میرنیوز
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، کانال کشتیرانی ولگا-خزر مهمترین زیرساخت در مسیر سراسری خزر و حلقه مهم کریدور بینالمللی شمال- جنوب قلمداد میشود؛ به نحوی که یکی از راههای مهم کریدور شمال- جنوب این کانال است که قابلیت آن را دارد تا فدراسیون روسیه و کشورهای اوراسیا را به کشورهای آسیای مرکزی، خلیج فارس و شبه جزیره هند متصل کند.
در این بین، افزایش میزان حمل بار در کانال ولگا-خزر از طریق بندر آستراخان و اولیا واقع در استان آستراخان از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و بدون انجام عملیات لایروبی، تردد کشتیها با حجم بار بالای 4 هزار تُن و نیز آبخور بالای 3.5 متر اجتناب ناپذیر است.
عمق کانال مذکور جهت عبور کشتیها باید حداقل 4.5 متر باشد. تا قبل از ماه مارس 2023 میلادی در بهترین شرایط پُرآبی رودخانه ولگا-خزر، عمق آن به حدود 3.5 متر رسید که هم اکنون با تصمیمات و پیگیریهای استاندار آستراخان و طرح موضوع نزد رئیس جمهور روسیه شرایط به مقدار قابل توجهی بهبود پیدا کرده است. دولت فدرال با توجه به اهمیت مسیر کریدور شمال- جنوب، بودجه لازم برای آن را تخصیص داده است.
در نتیجه حمایتهای مذکور، کارهای لایروبی و دسترسی به عمق بیش از 4 متر تا اواخر سال میلادی جاری و منتهی به دسامبر 2023 میلادی به وجود خواهد آمد که با این اقدام، امکان ورود کشتیها با ظرفیت بیشتر به بندر اولیا و بندر آستراخان و افزایش حمل بار را فراهم میشود.
براساس گزارشهای اعلام شده، با برداشت 9 میلیون تُن گل و لای از بستر رودخانه ولگا، کشتیهای عبوری میتوانند تا عمق 4.15 متر به راحتی عبور کنند که این وضعیت در سال 2024 میلادی با برداشت 11 میلیون تُن به شرایط باثبات حفظ عمق 4.5 متر خواهد رسید.
در چنین شرایطی، چنانچه عمق 4.5 متر حفظ شود، کشتیها قادر خواهند بود به راحتی با حجم بار بیش از 5 هزار تُن در کانال حرکت کنند؛ چراکه رابطه مستقیمی بین افزایش عمق ولگا با افزایش ظرفیت بارگیری و تخلیه بنادر اصلی دریای خزر وجود دارد.
مشکل اصلی این کانال طی سنوات گذشته، به گل نشستن کشتیهای عبوری به دلیل عمق کم آن بوده که انجام اقدامات و عملیات فوری لایروبی در این رودخانه را ضروری مینماید که این اتفاق در بازه زمانی شش ماهه دوم سال به دلیل سرما و یخزدگی و نیز محدودیت فعالیت کشتیهای لایروب بسیار سخت خواهد بود.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
ترافیک سنگین محورهای شمالی؛ جاده چالوس جنوب به شمال بسته است
پیامک آغاز پرداخت سود ۵ میلیونی سهام عدالت، کلاهبرداری است
ترافیک سنگین محورهای شمالی ۹ آذر؛ جاده چالوس جنوب به شمال بسته است
مسئول توقف قاچاق یک میلیارد لیتر سوخت مایع کیست؟
وزیر نفت: خط قرمز دولت محدودیت در تحویل گاز خانگی است
خط قرمز دولت ایجاد محدودیت در گاز تحویلی به بخش خانگی است
صادرات سوخت از مرز باشماق تکذیب شد
چرا دولت ها نتوانستند از بخش صنعت حمایت کنند؟
کاهش ۱۱.۳ درصدی بارش ها در کشور
فروش طلای آنلاین بدون ذخیره سازی در بانک مرکزی ممنوع شد
مطالبات تولیدکنندگان تجدیدپذیر پرداخت میشود
صدور ضمانتهای بانکی برای پروژههای خارج از کشور کلید خورد
قیمت جهانی طلا ۹ آذر؛ هر اونس ۲۶۶۰ دلار و ۹۰ سنت
میانگین قیمت مسکن در منطقه ۱۰ تهران چقدر است؟
قیمت گوجهفرنگی کاهشی شد
بارش برف در ارتفاعات شمال شرق کشور و البرز شرقی
سرمایه گذاری مستقیم خارجی و نقش ایران در رنجیره ارزش جهانی
۱۸۲ همت وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت شد
قیمت جهانی کامودیتی ها در بخش نفت و انرژی؛ پنجشنبه ۸ آذر ۱۴۰۳
وزیر نیرو: مشکل ناترازی سوخت بهبود یافت
نرخ بهره بین بانکی ثابت ماند
بازار خودرو در خواب زمستانی است؛ قیمت جدید خودرو در بازار
تشریح عملکرد ۱۰۰ روزه شرکت ملی گاز ایران
برون رفت از چالش ناترازی انرژی با استفاده از ظرفیت های دیجیتال
گازرسانی بدون افت فشار
زریباف: نوسانات بازار ارز موقتی است
نوسازی ۷۵ واحد صنعتی در نیمه نخست امسال
واردات ۱۲ میلیارد دلار کالای اساسی به کشور
شرایط جدید وام فرزندآوری ابلاغ شد
دبیرخانه بزرگترین رویداد صنعت مالی ایران آغاز به کار کرد