میرنیوز
به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهرداد بذرپاش با یادآوری اینکه ساخت خط ریلی شلمچه - بصره حدود 40 سال است در دولتهای مختلف مطرح است، اظهار کرد: حتی سابقه این طرح به پیش از جنگ ایران و عراق برمیگردد، اما هر بار به یک دلیلی انجام نمیشد؛ دلیل یا طرف ایرانی بود یا طرف عراقی.
وی ادامه داد: با پیگیریهایی که انجام شد فروردین امسال وزیر راه عراق با دستور مستقیم نخست وزیر این کشور به ایران آمد و یک جلسه فشرده با هیئت فنی آن جا داشتیم، توافقنامه کلی انجام شد و بعد از آن قرار شد اختلافاتی که در گذشته بوده را در یک بازه زمانی حل کنیم.
وی افزود: یکی از اختلافات اساسی موضوع زمین بود که در جنگ تحمیلی مینهای زیادی آن جا گذاشته شد، مینروبی این مسیر به طول حدود 16 کیلومتر باید اتفاق بیفتد که مقدماتش انجام شده است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در گذشته قرار بوده که ایران کل خط ریلی شلمچه - بصره را با سرمایهگذاری خود بسازد، هم خط هم پل، اما دولت عراق با عنایتی که نخست وزیر عراق به این طرح داشت و برای عراقیها واقعاً این طرح بسیار راهبردی و مهم است در دولت عراق حدود دویست میلیون دلار سرمایهگذاری تصویب و بنا شد که ریل را خودشان یعنی توسط سرمایهگذار طرف عراقی انجام شود و ما عملیات مینروبی به طول 16 کیلومتر را در اندازه حریمها اطراف خط ریل انجام دهیم.
بذرپاش ادامه داد: از آن طرف طرح ساخت یک پل متحرک 700 متری وجود دارد که باید اجازه عبور و مرور کشتیها را بدهد و این امر بر عهده طرف ایرانی قرار داده شد. یعنی همه سرمایه گذاری که در گذشته قرار بود ما انجام بدهیم بخش اعظم به طرف عراقی واگذار و قرار شد آنها کار را انجام بدهند و این هم اتفاق خوبی است و ما لازم به سرمایهگذاری زیادی نیستیم.
وی اضافه کرد: در حوزه کریدورهای شمال به جنوب فعالیتهای جدی آغاز شده و الحمدالله خبرهای خوبی هم در پیش داریم و فعالتر کردن گذرگاه شرق به غرب در دستور کارمان قرار دارد.
بذرپاش با اشاره به اینکه این یکی از طرحهای راهبردی ریلی کشور است، افزود: این که 40 سال همه به دنبالش بودند نشان از مهم بودن این طرح میدهد و باید هرچه سریعتر به پایان برسد و این طرح اتصال ایران به غرب آسیا و مدیترانه را فراهم میکند و حتی برای عراقیها هم سود خوبی دارد و خطوط ریلی عراق به شبکه ریلی ایران وصل میشود و از طریق ایران میتواند به کشورهای قفقاز و یا کشورهایی مثل پاکستان و افغانستان یا به دریاهای آزاد یا به دریاهای شمال هم راه پیدا کند برای عراق هم فرصت بینظیری است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: این خط ریلی برای زائران عزیز ایرانی که میخواهند به نجف اشرف و کربلای معلی بروند کاربرد دارد. این مسیر از شلمچه آغاز میشود و بعد از آن هم به نجف و کربلا میرسد. یک تسهیل بسیار خوبی برای زوار عزیز در چند سال آینده اتفاق میافتد که از مبدأهای خودشان میتوانند با خطوط ریلی بیایند به خرمشهر و شلمچه بصره و نجف اشرف و کربلای معلی و هر مکان زیارتی که تمایل داشته باشند. این یک اتفاق بزرگی است که به برکت امام حسین (ع) که در ایام اربعین عزای سرور و سالار شهیدان به سر میبریم و به برکت وجود ایشان سریعتر طرح را به پایان برسانیم.
بذرپاش در پاسخ به این پرسش که این طرح چه زمانی به بهره برداری میرسد، افزود: توافق 18 ماهه است، اما فکر میکنم بالاخره تا دو سال را باید در نظر بگیریم، چون که همه موضوعات به ما بر نمیگردد. طرح در داخل خاک ایران نیست و مشترک بین دو کشور است، بخش زیادی از قوانین مقررات مربوط به کشور عراق است و عراق هم قوانین و مقررات خاص خود را دارد و باید این را هم در نظر بگیریم.
وی با بیان اینکه خطآهن شلمچه-بصره اثرات اقتصادی زیادی دارد از جمله اینکه دسترسی ریلی ما به منطقه غرب آسیا اتفاق میافتد، اضافه کرد: از آن جا میتوانیم با توافقی که با عراقیها داریم به کشور سوریه یا به مدیترانه و یا سایر نقاط برویم و حتی به اردن دسترسی پیدا کنیم.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: این روزها تکمیل زنجیره کریدوری در همه دنیا موضوع روز است و دشمنان برای ما نقشههای جدی دیدند که ما موفق نشویم که این کریدورها و زنجیرههای اتصالهای راهبردی بینالمللی را در کشور فراهم کنیم و سنگاندازیهای زیادی میکنند، دشمن کم نداریم این فرصتهای بینظیر اقتصادی زمانی که تکمیل شود زنجیرههای کریدور شمال و جنوب شرق و غرب به اندازه نفت و بلکه بیشتر برای ما میتواند تولید ثروت کند و برای آیندگان ما یک سرنوشت بهتری را رقم بزند.
بذرپاش گفت: دشمنان بیکار نمیشوند و با مسیرهای موازی سعی میکنند شرکای راهبردی ما را دلسرد کنند از این که با ایران کار کنند و الحمدلله اتفاقات خوبی افتاد بعد از قطعه رشت به آستارا که با کشور روسیه توافق شد برای تکمیل کریدور جنوب به شمال کشور امروز هم با کشور عراق توافق شد الحمدلله این طرحهایی که سالهای سال مانده بود به همت دولت به سرانجام میرسد و امیدواریم هر چه زودتر تمام و تقدیم ملت بزرگ ایران کنیم.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
ایران پاسخ درخوری به رژیم کودککش صهیونیستی داد
ریزش قیمتها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
هشدار قرمز بارشهای سیلآسا در ۵ استان
شرایط عادی در پمپبنزینها/ تکذیب بزرگنمایی رسانههای معاند
گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
۸۵ درصد سهام سرخابیها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
سامانه فروش نهضت ملی مسکن راهاندازی میشود
بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
مردم نگران تامین بنزین نباشند