میرنیوز

عوامل بی‌هویت شدن صنعت خودروی ایران؛ خودروساز انگیزه نوآوری ندارد

عوامل بی‌هویت شدن صنعت خودروی ایران؛ خودروساز انگیزه نوآوری ندارد 2024-09-15T08:45:04+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به آسیب‌شناسی ساختار تنظیم‌گری صنعت خودرو پرداخته است. در این گزارش تاکید شده که شرایط کنونی صنعت خودروی کشور که از وضعیت نامطلوبی برخوردار است نتیجه ساختار حکمرانی دولت در این صنعت و همچنین سیاست‌های اتخاذشده از سوی نهادهای متولی است. بنابراین هر اقدامی برای بهبود و تحول در خودرو پیش از هدف‌گذاری مشخص و به تبع آن بازمعماری نظام تنظیم‌گری و تغییر در سیاستگذاری‌ها، موفق نخواهد بود.

در حال حاضر خودروسازی کشور از شرایط مناسبی در کمیت و کیفیت برخوردار نیست و از تکنولوژی روز دنیا نیز دهه‌هاست که عقب مانده است. این صنعت طی سال‌های گذشته نه نفعی برای خود داشته و نه برای مردم؛ به‌طوری‌که در حال حاضر زیان انباشته خودروسازی کشور به مرز ۲۵۰ همت رسیده است و بسیاری از محصولات با زیان به بازار عرضه می‌شود.

این صنعت از مشکلات ساختاری رنج می‌برد و این مشکلات باعث شده خودروسازی کشورمان پذیرای فناوری‌های روز دنیا نباشد و علاوه بر جاماندگی از سایر رقبای خود در عرصه بین‌الملل و عدم نقش‌آفرینی در زنجیره‌های ارزش جهانی و منطقه‌ای، موجب نارضایتی در کشور نیز باشد.

مرکز پژوهشی مجلس تاکید دارد که ماهیت سیاسی و اقتصادی بنگاه‌های خودروسازی موجب شده معماری نظام تنظیم‌گری و سیاست‌های صنعتی حاکم بر این صنعت، به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل ریشه‌دار و تاریخی این صنعت که نقش قابل‌توجهی درشکل‌گیری نظام مسائل صنعت خودرو داشته، مطرح باشد.

نظام تنظیم‌گری صنعت خودرو از ابعاد و لایه‌های مختلف اقتصادی اجتماعی و سیاسی آسیب‌شناسی شده است. در ابتدا باید تعریف مشخصی از تنظیم‌گری ارائه شود.

در مورد مفهوم تنظیم‌گری در این گزارش تاکید شده که تنظیم‌گری به معنای اعمال قوانین و مقررات از سوی دولت و تعیین ضمانت اجرایی برای این قوانین است. یا این کلمه به مفهوم نوعی حکمرانی به منظور نظارت و هدایت بازار توسط سازمان‌های دولتی معنا شده است. بدین‌ترتیب به اعتقاد کارشناسان بازوی پژوهشی مجلس، حکمرانی در این صنعت به‌اشتباه معنی شده است.

نشانه‌های این حکمرانی اشتباه چیست؟ در این مورد در گزارش مذکور تاکید شده هویت صنعت خودرو ناشی از تغییرات سیاست کلان دولت‌ها دائماً دستخوش تغییر بوده و هرگز نتوانسته به هویت و چشم‌اندازی واحد برای یک دوره بلندمدت دست یابد. این جمله به معنای آن نیست که فرآیند توسعه صنعت خودرو باید فارغ از سیاست‌های کلان دولت و حاکمیت تعیین شود، بلکه به معنای آن است که الزامی است که براساس دکترین جمهوری اسلامی در مواجهه با دنیا و با تعریف هویت ایرانی و شیوه جانمایی اقتصاد ایران در منطقه و دنیا، یک هویت و آینده روشن برای این صنعت ترسیم شود که بتوان براساس آن به منظور توسعه این صنعت برنامه‌ریزی و سیاستگذاری کرد.

در ادامه گزارش آمده است که پیش‌شرط وجود نظام تنظیم‌گری کارآمد در صنعت خودرو، وجود یک چشم‌انداز مشترک است که مطابق آن الگوی توسعه صنعت خودرو تدوین شده و همه ابزارها در آن جهت بسیج شود. البته دخالت نهادهای مختلف در این عرصه باعث توزیع نامتوازن و ناهماهنگ قدرت تصمیم‌گیری در نظام تنظیم‌گری صنعت خودرو شده و این توزیع، میان نهادهایی با ساختار منافع بعضاً متعارض با یکدیگر رخ داده است. از این رو، امکان پیشبرد یک برنامه واحد جهت توسعه صنعت خودرو، از نظام اداره کشور سلب شده و نهادهای مختلف هرکدام در یک جهت متفاوت اقدام به سیاستگذاری می‌کنند.

