میرنیوز
به گزارش ایسنا، بر اساس ماده ۴ قانون هوای پاک قرار بود که از ابتدای سال ۱۳۹۸ فروش خودروهای یورو ۴ ممنوع شود و خودروسازان پیش از اقدام به فروش نسبت به دریافت مجوزهای آلایندگی و استانداردهای یورو ۵ اقدام کنند، اما بنابر درخواست خودروسازان اجرای این قانون تا سال ۱۳۹۹ به تعویق افتاد.
با این حال آذر ماه سال گذشته سازمان حفاظت محیط زیست در نامهای به مدیرعامل شرکت ایران خودرو، خواستار توقف پیش فروش چهار خودروی یورو ۴ این شرکت با موعد تحویل سال ۱۳۹۹ شد و اعلام کرد که در صورت ادامه پیشفروش این خودروها، سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری قانونی را در دستور کار خود قرار خواهد داد.
اما همان روز احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت که فعلا به دلیل آماده نبودن زیرساختها بهویژه عدم تولید و توزیع سوخت یورو ۵ و و همچنین تحریمها و مشکلات ناشی از آن، امکان تولید خودرو سواری با استاندارد آلایندگی یورو ۵ وجود ندارد. وی همچنین گفته بود که عدم تولید و توزیع بنزین یورو ۵ باعث شده خودروهای وارداتی با استاندارد یورو ۵ نیز به دلیل استفاده از سوخت یورو ۴، دچار مشکلات عدیده شده و به طور مکرر به تعمیرگاهها مراجعه کنند و چون وزارت نفت از ابتدای سال آینده (۱۳۹۹)، امکان تولید و توزیع سراسری بنزین یورو ۵ را ندارد، خودروسازان نیز نمیتوانند آلایندگی خودروهای سواری را به یورو ۵ ارتقا دهند.
با این وجود یک روز بعد دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست گفت که بیشتر قطعات محصولات سایپا و ایران خودرو تولید داخل است و ارتقای استاندارد آنها ربطی به تحریمها ندارد. همچنین طبق اظهارات او اگر خودروی یورو ۵ سوخت یورو ۴ مصرف کند مشکلی ندارد، چرا که تفاوت سوخت یورو ۴ و یورو ۵ ناچیز است؛ بنابراین اجباری برای استفاده از سوخت یورو ۵ در خودروهای یورو ۵ وجود ندارد.
هرچند که سازمان ملی استاندارد ایران اواخر سال گذشته اعلام کرد که خداحافظی با خودروهای یورو ۴ در سال ۱۳۹۹ قطعی است، اما در چنین شرایطی تصمیم درباره تایید ادعای هر یک از این ذینفعان دشوار به نظر میرسد.
در این رابطه وحید مرندی مقدم، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران، در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه خودروهای یورو ۵ میتوانند از سوخت یورو ۴ استفاده کنند و در این زمینه مشکلی وجود ندارد، تصریح کرد: با این وجود در چنین حالتی آلایندگی باز هم در حد یورو ۴ خواهد بود و کارایی لازم حاصل نمیشود.
وی افزود: با این وجود نمیتوان همواره گفت که خودروسازان منتظر ارتقای استاندارد سوخت باشند یا وزارت نفت صبر کند تا استاندارد خودروها ارتقا یابد. به عبارت دیگر نمیتوان هر دو شرایط را همزمان ایجاد کرد و خودروسازان و وزارت نفت هر دو باید مسئولیتهای خود را در این زمینه انجام دهند و ارتقای استاندارد محصولات خود را شروع کنند.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
قیمت انواع سکه طلا در طرح پیشفروش
ابلاغ دستورالعمل پیشفروش قطعی مسکوکات طلای بانک مرکزی در مرکز مبادله ایران
اجرای دو مرحله از طرح کالابرگ الکترونیکی به ارزش ۶۵ همت تا پایان سال
همایش پتروتک؛ امضای ۶ قرارداد و رونمایی از فناوریهای جدید نفتی
برنده شدن ۸۰ درصد متقاضیان سکه طلا در حراج شماره ۷۶
رقابت بورس و بانک مرکزی در بازار داغ معاملات طلا
تمایل هند به خرید نفت از روسیه تداوم دارد
بیش از ۱۳ هزار قطعه انواع سکه به فروش رفت
صرفهجویی ارزی ۱۴ میلیارد دلاری صنعت دارو
تحویل ۵۹۷ واحد طرح نهضت ملی مسکن به متقاضیان
۵۹۷ واحد طرح نهضت ملی مسکن تحویل متقاضیان شد
آژانس بینالمللی انرژی: حرکت بازار نفت به سمت کمبود عرضه است
تورم تولیدکننده برق اعلام شد
معاملات بازار ارز تجاری از یک میلیارد دلار عبور کرد
۸۷۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در کشور تولید شد
تامین ۱۲.۳ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو
معاملات مرکز مبادله از یک میلیارد دلار عبور کرد
ایران در تولید نهال گردو پیوندی خودکفا شد
صادرات محصولات قزاقستان از کریدور ایران امکانپذیر میشود
ثبات رشد تقاضای نفت اوپک در ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶
سازوکار تعیین حداقل دستمزد فرانسه در دوراهی اصلاح یا حمایت
نحوه دریافت مجوز فعالیت صنفی در ماه رمضان اعلام شد
تجارت ۶۰ میلیارد دلاری ایران با همسایگان+ جزئیات
کاهش یک میلیون تومانی حباب سکه؛ تب قیمتها آرام گرفت
واردات سیبزمینی تا تثبیت قیمت در بازار ادامه دارد
قیمت طلا ۲۷ بهمن؛ اونس به ۲۸۸۲ دلار و ۵۲ سنت رسید
سموم کشاورزی تا پایان سال گواهی ایزو ