میرنیوز

پاسخ‌گویی به برخی شبهات ارزی/ افزایش نرخ دلار موقتی است؟

 پاسخ‌گویی به برخی شبهات ارزی/ افزایش نرخ دلار موقتی است؟ 2024-02-04T10:40:41+03:30

به گزارش خبرنگار اقتصادی تسنیم، در روزهای اخیر شاهد افزایش نرخ ارز بودیم و همین امر بازار عجیب شایعات را به‌همراه داشته است.

حدود یک ماه پیش قیمت دلار در محدوده 50 الی 51 هزار تومان بود و هیچ تحلیلی مبنی بر افزایش نرخ ارز مشاهده نمی‌شد اما به‌یک‌باره نرخ دلار با افزایشی عجیب روبه‌رو شد و تا محدوده 59 هزار تومان هم بالا رفت.

باید گفت نرخ ارز تحت‌تأثیر فضای سیاسی یعنی یورش بی‌رحمانه اسرائیل به غزه، بمب‌گذاری در کرمان، عملیات موشکی در پاکستان، اربیل عراق و سوریه، وقایع دریای سرخ و لفاظی‌های مقامات سیاسی و نظامی آمریکا و انگلیس علیه کشور و... است، اما در فضای رسانه‌ای کشور شاهد انتشار عوامل مختلفی پیرامون رشد نرخ ارز هستیم، اما آیا این عوامل در افزایش قیمت دلار اثرگذار است؟

اظهارنظر به‌جهت دیده‌شدن در رقابت انتخاباتی

نکته جالب‌توجه این بوده که به‌سبب نزدیکی انتخابات مجلس شورای اسلامی، شاهد اظهارنظرات گوناگون و عجیب پیرامون نرخ ارز هستیم، اظهاراتی که بیشتر به‌سبب داغ‌شدن فضای انتخاباتی و درعین‌حال افزایش شهرت صورت می‌گیرد،
به‌عنوان نمونه یکی از مجریان اسبق صداوسیما که از قضا نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی است، در پستی نوشت: «آیا بانک مرکزی و دولت به‌دلیل تأمین منابع و نوسان‌گیری نرخ ارز را افزایش داده‌اند؟»

البته پیش‌تر و در دوران افزایش نرخ ارز، نیز چنین اظهارنظراتی مبنی بر دخالت مستقیم دولت در افزایش و کاهش نرخ ارز وجود داشته است، در واقع این افراد مدعی هستند دولت در راستای تأمین کسری بودجه خود در انتهای سال، نرخ ارز را افزایش و پس از تأمین اعتبار، قیمت دلار را کاهش خواهد داد.

آنچه مشخص است، تحلیل‌های این‌چنین فاقد ارزش است، در واقع ازآنجایی که نرخ ارز در ایران برای مردم حائز اهمیت است، لذا افزایش این نرخ فضای عجیب در کشور ایجاد خواهد کرد، جوی که در صورت عدم کنترل منجر به اعتراضات اجتماعی نیز خواهد شد.

از سوی دیگر انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک است و دولت به‌دنبال افزایش مشارکت مردم است، اما افزایش نرخ ارز و نارضایتی می‌تواند قهر برخی از اقشار مردم از صندوق‌های رأی را به‌دنبال داشته باشد.

نکته بعدی پیرامون این موضوع به انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری مربوط می‌شود، درواقع هر گونه عدم کنترل نرخ ارز به‌روی تصمیم‌گیری مردم تأثیرگذار است، درواقع هیچ دولتی به‌دنبال حضور 4ساله نیست و ازآنجایی که افزایش نرخ دلار و عدم توانایی در کنترل نرخ ارز، ادامه حیات دولت در چهار سال دوم را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، لذا با این تحلیل نیز می‌توان ادعای عجیب انتخاباتی برخی از افراد را رد نمود.

بازار داغ کارشناسان اقتصادی بی‌سواد

از طرف دیگر بازار برخی کارشناسان اقتصادی نیز داغ است و بسیاری از افراد که حتی از الفبای علم اقتصاد نیز بی‌بهره هستند، تحلیل‌های عجیبی پیرامون نرخ دلار در ایران ارائه کردند.

درواقع حضور افراد در بازارهای مالی نظیر بورس، ارز دیجیتال، بازارهای مالی جهانی و... سبب شده است شاهد انبوهی از کارشناسان اقتصادی باشیم و تحلیل‌های عجیب این افراد نیز فضای رسانه‌ای کشور را دگرگون ساخته است.

