میرنیوز

یک اندیشکده: خودروهای سایپا و ایران خودرو ارزان‌تر از ارزان‌ترین خودروهای خارجی!

 یک اندیشکده: خودروهای سایپا و ایران خودرو ارزان‌تر از ارزان‌ترین خودروهای خارجی! 2023-09-26T14:08:32+03:30

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اندیشکده امیرکبیر در جدیدترین گزارش تحلیلی خود به موضوع گرانی قیمت کارخانه خودروهای داخلی پرداخته و اعلام کرده است: با گذشت چهار دهه از فعالیت صنعت خودرو کشور پس از انقلاب اسلامی، هر چند تلاش‌های فراوانی در خصوص داخلی سازی و افزایش سطح تیراژ تولید صورت گرفته؛ اما صنعت و بازار خودرو به خصوص در سالیان اخیر با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم کرده است که از جمله آن می‌توان به التهابات پردامنه بازار، اختلاف قیمت‌های چند صدمیلیونی بین قیمت مصوب فروش و قیمت بازار، افت نسبی کیفیت و افول چشمگیر رضایت‌مندی مشتریان، وضعیت نابسامان صورت‌های مالی خودروسازان (زیان انباشته 130 هزار میلیارد تومانی ایران‌خودرو و سایپا) و سیل تقاضای کاذب که سبب عدم دسترسی مصرف‌کننده واقعی به خودروهای کارخانه شده است، اشاره کرد.

بی‌ثباتی در شاخص‌های اقتصاد کلان، تورم‌های بالا، شوک‌های ارزی پی‌درپی و انتظارات تورمی حاصل از آن یکی از عوامل اصلی پریشانی بازار است که زیست‌بوم این صنعت را تحت تأثیر قرار داده و خودرو را به کالایی سرمایه‌ای جهت حفظ ارزش پول مبدل ساخته است. از سوی دیگر مختصات خاص صنعت خودرو نیز سبب شده است که ﻣﺤﺼﻮﻻت اﯾﻦ ﺻﻨﻌﺖ از ﻧﻔﻮذ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺎﻻﯾﯽ در میان ﻣﺮدم برخوردار باشد و کوچک‌ترین ﺗﻐﯿﯿﺮی در آن، ﺟﺎﻣﻌﻪ را ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ خود ﻗﺮار دهد.
به هم پیوستگی و مداومت مشکلات در سطوح مختلف در صنعت خودرو طی یک دهه گذشته سبب شده است این تلقی عمومی در جامعه شکل بگیرد که خودروهای داخلی نسبت به خودروهای خارجی گران‌تر هستند. از این رو این گزارش، ضمن اشراف به مشکلات مدیریتی در سطح بنگاه‌های خودروسازی، به بررسی سطح رقابت‌پذیری قیمت مصوب خودروهای تولیدی صنعت خودرو کشور پرداخته‌ است.

  در این گزارش آمده است:


تشدید التهابات در بازار خودرو و نمود بیشتر چالش‌های ساختاری در این صنعت در سال‌های اخیر، لزوم بررسی ریشه‌های وضعیت نامطلوب فعلی را در طول دهه گذشته ضروری نشان می‌دهد و از آنجایی‌که اهم مشکلات خودروسازان داخلی در یک دهه گذشته به ‌وجود آمده است، لازم است جهت شناسایی و فهم دقیق ریشه این مشکلات، تغییرات صورت گرفته در دهه 90 با دقت بیشتری بررسی شود. با عنایت به اینکه در سال 1390 کشور در وضعیت تحریمی قرار نداشت، ثبات ارزی در کشور برقرار بود و قیمت مصوب خودروها به میزان اندکی پایین‌تر از قیمت بازار قرار داشت؛ اما صنعت و بازار خودرو به خصوص در چند سال گذشته با مشکلات متعددی که در مقدمه بدان اشاره شد، دست‌وپنجه نرم کرده است.

