میرنیوز

بودجه ۱۴۰۴ با حضور نمایندگان بخش خصوصی تدوین شود

بودجه ۱۴۰۴ با حضور نمایندگان بخش خصوصی تدوین شود 2024-10-05T11:45:07+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا فولادگر، رئیس شورای راهبری بهبود مستمر محیط کسب‌وکار در نشست شورای راهبری بهبود محیط کسب‌وکار به موضوع بودجه ۱۴۰۴ و اجرای تکالیف برنامه هفتم توسعه اشاره و تصریح کرد: در بحث بودجه ۱۴۰۴ باید از نمایندگان اتاق‌ها دعوت شود تا با نگاه مشورتی این افراد شاهد تدوین قانون بودجه باشیم و درباره پیگیری اجرای تکالیف برنامه هفتم نیز ضرورت دارد از ظرفیت تشکل‌ها استفاده شود.

در ادامه محمد زائری، رئیس مرکز بهبود کسب‌وکار اتاق ایران گفت: با توجه به دستورالعمل و شیوه‌نامه کمیسیون‌های اتاق ایران، ایجاد کارگروهی با محوریت کمیسیون‌های اتاق با همکاری اتاق‌های سه‌گانه، مرکز پژوهش‌های اتاق ایران و مرکز بهبود کسب‌وکار برای بررسی تأثیرپذیری بخش‌های خصوصی و تعاونی از برنامه هفتم توسعه و همچنین انجام کار رسانه‌ای، می‌تواند نتایج مطلوبی به همراه داشته باشد.

محسن علوی‌منش، مدیرگروه توسعه و برنامه‌ریزی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در این نشست به تبیین «قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۷-۱۴۰۳)» از منظر بخش خصوصی پرداخت. مبنای ارائه، گزارشی بود که با عنوان «قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران ۱. ویژگی‌های احکام و اهم تکالیف»، توسط دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی (شماره مسلسل ۲۰۰۰۱، شهریور ۱۴۰۳) منتشر شده است.

علوی‌منش، در ابتدای بحث، روند تدوین برنامه‌های توسعه در کشور را مورد توجه قرار داد.

او تأکید کرد: علاوه بر این برنامه‌های پنج‌ساله، بودجه‌های سالانه، برنامه‌های سنواتی دولت‌ها، سند چشم‌انداز نیز تنظیم شدند که البته هیچ یک از آنها به موفقیت قابل توجهی نرسیدند. دلایل اصلی عدم توفیق این برنامه‌ها در کشور به وجود برنامه‌های موازی، نبود درک مشترک بین برنامه‌ریزان درباره مفاهیم، عدم محاسبه مالی درست برنامه‌ها، دست‌کاری برنامه‌ها، احاله تصمیم‌گیری‌ها به آینده، عدم سناریونویسی در برنامه‌ها، چالش هسته‌ای یا جامع بودن برنامه‌ها، عدم آگاهی و همراهی مردم و عدم نظارت دولت و مجلس، بازمی‌گردد.

در ادامه تصریح شد که متأسفانه کلیه مشکلات شمرده شده در قانون برنامه هفتم نیز وجود دارد و تنها نکته مثبت قانون مذکور، تأکید دولت چهاردهم بر اجرای آن است. در واقع رئیس‌جمهور برنامه دولت خود را همان برنامه هفتم توسعه عنوان کرده که این عزم در اجرای برنامه واحد، می‌تواند به کاهش دیگر آسیب‌های حاکم بر قانون برنامه هفتم کمک کند.

در گزارش ارائه‌شده، احکام مربوط به بخش خصوصی در قانون برنامه هفتم به این شرح دسته‌بندی موضوعی شد؛ احکام مربوط به سرمایه بخش خصوصی؛ انتقال وظایف غیرحاکمیتی (خصوصی‌سازی و مردمی‌سازی)، مشارکت بخش خصوصی (زمینه‌های مشارکت)، تشویق و حمایت در مشارکت، تنظیم‌گری و بهبود کسب‌وکار و جلوگیری از اخلال یا جبران.

توجه به بار مالی احکام برنامه هفتم و تعیین مسئولیت هرکدام از دستگاه‌های اجرایی، از دیگر نکات مطرح‌شده بود. چنانکه توضیح داده شد، آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، مدل ذهنی است که نسبت به بخش خصوصی شکل گرفته است؛ بدین شرح که بهره‌گیری از ظرفیت این بخش در اجرای احکام برنامه دیده شده و البته توجه ویژه‌ای به سرمایه بخش خصوصی شده است.

