفر یا مالیات آن کسر در منبع بوده باشد. در راستای اجرای این بند صرف عدم همخوانی ریال به ریال مبالغ نمی‌تواند مبنای عدم پذیرش اظهارات مکتوب مؤدی در خصوص فعالیت‌های مذکور باشد.

پ تراکنش‌های بانکی که ماهیت درآمدی دارند لیکن قبلاً در محاسبه مالیات منظور شده است.

ث تراکنش‌های بانکی که در طبقات الف، ب و پ فوق قرار نمی‌گیرند، حسب سایر بندهای این بخشنامه رسیدگی گردد.

۱۰- با توجه به احتمال عدم مستندسازی برخی از تراکنش‌های بانکی در سنوات قبل از سال ۱۳۹۵ برای اشخاص حقیقی و به منظور تسهیل در فرآیند گزارشگری مالیاتی این‌گونه مؤدیان مادامی که اسناد و مدارک مثبته‌ای دال بر کسب درآمد از بابت تراکنش‌های کمتر از مبلغ یکصد و پنجاه میلیون ریال (به استثنای تراکنش‌های واریزی از طریق POS یا درگاه الکترونیکی پرداخت) در دسترس نباشد، این تراکنش‌ها در محاسبه درآمد مشمول مالیات و مالیات منظور نخواهد شد. بدیهی است در بررسی تراکنش‌های واریزی از طریق (POS) یا درگاه الکترونیکی پرداخت نیز می‌بایست ماهیت فعالیت‌های حوزه کسب و کار از جمله دریافت و پرداخت‌هایی که صرفاً برای دریافت وجه نقد و بدون ماهیت درآمدی انجام شده، مد نظر باشد.

۱۱- از حدس و گمان تعیین شغل مؤدی بدون وجود مستندات پرهیز شود و در موارد ابهام در خصوص موضوع فعالیت مؤدی برای راستی‌آزمایی و به منظور تشخیص صحیح نوع فعالیت، گروه رسیدگی موظف است علاوه بر استفاده از شواهد و قرائن در تشخیص نوع فعالیت مؤدی، نمونه‌ای از تراکنش‌های بانکی را از طریق ردیابی و حتی‌المقدور انطباق با طرف حساب آن رهگیری و مستندسازی نمایند.

سایر نکات قابل توجه در رسیدگی به تراکنش‌های بانکی:

۱٢- با توجه به اینکه اطلاعات واصله مربوط به تراکنش‌های بانکی در قالب اطلاعات پولی بوده و این امر می‌تواند مؤید وجود فعالیت مالی باشد لکن لزوماً میزان فعالیت‌های مالی با فعالیت‌های پولی مؤدیان یکسان نمی‌باشد بنابراین می‌بایست در نظر داشت که کلیه اقلام وارده به حساب‌های بانکی مؤدیان دلیلی بر وجود درآمد نبوده و این امر می‌بایست با توجه به ماهیت فعالیت مؤدیان و واقعیت امر مد نظر گروه رسیدگی قرار گیرد.

۱۳- چنانچه به هر نحو تراکنش‌های بانکی ارسالی در حسابرسی‌های قبلی در اختیار ادارات امور مالیاتی قرار گرفته باشد اعم از اینکه شماره حساب‌های مربوطه در صورت مجلس‌های موضوع مواد ۹۷ و ۲۲۹ قانون مالیات‌های مستقیم درج شده یا در رسیدگی‌های قبلی اسناد و مدارک آن توسط مؤدی ارائه شده یا گردش حساب‌های بانکی در دفاتر قانونی مؤدی ثبت شده باشد و همچنین در مواردی که ادارات امور مالیاتی در رسیدگی‌های قبلی از گردش حساب‌های مربوطه اطلاع داشته باشند، حسابرسی مجدد تراکنش‌ها یا حساب‌های بانکی مذکور موضوعیت نخواهد داشت.

۱۴- در صورتی که بخشی از اطلاعات و مدارک واصله یا به دست آمده مورد ابهام در پذیرش آنها از سوی گروه رسیدگی قرار گیرد، اتخاذ تصمیم در قبول یا رد مدارک به کمیته موضوع بند یک این بخشنامه واگذار می‌شود و نظر کمیته ملاک عمل گروه رسیدگی خواهد بود.