یک جست‌وجوی ساده در اینستاگرام، حکایت از انبوهی از تحلیلگران اقتصادی دارد که با شیوه‌های مختلفی نرخ ارز را پیش‌بینی کرده‌اند، اساس این اظهارنظرات بیشتر بر تحلیل‌های تکنیکالی است و هر فردی بر اساس علم خود از این تکنیک، پیش‌بینی خاصی از دلار ارائه کرده است. از سوی دیگر تمرکز این کارشناسان فاقد علم اقتصاد، به‌روی جذب مخاطب است و اقناع مردم در جهت خرید بسته‌های تحلیلی یا سهام معرفی‌شده توسط آنان است.

نرخ دلار تابع تورم ایران و آمریکا!

شاید بتوان بزرگ‌ترین شبهه مطرح‌شده پیرامون افزایش نرخ ارز را به رابطه دلار با نرخ تورم ایران و آمریکا مرتبط دانست، درواقع برخی از کارشناسان اقتصادی مدعی هستند ازآنجایی که تورم ایران و آمریکا به‌ترتیب حدود 40 و 4 درصد است، لذا اختلاف این دو مقدار یعنی 36 درصد را باید مبنای افزایش نرخ ارز در آن سال دانست، با این تفاسیر نرخ دلار در انتهای سال 1402 باید حدود 60 هزار تومان باشد.

دراین‌خصوص نیز باید گفت که  بیش از 80 درصد از ارز کشور، در اختیار دولت است به‌عبارتی بازار ارز ایران کاملاً انحصاری است و تصمیم‌گیری در این زمینه به دولت مربوط است، درواقع اگر میزان ارز بانک مرکزی کاهش یابد و این نهاد قابلیت توانایی کنترل نرخ ارز را نداشته باشد، می‌توان گفت افزایش نرخ ارز مطابق با تفاوت تورمی ایران و آمریکا منطقی است.

اما شواهد نشان می‌دهد که در سال جاری بیش از 26 میلیارد دلار صادراتی نفتی داشته‌ایم، همچنین ذخایر ارزی در دسترس کشور نیز از 13 میلیارد و 800 میلیون دلار در سال 2020 به 21 میلیارد و 100 میلیون در سال جاری افزایش یافته است.

از سوی دیگر مطابق با آمارهای رسمی بانک مرکزی، حجم تخصیص ارز وارداتی تا امروز حدود 69 میلیارد و 845 میلیون دلار  بوده که حدود 58 میلیارد دلار آن تأمین ارز شده است.

علاوه بر این جزئیات عرضه و تقاضای دلار حواله ارزی در سامانه نیما نیز حکایت از رکوردشکنی قابل‌تأمل دارد به‌بیانی در دی و بهمن‌ماه میانگین عرضه روزانه ارز در این سامانه حدود 330 میلیون دلار بوده است، در حالی که در مهر و آبان حدود 231 میلیون دلار بود.

همچنین حدود 70 درصد از عرضه ارز بانک مرکزی در سامانه نیما خریداری ندارد، به‌بیانی بانک مرکزی بدون مشکل در حال تأمین ارز مورد نیاز کشور است و علت افزایش نرخ ارز را باید در جای دیگر جست‌وجو کرد.

به‌عنوان نمونه روز دوشنبه نهم بهمن‌ماه 1402 در مجموع معادل 258 میلیون و 800 هزار دلار حواله ارزی عرضه شد که از این میزان 106 میلیون دلار آن معامله شد، با این تفاسیر 60 درصد از مجموع حواله‌های ارزی عرضه شده در سامان نیما یعنی152.8میلیون دلار مشتری نداشت و فقط 40 درصد حواله‌های عرضه شده معامله شد.

تحولات منطقه و تأثیرپذیری شدید دلار آزاد

از زمان آغاز حملات رژیم اشغالگر قدس به مردم بی‌دفاع غزه و حملات گروه‌های مقاومت به مواضع آمریکا در منطقه شاهد جو روانی عجیبی در بازار ارزی کشور هستیم. این جو روانی تحت‌تأثیر حملات روزهای گذشته گروه کتائب سیدالشهدای عراق به مواضع ایالات متحده در اردن تشدید شده است.

درواقع تحت‌تأثیر ادعای برخی از نمایندگان مجلس آمریکا پیرامون دست‌داشتن ایران در حملات فوق و احتمال درگیری میان دو کشور، فضای التهابی شکل‌گرفته است، لذا بازارگردان‌ها با بهره‌گیری از این فضا، نرخ دلار را افزایش داده‌اند.