باور به گرانی خودروهای داخلی یا به بیان دیگر تصور عدم رقابت‌پذیری قیمت مصوب خودرو، الزاماتی را برای سیاست‌گذار در استفاده از ابزارهای حکمرانی در پی دارد، همان‌طور که می‌توان مشاهده نمود سیاست سرکوب قیمت مصوب در دهه گذشته با چنین پیش فرضی توسط شورای رقابت اتخاذ شده است. جهت صحت سنجی گزاره مطرح شده، به عنوان یکی از ریشه‌های تصمیمات نهادهای سیاست‌گذار، لازم است قیمت عرضه خودرو و تغییرات آن در دهه گذشته، از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

در ابتدا جهت تحلیل هزینه‌های تولید و روند تغییرات آن نسبت به قیمت مصوب خودرو، از آنجایی که به طور میانگین 70 درصد هزینه‌های تولید خودرو، مربوط به مواد اولیه‌ای نظیر محصولات فولادی است، با مبنا قراردادن سال 90 باید بررسی شود که هزینه‌های تولید و قیمت مواد اولیه در دهه گذشته چه نسبتی با قیمت مصوب فروش خودرو برقرار کرده است. به همین منظور در نمودار 1 تغییرات قیمت مهم‌ترین مواد اولیه عرضه شده در بورس کالا برای تولید خودرو از فروردین‌ماه 1390 تا تیرماه 1402 مورد بررسی قرار گرفته است.
 

مقایسه افزایش قیمت مواد اولیه نسبت به قیمت مصوب خودرو و دلار از فروردین 1390 تا تیر 1402

خودرو , گروه صنعتی ایران خودرو , گروه خودرو سازی سایپا ,


همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، خط قرمز رنگ که نشانگر میانگین قیمت مواد اولیه (نامبرده در نمودار) در دهه گذشته است، در طول 12 سال گذشته بیش از 38 برابر شده است. این در حالی است که عمده مواد اولیه به کار رفته در تولید خودرو نظیر فولاد بیش از میانگین افزایش قیمت داشته است. به بیان دیگر فولاد که بخش عمده‌ای از مواد اولیه خودرو را تشکیل می‌دهد، حدوداً 45 برابر افزایش قیمت را در دهه گذشته تجربه کرده و تنها در سال 1401 قیمت فولاد حدوداً 70 درصد شامل افزایش قیمت شده است؛ در حالی که قیمت مصوب پژو پارس سال از سال 1390 تا 1402 تنها 12.8 برابر شده که نشان از عقب ماندگی قیمت خودرو از شاخص‌های اصلی تعیین کننده هزینه تمام شده آن است؛ بنابراین با توجه به وضعیت روی داده، برای جبران زیان و عقب ماندگی قیمتی، افت کیفیت از سوی خودروسازان در نتیجه‌ی سیاست‌های قیمتی اعمال شده بر این صنعت است.
 در همین رابطه برای مقایسه‌ی بهتر میزان افزایش قیمت مصوب خودروهای داخلی نسبت به افزایش قیمت نهاد‌ه‌های تولید و بازارهای موازی، داده‌هایی از فروردین 1390 تا تیر 1402 در نمودار 2 گردآوری شده است.
 

مقایسه افزایش قیمت نهاده‌های تولید، بازارهای موازی و قیمت مصوب خودرو از فروردین 1390 تا تیر 1402

خودرو , گروه صنعتی ایران خودرو , گروه خودرو سازی سایپا ,

همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود، قیمت مصوب پژو پارس سال و پژو 206 تیپ 2 دچار کمترین افزایش قیمت نسبت به نهاده‌های تولید و بازارهای موازی شده است. در صدر این نمودار شاخص کل بورس اوراق بهادار است که در این مدت 76 برابر شده است و در نهاده‌های تولید نیز ورق گالوانیزه خودرو بیشترین افزایش قیمت را شامل شده که در مدت مشابه 50 برابر افزایش قیمت داشته است که این مسئله نشان از عقب ماندگی قیمت خودرو از سایر بازارهای موازی و شاخص‌های اصلی تعیین کننده هزینه تمام شده تولید یک خودرو است.

همچنین مقایسه قیمت ارزی سه محصول خودروسازان داخلی در بین سال‌های 1390 تا سال 1401 مؤید نکات مطرح شده است و نشان از کاهش قیمت ارزی این خودروها دارد. این در صورتی است که نه تنها قیمت ارز و نهاده‌های تولید در این سال‌ها افزایش داشته است، بلکه بهره‌وری در تولید و منابع انسانی دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا در طول این سال‌ها تغییر چشم‌گیری نداشته است که منجر به کاهش قیمت خودروهای تولیدی آنان شود. این نکته را نیز باید مد نظر قرار داد که افزایش بهره‌وری تنها می‌تواند بخش ناچیزی از سرانه هزینه تولید را کاهش دهد و این مسئله بیانگر آن است که در کنار کاهش ارزش پول ملی، قیمت‌گذاری دستوری و سرکوب قیمتی خودروهای داخلی از عوامل اصلی چنین نتیجه‌ای بوده‌اند.