۱۵- گروه رسیدگی‌کننده به اطلاعات تراکنش‌های بانکی واصله، علاوه بر رسیدگی در چارچوب قانون مالیات‌های مستقیم و مطالبه مالیات و جرایم متعلقه، موظفند با رعایت فراخوان‌های ثبت‌نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده و در چارچوب قانون مالیات بر ارزش افزوده، به صورت همزمان رسیدگی‌های لازم را به عمل آورده و حسب مورد برابر مقررات نسبت به مطالبه مالیات و عوارض متعلقه نیز اقدام نمایند.

۱۶- در صورتی که اشخاص حقیقی هیچ‌گونه اطلاعاتی اعم از مستند و یا دلایل و قرائن، نسبت به حساب‌های بانکی در اختیار گروه رسیدگی قرار ندهند، گروه رسیدگی ضمن انجام اقدامات در قالب دستورالعمل کشف معاملات و عملیات مشکوک و شیوه گزارش‌دهی در سازمان امور مالیاتی می‌بایست حسب مقررات ماده ۹۳ قانون مالیات‌های مستقیم در قالب «اشتغال به مشاغل یا عناوین دیگر غیر از موارد مذکور در سایر فصل‌های این قانون» نسبت به مطالبه مالیات متعلقه و جرایم مربوطه اقدام نماید.

۱۷- برای عملکرد سال ۱۳۹۷ و قبل از آن در صورتی که با بررسی تراکنش‌های بانکی واصله با رعایت مفاد این بخشنامه، درآمد کتمان شده‌ای برای مؤدی متصور باشد، برای تعیین درآمد مشمول مالیات از ضرایب مالیاتی متناسب با فعالیت مؤدی و مرتبط به سال مالیاتی مربوط مندرج در دفترچه ضرایب مالیاتی موضوع ماده (۱۵۴) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۸۰/۱۱/۲۷ آن استفاده شود. بدیهی است در صورتی که برای تعیین درآمد مشمول مذکور در دفترچه ضرایب سال عملکرد مربوط ضریبی تعیین نشده باشد، از طریق تبصره (۳) ماده (۱۵۴) قانون مذکور اقدام لازم صورت پذیرد. در اجرای مقررات این بند جریمه موضوع ماده ۱۹۲ قانون مالیات‌های مستقیم از درآمدهای کتمان شده حسب مقررات قابل مطالبه می‌باشد.

۱۸- در راستای سیاست‌های اصولی سازمان مبنی بر تعامل با مؤدیان مالیاتی و رعایت اصل اعتماد به منظور ارتقای فرهنگ خوداظهاری مالیاتی و با توجه به اینکه اطلاعات حساب‌های بانکی فی‌نفسه مؤید درآمد اشخاص نمی‌باشد، کلیه ادارات امور مالیاتی در فرآیند حسابرسی مالیاتی تراکنش‌های بانکی مشکوک برای جمع‌آوری اسناد و مدارک و ارائه توضیحات لازم توسط مؤدیان مالیاتی، مهلت کافی و مورد نیاز را در نظر بگیرند. بدیهی است در اجرای مفاد این بند یکی از مهمترین اسناد و مدارک برای تعیین درآمد مشمول مالیات، اظهارات مکتوب مؤدیان در خصوص تراکنش‌های بانکی می‌باشد بنابراین در مواردی که مؤدی در اظهار مکتوب خود ماهیت هر یک از تراکنش‌های بانکی سال ۱۳۹۷ و قبل از آن را اعلام نماید، در صورتی که اسناد و مدارک مثبته‌ای دال برخلاف اظهارات مؤدی به دست نیاید، ملاک و مبنای رسیدگی ادارات امور مالیاتی قرار می‌گیرد. چنانچه متعاقباً اسناد و مدارک مثبته‌ای دال بر فعالیت‌های اقتصادی مؤدی که برخلاف اظهارات وی می‌باشد، به دست آید و این اسناد و مدارک ملاک مطالبه مالیات و جرایم متعلقه با رعایت مقررات قرار گیرد، با عنایت به مفاد ماده ۱۹۱ قانون مالیات‌های مستقیم جرایم مالیاتی آن قابل بخشودگی نیست.

