میرنیوز

ساخت بزرگ‌ترین پایگاه پرتاب فضایی غرب آسیا در ایران/ پرتاب ۱ ماهواره دیگر تا پایان سال

 ساخت بزرگ‌ترین پایگاه پرتاب فضایی غرب آسیا در ایران/ پرتاب ۱ ماهواره دیگر تا پایان سال 2024-02-04T10:40:41+03:30

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عیسی زارع‌پور با حضور در برنامه تلویزیونی ضمن تشریح رویدادهای مهمی که در عرصه فضایی رخ داده، جزییات جدیدی از توسعه فیبرنوری و هوشمندسازی ارائه خدمات از سوی دستگاه‌ها ارائه کرد.

وی گفت: از زمانی که ایران وارد حوزه فضایی شد تا سال 1400، در مجموع 13 پرتاب فضایی داشتیم که از ابتدای دی‌ 1400 و پس از آغاز بکار دولت سیزدهم تا امروز تعداد پرتاب‌های فضایی به 11 رسیده و امیدواریم به زودی رکورد پرتاب‌های‌ فضایی را خواهیم زد.

وزیر ارتباط تاکید کرد: این پرتاب‌ها نمایانگر کارهایی است که تمام بخش‌ها روی زمین انجام می‌دهند. ماهواره‌ایی که ما می‌سازیم دهها زیرسامانه و بخش دارد که متخصصین باید اینها را در آزمایشگاه تست کنند اما تا زمانی که در فضا قرار نگیرد نمی‌دانیم که اینها درست کار می‌کنند یا نه.

زارع‌پور افزود: برای نخستین بار در این دولت توانستیم ماهواره‌های 100 کیلوگرمی را با موفقیت در مدار قرار بدهیم. این زحمات دانشمندان ما در سال‌های اخیر است که در 2 سال گذشته شتاب خوبی گرفته است. هیچوقت نافی زحماتی که کشیده شده نیستیم.

تا پایان سال یک ماهواره دیگر پرتاب می‌شود
وزیر ارتباطات تصریح کرد: در تمام بخش‌ها کار با شتاب دنبال می‌شود. اکنون ماهواره‌های بسیاری در صف پرتاب داریم و تا پایان سال نیز حداقل یک ماهواره دیگر را پرتاب خواهیم کرد. البته ما همکاری با کشورهای دیگر را نیز در دستور کار خود داریم چرا که به دلیل شرایطی که اکنون پایگاه‌های پرتاب فعلی ما دارند در برخی مدارها امکان ماهواره‌گذاری نداریم و باید با همکاری کشورهای دیگر این کار را انجام بدهیم.

زارع‌پور افزود: در حال ساخت بزرگ‌ترین پایگاه پرتاب فضایی کشور در کشور و نیز غرب آسیا هستیم. ساخت این پایگاه در این دولت انجام شد. فاز نخست آن تا سال آینده به اتمام خواهد رسید و اولین پرتاب‌ها در تمامی مدارها را از آن‌جا انجام خواهیم داد. پنجره پرتاب این پایگاه بسیار گسترده است. تا پیش از آن ماهواره‌های عملیاتی را با همکاری کشورهای دیگر در مدار قرار خواهیم داد.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: داده‌های فضایی نقش بسیار کلیدی در زندگی مردم ایفا می‌کند که ما گاهی اوقات از آن غفلت می‌کنیم. بخش زیادی از هموطنان ما روزانه از اپلیکیشن‌های مسیریاب استفاده می کنند. موقعیت‌ها در این اپلیکیشن‌ها توسط ماهواره‌ها تعیین می‌شود. اکنون شرکت‌های نوآفرین و دانش‌بنیانی وجود دارند که از داده‌های فضایی برای ارتقا بهره‌وری کشاورزی استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه استفاده از داده‌های ماهواره‌ای می‌تواند بهره‌وری را افزایش داده و از فساد جلوگیری کند، افزود: کاربرد دیگری که صنایع فضایی دارند، استفاده از سرریز این فناوری در صنایع دیگر است.