در ادامه این گزارش تاکید شده که این مساله در شرایط فقدان طرحی از آینده در صنعت خودرو، به نحوی تشدیدیافته منجر به شرایط بحرانی در این صنعت شده است. اما مدیریت دولتی به واسطه ساختار سهامداری این شرکت‌ها نیز یکی از مصائب تنظیم‌گری در این صنعت خوانده شده است و بازوی پژوهشی مجلس در این زمینه اظهار کرده که علاوه بر موارد مذکور، ساختار سهامداری شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا به شکلی است که به‌رغم واگذاری عمده سهام دولت، مدیریت بنگاه‌ها به صورت کامل در اختیار دولت قرار دارد؛ در نتیجه دولت یا هر نهادی که از امکان چانه‌زنی با دولت یا بخش‌های مرتبط با صنعت خودرو بهره‌مند است، موفق به اعمال نظر و دخالت بی‌واسطه و بدون درنگ در این شرکت‌ها خواهد شد. این مساله موجب شده اولاً شرکت‌های خودروسازی و مدیران آنها کاملاً براساس منافع اجزای مختلف دولت و حاکمیت اقدام به تصمیم‌گیری کنند و الزاماً منافع شرکت را تأمین نکنند، ثانیاً با تغییر کلی و جزئی در دولت‌ها (تغییر رئیس‌جمهور، وزیر و…) و حتی تغییر در سایر نهادها، صنعت خودرو دستخوش تحولات فراوان شود. از این رو، به صورت ساختاری امکان سرمایه‌گذاری بلندمدت به‌ویژه در حوزه‌های فناورانه – که به دلیل بازدهی دیرهنگام و طولانی نیازمند امنیت سرمایه‌گذاری بالایی است – در این صنعت از بین رفته و بنگاه‌ها را درگیر روزمرگی‌های فراوان کرده است. ثالثاً ازآنجاکه دولت در ظاهر سهام خود را واگذار کرده اعمال مسوولیت‌پذیری کمتری نسبت به زمانی که به صورت رسمی سهامدار خودروسازان بوده، از خود نشان می‌دهد.

در بخش دیگری از گزارش بازوی پژوهشی مجلس کارآیی و اثرات اقتصادی ابزارهای تنظیم‌گری بر نوع تصمیم‌گیری اقتصادی بنگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. آنچه مشخص است دولت ابزارهای مختلفی برای قاعده‌گذاری در اختیار دارد. جهت اتخاذ یک سیاست صنعتی مناسب به منظور توسعه صنعت خودرو، دولت باید با استفاده از ابزارهای تنظیم‌گری کارآمد و هماهنگ با این ابزارها، مسیر توسعه صنعت خودرو را هموار کند. اما این ابزارهای تنظیم‌گری چه هستند؟

ابزارهای تنظیم‌گری به‌کارگرفته‌شده، تعرفه‌گذاری واردات خودرو و قطعات منفصله، سازوکار قیمت‌گذاری و تعیین مدل عرضه، استانداردهای اجباری، مشوق‌های مالی و مالیاتی در کنار سایر موارد از جمله ابزارهای یادشده هستند. این ابزارها هر چند هرکدام به تنهایی هدف خاصی را دنبال می‌کنند، اما اجتماع آنها در کنار یکدیگر به لحاظ اقتصادی، مشوق عدم حرکت خودروسازان به سمت طراحی‌های جدید، عدم طراحی و تولید پلتفرم‌های به‌روز، عدم افزایش ساخت داخل، عدم افزایش کیفیت و ایمنی بوده است.

در ادامه عنوان شده که حمایت‌ها از صنعت خودرو باید هوشمند باشد؛ منظور از حمایت‌های هوشمند، دست گذاشتن روی گلوگاه‌هایی است که توسعه فناوری را تحریک می‌کند. در مقابل گلوگاه‌هایی که منجر به از بین رفتن انگیزه نوآوری می‌شود باید اصلاح شود. به طور مثال، تنها حمایت مهم دولت ایران از صنعت خودروی ملی، تعرفه‌گذاری سنگین برای واردات است. این حمایت بدون اتخاذ یک سیاست رقابت داخلی منجر به از بین رفتن انگیزه توسعه محصول به‌روز و نوآوری خواهد شد. در مقابل دولت می‌تواند به‌نوعی حمایت کند که نوآوری و توسعه فناوری را تحریک کند. در این زمینه مثالی نیز زده شده است: دولت می‌تواند درصدی از هزینه‌های تحقیق و توسعه خودروسازان را تقبل کند یا اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت را منوط به توسعه فناوری قوای محرکه کند. درنهایت حمایت از صنایع باید زماندار باشد و دولت باید دائماً چشم‌انداز کاهش حمایت‌های خود را به بازیگران فعال در آن صنعت گوشزد کند. لذا هدف از حمایت‌های دولت، رقابت‌پذیر شدن تولیدات و توسعه فناوری در صنایع است تا این صنایع از مرحله نوزادی به بلوغ برسند.

