میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، ابوالقاسم جراره با بیان اینکه مجلس با گرانشدن خودرو موافق نیست، اظهار کرد: بخشی از گرانی خودرو به هرز رفتن سرمایه خودروسازان درگذشته باز میگردد که صرفِ سرمایهگذاری در دیگر بخشها شده است. این کار را هزینهای مضاعف بر شرایط اقتصادی میدانیم و باید در عرضه خودرو، کنترل شکل گیرد.
وی در مصاحبه رادیویی با اشاره به دیدار هفته گذشته مجلس با وزیر صنعت و خودروسازان گفت: مواضع خود را مطرح کردیم و طرف قابل همصحبتهایی در زمینه ارزبری و مواد اولیه داشت.
جراره با اشاره به اینکه دولت تأمینکننده فولاد و مواد دیگر خودروسازی است و این شرکتها از انرژی و فرصتهای ارزان در کشور استفاده میکنند، افزود: خودرو باید باقیمت مناسبتری به دست مردم برسد.
وی از گلایهها نسبت به گرانبودن خودرو سخن گفت که مجلس هم آن را به دولت منتقل کرده است و خانه ملت در این راستا اقدامات لازم را دنبال خواهد کرد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره راهکارها گفت: امروز همه متضرر هستند. خودروساز هم به دلیل زیان انباشته و کلان گلایهمند است و مردم هم نسبت به خودروی گرانی که میخرند گلایه دارند. مجلس میتواند بر اساس قوانین به موضوع ورود کند و از طرفی برای اصلاح قوانین هم آمادگی داشته و از این حیث مشکلی ندارد.
وی همچنین تأکید کرد: باید به گذشته خودرو توجه کرد؛ چون این زیان انباشته ناشی از قیمتگذاری غلط نیست. ولی تضمینی وجود ندارد که خودروساز قیمت خود را به حاشیه بازار نزدیک کند. آیا اتفاقی که امروز افتاده، دوباره رخ نخواهد داد؟!
این نماینده مجلس اضافه کرد: اگر اجازه دهیم خودرو این قیمت را به حاشیه بازار نزدیک کند، باید مشخص باشد که نهایت این کار مجاز خواهد بود! اگر سیاستگذاری در حوزه واردات به شکلی باشد که مردم امکان انتخاب خودرو را داشته باشند و از تعرفههای مناسب بهرهمند شود، روندی صحیح است.
جراره با تأکید بر اینکه راضی نگهداشتن مردم، خودروساز و ارائه خودروی بیکیفیت همخوانی ندارد، تصریح کرد: ما هم قبول داریم سیاستگذاری کلان در زمینه خودروسازی دچار اشکال جدی است و بخشی از مشکلات امروز ما ناشی از اقداماتِ غیر خودرویی خودروسازان درگذشته است. این شرکتها به عرصههای سرمایهگذاری در جاهای مختلف وارد شدند و در نهایت منابعی که باید صرف خودروسازی میشد، هرز رفته است. این صحبتها مفصل است و در مجال یک برنامه رادیویی نمیگنجد.
این نماینده مجلس گفت: اگر واردات را آزاد کنیم، مردم فرصت انتخاب خواهند داشت. مردم دنا را یک میلیارد تومان میخرند ولی اگر تعرفه را پایین بیاوریم، سراغ خرید خودروهای خارجی باکیفیتتر با همین نرخ نمیروند؟! در این صورت قطعاً خودروساز زمین میخورد.
وی افزود: قبول داریم که با چالش ارزی روبهرو هستیم؛ ولی مجلس میتواند ارزهای خارجی را فراهم آورد تا مردم خودروی باکیفیت بخرند. شخصاً به تولید داخلی معتقدم ولی تأکید دارم مردم نباید آسیب ببینند و خودروساز باید محصول باکیفیت در اختیار مردم گذارد.
منبع : خبرگزاری مهر
اتابک: ارز حاصل از صادرات باید در اختیار تولیدکننده باشد
کاهش ۲.۱ درصدی تورم تولیدکننده برق
کاهش ۶۰ درصدی ذخایر نیروگاهی علت خاموشی های پاییزی بود؟
دو دیدار مهم همتی با وزرای اقتصاد و سرمایه گذاری عربستان
وزیر راه: آماده همکاری با دیگر کشورها در حوزه دریانوردی هستیم
۳۸ هزار دستگاه خودرو از گمرکات ترخیص شد
ابلاغ نحوه واگذاری ارز حاصل از صادرات به دیگران
قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران؛ چهارشنبه ۷ آذر
هشدار هواشناسی کشاورزی و اعلام وضعیت سطح نارنجی
حمایت شرکت پالایش و پخش از کسب و کار جایگاهداران
رشد تولید برق نیروگاههای حرارتی در کنار کاهش مصرف سوخت
کاهش ۱۲ درصدی ورودی سدهای کشور نسبت به پارسال
گزارش هواشناسی امروز؛ بارش برف و باران در ۲۲ استان
محدودیت تردد در چالوس/ برف و باران در جادههای ۱۵ استان
نرخ تسعیر ارز برای سرمایه گذاران خارجی بر مبنای نرخ توافقی شد
هواشناسی ایران امروز؛ بارش برف و باران در ۲۲ استان
فرار خودروسازان از ورشکستگی با تجدید ارزیابی؟
بخش خصوصی خواستار شفافیت نحوه مدیریت قیمت ارز در مرکز مبادله شد
قیمت جهانی طلا امروز ۷ آذر؛ هر اونس ۲۶۳۷ دلار و ۹۵ سنت
قیمت جهانی نفت امروز ۷ آذر؛ برنت ۷۲ دلار و ۷۹ سنت شد
روند تأمین سوخت در سراسر کشور مطلوب است
سهم ۳۰ درصدی بریکس از تولید ناخالص جهانی
جزئیات تغییر تعرفه برق برای مشترکان
قیمت طلا و سکه امروز ۶ آذر؛ سکه ۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شد
اولین نشست تخصصی مزد ۱۴۰۴ برگزار شد
۱۶۶ میلیارد تومان تسهیلات برای خدمات مکانیزه
دریافت مالیات بر ارزش افزوده جدید از واردات لغو شد
ثبت رکورد جدید در ارزش معاملات خرد
میر شتاب ایران و روسیه اجرایی شد+ مزایا
پرش شاخص بورس به ارتفاع ۲ میلیون و ۴۱۵ هزار واحد