میرنیوز
به گزارش ایسنا، بر اساس آیین نامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک مقرر شده بود تا از ابتدای سال ۹۸ تمامی خودروهای داخلی با استاندارد یورو ۵ تولید و روانه بازار شوند، اما اواخر بهمن ماه سال ۹۷ بود که الزام رعایت این قانون به خواست خودروسازان به سال ۹۹ موکول شد. قانون هوای پاک خودروسازان را مکلف کرد تا از ابتدای سال ۹۹ خودروهای بنزینی با کیفیت آلایندگی یورو ۵ ارایه دهند. استاندارد آلایندگی این خودروها باید پیش از مرحله پیش فروش، به تایید سازمان محیط زیست می رسید و چنانچه خودروسازان این الزام را رعایت نکنند، طبق اعلام معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، این خودروها شماره گذاری نخواهند شد و در صورت انجام پیش فروش این محصولات، این سازمان پیگیری قانونی را در دستور کار خود قرار خواهد داد.
این درحالی بود که اسفند ماه سال ۹۸ نیز دبیر انجمن خودروسازان ایران در رابطه با الزام اجرایی شدن ارتقای خودروهای سواری به استاندارد یورو ۵ در شرایط تحمیل شده ناشی از تحریمهای ظالمانه هشدار داده بود و معقد بود که قانون هوای پاک در زمان به امضا رسیدن برجام و زمانی که مسائل خوشبینانه تصور میشد، تنظیم شد. یکی از آییننامههای قانون مذکور بر این اساس بود که از ابتدای سال ۱۳۹۸، استاندارد خودروها را به یورو ۵ ارتقا دهیم اما به دلیل مشکلات به وجود آمده از تحریمها، سال گذشته به درخواست انجمن خودروسازان ایران نامهای به وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون اول رییس جمهور ارسال شد تا اجرای برخی از بندهای آییننامه قانون مذبور را تا رفع تحریمها به حالت تعلیق درآورند.
اما برخلاف آنچه که قرار بود خودروهای تولیدی کشور از ابتدای سال ۹۹ بر اساس استاندارد آلایندگی یورو ۵ تولید شوند، وزیر صمت در اواخر اسفند ماه سال ۹۸، با ارسال نامه ای به معاون اول ریاست جمهوری، خواستار تعلیق این الزام شده است. رضا رحمانی در این نامه از اسحاق جهانگیری خواسته تا الزام به رعایت استاندارد آلایندگی یورو ۵ به شش ماه پس از لغو تحریم ها علیه خودروسازی موکول شود.
اما مجدد وزارت صمت خواستار تعویق در اجرای این الزام شده است. امیر جعفرپور - معاون نیرو دفتر نیرو محرکه و صنایع وزارت صمت - در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در پی نامه ی ارسالی وزارت صنعت به معاون اول رییس جمهوری در اواخر سال گذشته که خواستار اجرای الزام قانونی استاندارد یورو ۵ به شش ماه پس از لغو تحریم های صنعت خودرو شده بود؛ اما در تصمیمی جدید و با وجود مشکلات موجود، مجدد خواستار تعویق این مصوبه تا پایان سال ۹۹ شدیم. ضمن اینکه تا آن زمان فرصت تولید و توزیع سوخت یورو ۵ نیز در کشور فراهم می شود.
وی با اشاره به اینکه البته خودروسازان زودتر از موعد مقرر محصولاتی را با استاندارد یورو ۵ تولید و به بازار عرضه کردند، تصریح کرد: به دلیل عدم توزیع سوخت متناسب با این خودروها در سطح شهر، اعتراض خریداران را به دنبال خواهد داشت. هرچند که در این شرایط تولید خودرو با استاندارد یورو ۵ نیز کمکی به بهبود وضعیت محیط زیست و کاهش آلودگی هوا نخواهد کرد؛ چراکه در غیاب سوخت مناسب، خودروهای با استاندارد یورو ۵ که از سوخت یورو ۴ استفاده می کنند، موجب افزایش آلایندگی خواهند شد.
جعفرپور ضمن تاکید براینکه الزام استاندارد یورو ۵، سبب افزایش هزینه های تولید خواهد شد، گفت: طبق آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، افزایش هزینههای تولیدی که از مسیر تولید محصولات براساس استانداردهای جدید صورت می گیرد، بر عهده خودروساز بوده و شرکت عرضه کننده خودرو باید هزینه آن را پرداخت کند.
این درحالی است که در سال گذشته، خودروسازان و قطعه سازان اعلام کرده بودند که تفاوت قیمتی برای ارتقاء موتور خودروهای سواری از یورو ۴ به یورو ۵ صفر بوده و بنابر اعلام شرکت های خودروساز، این ارتقاء سیستم آلایندگی افزایشی بر قیمت خودروها نخواهد گذاشت.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
ارزش روز سهام عدالت ۳۴ برابر شد
کاهش نرخ بهره حقیقی با اعمال سیاست پولی محرک رشد بازار میشود
مطالبات ۱۶۹ هزار میلیارد تومانی پالایشگاهها از دولت
رئیسکل بانک مرکزی شهادت دبیرکل حزبالله لبنان را تسلیت گفت
مرکز مبادله ایران: دوشنبه هر هفته حراج سکه برگزار میشود
تورم خوراکیها در شهریور ماه اعلام شد
۳۳.۷ میلیارد دلار ارز واردات تأمین شد
اوراق مالی اسلامی دولتی جدید منتشر شد
پروازهای ایرانایر به بیروت لغو شد
آمادگی اصناف و بازاریان برای کمک همهجانبه به لبنان
خط لوله سوخترسانی به نیروگاه چادرملو یزد به بهرهبرداری میرسد
کمیته تجارت ترجیحی ایران و عمان تشکیل شد
صادرات کره گیاهی (مارگارین) ممنوع است
علل انفجار معدن طبس تا ۱۰ روز آینده مشخص می شود
صادرات کره گیاهی (مارگارین) ممنوع شد
اطراف رودخانه ها اتراق نکنید/ لزوم توجه شهروندان به هشدارها
فهرست تجهیزات و ملزومات پزشکی مجاز همراه مسافر اعلام شد
ثبت نام متقاضیان وام ازدواج شبانه روزی شد
پایداری تولید نفت صادراتی در مناطق نفتخیز جنوب
لزوم سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد دلاری برای جبران ناترازی برق
قیمت طلا و سکه ۷ مهر؛ سکه ۴۷ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان شد
افت ۸۱۷۴ واحدی شاخص کل بورس در سایه محدودیت دامنه نوسان
رشد ۶۵۰ درصدی فروش برق نیروگاهها در بورس انرژی طی یک روز
ماینرهای غیرمجاز عامل تلفات بخش عمده ای از شبکه برق هستند
۹۷ خودروی وارداتی در بستر سامانه جدید گمرک هوشمند ترخیص شد
رشد ۱۴ درصدی تجارت ایران با کشورهای اسلامی/ تجارت به ۳۲.۲ میلیارد دلار رسید
اعمال تعرفه پلکانی برای مشترکان پرمصرف برق
قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران؛ امروز شنبه ۷ مهر
فردا یکشنبه آخرین فرصت ثبت نام حراج سکه
کاهش ۷۰ سانتی تراز دریای خزر طی دو سال