مقایسه قیمت دلاری سه خودروی تولید شده از سال 1390 تا 1401

خودرو , گروه صنعتی ایران خودرو , گروه خودرو سازی سایپا ,

گرچه به عقیده نگارنده بهینه‌سازی تولید و افزایش بهره‌وری نیروی کار می‌بایست در دستور کار مدیران خودروسازی کشور قرار گیرد، اما با توجه به سهم 8 الی 10 درصدی نیروی کار در هزینه تمام شده تولید، افزایش بهره‌وری نیروی کار نیز تأثیر چندانی بر کاهش قیمت تمام شده خودرو نخواهد داشت.
از سوی دیگر برای روشن شدن ابعاد دیگر مسئله، مقایسه‌ای بین قیمت مصوب خودروهای داخلی با سایر کالاهای صنعتی انجام شده است. همان‌طور که در جدول 1 مشاهده می‌شود، قیمت مصوب خودروهای داخلی رشد به نسبت کمتری در مقایسه با سایر کالاهای صنعتی تولید داخل داشته است.
 

مقایسه افزایش قیمت مصوب خودرو و سایر کالاهای صنعتی

خودرو , گروه صنعتی ایران خودرو , گروه خودرو سازی سایپا ,


همان‌طور که در این جدول نمایان است، محصولاتی نظیر ترانسفورماتور، تایر، کمباین و الکتروموتور افزایش قیمتی به مراتب بیشتر از خودروهای نظیر دنا، پژو پارس سال و 207 دستی در مدت مشابه داشته‌اند؛ بنابراین قیمت مصوب خودرو حتی نسبت به سایر کالاهای صنعتی شاهد رشد قیمتی کمتری بوده است.
از جهت دیگر برای بررسی این تلقی عمومی که آیا خودروهای داخلی نسبت به خودروهای خارجی گران‌تر هستند، مقایسه قیمت مصوب فروش خودروهای داخلی با ارزان‌ترین خودروهای خارجی می‌تواند راهگشا باشد. برای این منظور قیمت فروش و مشخصات برخی از خودروهای همرده خارجی به همراه قیمت مصوب برخی از خودروهای داخلی در جدول ذیل برای مقایسه جمع آوری شده است.
 

مقایسه قیمت خودروهای داخلی با ارزان‌ترین خودروهای خارجی

 خودرو , گروه صنعتی ایران خودرو , گروه خودرو سازی سایپا ,


با عنایت به جدول فوق مشاهده می‌شود که قیمت فروش عمده خودروهای داخلی ارزان‌تر و یا هم قیمت برخی از ارزان‌ترین خودروهای خارجی هستند و خودروهایی نظیر کوییک و پژو پارس با قیمتی به مراتب کمتر از ارزان‌ترین خودرو خارجی (سوزوکی ماروتی Alto Std(O)) به فروش می‌رسد. مقایسه کلاس خودرویی و توان موتور خودروهای داخلی نیز با خودروهای خارجی‌ که از لحاظ قیمتی در یک رده قرار دارند، نشان از برتری نسبی خودروهای داخلی نسب به خودروهای خارجی هم‌رده دارد که در این خصوص لازم است علت را در شیوه قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان در دهه گذشته جست‌وجو کرد.

جمع بندی

صنعت خودروسازی کشور از جهات مختلفی دارای ایرادات و مشکلات ساختاری است. علاوه بر مشکلات ساختار سهام‌داری و سیاست‌گذاری اشتباه در دهه‌های گذشته، این صنعت و به ویژه دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا، از مسائل مختلفی از جمله سوء مدیریت، اهمال‌کاری خودروسازان در سامان‌دهی مسائل داخلی، بهره‌وری پایین، افت کیفیت محصولات تولیدی و ... رنج می‌برد. به علاوه آشفتگی در بازار و قیمت خودرو سبب شده است این تلقی عمومی حاصل شود که خودروهای داخلی نسبت به خودروهای خارجی گران‌تر هستند. از این رو این گزارش به بررسی میزان صحت این تلقی عمومی پرداخته و سعی کرده است از طریق بررسی میزان افزایش قیمت مواد اولیه در مقایسه با میزان افزایش قیمت مصوب خودروهای داخلی، مقایسه قیمت خودروهای داخلی با ارزان‌ترین خودروهای خارجی و مواردی از این دست، نشان دهد که تلقی عمومی از سوی مردم نسبت به گرانی خودرو، ارتباط چندانی با قیمت خودروهای داخلی ندارد، بلکه کاهش درآمد سرانه و قدرت خرید جامعه مهم‌ترین دلیل در بوجود آمدن این تلقی عمومی است، کما اینکه اشاره به این مسائل به معنی نادیده گرفتن کم‌کاری خودروسازان و متولیان این صنعت در سامان‌دهی مشکلات نیست.