بازوی پژوهشی مجلس نتیجه‌ای که در این بخش گرفته این است که هر اقدامی برای بهبود و تحول در صنعت خودرو بدون آنکه تغییراتی در معماری نظام تنظیم‌گری صنعت خودرو و محتوای تصمیمات آن ایجاد کند، ناموفق خواهد بود؛ به عبارت دیگر، تمرکز بر اتفاقات و فرآیندهای شرکت‌های خودروسازی، بدون توجه به محیط نهادی و ساختار تنظیم‌گری آن، حتماً ناکام خواهد ماند و الزامی است که تغییراتی در ساختار و محتوای تصمیمات نظام تنظیم‌گری صنعت خودرو ایجاد شود.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

آغاز حراج پاییزی سکه طلا در ۲ مهرماه

آغاز حراج پاییزی سکه طلا در ۲ مهرماه
2024-09-20T11:25:06+03:30
هجدهمین جلسه حراج سکه طلا روز دوشنبه ۲ مهرماه ۱۴۰۳، از طریق سامانه معاملات این مرکز برگزار می‌شود.

ترافیک در محورهای هراز و فیروزکوه سنگین شد

ترافیک در محورهای هراز و فیروزکوه سنگین شد
2024-09-20T11:25:05+03:30
بنا بر اعلام مرکز مدیریت راه‌های کشور، ترافیک در محورهای چالوس، هراز، فیروزکوه و آزادراه تهران - پردیس سنگین گزارش می‌شود.

۷ هزار میلیارد تومان برای اصلاح ۴۷۵ نقطه‌حادثه‌خیز کشور نیاز است

۷ هزار میلیارد تومان برای اصلاح ۴۷۵ نقطه‌حادثه‌خیز کشور نیاز است
2024-09-20T10:45:03+03:30
مدیرکل دفتر توسعه ایمنی راه‌های سازمان راهداری کشور گفت: برای سال ۱۴۰۳ نیاز به ۷ همت برای اصلاح ۴۷۵ نقطه حادثه‌خیز داریم و در صورتی که این منابع تأمین شود، ب...

احداث ۷۳۰۰ مگاوات واحد بخار سیکل ترکیبی در دستور کار وزارت نیرو

احداث ۷۳۰۰ مگاوات واحد بخار سیکل ترکیبی در دستور کار وزارت نیرو
2024-09-20T10:45:03+03:30
سخنگوی صنعت برق احداث ۷۳۰۰ مگاوات واحد بخار نیروگاهی را از برنامه‌های وزارت نیرو در جهت تبدیل واحدهای گازی موجود به نیروگاه سیکل ترکیبی اعلام کرد.

مشکلات رفع تعهدات ارزی واردکنندگان با ایجاد تبصره حل شود

مشکلات رفع تعهدات ارزی واردکنندگان با ایجاد تبصره حل شود
2024-09-20T10:31:46+03:30
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: موضوع رفع تعهدات ارزی در مواردی که مشکل ایجاد کرده است با تبصره حل و کلیت آن حفظ شود.

۱۴۰ هزار خودرو فرسوده در ۶ ماه نخست سال اسقاط شد

۱۴۰ هزار خودرو فرسوده در ۶ ماه نخست سال اسقاط شد
2024-09-20T10:18:24+03:30
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت: در ۶ ماهه امسال، ۱۴۰ هزار خودرو فرسوده اسقاط شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، دو برابر افزایش داشته است.

پالایشگاه‌های پارس جنوبی زره‌پوش شدند

پالایشگاه‌های پارس جنوبی زره‌پوش شدند
2024-09-20T09:51:44+03:30
مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی اعلام کرد که با توجه به نزدیک‌شدن به پایان تعمیرات اساسی امسال طبق برنامه زمانبندی‌شده، پالایشگاه‌های این مجموعه آماده ورود به ...