زارع‌پور تاکید کرد: استفاده از ظرفیت شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان به شکل جدی در دستور کار وزارت ارتباطات قرار دارد. این اقدام را از بخش ماهواره آغاز کردیم و بزرگترین قرارداد تاریخ فضایی کشور برای 2 پروژه امسال منعقد شد. یکی از آن‌ها مربوط به ساخت منظومه ماهواره‌ای مخابراتی شهید سلیمانی با 16 تا 20 ماهواره با کمک بخش خصوصی و پرتاب آن با پرتابگر بومی است. در دنیا بخش پرتابگر را نیز به شرکت‌های خصوصی سپرده‌اند. دوستان ما نیز در بخش‌های لشگری در همین مسیر هستند و برای برخی از زیرسامانه‌ها از بخش خصوصی استفاده کرده‌اند.

کپسول زیستی دریچه‌ای به تحقق تجربه زیست در فضا
وزیر ارتباطات درباره کپسول زیستی و پرتاب موفق آن به فضا در دولت سیزدهم گفت: کپسول زیستی دارای چند کارکرد اصلی و فرعی است. کارکرد اصلی آن این است که سرانجام ما نیز به جمع کشورهایی می‌پیوندیم که زیست در فضا را تجربه می‌کنند. نگاه آینده بشر به منابع کرات دیگر است و این رقابت در جهان آغاز شده است. زمانی که منابع زمین تمام شود به منابع کرات دیگر نیاز است و ما نیز باید برای آن آماده باشم.

زارع پور افزود: کاربرد دیگر این است که بسیاری از فناوری‌هایی که در زیست فضا و اکتشافات فضایی بکار گرفته می‌شود فناوری‌های بسیار پیشرفته هستند که در دیگر صنایع کشور نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

تعداد ایستگاه‌های زمینی دریافت داده‌های ماهواره به 4 عدد می‌رسد
وی افزود: اکنون 2 ایستگاه زمینی برای دریافت داده‌ها داریم که تا پایان سال تعداد آن‌ها به چهار ایستگاه خواهد رسید تا امکان بهره‌برداری از داده‌های فضایی افزایش یابد.

زارع پور گفت: ماهواره‌هایی که در مدار لئو(مدار پایین) قرار می‌گیرند روزی چند مرتبه در آسمان ایران ظاهر می‌شوند و هرقدر نقاط تماس ما از طریق ایستگاه‌های زمینی افزایش یابد می‌توانیم داده‌ها را سریعتر دریافت کرده و به آن‌ها فرامین جدیدی بدهیم.

جشن 6 میلیونی شدن پوشش فیبرنوری به زودی برگزار می‌شود
وزیر ارتباطات درباره میزان پیشرفت طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها گفت: پروژه ملی فیبرنوری جزو معدود پروژه‌های کشور است که یک داشبورد شفاف برای رصد لحظه‌ای دارد. اکنون بیش از 5 میلیون و 460 هزار خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار دارند. البته مطلع هستم که تعدادی از اطلاعات هنوز در سامانه وارد نشده و فکر می‌کنم تعداد 6 میلیون پوشش را رد کرده‌ایم و به زودی جشن 6 میلیونی شدن پوشش فیبرنوری را برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: حفاری‌ها در بسیاری از شهرها انجام شده و امیدواریم به قولی که برای ایجاد هشت میلیون پوشش تا پایان سال 1402 داده‌ایم محقق کنیم. کار بسیاری سختی است. در تمام شهرهایی که کار می‌کنیم باید حفاری زیادی انجام شود و ما یک کار 10 ساله را در حدود سه سال انجام می‌دهیم. با همت مدیریت شهرهایی که در آن‌ها مشغول کار هستیم، انشالله می‌توانیم به تعداد موردنظر پوشش دست یابیم.

زارع‌پور تصریح کرد: امروز زمان پخش مسابقه فوتبال بین ایران و ژاپن ترافیک داخلی کشور از هفت ترابیت برثانیه عبور کرد و رکورد جدیدی را به ثبت رساند. در ابتدای دولت این عدد 2 تا 2.5 ترابیت برثانیه بود که اکنون 2 برابر شده و این حاصل توسعه مستمر زیرساخت‌های ارتباطی کشور است.

12 درصد خدمات دستگاه‌ها به صورت هوشمند ارائه می‌شود
وی گفت: تقریبا تمام دستگاه‌های به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل هستند و گاهی به دلیل از دست دادن استاندارهای ما اتصال خود را از دست می‌دهند. در حال حاضر تقریبا 70 درصد خدمات به صورت الکترونیکی ارایه می‌شود. در بخش استعلامات الکترونیکی کمی از برنامه عقب هستیم چرا که تعداد استعلامات زیاد است. در حوزه هوشمندسازی حدود 12 درصد خدمات دستگاه‌ها هوشمند شده‌اند که نیاز به هیچگونه حضور افراد را ندارد.