در واقع از آنجایی که درآمد سرانه در ایران کاهشی بوده و همچنین درآمد خانوار متناسب با نرخ تورم کشور طی یک دهه اخیر افزایش پیدا نکرده است، از این رو سهم سایر مصارف خانوار نظیر مسکن در سبد درآمدی آنان افزایش یافته است؛ بنابراین سهم متعلق به خودرو در سبد درآمد خانوار در طی سالیان گذشته کوچک‌تر شده است و از این رو خودروی داخلی گران به نظر می‌رسد. کاهش سرانه تولید نالخص داخلی از سال 1390 نیز موید همین نکته است.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

رئیس کل بانک مرکزی: صنعت لیزینگ نیازمند توسعه است

رئیس کل بانک مرکزی: صنعت لیزینگ نیازمند توسعه است
2025-02-16T14:03:08+03:30
 رئیس کل بانک مرکزی، در همایش صنعت لیزینگ و تأمین مالی بر لزوم توسعه این صنعت و تخصصی‌تر شدن بانک‌ها تأکید کرد.

دیدار و توافقات وزیر اقتصاد با رئیس صندوق اوپک در عربستان

دیدار و توافقات وزیر اقتصاد با رئیس صندوق اوپک در عربستان
2025-02-16T14:03:06+03:30
وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه حضور در کنفرانس سالانه چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی اقتصادهای نوظهور در عربستان با رئیس صندوق اوپک دیدار و گفت‌وگو کرد.

تولید نفت آغاجاری در دولت چهاردهم افزایش یافت

تولید نفت آغاجاری در دولت چهاردهم افزایش یافت
2025-02-16T14:03:04+03:30
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در بحث افزایش تولید در دولت چهاردهم خوش درخشیده است.

چقدر گاز در روزهای سرد امسال به نیروگاه‌ها تحویل شد؟

چقدر گاز در روزهای سرد امسال به نیروگاه‌ها تحویل شد؟
2025-02-16T13:09:41+03:30
سرمای زودرس و زمستان سرد سبب ثبت رکوردهای متعددی در مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری شد، با این حال آمارها نشان می‌دهد تحویل گاز به نیروگاه‌ها در ماه‌های آذر، د...

مصرف ۷۳ درصد گاز طبیعی در بخش خانگی

مصرف ۷۳ درصد گاز طبیعی در بخش خانگی
2025-02-16T12:56:17+03:30
سخنگوی شرکت ملی گاز ایران از مصرف ۷۳ درصد کل گاز طبیعی تحویلی به شبکه سراسری در بخش خانگی، تجاری و صنایع جزء خبر داد.

حضور همتی در کنفرانس چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی اقتصادهای نوظهور

حضور همتی در کنفرانس چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی اقتصادهای نوظهور
2025-02-16T12:56:16+03:30
وزیر امور اقتصادی و دارایی در کنفرانس دو روزه چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی اقتصادهای نوظهور، حضور یافت.

بخش کشاورزی پیشران همکاری مشترک بین ایران و قزاقستان

بخش کشاورزی پیشران همکاری مشترک بین ایران و قزاقستان
2025-02-16T12:43:01+03:30
رئیس سازمان حفظ نباتات از ظرفیت بالای همکاری ایران و قزاقستان در بخش کشاورزی خبر داد.

ریزش ۴۷ هزار واحدی شاخص کل بورس با وجود دلار ۹۰ هزار تومانی

ریزش ۴۷ هزار واحدی شاخص کل بورس با وجود دلار ۹۰ هزار تومانی
2025-02-16T12:43:00+03:30
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز یکشنبه بیست‌وهشتم بهمن با افت ۴۷ هزار و ۶۷۹ واحدی به ۲ میلیون و ۶۷۸ هزار واحد رسید.

راه‌اندازی گمرک در منطقه آپرین

راه‌اندازی گمرک در منطقه آپرین
2025-02-16T12:03:05+03:30
گمرک و شرکت راه آهن جهت راه اندازی گمرک در منطقه آپرین اسلامشهر توافق کردند.