۱۹- در اجرای مقررات ماده ۲۳۷ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفند ماه ۱۳۶۶ و اصلاحیه‌های بعدی، ادارات امور مالیاتی موظفند در صورت استعلام مؤدی در خصوص نحوه تشخیص یا محاسبه مالیات، تصویر گزارش نهایی و جزئیات گزارشی که مبنای صدور بزرگ تشخیص قرار گرفته است را به مؤدی تسلیم نماید و هرگونه توضیحی در این خصوص بخواهد به او بدهند. همچنین با اتخاذ ملاک از مقررات مذکور در این بند، ادارات امور مالیاتی مکلفند در صورت درخواست کتبی مؤدی، لوح فشرده یا تصویر تراکنش‌های بانکی مبنای محاسبه را به وی تحویل دهند. عدم رعایت مفاد این بند به منزله عدم رعایت موازین و نقض قوانین و مقررات بوده و تخلف اداری محسوب می‌شود.

۲۰- در مواردی که شخص حقیقی یا حقوقی صاحب حساب مدعی است وجوه واریزی به حساب وی مربوط به شخص یا اشخاص دیگری بوده که وی به عنوان حق‌العمل کار یا کارگزار یا نماینده برای آنها فعالیت می‌نموده است، با امعان نظر به مقررات ماده ۳۵۷ قانون تجارت و در صورت معرفی صاحبان اصلی کالا و احراز این امر توسط مأموران رسیدگی‌کننده، محاسبه درآمد مشمول مالیات برای صاحب حساب (حق‌العمل کار، کارگزار یا نماینده) صرفاً بر مبنای مبلغ حق‌العمل دریافتی انجام گیرد. در این راستا اطلاعات مربوط به تراکنش‌های مذکور حسب دستور مدیرکل امور مالیاتی جهت رسیدگی به درآمد مشمول مالیات صاحب کالا (آمر) در اختیار گروه رسیدگی ویژه یا در صورت عدم ارتباط با اداره کل دریافت‌کننده تراکنش‌ها، به اداره کل ذیربط ارسال و مراتب به دفتر مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی اعلام گردد. باید توجه داشت در بسیاری از کسب و کارها از جمله مشاوران املاک، نمایشگاه‌های اتومبیل و فعالیت‌های دلالی و حق‌العمل کاری امکان دارد بسیاری از واریزی‌های بانکی مربوط به طرفین معامله و فعالیت‌های کسب و کار مؤدی باشد که این مورد باید در حسابرسی مورد توجه قرار گیرد.

۲۱- اداره کل امور مالیاتی ذیصلاح برای رسیدگی به تراکنش‌های بانکی ارسال مؤدیان فاقد پرونده و سابقه مالیاتی، اداره کل امور مالیاتی محل اشتغال صاحب حساب (در صورت داشتن محل فعالیت) یا اداره کل امور مالیاتی محل سکونت صاحب حساب خواهد بود. در این‌گونه موارد و همچنین در مواردی که مؤدی در ادارات کل امور مالیاتی دارای پرونده باشد و بین ادارات کل امور مالیاتی از حیث تعیین اداره کل امور مالیاتی ذی‌صلاح اختلاف باشد، معاونت درآمدهای مالیاتی به عنوان مرجع تعیین اداره کل امور مالیاتی ذی‌صلاح اقدام خواهد نمود.

۲۲- رعایت کل مفاد قانون مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده و بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های صادره در رسیدگی مالیاتی برای مأموران مالیاتی و مراجع دادرسی مالیاتی در اجرای این بخشنامه مورد تاکید می‌باشد. همچنین گزارش رسیدگی در اجرای این بخشنامه تحت نظارت مستقیم، مستمر و دقیق کمیته موضوع بند یک فوق تنظیم گردد.

۲۳- معاونت فناوری‌های مالیاتی موظف است حسب درخواست معاونت حقوقی و فنی مالیاتی، ترتیبات لازم برای نظارت و پیگیری نتیجه اقدامات ادارات کل امور مالیاتی در رسیدگی به تراکنش‌های بانکی در اجرای این بخشنامه را به صورت سیستمی فراهم نماید.

۲۴- این بخشنامه جایگزین دستورالعمل‌های شماره ۵۰۵ / ۹۶/ ۲۰۰ مورخ ۱۳۹۶/۲/۲۴ و شماره ۵۲۵ / ۹۶/ ۲۰۰ مورخ ۱۳۹۶/۱۰/۲ گردیده و مفاد آن در خصوص کلیه پرونده‌های تراکنش‌های بانکی مطرح در مراحل رسیدگی و دادرسی مالیاتی جاری است.