در بخش دیگر این نشست به اقدامات یک سال گذشته مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با مشارکت اتاق کرمان درباره برنامه هفتم توسعه اشاره شد. در این مطالعه، علاوه بر رویکرد قانون نسبت به بخش خصوصی، بندها و احکامی که بخش خصوصی را متأثر می‌کند، مورد توجه قرار گرفته است.

فرزانه صمدیان، رئیس گروه صنعت، معدن و انرژی مرکز پژوهش‌های اتاق ایران خاطرنشان کرد: مرکز پژوهش‌های اتاق ایران علاوه بر این مطالعه، بررسی الزامات اجرای قانون برنامه هفتم را به‌جد دنبال می‌کند و سعی دارد احکامی را که اجرای آنها برای بخش خصوصی مهم است، شناسایی کرده و اجرای آنها را پیگیری کند.

احمد آتش‌هوش، رئیس کمیسیون حقوقی اتاق ایران، تصریح کرد: یکی از پژوهش‌هایی که به‌خوبی نواقص قوانین برنامه توسعه در کشور را دسته‌بندی و تبیین کرده، با عنوان «تأملی در الزامات اجرای قانون با تأکید بر قوانین برنامه توسعه» در نشریه مجلس و راهبرد منتشر شده است. در مقاله مذکور، در خصوص برخی از احکام قانون برنامه ششم توسعه از حیث قابلیت و تحقق اجرا، بررسی موردی صورت گرفته و برای نمونه، توضیح داده شده که اجرای برخی از احکام قانون مذکور در صلاحیت قوه مجریه نیست، امکان اجرای برخی احکام در زمان تعیین‌شده وجود ندارد و اجرای برخی احکام، نیازمند هماهنگی و انسجام همه دستگاه‌های حاکمیتی است.

این فعال اقتصادی یکی از نواقص برنامه هفتم را به این شرح توضیح داد که به‌رغم تأکید بر مشارکت مردم در تدوین قانون برنامه، به‌نظر می‌رسد مشارکت مردم و نهادهای مدنی جایگاه شایسته‌ای در این حوزه نداشته است. از طرف دیگر در طی تدوین و تصویب قانون برنامه هفتم، ضمن بی‌توجهی به آسیب‌های برنامه‌های قبلی، تنها آمال و آرزوها را در آن درج شده است. تدوین برنامه باید به کمک یک کمیته دائمی انجام شود تا از روند، چگونگی و اثرگذاری قوانین برنامه پیشین در طول اجرا و بعد از پایان، اطلاع داشته و تجارب مذکور را در تدوین قانون برنامه جدید در نظر بگیرد.

محمدرضا نجفی‌منش، نماینده اتاق تهران در شورای راهبری، وظایف اتاق‌ها را در روند اجرای قانون برنامه هفتم بسیار حساس و مهم دانست و خواستار پیگیری اجرا توسط اتاق‌ها شد. به اعتقاد او بخش خصوصی باید نسبت به اجرای برنامه هفتم و هر قانون دیگر، مطالبه‌گر باشد.

احسان سقایی، دبیرکل اتاق اصناف ایران در این رابطه توضیح داد: تا اولویت‌های خود را تعیین نکنیم، نمی‌توانیم برنامه مطلوب و قابل اجرایی داشته باشیم. قانون برنامه باید متناسب با شرایط موجود در کشور باشد. همچنین برنامه‌نویسان باید قانون برنامه را متناسب با سیاست‌های کلی و کوتاه‌مدت و با توجه به امکانات کشور تدوین کنند.

جعفر مرعشی، مشاور دبیرخانه شورای گفت‌وگو پیشنهاد داد: از آنجایی که بهبود با پیگیری مستمر شکل می‌گیرد، بنابراین برای تحقق همین قانون برنامه باید بر اساس رویکرد دولت، از ظرفیت‌های کارشناسی و پژوهشی بخش خصوصی برای تدوین آئین‌نامه‌های اجرایی متعدد مورد نیاز، بهره‌گیری کنیم.

گلناز سلحشور، مدیر دبیرخانه شورای راهبری بهبود محیط کسب‌وکار ضمن اشاره به مکاتبه انجام‌شده با مراجع ذی‌ربط در خصوص وجاهت قانونی ستاد تنظیم بازار بر لزوم حضور نمایندگان سه اتاق در مراجع و شوراهای تصمیم‌گیری، به‌ویژه در «شورای ملی تأمین مالی» (بر اساس بند «الف» ماده (۲) قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها) تأکید کرد.

او همچنین به ضرورت مشارکت اتاق‌ها در تهیه سند «راهبرد ملی پیشرفت صنعتی و ارتقای زنجیره‌های ارزش کشور» پرداخت.