واردات خودرو از گمرک خسروی و پرویزخان مجاز شد

واردات خودرو از گمرک خسروی و پرویزخان مجاز شد
2025-02-16T11:49:43+03:30
گمرک خسروی و پرویزخان به فهرست گمرکات تخصصی مجاز به ترخیص خودروی سواری اضافه شدند.

توافق گمرک و شرکت راه‌آهن جهت راه‌اندازی گمرک در منطقه آپرین

توافق گمرک و شرکت راه‌آهن جهت راه‌اندازی گمرک در منطقه آپرین
2025-02-16T11:49:42+03:30
گمرک و شرکت راه آهن جهت راه اندازی گمرک در منطقه آپرین اسلامشهر توافق کردند.

قیمت دلار ۲۸ بهمن؛ دلار به ۷۲ هزار و ۶۳۲ تومان رسید

قیمت دلار ۲۸ بهمن؛ دلار به ۷۲ هزار و ۶۳۲ تومان رسید
2025-02-16T11:49:41+03:30
قیمت توافقی هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران با افزایش نسبت به روز کاری قبل به ۷۲ هزار و ۶۳۲ تومان و نرخ حواله یورو نیز به ۷۰ هزار و ۶۵۳ تومان رسیده است.

اضافه شدن خسروی و پرویزخان به فهرست گمرکات مجاز ترخیص خودرو سواری

اضافه شدن خسروی و پرویزخان به فهرست گمرکات مجاز ترخیص خودرو سواری
2025-02-16T11:36:17+03:30
گمرک خسروی و پرویزخان به فهرست گمرکات تخصصی مجاز به ترخیص خودروی سواری اضافه شدند.

رونق تولید و مصرف با توسعه صنعت لیزینگ

رونق تولید و مصرف با توسعه صنعت لیزینگ
2025-02-16T11:22:59+03:30
قائم مقام وزارت صمت گفت: پیش از این از صنعت لیزینگ دربرخی از بخش های اقتصاد استفاده می شد که با توسعه آن می توان بازار مصرف و تولید را رونق داد.

افزایش ۳۱ درصدی تراکنش همراه‌بانک صادرات ایران

افزایش ۳۱ درصدی تراکنش همراه‌بانک صادرات ایران
2025-02-16T10:43:00+03:30
​استقبال مشتریان و کاربران از نرم‌افزار ارتقایافته و امن همراه‌بانک صادرات ایران با افزایش بیش از ۳۱ درصدی تراکنش‌ها در ۱۰ ماه ابتدای سال جاری همراه شد.

همایش صنعت لیزینگ آغاز به کار کرد

همایش صنعت لیزینگ آغاز به کار کرد
2025-02-16T10:29:37+03:30
همایش صنعت لیزینگ و تأمین مالی با حضور مسئولان، کارشناسان و فعالان این حوزه آغاز به کار کرد.

بانک مرکزی به دنبال تدوین دستور العمل صنعت لیزینگ

بانک مرکزی به دنبال تدوین دستور العمل صنعت لیزینگ
2025-02-16T10:29:37+03:30
یک مقام مسئول گفت:بانک مرکزی در پی تدوین دستورالعمل جامع در راستای توسعه صنعت لیزینگ است.

دریای خزر و خلیج فارس پرباران‌ترین حوضه در هفته جاری

دریای خزر و خلیج فارس پرباران‌ترین حوضه در هفته جاری
2025-02-16T10:02:59+03:30
حوضه دریای خزر با مقدار میانگین بارش ۱۵.۹ میلی‌متر و و حوضه خلیج فارس و دریای عمان با مقدار میانگین بارش ۸.۵ میلی‌متر پرباران‌ترین حوضه‌های‌ درجه ۱ کشور در ه...

نحوه اخذ ضمانت‌نامه بانکی برای افزایش سقف اعتباری واردات و صادرات

نحوه اخذ ضمانت‌نامه بانکی برای افزایش سقف اعتباری واردات و صادرات
2025-02-16T10:02:58+03:30
مشخصات ضمانت‌نامه بانکی جهت افزایش سقف اعتباری واردات و صادرات اعلام شد.

حضور گمرکات اجرایی تهران در اولین نمایشگاه حماسه حراست

حضور گمرکات اجرایی تهران در اولین نمایشگاه حماسه حراست
2025-02-16T09:49:40+03:30
گمرکات اجرایی تهران در اولین نمایشگاه حماسه حراست در مصلی برگزار شد.