هر چند سخنگوی وزارت دفاع آمریکا مدعی شده است که اطلاعاتی درباره اینکه حمله مرگبار به پایگاه آمریکا در شمال شرق اردن به دستور ایران انجام شده باشد وجود ندارد، اما دلالان با القای گزاره جو شدیداً ملتهب منطقه همچنان به دنبال افزایش نرخ ارز هستند.

 البته در روزهای اخیر اخباری مبنی بر عقب‌نشینی نیروهای اشغالگر از غزه و احتمال آتش‌بس مخابره شده است و در صورت تحقق آن، باید شاهد سقوط آزاد ارز باشیم.

درواقع پس ازسرگیری روابط دیپلماتیک ایران و پاکستان، تنها تنش منطقه، حملات نیروهای مقاومت به مواضع آمریکا تحت‌تأثیر هجوم رژیم صهیونیستی به غزه است و باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی رخ خواهد داد.

لازم به ذکر است، افزایش نرخ ارز تحت تحولات سیاسی یکی از بزرگ‌ترین معضلات اقتصاد ایران محسوب می‌شود و باید اقدامات جهت کاهش آن صورت گیرد.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

بانک‌ها شنبه و یکشنبه تا ساعت ۱۱ فعال هستند

بانک‌ها شنبه و یکشنبه تا ساعت ۱۱ فعال هستند
2024-07-26T19:43:02+03:30
طبق اعلام شورای هماهنگیِ بانک‌ها، بانک‌ها شنبه و یکشنبه تا ساعت ۱۱ فعال هستند.

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ چالوس و آزادراه تهران - شمال مسدود شد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ چالوس و  آزادراه تهران - شمال مسدود شد
2024-07-26T16:43:14+03:30
تردد از محور چالوس و آزادراه تهران - شمال مسیر (جنوب به شمال) تا اطلاع بعدی ممنوع است.

ماجرای حادثه قطار مسافری در ایستگاه تهران چه بود

ماجرای حادثه قطار مسافری در ایستگاه تهران چه بود
2024-07-26T16:29:47+03:30
سرپرست روابط عمومی راه‌آهن جزییات حادثه قطار مسافری در ایستگاه تهران را تشریح کرد.

مجوزی برای افزایش قیمت محصولات ایران خودرو صادر نشده است

مجوزی برای افزایش قیمت محصولات ایران خودرو صادر نشده است
2024-07-26T16:16:22+03:30
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران‌خودرو درخواست خود مبنی بر افزایش قیمت محصولات را به وزارت صمت اعلام کرده‌ است، اما تا کنون مجوز افزایش قیمت صادر نشد...

جزییات حادثه قطار مسافری در ایستگاه تهران

جزییات حادثه قطار مسافری در ایستگاه تهران
2024-07-26T14:56:30+03:30
سرپرست روابط عمومی راه‌آهن ضمن تکذیب حادثه برخورد قطار با سکو در میدان راه‌آهن تهران، گفت: مهمانداران قطار دستورالعمل نحوه ایستادن قطار را رعایت نکردند که مو...

چهلمین حراج شمش طلا یکشنبه برگزار می‌شود

چهلمین حراج شمش طلا یکشنبه برگزار می‌شود
2024-07-26T14:29:53+03:30
با وجود تغییر ساعت کاری بانک‌ها اما خللی در برگزاری جلسات حراج شمش طلا ایجاد نشده و چهلمین حراج روز یکشنبه(۷ مردادماه) برگزار خواهد شد.

هیچ قطار مسافری در ایستگاه تهران با مسافر یا سکو برخورد نداشت

هیچ قطار مسافری در ایستگاه تهران با مسافر یا سکو برخورد نداشت
2024-07-26T14:29:52+03:30
سرپرست روابط عمومی راه‌آهن گفت: هیچ قطار مسافری در ایستگاه تهران با مسافر یا سکو برخورد نداشته است.

مصرف برق وسایل سرمایشی به بیش‌از ٣۵ هزار مگاوات رسید

مصرف برق وسایل سرمایشی به بیش‌از ٣۵ هزار مگاوات رسید
2024-07-26T14:29:51+03:30
سخنگوی صنعت برق گفت: میزان مصرف وسایل سرمایشی به بیش‌از ٣۵ هزار مگاوات رسیده که عدد بزرگ و معادل کل مصرف کشوری مانند مصر است.

مردم به شایعات درباره اشعه فرابنفش توجه نکنند

مردم به شایعات درباره اشعه فرابنفش توجه نکنند
2024-07-26T14:29:50+03:30
رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: چنین گرمایی که امروز وجود دارد در گذشته نیز سابقه داشته و مردم به شایعات در خصوص ...