زارع‌پور افزود: اکنون 91 درصد خدمات وزارت آموزش و پرورش به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود و بیش از نیمی از خدمات هوشمند شده‌اند. وزارت نیرو، ورزش و جوانان، دادگستری، ارتباطات و بهداشت و درمان نیز دستاوردهای خوبی در این زمینه داشته‌اند. اما برخی دستگاه‌ها مانند جهاد کشاورزی نیاز به کار بیشتری دارند هرچند می‌دانم که در حال تلاش هستند.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

نرخ تورم سالانه بخش تولیدکنندگان صنعتی کاهش یافت

نرخ تورم سالانه بخش تولیدکنندگان صنعتی کاهش یافت
2024-10-17T15:18:28+03:30
شهریور امسال، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در ۱۲ ماهه منتهی به این ماه نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۲۴.۷ درصد بوده که در مقایسه با همین اطلاع در...

امضای ۸ سند برای توسعه همکاری‌های اعضای شانگهای

امضای ۸ سند برای توسعه همکاری‌های اعضای شانگهای
2024-10-17T15:18:28+03:30
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۸ سند مهم برای توسعه همکاری‌های تجاری، سیاسی و حوزه سلامت میان کشورهای عضو پیمان شانگهای امضا شد.

صادرات برق تجدیدپذیر در ایام غیرپیک آزاد است

صادرات برق تجدیدپذیر در ایام غیرپیک آزاد است
2024-10-17T15:18:27+03:30
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: صنعت تجدیدپذیر از شمول تکالیف دولت آزاد خواهد بود و محدودیتی در تعیین قیمت برق تولیدشده، عرضه آن در بورس انرژی و صادرات به‌جز...

رکورد قیمت سکه در دولت چهاردهم شکست

رکورد قیمت سکه در دولت چهاردهم شکست
2024-10-17T13:45:03+03:30
امروز پنجشنبه ۲۶ مهرماه و در لحظه تنظیم این خبر، قیمت سکه طرح جدید به ۵۲ میلیون تومان رسید که تاکنون بی‌سابقه بوده است.

امضای تفاهم‌نامه ساخت سکوی فشارافزایی در صنایع دریایی کشور

امضای تفاهم‌نامه ساخت سکوی فشارافزایی در صنایع دریایی کشور
2024-10-17T13:25:08+03:30
تفاهم‌نامه اجرایی ساخت سکوهای فشارافزایی برای میدان مشترک پارس جنوبی امضا شد.

امضا تفاهم‌نامه ساخت سکوی فشارافزایی در صنایع دریایی کشور

امضا تفاهم‌نامه ساخت سکوی فشارافزایی در صنایع دریایی کشور
2024-10-17T13:11:43+03:30
تفاهم‌نامه اجرایی ساخت سکوهای فشارافزایی برای میدان مشترک پارس جنوبی امضا شد.

۱۳۷ استاندارد ملی تدوین و تصویب شد

۱۳۷ استاندارد ملی تدوین و تصویب شد
2024-10-17T13:11:43+03:30
سرپرست معاونت تدوین و ترویج استاندارد از تدوین و تجدیدنظر ۱۳۷ استاندارد ملی، ابطال ۶۶ استاندارد ملی در کمیته‌های ملی و بازنگری ۸۹۰ استاندارد ملی در ۶ماهه اول...

بستر شفاف سازمان ملی استاندارد برای حضور رقابتی بخش خصوصی

بستر شفاف سازمان ملی استاندارد برای حضور رقابتی بخش خصوصی
2024-10-17T13:11:42+03:30
رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: سازمان راهبرد خود را در ایجاد بستر شفاف و سالم برای حضور رقابتی بخش خصوصی توانمند در بازارهای هدف می‌داند تا فعالان اقتصادی بت...

بیش از ۸۰ میلیون متر مربع،‏ فرش ماشینی در کشور تولید می‌شود

بیش از ۸۰ میلیون متر مربع،‏ فرش ماشینی در کشور تولید می‌شود
2024-10-17T12:58:23+03:30
رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان فرش ماشینی گفت: میزان تولید فرش ماشینی کشور ما بیش از ۸۰ میلیون متر مربع است که حدود ۷۰ درصد آن به مصرف داخلی می‌رسد و ب...