اجرای طرح باک پر با صلاحدید وزیر راه تعلیق می شود

اجرای طرح باک پر با صلاحدید وزیر راه تعلیق می شود
2025-02-16T09:49:40+03:30
طبق مصوبه هیئت وزیران اجرای طرح باک پر در صورت ضرورت در هر یک از مرزهای کشور، با تشخیص وزیر راه و شهرسازی و توسط وزارت نفت تعلیق می‌شود.

ثبت‌سفارش ۱۶۰۰۰ تن چای مانع گرانی می‌شود

ثبت‌سفارش ۱۶۰۰۰ تن چای مانع گرانی می‌شود
2025-02-16T09:49:40+03:30
اتحادیه چای کشور طی نامه‌ای به معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از کمبود و گرانی چای در آستانه ماه رمضان و عید نوروز ابراز نگرانی کرد.

استفاده از فناروی‌های نوین و هوش مصنوعی در صنعت آب حیاتی است

استفاده از  فناروی‌های نوین و هوش مصنوعی در صنعت آب حیاتی است
2025-02-16T09:49:39+03:30
مدیرعامل آبفای کشور استفاده از تجربیات و دانش‌های روز دنیا در حوزه فناوری اطلاعات برای ارائه خدمات بهتر به مشترکان را یک اصل محوری در فعالیت‌های صنعت آب و فا...

حفاظت از اراضی کشاورزی نیازمند مشارکت همگانی است

حفاظت از اراضی کشاورزی نیازمند مشارکت همگانی است
2025-02-16T09:49:39+03:30
رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت همه دستگاه‌های ذی‌ربط و مردم امکان‌پذیر است.

الزامات توسعه تجارت ایران و قزاقستان به ۳ میلیارد دلار

الزامات توسعه تجارت ایران و قزاقستان به ۳ میلیارد دلار
2025-02-16T09:09:37+03:30
در نشست مشترک رئیس اتاق ایران و وزیر تجارت قزاقستان، بر رفع مشکلات بانکی و مسائل حمل‌ونقل به عنوان پیش‌نیازهای اصلی دستیابی به حجم تجارت سه میلیارد دلاری میا...

اقدام تازه ترامپ در تشدید جنگ تجاری با دیگر کشورها

اقدام تازه ترامپ در تشدید جنگ تجاری با دیگر کشورها
2025-02-16T08:02:57+03:30
رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که از ابتدای ماه اوریل اعمال تعرفه بر واردات خودرو به این کشور آغاز خواهد شد.

موج اخراج کارمندان دولت آمریکا به مرز ۱۰ هزار نفر رسید

موج اخراج کارمندان دولت آمریکا به مرز ۱۰ هزار نفر رسید
2025-02-16T08:02:57+03:30
از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید تا کنون که هنوز به یک ماه هم نرسیده، ۹۵۰۰ نفر از کارکنان دولت آمریکا اخراج شده اند.

هواشناسی ایران ۲۸ بهمن؛ هشدار تگرگ و بارش شدید برف و باران در ۲۵ استان

هواشناسی ایران ۲۸ بهمن؛ هشدار تگرگ و بارش شدید برف و باران در ۲۵ استان
2025-02-16T07:09:36+03:30
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: با ورود موج بارشی جدید طی امروز (۲۸ بهمن) تگرگ و بارش شدید برف و باران در ۲۵ استان کشور پیش‌بینی م...

علی‌آبادی: مهمترین چالش صنعت برق، ذخیره سازی است

علی‌آبادی: مهمترین چالش صنعت برق، ذخیره سازی است
2025-02-16T01:42:56+03:30
وزیر نیرو در نشست صمیمی با جمعی از جوانان صنعت آب و برق گفت: بزرگ‌ترین چالش صنعت برق موضوع ذخیره سازی است. اگر بتوانیم برق را ذخیره کنیم، قطعا شاهد اتفاقات ب...

اتابک: مبادلات اقتصادی تهران و آستانه تا مرز ۳ میلیارد دلار افزایش می یابد

اتابک: مبادلات اقتصادی تهران و آستانه تا مرز ۳ میلیارد دلار افزایش می یابد
2025-02-16T01:16:17+03:30
سیدمحمد اتابک در دیدار و رایزنی با وزیر تجارت و همگرای قزاقستان گفت: سوابق دیرینه اقتصادی و بازرگانی ایران و قزاقستان متناسب با حجم مبادلات میان دو کشور نیست.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)