محدودیت تامین مواد اولیه از بورس برای دارندگان جواز صنفی

محدودیت تامین مواد اولیه از بورس برای دارندگان جواز صنفی
2024-07-26T13:23:08+03:30
رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران دارا بودن جواز صنعتی را یکی از شرایط تهیه مواد اولیه از بورس کالا عنوان کرد و گفت: بسیاری از تولیدکنندگان با مجوز اصناف از مواد ...

ترافیک سنگین در محورهای شمالی به جز آزادراه تهران - شمال

ترافیک سنگین در محورهای شمالی به جز آزادراه تهران - شمال
2024-07-26T13:23:07+03:30
ترافیک در تمام محورهای شمالی کشور سنگین گزارش شده اما تردد در محور آزادراه تهران - شمال و آزادراه قزوین - رشت (رفت و برگشت) روان است و محورهای شمالی فاقد هرگ...

ضرورت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در ساختمان‌های مسکونی

ضرورت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در ساختمان‌های مسکونی
2024-07-26T12:43:05+03:30
معاون هماهنگی توزیع توانیر گفت: استفاده از ظرفیت بالقوه انرژی‌های تجدیدپذیر را برای تأمین نیازهای حداقلی ساختمان‌های مسکونی و پایداری شبکه‌های توزیع ضروری است.

آمادگی ایران برای راه‌اندازی خط دریایی خرمشهر- بصره در اربعین

آمادگی ایران برای راه‌اندازی خط دریایی خرمشهر- بصره در اربعین
2024-07-26T12:16:25+03:30
مقام مسوول سازمان بنادر و دریانوردی از فراهم شدن فرآیندهای لازم راه‌اندازی خط دریایی خرمشهر - بصره خبر داد.

زاکانی: برای مناظره با زنگنه در مورد کرسنت آماده‌ام

زاکانی: برای مناظره با زنگنه در مورد کرسنت آماده‌ام
2024-07-26T11:23:04+03:30
زاکانی مجدد برای شرکت در مناظره با زنگنه در مورد قرارداد کرسنت تاکید کرد.

صادرات یک میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه ای نفت ایران به چین

صادرات یک میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه ای نفت ایران به چین
2024-07-26T11:23:03+03:30
تحلیلگران موسسه استاندارد چارتر در گزارشی تایید نشده صادرات نفت ایران به چین در ماه ژوئن سال جاری میلادی را در حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه در روز محاسبه ک...

عشقی: قیمت‌گذاری دستوری حذف می شود

عشقی: قیمت‌گذاری دستوری حذف می شود
2024-07-26T11:09:43+03:30
رئیس سازمان بورس گفت: سازمان بورس، به دنبال آن است که طبق برنامه هفتم توسعه، شرکت‌ها دیگر مشمول قیمت‌گذاری دستوری نشوند؛ البته شرکت‌های بورسی هم به پیگیری و ...

پرداخت ۴۲ هزار میلیارد تومان تا اوایل هفته آینده به گندم کاران

پرداخت ۴۲ هزار میلیارد تومان تا اوایل هفته آینده به گندم کاران
2024-07-26T10:43:05+03:30
رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: بر اساس تصمیمات دولت و منابعی که برای پرداخت مطالبات گندم کاران تجویز کردیم، ۴۲ هزار میلیارد تومان تا اوایل هفته آینده به گند...

زمان برگزاری دوازدهمین آزمون استخدامی دولت اعلام شد

زمان برگزاری دوازدهمین آزمون استخدامی دولت اعلام شد
2024-07-26T09:49:43+03:30
معاون سازمان اداری و استخدامی گفت: دوازدهمین آزمون کتبی استخدام فراگیر برای جذب ۶۰۳۴ نفر در ۱۵ دستگاه اجرایی روز جمعه هفته آینده، ۱۲ مردادماه برگزار می‌شود.

قیمت جهانی طلا امروز ۵ مردادماه؛ هر اونس ۲۳۶۹ دلار و ۳۴ سنت شد

قیمت جهانی طلا امروز ۵ مردادماه؛ هر اونس ۲۳۶۹ دلار و ۳۴ سنت شد
2024-07-26T09:36:25+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۲۰ درصد افزایش به ۲۳۶۹ دلار و ۳۴ سنت رسید.

انتخاب محل مصرف مالیات توسط مالیات‌دهندگان عملیاتی شد

انتخاب محل مصرف مالیات توسط مالیات‌دهندگان عملیاتی شد
2024-07-26T09:36:23+03:30
رییس سازمان امور مالیاتی از عملیاتی شدن انتخاب محل مصرف مالیات توسط مالیات‌دهندگان در دولت سیزدهم خبر داد.