در پایان مقرر شد: نتیجه اقدامات کارگروه تخصصی تشکیل شده در مرکز پژوهش‌های اتاق ایران برای اجرایی‌سازی آن دسته از احکام برنامه هفتم که بخش‌های خصوصی و تعاونی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در نشست آتی شورا مطرح شود. علاوه بر این، مقرر شد کمیسیون حقوقی و حمایت‌های قضائی و مقرراتی اتاق ایران، وضعیت عضویت رؤسای اتاق‌های سه‌گانه در مجامع و شوراهای حاکمیتی را با تشکیل کارگروهی با حضور نمایندگان اتاق‌های سه‌گانه، مرکز پژوهش‌های اتاق ایران و مرکز بهبود کسب‌وکار بررسی کرده و نتایج را در نشست‌های آتی شورای راهبری، ارائه دهد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

تامین ارز واردات از ۳۵ میلیارد دلار گذشت

تامین ارز واردات از ۳۵ میلیارد دلار گذشت
2024-10-05T14:11:47+03:30
از اول فروردین ماه تا ۱۴ مهر ماه امسال بیش از ۳۵ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات ت...

رتبه اقتصادی رژیم صهیونیستی کاهش یافت

رتبه اقتصادی رژیم صهیونیستی کاهش یافت
2024-10-05T14:11:46+03:30
با گذشت یک سال و یک ماه از جنگ غزه، آمارهای رسمی نشان می‌دهد اقتصاد رژیم صهیونیستی تاب تحمل این وضعیت را از دست داده و با حمله ایران به این رژیم غاصب در خطر ...

اعتصاب کارگران بندر، چالش جدید اقتصاد آمریکا

اعتصاب کارگران بندر، چالش جدید اقتصاد آمریکا
2024-10-05T14:11:46+03:30
اعتصاب ۴۵ هزار کارگر اسکله، تنها پنج هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا احتمال افزایش تورم را بالابرده است.

واردات ۱.۱ میلیارد دلاری دارو/ صادرات دارو ۱۰۴ میلیون دلار شد

واردات ۱.۱ میلیارد دلاری دارو/ صادرات دارو ۱۰۴ میلیون دلار شد
2024-10-05T13:59:15+03:30
در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۳ یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار انواع دارو از سوی ۳۴۵ شرکت دارویی به کشور وارد و در مقابل ۱۰۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار دارو صادر شده است.

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌روی بورس انرژی ایران

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌روی بورس انرژی ایران
2024-10-05T13:45:08+03:30
مهم‌ترین عرضه‌ها در رینگ داخلی مربوط به عرضه هزار تن حلال ۵۰۲ و عرضه ۶۰۰ هزار لیتر حلال ۴۰۲ می‌باشد.

ثبت ارزش ۱۴.۳ هزار میلیارد ریالی در رینگ داخلی

ثبت ارزش ۱۴.۳ هزار میلیارد ریالی در رینگ داخلی
2024-10-05T13:45:07+03:30
در دومین هفته از مهر ماه بالغ بر ۵۵ هزار و ۸۳۴ تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به فروش رفت.

الزام تمرکز ویژه برای نگه‌داشت شبکه ریلی با توجه به شرایط اقتصادی

الزام تمرکز ویژه برای نگه‌داشت شبکه ریلی با توجه به شرایط اقتصادی
2024-10-05T13:45:06+03:30
مدیرعامل راه‌آهن گفت: پایین بودن نرخ بهره‌وری ناوگان و شبکه ریلی تمرکز ویژه‌ای برای نگهداشت و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا را می‌طلبد.

قیمت طلا و سکه امروز ۱۴ مهر؛ سکه ۶۰۵ هزار تومان ارزان شد+ جدول

قیمت طلا و سکه امروز ۱۴ مهر؛ سکه ۶۰۵ هزار تومان ارزان شد+ جدول
2024-10-05T13:45:06+03:30
در بازار طلای تهران امروز (شنبه، ۱۴ مهر) هر قطعه سکه طرح جدید به قیمت ۴۸ میلیون و ۲۸۵ هزار تومان دادوستد می‌شود که نشان دهنده کاهش ۶۰۵ هزار تومانی قیمت سکه ن...

گزارش روزانه بورس؛ کاهش ۸۱۲۳ واحدی شاخص کل

گزارش روزانه بورس؛ کاهش ۸۱۲۳ واحدی شاخص کل
2024-10-05T13:31:47+03:30
هفته کاری بازار بورس در حالی با ادامه داشتن محدودیت دامنه نوسان یک درصدی آغاز شد که معاملات اولین روز هفته با کاهش ۸۱۲۳ واحدی شاخص کل بورس تهران پایان یافت.