ترافیک در محور چالوس سنگین است/ تردد روان در محور هراز

ترافیک در محور چالوس سنگین است/ تردد روان در محور هراز
2024-09-20T09:38:26+03:30
بر اساس اعلام مرکز مدیریت راه‌های کشور، ترافیک در محور چالوس محدوده سیاه بیشه سنگین است.

بحران جمعیتی ژاپن در حال تشدید کمبود نیروی کار است

بحران جمعیتی ژاپن در حال تشدید کمبود نیروی کار است
2024-09-20T09:38:26+03:30
ژاپن در اوایل این هفته «روز احترام به سالمندان» خود را گرامی داشت، درحالی‌که این تعطیلات ملی بر یک واقعیت بحرانی تأکید دارد، جمعیت سالمندان در این کشور به رک...

تصدی‌گری دولت در واردات نهاده‌های دامی کاهش می‌یابد

تصدی‌گری دولت در واردات نهاده‌های دامی کاهش می‌یابد
2024-09-20T09:38:26+03:30
سرپرست شرکت پشتیبانی امور دام از عدم تمایل بخش حاکمیتی این شرکت در ورود به موضوع نهاده‌های دامی خبر داد.

گسترش صادرات و جذب سرمایه خارجی هدف اصلی همکاری ایران و تانزانیا

گسترش صادرات و جذب سرمایه خارجی هدف اصلی همکاری ایران و تانزانیا
2024-09-19T17:18:25+03:30
مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهادکشاورزی، گسترش صادرات، صدور خدمات فنی و مهندسی، جذب سرمایه‌گذار خارجی را از اهداف همکاری با تانزانیا ...

دومین شهرک مولد شیلاتی راه‌اندازی می‌شود

دومین شهرک مولد شیلاتی راه‌اندازی می‌شود
2024-09-19T16:25:03+03:30
شهرک مولد شیلاتی به عنوان دومین شهر مولد کشاورزی کشور با تمرکز بر پرورش متراکم میگو در سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس منصوب شد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس منصوب شد
2024-09-19T16:11:44+03:30
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران طی حکمی مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس را منصوب کرد.

نتیجه بیست و یکمین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی اعلام شد

نتیجه بیست و یکمین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی اعلام شد
2024-09-19T16:11:43+03:30
نتیجه بیست و یکمین مرحله از حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳ (۲۷ شهریور ماه ۱۴۰۳) اعلام شد؛ همچنین تاریخ برگزاری حراج جدید اوراق یاد شده در تاریخ سوم...

ترافیک در محور چالوس و هراز سنگین است

ترافیک در محور چالوس و هراز سنگین است
2024-09-19T11:31:48+03:30
بر اساس اعلام مرکز مدیریت راه‌های کشور، ترافیک در محور چالوس مسیر جنوب به شمال و محور هراز محدود کلرد سنگین است.

لایحه اصلاح قانون هواپیمایی کشوری تقدیم مجلس شد

لایحه اصلاح قانون هواپیمایی کشوری تقدیم مجلس شد
2024-09-19T11:18:33+03:30
معاون رئیس جمهور در امور مجلس از تقدیم لایحه اصلاح قانون هواپیمایی کشور به مجلس شورای اسلامی خبر داد.

سند راهبردی صنعت شیرینی و شکلات ایران رونمایی شد

سند راهبردی صنعت شیرینی و شکلات ایران رونمایی شد
2024-09-19T11:05:04+03:30
در نخستین اجلاس صنعت شیرینی و شکلات ایران از «سند راهبردی صنعت شیرینی و شکلات ایران» رونمایی شد.

فرصت‌های زیادی در حوزه کشاورزی تانزانیا معرفی شده است

فرصت‌های زیادی در حوزه کشاورزی تانزانیا معرفی شده است
2024-09-19T10:38:27+03:30
سرپرست اداره کل آفریقای سازمان توسعه تجارت گفت: با توجه به سرمایه‌گذاری در کشورهای آفریقایی و رایزنی‌های انجام شده فرصت‌های زیادی در حوزه کشاورزی تانزانیا م...

تورم عمده‌فروشی در هند کاهش یافت

تورم عمده‌فروشی در هند کاهش یافت
2024-09-19T10:25:11+03:30
شاخص قیمت عمده‌فروشی هند در ماه آگوست با کاهش هزینه‌های نفت خام، فولاد و سیمان به پایین‌ترین سطح چهارماهه خود، یعنی ۱٫۳۱ درصد رسیده، اگرچه قیمت مواد غذایی اص...

