میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، جبارعلی ذاکری مدیرعامل راهآهن با اشاره به عقب ماندگیهای شدید حوزه حمل و نقل ریلی طی سالهای گذشته تاکنون، گفت: از سال ۱۳۸۲ که سند چشمانداز ۲۰ ساله کشور از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، اهمیت حمل و نقل ریلی مورد تاکید قرار گرفت اما متأسفانه در این راستا عملکرد مناسبی انجام نشد.
وی با اشاره به سقف پایین ۲۰۰ میلیون دلاری سهمیه ارزی بخش ریلی، گفت: اکنون سهم ارزی بخش ریلی در وزارت صمت و بانک مرکزی در اولویت ۲۶ قرار دارد و همین باعث محدودیت شدید ثبت سفارش برای شرکتهای ریلی شده است. مطابق برنامه هفتم باید ۵۵۰ لکوموتیو یا تعداد زیادی واگن مسافری و باری به ناوگان ریلی افزوده شود؛ آیا با توجه به این سقف تعیین شده، امکان تحقق چنین برنامههایی وجود دارد؟
مدیرعامل راهآهن خاطرنشان کرد: واقعیت این است که اقتصاد راهآهن بیمار است. در گذشته، بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ واگن مسافری در راهآهن وجود داشت که اکنون به کمتر از یک هزار واگن رسیده است و چنانچه این وضعیت ادامه پیدا کند، در ۱۰ سال آینده، تعداد واگنهای مسافری به عدد صفر خواهد رسید.
وی با بیان اینکه مردم حق دارند تا وسیله حمل و نقل ریلی خود را بر حسب رفاه و آسایش، متناسب با بودجه مورد نظرشان انتخاب کنند، افزود: باید روزنهای باز شود تا شرکتهای ریلی مسافری با توجه به تورم درآمد مناسب کسب کنند. در بخش ناوگان باری نیز همین مشکلات وجود داد و برای رفع آن، باید بین شرکتهای حمل و نقل ریلی تعامل ایجاد شود تا در جهت افزایش بهرهوری، همانند شریک با یکدیگر تعامل داشته باشند.
مدیرعامل راهآهن ترانزیت ریلی ۲ میلیون تن بار در سال را نامتوازن و کم دانست و گفت: تا زمانی که در راهآهن نگاه سنتی وجود داشته باشد، اوضاع به همین گونه ادامه پیدا خواهد کرد.
وی با بیان اینکه انجمنهای علمی و تخصصی حمل و نقل ریلی میتوانند در تغییر نگاه راهآهن از روش سنتی به مدرن، نقش مؤثر ایفا کنند، تاکید کرد: انجمنها میتوانند به عنوان نمایندگان بخشهای خصوصی حمل و نقل ریلی، در کمیسیونها و دیگر بخشهای تصمیمگیر راهآهن حضور و مشارکت فعال داشته باشند.
منبع : خبرگزاری مهر
راهاندازی قطار گردشگری تهران - شیرگاه پس از ۵ سال توقف
گازرسانی به نیروگاه ها کاهش نیافته است
رشد ۹۸ درصدی تحویل سوخت مایع نیروگاهی
تصادف خودرو حامل وزیر صمت در سفر به کردستان
بارشها تشدید میشود؛ هشدار کاهش ۱۰ درجهای هوا به کشاورزان
همتی: رئیس جمهور بر صادق بودن با مردم تاکید دارد
کاهش ۲ میلیارد لیتری ذخایر سوخت مایع نیروگاهها نسبت به سال گذشته
نظارت مستمر وزارت صمت بر سامانه هوشمند معاملات فلزات گرانبها
سرانه آب تجدیدپذیر برای هر ایرانی به ۱۳۰۰ مترمکعب کاهش یافت
۴۳.۹ میلیارد دلار ارز واردات تامین شد
اراضی خرد زیر حد نصاب اقتصادی سنددار میشوند
پیش فروش بلیت قطارهای مسافری آذر از شنبه آغاز می شود
حذف شعب غیر ارزی بانکها از فرایند ثبت سفارش
وزیر جهاد کشاورزی: ثبت میراثی پرورش شتر در جیاس پیگیری شود
پذیرش ۷ هزار نفر در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده
ارزش روز سهام عدالت در یک قدمی ۳۳ میلیون تومان شدن
اعطای تسهیلات خرد تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان تنها با یک ضامن
وام ازدواج ۱۴۰۴ به اندازه امسال افزایش نمی یابد؟
قطار گردشگری تهران - شیرگاه از فردا راهاندازی میشود
گزارش بازار بورس چهارشنبه ۲۳ آبان؛پایان هفته شیرین برای سهامداران
کاهش ۱۳.۵ درصدی تولید شرکتهای معدنی در مهرماه
انتقاد فعالان صنعت سیمان از قیمت گذاری دستوری و ناترازی انرژی
سود سهام عدالت تا پایان سال تسویه میشود
پاسخ سازمان دامپزشکی در خصوص غذاهای حرام گوشت در منو رستورانها
قیمت طلا ۲۳ آبان ۱۴۰۳؛ سکه مجددا وارد کانال ۵۱ میلیون تومان شد
کسری عملیاتی ۱۸۰۵ هزار میلیارد تومانی در بودجه ۱۴۰۴
تالار قراردادهای نوین مرکز مبادله آماده انتشار اوراق مرابحه ارزی
عزم ایروان برای سرمایهگذاری در بندر چابهار جدی است
فردا بزرگترین آبشیرینکن خوزستان افتتاح میشود
عدم بهره برداری ۲۳ هزار هکتار از زمینهای شهرک های صنعتی