۲۵- مسئولیت حسن اجرای این بخشنامه با مدیران کل امور مالیاتی ذی‌ربط بوده و دادستانی انتظامی مالیاتی و دفتر مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی بر اجرای آن نظارت خواهند داشت.

امیدعلی پارسا

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

شیوه تعیین فهرست سیگار تولید داخل با نشان خارجی اصلاح می‌شود

شیوه تعیین فهرست سیگار تولید داخل با نشان خارجی اصلاح می‌شود
2024-11-24T15:47:23+03:30
با توجه به ایرادات وارده به شیوه نامه تنظیمی در خصوص تعیین فهرست سیگار و تنباکوی تولید داخل با نشان بین‌المللی و ایجاد الزاماتی فراتر از قانون برای تولیدکنند...

قیمت برق تجدیدپذیر برای صنایع در آذرماه اعلام شد

قیمت برق تجدیدپذیر برای صنایع در آذرماه اعلام شد
2024-11-24T15:47:22+03:30
تعرفه برق تجدیدپذیر برای اعمال در قبوض صنایع مشمول ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان و دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده ۵ قانون خدمات کشوری برای ماه آذر ۱۴۰۳ اع...

نتیجه بیست و نهمین مرحله حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳

نتیجه بیست و نهمین مرحله حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳
2024-11-24T15:47:22+03:30
نتیجه بیست و نهمین مرحله از حراج اوراق مالی اسلامی دولتی درسال ۱۴۰۳ (۲۹ آبان ماه ۱۴۰۳) اعلام شد، همچنین تاریخ برگزاری حراج جدید اوراق یاد شده در تاریخ ۶ آذر...

قیمت برق تجدیدپذیر برای صنایع در آذر ماه اعلام شد

قیمت برق تجدیدپذیر برای صنایع در آذر ماه اعلام شد
2024-11-24T15:34:06+03:30
تعرفه برق تجدیدپذیر برای اعمال در قبوض صنایع مشمول ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان و دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده ۵ قانون خدمات کشوری برای ماه آذر ۱۴۰۳ اع...

فرآیندهای مالیات‌ستانی، سیستمی می‌شود

فرآیندهای مالیات‌ستانی، سیستمی می‌شود
2024-11-24T15:07:31+03:30
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه به دنبال یکپارچه‌سازی سامانه‌های حسابداری هستیم، گفت: فرآیندهای مالیات‌ستانی و تشخیص مالیات، سیستمی می‌شود.

۵۶ تکلیف روی میز شورای ملی تامین مالی

۵۶ تکلیف روی میز شورای ملی تامین مالی
2024-11-24T15:07:30+03:30
بر اساس قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها تنظیم و انجام بیش از ۵۰ مورد مقرره و تکلیف بر عهده شورای ملی تامین مالی قرار داده شده است.

۳۲۲ کیلومتر راه و راه‌آهن در ۱۰۰ روز به بهره‌برداری و احداث رسید

۳۲۲ کیلومتر راه و راه‌آهن در ۱۰۰ روز به بهره‌برداری و احداث رسید
2024-11-24T14:14:02+03:30
سرپرست شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از احداث و بهره برداری ۳۲۲ کیلومتر راه و راه آهن در ۱۰۰ روز ابتدایی دولت چهاردهم خبر داد.

دریاچه ارومیه پرباران‌ترین حوضه‌های درجه دو کشور

دریاچه ارومیه پرباران‌ترین حوضه‌های درجه دو کشور
2024-11-24T13:47:22+03:30
حوضه‌های مرزی غرب و دریاچه ارومیه به ترتیب با متوسط بارش ۲۸.۳ و ۱۹.۸ میلی‌متر و بیشینه بارش ۹۹.۸ و ۷۴.۴ میلی‌متر پرباران‌ترین حوضه های درجه دو کشور هستند.

۱۰ صنعت بورسی با بیشترین اثرگذاری در آبان ماه

۱۰ صنعت بورسی با بیشترین اثرگذاری در آبان ماه
2024-11-24T13:47:21+03:30
داده‌های معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار نشان می‌دهد در یک ماه اخیر، ۱۰ صنعت، بیشترین تاثیر را در صعود بازار سهام داشته‌اند.