افزایش محسوس دمای هوا از ابتدای مهر؛ تشدید بارش‌ها در ۱۲ استان

افزایش محسوس دمای هوا از ابتدای مهر؛ تشدید بارش‌ها در ۱۲ استان
2024-09-19T08:38:29+03:30
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: روزهای ابتدایی مهرماه دمای هوا، افزایش محسوسی خواهد داشت اما این شرایط موقتی است و مجدداً پس‌از مد...

قیمت خودرو ثابت ماند/ بازار همچنان درگیر رکود+ جدول

قیمت خودرو ثابت ماند/ بازار همچنان درگیر رکود+ جدول
2024-09-19T08:38:29+03:30
بررسی بازار آزاد خودروی ایران نشان می‌دهد که قیمت انواع خودروهای داخلی نسبت به هفته گذشته ثابت است.

قیمت مسکن طی یک سال اخیر ۱۷ درصد رشد داشته است

قیمت مسکن طی یک سال اخیر ۱۷ درصد رشد داشته است
2024-09-19T08:38:28+03:30
نائب رئیس اتحادیه املاک گفت: قیمت مسکن در بازه زمانی یک ساله، ۱۷ درصد افزایش یافته است. وضعیت فعلی این بازار یک زنگ خطر جدی برای مستاجران به شمار می‌رود زیرا...

الزام صدور صورتحساب الکترونیکی از اول مهرماه

الزام صدور صورتحساب الکترونیکی از اول مهرماه
2024-09-18T19:05:05+03:30
مؤدیان اشخاص حقیقی که فروش خالص کالا و خدمات آنها تا پایان خرداد امسال به ۱۴۴ میلیارد ریال برسد، از ابتدای مهر مکلف به صدور انواع صورتحساب الکترونیکی و ثبت آ...

۳۲.۲ میلیارد دلار ارز واردات تأمین شد

۳۲.۲ میلیارد دلار ارز واردات تأمین شد
2024-09-18T19:05:04+03:30
بانک مرکزی از اول فروردین تا ۲۸ شهریور امسال ۳۲ میلیارد و ۲۶۶ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابلا صا...

تصویب ۱.۳ میلیارد دلار درخواست سرمایه گذاری خارجی

تصویب ۱.۳ میلیارد دلار درخواست سرمایه گذاری خارجی
2024-09-18T18:51:44+03:30
۷۶ درخواست سرمایه گذاری خارجی در بخش‌های مختلف اقتصادی به ارزش بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در دویست و هشتاد و چهارمین جلسه هیأت سرمایه گذاری تصویب شد.

ایستگاه تزریق گاز مارون عملیاتی شد

ایستگاه تزریق گاز مارون عملیاتی شد
2024-09-18T16:38:25+03:30
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون اعلام کرد: عملیات راه‌اندازی ردیف اول ایستگاه تزریق گاز مارون پایان یافت و این ایستگاه با موفقیت عملیاتی شد.

قیمت طلا و سکه امروز ۲۸ شهریور؛ سکه ۴۴ میلیون و ۱۲۵ هزار تومان شد

قیمت طلا و سکه امروز ۲۸ شهریور؛ سکه ۴۴ میلیون و ۱۲۵ هزار تومان شد
2024-09-18T16:25:04+03:30
قیمت هر قطعه سکه طرح جدید امروز در بازار طلای تهران به ۴۴ میلیون و ۱۲۵ هزار تومان رسید.

ثبت بیش‌از یک میلیون قرارداد اجاره در سامانه خودنویس

ثبت بیش‌از یک میلیون قرارداد اجاره در سامانه خودنویس
2024-09-18T15:58:25+03:30
مدیر سامانه خودنویس وزارت راه با بیان اینکه تاکنون ‌از یک میلیون قرارداد اجاره در این سامانه به ثبت رسیده، خبر داد.

کشاورزان استفاده از بذر مرغوب و بوجاری را در دستور کار قرار دهند

کشاورزان استفاده از بذر مرغوب و بوجاری را در دستور کار قرار دهند
2024-09-18T15:58:25+03:30
مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات گفت: با توجه به آغاز سال زراعی جدید، کشاورزان استفاده از بذر مرغوب و بوجاری را در دستور کار قرار دهند.

توسعه سالانه ۲۰ هزار هکتار باغ زیتون در برنامه هفتم

توسعه سالانه ۲۰ هزار هکتار باغ زیتون در برنامه هفتم
2024-09-18T15:45:04+03:30
مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی گفت: در برنامه هفتم توسعه مقرر شده است با توسعه ۲۰ هزار هکتاری باغات زیتون در سال، بخشی از روغن زیتون در داخل کشور تأمین شود.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)