صادرات فرش ماشینی ۷ درصد افزایش یافت

صادرات فرش ماشینی ۷ درصد افزایش یافت
2024-10-17T12:31:44+03:30
مدیرکل دفتر پوشاک و منسوجات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات فرش ماشینی در ۶ ماهه نخست امسال به ۱۳۰ میلیون دلار رسیده است که رشد ۷ درصدی را در مقایسه با...

بازدید وزیر راه و شهرسازی از احداث مرتفع‌ترین پل ایران و غرب آسیا

بازدید وزیر راه و شهرسازی از احداث مرتفع‌ترین پل ایران و غرب آسیا
2024-10-17T11:51:43+03:30
وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه از از احداث مرتفع‌ترین پل اکسترادوز ایران و غرب آسیا بازدید کرد و از نزدیک در جریان جزییات و میزان پیشرفت این پروژه قرار گرفت.

تعرفه حمل‌ ریلی بار از بندر امیرآباد به بندرعباس ۵۰درصد کاهش یافت

تعرفه حمل‌ ریلی بار از بندر امیرآباد به بندرعباس ۵۰درصد کاهش یافت
2024-10-17T11:51:43+03:30
مدیرعامل راه‌آهن از کاهش ۵۰ درصدی تعرفه حمل‌ ریلی بار داخلی در راستای حمایت از فعالان اقتصادی از بندر امیرآباد به بندرعباس خبر داد.

نقش کلیدی بخش خصوصی در افزایش تولید فرآورده‌های نفتی

نقش کلیدی بخش خصوصی در افزایش تولید فرآورده‌های نفتی
2024-10-17T11:25:04+03:30
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش بر نقش کلیدی بخش خصوصی در افزایش تولید فرآورده‌های نفتی تأکید کرد.

برگزاری حراج شمش طلا در ۲۹ مهر ماه

برگزاری حراج شمش طلا در ۲۹ مهر ماه
2024-10-17T11:25:04+03:30
شصتمین حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران در روز یکشنبه ۲۹ مهر ماه برگزار خواهد شد.

تولید بخاری کم‌مصرف صرفه اقتصادی ندارد؟

تولید بخاری کم‌مصرف صرفه اقتصادی ندارد؟
2024-10-17T10:58:28+03:30
یک کارشناس انرژی گفت: شرکت‌های بخاری ساز به علت این که بخاری‌های نسل جدید قیمت بالاتری دارند و خریدار آنها در بازار کم است، بخاری کم مصرف تولید نمی‌کنند.

ثبات نسبی قیمت خودرو/ بازار خودرو راکد است

ثبات نسبی قیمت خودرو/ بازار خودرو راکد است
2024-10-17T10:05:04+03:30
بررسی ها نشان می دهد که بازار خودرو با وجود افزایش نرخ ارز در بازار آزاد همچنان راکد بوده و قیمت ها تغییر خاصی نکرده‌اند.

آخرین وضعیت جاده‌ها؛ تردد در محورهای شمالی به جز چالوس روان است

آخرین وضعیت جاده‌ها؛ تردد در محورهای شمالی به جز چالوس روان است
2024-10-17T09:51:43+03:30
ترافیک در محورهای شمالی به جز چالوس روان گزارش شده و جاده‌های شمالی فاقد هرگونه مداخلات جوی ‌است.

ورود موج جدید بارش‌ها به کشور از روز جمعه/ دمای هوا کاهش می‌یابد

ورود موج جدید بارش‌ها به کشور از روز جمعه/ دمای هوا کاهش می‌یابد
2024-10-17T06:45:03+03:30
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی از ورود سامانه جدید بارش‌ها و کاهش دمای هوا در برخی نقاط کشور از روز جمعه (۲۷ مهر) خبر...

اسامی برگزیدگان «ششمین جشنواره ملی بورس و رسانه» اعلام شد

اسامی برگزیدگان «ششمین جشنواره ملی بورس و رسانه» اعلام شد
2024-10-17T01:11:44+03:30
آیین اختتامیه ششمین دوره جشنواره ملی بورس و رسانه امروز چهارشنبه ۲۵ مهرماه در سالن همایش‌های سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار و از برگزیدگان این جشنواره تقد...

۱۳۲ هزار میلیارد تومان وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت شد

۱۳۲ هزار میلیارد تومان وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت شد
2024-10-16T20:31:43+03:30
شبکه بانکی کشور از ابتدای امسال تا امروز ۱۳۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری به ۶۱۷ هزار و ۱۳۲ متقاضی پرداخت کرده است.