قیمت جهانی نفت امروز ۵ مردادماه؛ برنت ۸۲ دلار و ۴۹ سنت شد

قیمت جهانی نفت امروز ۵ مردادماه؛ برنت ۸۲ دلار و ۴۹ سنت شد
2024-07-26T09:09:46+03:30
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱۲ سنت معادل ۰.۱۵ درصد افزایش به ۸۲ دلار و ۴۹ سنت رسید.

تداوم توده گرم هوا تا یکشنبه هفته آینده در اکثر نقاط کشور

تداوم توده گرم هوا تا یکشنبه هفته آینده در اکثر نقاط کشور
2024-07-26T08:43:03+03:30
سازمان هواشناسی اعلام کرد: طی سه روز آینده در اغلب مناطق کشور جوی آرام و تداوم هوای گرم پیش بینی می‌شود.

آغاز پروازهای اربعین از ۲۲ مردادماه؛ فروش بلیت اتوبوس‌ از شنبه

آغاز پروازهای اربعین از ۲۲ مردادماه؛ فروش بلیت اتوبوس‌ از شنبه
2024-07-26T08:03:04+03:30
عملیات پروازهای اربعین از ۲۲ مردادماه آغاز و تا پس‌از ایام صفر ادامه خواهد داشت؛ همچنین پیش‌فروش بلیت اتوبوس‌های اربعین امسال از(شنبه، ۶ مردادماه) آغاز خواهد...

محدودیت‌های پروازی مهرآباد برای مراسم تحلیف رئیس‌جمهور اعلام شد

محدودیت‌های پروازی مهرآباد برای مراسم تحلیف رئیس‌جمهور اعلام شد
2024-07-25T17:36:23+03:30
راهبر فرودگاه بین‌المللی مهرآباد گفت: شرایط و محدودیت‌های مربوط به فرودگاه بین المللی مهرآباد جهت برگزاری مراسم تحلیف چهاردهمین رییس‌جمهور جمهوری اسلامی ایرا...

هشدار زرد هواشناسی؛ دمای هوای تهران به ۴۲ درجه می‌رسد

هشدار زرد هواشناسی؛ دمای هوای تهران به ۴۲ درجه می‌رسد
2024-07-25T16:43:05+03:30
هواشناسی استان تهران ضمن اشاره به افزایش دمای هوای پایتخت به ۴۲ درجه سانتیگراد،نسبت به وجود خطر گرمازدگی هشدار زرد صادر کرد و ضرورت خودداری از تردد غیرضروری ...

تعطیلی پنجشنبه به دلیل کمبود برق نبوده است

تعطیلی پنجشنبه به دلیل کمبود برق نبوده است
2024-07-25T14:16:26+03:30
سخنگوی صنعت برق گفت: تعطیلی امروز ( پنجشنبه، چهارم مردادماه) ارتباطی به کمبود برق نداشته و به درخواست وزارت نیرو نبوده است.

افزایش شدید مصرف آب در کشور درپی افزایش دمای هوا

افزایش شدید مصرف آب در کشور درپی افزایش دمای هوا
2024-07-25T14:16:25+03:30
شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با صدور اطلاعیه‌ای از مشترکان خواست که طی امروز و روزهای آینده، از مصارف غیرضروری خودداری کنند.

ابلاغ دستور وزیر راه و شهرسازی برای آغاز عملیات سفرهای اربعین

ابلاغ دستور وزیر راه و شهرسازی برای آغاز عملیات سفرهای اربعین
2024-07-25T13:43:02+03:30
وزیر راه و شهرسازی دستورات ویژه را به معاون حمل و نقل خود برای آغاز عملیات خدمات رسانی برای برقراری سفرهای باکیفیت در اربعین ابلاغ کرد.

خاندوزی: حوزه وزارتی اهمیت ویژه‌ای در وزارت‌خانه‌ها دارد

خاندوزی: حوزه وزارتی اهمیت ویژه‌ای در وزارت‌خانه‌ها دارد
2024-07-25T13:29:43+03:30
نشست هم‌اندیشی مدیران کل حوزه وزارتی وزارت‌خانه‌های دولت سیزدهم به میزبانی وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.

بخش خصوصی باید وارد چرخه انبارداری شود

بخش خصوصی باید وارد چرخه انبارداری شود
2024-07-25T13:29:43+03:30
معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: توسعه پایدار و جهشی با مردمی‌سازی و ورود بخش خصوصی به چرخه انبارداری محقق می‌شود.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)