استانداردهای قوی، زمینه‌ساز استفاده بهینه از فناوری‌های نو

استانداردهای قوی، زمینه‌ساز استفاده بهینه از فناوری‌های نو
2024-11-24T13:47:20+03:30
مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: گام مهم در رسیدن به اهداف توسعه پایدار، تدوین استانداردهای مرتبط مبتنی بر هوشمندسازی و استفاده از فرصت‌های موجود است.

شاخص بورس رکوردشکنی می‌کند؟

شاخص بورس رکوردشکنی می‌کند؟
2024-11-24T12:54:02+03:30
شاخص کل بورس امروز با رشد ۴۹۱۴۲ واحد به عدد ۲,۳۳۱,۲۰۱ واحد رسید.

کالاهای صادرات برگشتی مشمول مالیات بر ارزش افزوده شد

کالاهای صادرات برگشتی مشمول مالیات بر ارزش افزوده شد
2024-11-24T12:40:43+03:30
بخشنامه گمرک جمهوری اسلامی ایران موضوع شمول مالیات بر ارزش افزوده کالاهای صادرات برگشتی ابلاغ شد.

شاخص بورس رکوردشکنی میکند؟

شاخص بورس رکوردشکنی میکند؟
2024-11-24T12:40:42+03:30
شاخص کل بورس امروز با رشد ۴۹۱۴۲ واحد به عدد ۲,۳۳۱,۲۰۱ واحد رسید.

کالاهای صادارات برگشتی مشمول مالیات بر ارزش افزوده شد

کالاهای صادارات برگشتی مشمول مالیات بر ارزش افزوده شد
2024-11-24T12:27:20+03:30
بخشنامه گمرک جمهوری اسلامی ایران موضوع شمول مالیات بر ارزش افزوده کالاهای صادرات برگشتی ابلاغ شد.

اتمام مصوبه ترخیص درصدی کالاهای حوزه صنعت

اتمام مصوبه ترخیص درصدی کالاهای حوزه صنعت
2024-11-24T12:27:20+03:30
سامانه جامع تجارت اعلام کرد: با توجه به اتمام مصوبه ترخیص درصدی کالاها، پیشنهاد می‌شود ثبت سفارش‌هایی که پیش‌تر از این روش استفاده می‌کردند از روش برات مدت‌د...

پروژه قطار برقی تهران - مشهد از محل تهاتر نفت تامین می‌شود

پروژه قطار برقی تهران - مشهد از محل تهاتر نفت تامین می‌شود
2024-11-24T12:14:03+03:30
مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به اینکه راه‌آهن تهران - مشهد به عنوان بخشی از کریدور ریلی بین‌المللی شرق - غرب اهمیت راهبردی دارد، گفت: اعتبار بخشی از این پروژه ا...

کره شمالی محدودیت خرید فرآورده‌های نفتی روسیه را نادیده گرفت

کره شمالی محدودیت خرید فرآورده‌های نفتی روسیه را نادیده گرفت
2024-11-24T12:14:03+03:30
تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد کره شمالی فراتر از حجم مورد تأیید سازمان ملل متحد از روسیه فرآورده‌های نفتی وارد کرده است.

شرایط ابطال گارانتی خودرو اعلام شد

شرایط ابطال گارانتی خودرو اعلام شد
2024-11-24T12:14:02+03:30
اگر خودروسازان موارد مربوط به گارانتی خودرو را رعایت نکنند مردم می‌توانند به آدرس www.irangs.ir مراجعه و از خودروسازان شکایت کنند.

مصوبات جدید ستاد تسهیل برای تولیدکنندگان سیگار و تنباکو

مصوبات جدید ستاد تسهیل برای تولیدکنندگان سیگار و تنباکو
2024-11-24T12:00:41+03:30
با توجه به ایرادات وارده به شیوه نامه تنظیمی در خصوص تعیین فهرست سیگار و تنباکوی تولید داخل با نشان بین‌المللی و ایجاد الزاماتی فراتر از قانون برای تولیدکنند...

لزوم رفع موانع چاه‌ها برای افزایش تولید

لزوم رفع موانع چاه‌ها برای افزایش تولید
2024-11-24T11:47:22+03:30
مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان در نشست تولید این شرکت بر گزارش‌دهی مستمر بخش‌های مختلف، کار سیستمی، استفاده از تجربه‌های گذشته و لزوم رفع موانع چاه‌ها برای ...

