میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، امروز (چهارشنبه، ۴ مهر) نشست بررسی اقدامات و عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی با محوریت طرح توسعه دریامحور، با حضور فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.
وزیر راه و شهرسازی در این نشست خطاب به مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بر ضرورت ترسیم یک چشم انداز تاکید کرد و گفت: شما و همکارانتان با تدبیر و همت چشماندازی برای رشد ترانزیت و دستیابی به توسعه برای این سازمان تعریف کرده اید که با توجه به تخصص و تجربه مجموعه مدیریتی سازمان، خیالمان از این بابت راحت است. اما باید برای دستیابی به اهداف دولت در چهار سال، چند نکته را مورد توجه قرار داد.
صادق با اشاره به تاکید رئیس جمهوری بر توسعه سواحل مکران، گفت: ایشان معتقد است؛ برای توسعه باید بنادر جنوبی و سواحل مکران را دریابیم. زیرا تمامی نعمات و موهبت ها در سواحل جنوبی وجود دارند اما ما در مرکز از جمله تهران متمرکز شده ایم.
وی با اشاره به سیاست های کلی نظام و تاکید مقام معظم رهبری بر توسعه سواحل جنوبی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد در سواحل جنوبی مکران توسعه و تمدنی اتفاق بیفتد باید به دست وزارت راه و شهرسازی انجام شود و لا غیر. زیرا مهمترین سیاستگذاریهای طرح توسعه مکران در شورایعالی شهرسازی و معماری انجام شده و اجرای آن بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی است. البته حملونقل ریلی نیز برای جابهجایی انتقال بار از بنادر بسیار مهم است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه یادآور شد: از بندر سیراف چیزی بافی نمانده و یا بندر کنگ که قدمت چند هزارساله و قطب رفت و آمد با هند بوده است. همچنین بندر لنگه که فقط گمرک آن برای واردات خودرو اهمیت دارد یا بندر چابهار که سازمان بنادر با قدرت در حال توسعه آن است. اینها نقطههای تمدنی کشور هستند که به خاطر بی تفاوتیهای گذشته بعضاً از دور خارج شده اند.
صادق تصریح کرد: متاسفانه جانمایی بندر چابهار در نقطه کور باعث بسته شدن دست و پای ما شده است و هم شهر و هم بندر آسیب دیده اند.
وی افزود: در نشستهای مستمر توسعه دریامحور باید راهکار راه اندازی موتور توسعه دریامحور را بیابیم. البته یکی از موضوعات جلسات ما بررسی جانمایی بنادر جدید خواهد بود؛ باید چشم انداز جانمایی بنادر جدید را داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «بندر با خودش توسعه، اشتغال و جمعیت پذیری به همراه دارد»، گفت: متاسفانه ما در گذشته جمعیت را به جایی هدایت کردیم که بنا بر نبود اشتغال به شهرهای خوابگاهی تبدیل شدند. پس اگر قرار است بعد از چندین و چند سال این همدلی به وجود آورده شود که منویات مقام معظم رهبری اجرایی شود، باید تمام توان خود را به کار بگیریم.
صادق در ادامه اظهار کرد: در گذشته پدیده ای به نام شهرهای کشاورزی ظهور کرد که منجر به حضور اداره شیلات برای مکانیابی شهرها شد در حالیکه شیلات یک بخش کوچکی از اقتصاد دریاست. اما به دلیل عدم حضور معاونت شهرسازی حتی در یک جلسه باعث شد تا وزارت جهاد کشاورزی با به دست آوردن قدرت، مکانیابی شهرها را مشخص کند که بعد از آن کار به معاون اول کشید.
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت توجه به معماری بومی تاکید کرد و گفت: ساختمان اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر یکی از میراث های تاریخی کشور ماست. با توجه به اینکه معماری ساختمان ها در هر یک از استان های ساحلی در شمال و جنوب کشور با هم متفاوت است باید از معماری بومی در ساخت و سازهای بنادر استفاده شود.
صادق با اشاره به مبحث چیدمان نیروی انسانی در ادارات کل بنادر و دریانوردی استانها گفت: در ستاد سازمان بنادر و دریانوردی بسیار قوی هستیم اما نیاز است در ادارات کل بنادر و دریانوردی یک بازنگری داشته باشید و از نیروهای بومی بیشتر استفاده کنید. زیرا افراد بومی که سرمایه های اجتماعی ما محسوب می شوند به بنادر محل زندگی خود دل سپردگی دارند و به طور حتم نتایج بسیار خوبی در پی خواهد داشت.