خدمات برق در شهر تهران یکپارچه شد

خدمات برق در شهر تهران یکپارچه شد
2024-10-05T13:31:47+03:30
از این پس شهروندان تهرانی قادرند خدمات مورد نیاز خود در حوزه برق در تمامی نقاط شهر تهران را با مراجعه به هر یک از مناطق 22 گانه برق پایتخت به صورت بدون مرز، ...

ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی صنایع تا تابستان آینده ۵ برابر می‌شود

ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی صنایع تا تابستان آینده ۵ برابر می‌شود
2024-10-05T13:31:46+03:30
مجری طرح احداث نیروگاه‌های صنایع معدنی توانیر ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی صنایع را در حال حاضر ۳۰ مگاوات اعلام کرد و گفت: این میزان تا تابستان آینده به ۱۵۰ مگا...

امروز هر کیلو گرم تخم‌مرغ بین ۵۶ تا ۵۹ هزار تومان متغیر است

امروز هر کیلو گرم تخم‌مرغ بین ۵۶ تا ۵۹ هزار تومان متغیر است
2024-10-05T13:31:46+03:30
بر اساس اعلام اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، هر کیلو گرم تخم مرغ امروز ۱۴ مهر ۱۴۰۳ حداقل ۵۶ هزار و ۲۰۰ تومان و حداکثر ۵۹ هزار تومان است.

انسداد  ۱۰۹۰ حلقه چاه غیر مجاز  طی  نیمه نخست سال جاری

انسداد  ۱۰۹۰ حلقه چاه غیر مجاز  طی  نیمه نخست سال جاری
2024-10-05T13:18:30+03:30
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای تهران از انسداد ۱۰۹۰ حلقه چاه غیر مجاز  طی نیمه  نخست سال جاری در استان تهران خبر داد.

برنامه‌ریزی نصب ۹ میلیون کنتور هوشمند برق طی دو سال آینده

برنامه‌ریزی نصب ۹ میلیون کنتور هوشمند برق طی دو سال آینده
2024-10-05T13:18:30+03:30
مدیرعامل شرکت توانیر از برنامه‌ریزی برای نصب ۹ میلیون دستگاه کنتور هوشمند طی دو سال آینده خبر داد.

خطر فرونشست در ۳۵۹ دشت کشور

خطر فرونشست در ۳۵۹ دشت کشور
2024-10-05T12:25:08+03:30
سخنگوی آب با تاکید بر کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی گفت:اکنون ۴۲۲ دشت کشور به دلیل برداشت های بی‌رویه در فهرست ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار گرفته و ۳۵۹ دشت...

اقدام علیه تاسیسات نفت ایران افسار قیمت نفت را پاره می‌کند

اقدام علیه تاسیسات نفت ایران افسار قیمت نفت را پاره می‌کند
2024-10-05T12:25:07+03:30
با گذشت چند روز از عملیات غرور آفرین «وعده صادق ۲» علیه رژیم صهیونیستی، مقامات آمریکا و اسرائیل جسته گریخته از تصمیم برای حمله به تأسیسات نفتی ایران صحبت می‌...

فروش ۱۲۲ هزار تن محصول در رینگ بین‌الملل فرآورده‌های هیدروکربوری

فروش ۱۲۲ هزار تن محصول در رینگ بین‌الملل فرآورده‌های هیدروکربوری
2024-10-05T12:11:50+03:30
رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در هفته گذشته شاهد معامله ۱۲۲ هزار و ۷۸۵ تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی و ثبت ارزش ریالی بال...

فروش ۱.۸ میلیارد کیلووات ساعت برق در بازه هفتگی در بورس انرژی

فروش ۱.۸ میلیارد کیلووات ساعت برق در بازه هفتگی در بورس انرژی
2024-10-05T12:11:49+03:30
طی دومین هفته از مهر ماه بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون کیلووات ساعت برق در بازار برق بورس انرژی ایران به فروش رفت و این معاملات ارزشی بالغ بر ۲ هزار و ۱۴۳ ...

برگزاری دهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر

برگزاری دهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر
2024-10-05T12:11:49+03:30
یک مقام مسئول گفت: دهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر اوایل آذر به میزبانی دوحه برگزار و درحاشیه این نشست نمایشگاهی با هدف معرفی دستاوردهای ا...