جلوگیری از هدررفت ۳۰ میلیون فوت‌مکعب گاز در مناطق نفت‌خیز جنوب

جلوگیری از هدررفت ۳۰ میلیون فوت‌مکعب گاز در مناطق نفت‌خیز جنوب
2024-11-24T11:34:04+03:30
رئیس تعمیرات اساسی کارون در مدیریت تعمیرات تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات فرآیندی گفت: با انجام تعمیرات اساسی تقویت فشار گاز بنگستان اهواز ۲ (آماک ۲) از هدررفت ۳...

۱۰ هزار دستگاه ماشین آلات فرسوده داریم

۱۰ هزار دستگاه ماشین آلات فرسوده داریم
2024-11-24T11:34:03+03:30
معاون وزیر صمت گفت: طبق گزارشی که از بخش خصوصی و انجمن‌های مربوطه دریافت کردیم، حدود ۱۰ هزار ماشین آلات فرسوده راهسازی و معدنی هنوز در معادن فعالیت می‌کنند.

وزیر اقتصاد به عربستان سفر می‌کند

وزیر اقتصاد به عربستان سفر می‌کند
2024-11-24T11:34:03+03:30
وزیر امور اقتصادی و دارایی برای شرکت در اجلاس سالیانه سرمایه‌گذاری جهانی (WIPA) با حضور شرکت‌های سرمایه‌گذاری از ۱۰۰ کشور، به عربستان می‌رود.

الزام استفاده از شناسه کالا برای ثبت‌ سفارش های صنایع خودرو

الزام استفاده از شناسه کالا برای ثبت‌ سفارش های صنایع خودرو
2024-11-24T11:34:03+03:30
استفاده از شناسه‌کالا هنگام ثبت‌ سفارش کالاهای مرتبط با دفتر صنایع خودرو الزامی شد.

نفت برنت در سال ۲۰۲۵ به میانگین ۷۳ دلار می‌رسد

نفت برنت در سال ۲۰۲۵ به میانگین ۷۳ دلار می‌رسد
2024-11-24T11:20:44+03:30
بانک آمریکایی جی‌پی مورگان قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۵ را به‌طور میانگین ۷۳ دلار برای هر بشکه پیش‌بینی کرد.

تصمیم غول صنعت آلمان برای کاهش ساعت کاری و دستمزد

تصمیم غول صنعت آلمان برای کاهش ساعت کاری و دستمزد
2024-11-24T11:20:43+03:30
بزرگترین تامین کننده قطعات خودرو در جهان، ساعات کاری و دستمزد حدود ۱۰ هزار کارمند را در آلمان کاهش خواهد داد.

شناسه‌ کالا برای ثبت‌ سفارش‌های ریلی و دریایی الزامی شد

شناسه‌ کالا برای ثبت‌ سفارش‌های ریلی و دریایی الزامی شد
2024-11-24T11:07:21+03:30
سامانه جامع تجارت اعلام کرد: استفاده از شناسه‌کالا هنگام ثبت‌ سفارش کالاهای مرتبط با دفتر صنایع ریلی و دریایی الزامی شد.

فروش ۱۹۴ تن از محموله چای دبش در حراج حضوری

فروش ۱۹۴ تن از محموله چای دبش در حراج حضوری
2024-11-24T10:54:08+03:30
مدیرکل ویژه جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان تهران گفت: ۱۹۴ تن چای دبش در حراج حضوری به فروش رسید.

۸۳ هکتار از اراضی ملی و دولتی رفع تصرف شد

۸۳ هکتار از اراضی ملی و دولتی رفع تصرف شد
2024-11-24T10:54:08+03:30
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از رفع تصرف ۸۳ هکتار از اراضی ملی و دولتی در دماوند، تهران، شمیرانات و پردیس طی هشت ماه سال جاری خبر داد.

معاملات شرکت‌های توزیع برق در بورس انرژی به ۷۱۸ میلیارد ریال رسید

معاملات شرکت‌های توزیع برق در بورس انرژی به ۷۱۸ میلیارد ریال رسید
2024-11-24T10:54:07+03:30
حدود ۵۳۰ هزار مگاوات ساعت انرژی برق به ارزش ۷۱۸ میلیارد ریال در هفته ۳۶ سال جاری در بورس انرژی معامله شده است که از نظر حجم معاملات نسبت به هفته پیش از آن ۴...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)