وی با اشاره به مساله جذب نیروی متخصص در سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: باتوجه به اینکه حتی به لحاظ تخصص و آکادمیک مهندسی کشتی و مهندسی پرواز با سایر تخصص های مهندسی وزارت راه و شهرسازی متفاوت است؛ باید در سازمان از نیروهای متخصص برای مشاغل مورد نظر استفاده شود. اما سازمان بنادر و دریانوردی طبق قانون باید نسبت به جذب جامعه ایثارگری توجه داشته باشد و از ظرفیت جامعه ایثارگری متخصص با برگزاری دوران آموزشی ضمن خدمت و مشروط استفاده کند.
وزیر راه و شهرسازی بر مسئولیت اجتماعی سازمان بنادر و دریانوردی در قبال مناطق جنگ زده خرمشهر، آبادان و اروند تاکید کرد و گفت: از هیچ تلاش و اقدامی دریغ نکنید و همانند احیای خلیج گرگان که موجب رضایتمندی مردم آن منطقه شد برای مناطق مذکور نیز اقدامات رضایتبخش انجام شود.
صادق تاکید کرد: از جذب سرمایه و مشارکت سرمایه گذاری خارجی نباید غافل شویم. باید بنادر فعال کشور به کشورهای همسایه و علاقه مند مانند ترکمنستان و ترکیه معرفی شوند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ما مصوبه طرح ویژه مکران با مقیاس ۱ به ۵۰ هزار در شورایعالی معماری و شهرسازی و مصوبه شورایعالی آمایش سرزمینی داریم. اما به خاطر کمبود منابع مالی تهیه طرح جامع توسعه سواحل مکران امکان پذیر نبود. لذا سازمان بنادر و دریانوردی چون قطب توسعه دریامحور است به همین دلیل باید نسبت به اجرای آن اقدام کند.
گفتنی است در این نشست، علی اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن معرفی ماموریت ها و راهبردهای این سازمان، گزارشی نیز از عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی در بخش های مختلف ارائه کرد.
منبع : خبرگزاری مهر
اعلام آمادگی ۳۰ کشور برای سرمایهگذاری در ایران
تدوین طرح جامع بنادر بازرگانی کشور آغاز شد
دولت باید به مسکنسازی فکر کند
مذاکرات بوتاش ترکیه برای واردات گاز از ایران
صنعت نفت ایران به پشتوانه دانشگاه صنعت نفت در منطقه پیشتاز است
ظرفیت بارگیری نفتکشها در بندر صادراتی ماهشهر افزایش مییابد
تشدید بارشها در شمال کشور/ هشدار هواشناسی به کشاورزان ۳ استان
قیمت جدید شیر ۱۸ هزار تومان اعلام شد
برنامه ریزی افزایش تجارت ایران و ازبکستان تا یک میلیارد دلار
برنامه ریزی افزایش تجارت ایران و ازبکستان تا ۱ میلیارد دلار
قیمت جهانی طلا امروز ۶ مهر؛ هر انس طلا ۲۶۷۰ دلار و ۴۰ سنت
قیمت جهانی نفت امروز ۶ مهر؛ برنت ۷۱ دلار و ۴۵ سنت شد
افزایش صادرات غیر نفتی ایران به ۲۵.۸ میلیارد دلار
اولین محموله خودرو سواری در بستر سامانه جدید گمرک هوشمند ترخیص شد
واگذاری ۳ میلیون متر مکعب پساب فاضلاب به شهرک صنعتی پرند
ورود موج بارشهای برفی به کشور از روز شنبه
روند بازرسی بر اقلام تنظیم بازار تشدید میشود
ترمز افزایش تولید برق کشیده شد؟
۲۲ سایت فاقد مجوز فروش بلیت الکترونیکی از سوی دادستانی مسدود شد
پیشرفت فیزیکی ۹۱ درصدی راه آهن میانه - اردبیل
تعداد پروازهای عمره ۲ برابر میشود
قیمت طلا و سکه ۵ مهر؛ سکه ۴۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان شد
تامین یک میلیارد دلار اعتبار برای طرح شبکههای فرعی آبیاری
روابط ایران با بانک سرمایهگذاری زیر ساخت آسیا تقویت میشود
ابلاغ ویرایش جدید دستورالعمل توسعه معاملات برق در بورس انرژی
ایران ظرفیت تولید بسیاری از محصولات وارداتی را دارد
هزینه ساخت هر متربع ۱۸ میلیون تومان است
برآورد تولید ۳.۷ میلیون تن محصولات گلخانهای در سال ۱۴۰۳
ایران از سرمایه گذاری کشورهای بریکس در صنعت برق استقبال میکند
۱۰۰ طرح پایلوت آبیاری هوشمند در کشور اجرا میشود