حق‌العمل جایگاه‌های سوخت ۴۰ درصد افزایش یافت

حق‌العمل جایگاه‌های سوخت ۴۰ درصد افزایش یافت
2024-10-16T20:31:43+03:30
سخنگوی صنف جایگاهداران کشور گفت: هیات وزیران در مصوبه‌ای حق العمل جایگاه‌های سوخت فراورده‌های نفتی و سی.ان.جی را ۴۰ درصد افزایش داد.

ضیغمی مدیر پروژه واردات خودرو شد

ضیغمی مدیر پروژه واردات خودرو شد
2024-10-16T20:18:30+03:30
وزیر صمت در حکمی مهدی ضیغمی را به عنوان «مدیر پروژه واردات خودرو» منصوب کرد.

برای تولید پایدار گاز آماده‌ایم

برای تولید پایدار گاز آماده‌ایم
2024-10-16T20:18:29+03:30
سرپرست مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: تعمیرات اساسی امسال تاکنون با موفقیت در بیشتر پالایشگاه‌های سیزده‌گانه مجتمع پایان یافته است.

۹ هزار و ۵۰۰ قطعه سکه فروخته شد

۹ هزار و ۵۰۰ قطعه سکه فروخته شد
2024-10-16T20:18:29+03:30
در حراج بیست و سوم سکه طلا در مرکز مبادله ارز و طلا، ۹۵۳۹ قطعه سکه طلا به متقاضیات اختصاص داده شد و تا امروز در مجموع حراج‌های سکه ۳۷۴ هزار و ۲۹۴ قطعه انواع ...

قیمت ۴ قلم فرآورده لبنی تنظیم بازار در ۷۲ ساعت آینده اعلام می شود

قیمت ۴ قلم فرآورده لبنی تنظیم بازار در ۷۲ ساعت آینده اعلام می شود
2024-10-16T16:18:23+03:30
مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد با اشاره به جلسه امروز سازمان حمایت گفت: طی ۷۲ ساعت آینده نرخ جدید ۴ قلم فرآورده لبنی تنظیم بازار اعلام ...

سرپرست سازمان دامپزشکی کشور منصوب شد

سرپرست سازمان دامپزشکی کشور منصوب شد
2024-10-16T16:05:05+03:30
در حکمی از سوی غلامرضا نوری وزیر جهاد کشاورزی، علیرضا رفیعی‌پور با حفظ سمت به عنوان سرپرست سازمان دامپزشکی کشور منصوب شد.

افزایش ۶۰ درصدی حمل‌ونقل بار در شهر فرودگاهی امام

افزایش ۶۰ درصدی حمل‌ونقل بار در شهر فرودگاهی امام
2024-10-16T15:38:24+03:30
مدیرعامل شهر فرودگاهی امام از رشد ۶۰ درصدی حمل‌ونقل بار کارگو در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: در این مدت بیش از ۴۳ هزار تن بار تجاری از شهر فرودگاهی امام خ...

آیا کالابرگ الکترونیک از چرخه یارانه کمک معیشتی حذف شده است؟

آیا کالابرگ الکترونیک از چرخه یارانه کمک معیشتی حذف شده است؟
2024-10-16T14:45:06+03:30
در دولت سیزدهم بخشی از یارانه خانوار نقدی و قسمتی هم غیرنقدی در قالب طرح کالابرگ الکترونیک پرداخت می‌شد؛ اما با وجود تاکید وزیر پیشین کار بر تکلیف قانونی طرح...

واردات ۲۶۸ قلم کالا آزاد شد

واردات ۲۶۸ قلم کالا آزاد شد
2024-10-16T14:31:44+03:30
حذف مجوز فنی بررسی ساخت داخل وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ۲۶۸ قلم کالا ابلاغ شد.

تولید روزانه ۱۲۵ میلیون لیتر بنزین در مهرماه/ تحویل سوخت مایع به نیروگاه ها ۳۸ درصد رشد کرد

تولید روزانه ۱۲۵ میلیون لیتر بنزین در مهرماه/ تحویل سوخت مایع به نیروگاه ها ۳۸ درصد رشد کرد
2024-10-16T14:05:04+03:30
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه مهر امسال تولید بنزین بیش از ۱۲۵ میلیون لیتر در روز بود، از افزایش ۳۸ درصدی تحویل سوخت مایع به نیروگاه ه...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)