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو بورس انرژی ایران

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو بورس انرژی ایران
2024-10-05T12:11:48+03:30
مهم‌ترین عرضه‌ها در رینگ داخلی مربوط به عرضه هزار تن حلال ۵۰۲ و عرضه ۶۰۰ هزار لیتر حلال ۴۰۲ می‌باشد.

اولین معامله دی اکسید کربن در بازار سرمایه کشور انجام شد

اولین معامله دی اکسید کربن در بازار سرمایه کشور انجام شد
2024-10-05T11:45:07+03:30
اولین معامله کربن در بازار سرمایه ایران، با عرضه محصول یک شرکت دانش‌بنیان در بورس انرژی ایران انجام گرفت.

بیستمین حراج سکه دوشنبه ۱۶ مهر ماه برگزار می‌شود+ جدول فرآیند

بیستمین حراج سکه دوشنبه ۱۶ مهر ماه برگزار می‌شود+ جدول فرآیند
2024-10-05T11:45:06+03:30
بیستمین جلسه حراج سکه طلای مرکز مبادله ایران دوشنبه ۱۶ مهر ماه برگزار می‌شود و متقاضیان برای واریز وجه تا ساعت ۲۳ فردا (یکشنبه ۱۵ مهر ماه) فرصت دارند.

دلایل بروز مشکل در سایت TSETMC

دلایل بروز مشکل در سایت TSETMC
2024-10-05T11:25:06+03:30
مدیرعامل مدیریت فناوری بورس با بیان اینکه مشکل در سایت TSETMC مربوط به تغییرات کشوری در سطح ارائه‌دهندگان اینترنت است گفت: برای استفاده از سایت مدیریت فناوری...

​ضرورت توسعه زیرساخت‌های ریلی و انتقال نفت در بندر شهید بهشتی

​ضرورت توسعه زیرساخت‌های ریلی و انتقال نفت در بندر شهید بهشتی
2024-10-05T11:11:47+03:30
مدیر کل مهندسی عمران و نظارت بر طرح های سازمان بنادر و دریانوردی بر تحقق اهداف توسعه‌ای به ویژه پروژه های استراتژیک «احداث شبکه ریلی، احداث کریدور خطوط نفتی ...

افزایش اندک نرخ ارز در سامانه نیما + جدول نرخ ارزها

افزایش اندک نرخ ارز در سامانه نیما + جدول نرخ ارزها
2024-10-05T10:58:29+03:30
قیمت رسمی اعلام شده توسط بانک مرکزی برای هر دلار آمریکا به صورت اسکناس به ۴۹ هزار و ۸۳۳ تومان و برای حواله به ۴۷ هزار و ۱۴۶ تومان رسید.

زنجیره ابزارهای مالی و مشتقه شمش نقره در بورس کالا ایجاد می‌شود

زنجیره ابزارهای مالی و مشتقه شمش نقره در بورس کالا ایجاد می‌شود
2024-10-05T10:58:29+03:30
مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران از ایجاد زنجیره ابزارهای مالی و مشتقه شمش نقره در این بورس خبر داد.

دستاوردهای هوش مصنوعی رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد

دستاوردهای هوش مصنوعی رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد
2024-10-05T10:58:28+03:30
معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن اعلام حمایت از شرکت‌های خصوصی برای سرمایه‌گذاری در زمینه هوش مصنوعی و کسب درآمد، گفت: دستاوردهای مراکز تحقیقاتی دولتی رایگان در ا...

افزایش ۲۰ دلاری قیمت نفت در صورت آسیب به تاسیسات نفتی ایران

افزایش ۲۰ دلاری قیمت نفت در صورت آسیب به تاسیسات نفتی ایران
2024-10-05T10:45:05+03:30
بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس اعلام کرد در صورت مختل شدن تولید نفت ایران، قیمت نفت بین ۱۰ تا ۲۰ دلار در هر بشکه در ۲۰۲۵ افزایش می‌یابد.

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ تردد در محورهای شمالی روان است

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ تردد در محورهای شمالی روان است
2024-10-05T10:18:26+03:30
تردد در محورهای چالوس، هراز، فیروزکوه، آزادراه تهران - شمال و آزادراه قزوین - رشت (رفت و برگشت) روان گزارش شده است.

نرخ خرید تضمینی هر کیلو گندم دورم ۲۱ هزار تومان تعیین شد

نرخ خرید تضمینی هر کیلو گندم دورم ۲۱ هزار تومان تعیین شد
2024-10-05T10:18:26+03:30
در جلسه اخیر شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی، نرخ خرید تضمینی گندم دورم که در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد ۲۱ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شده...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)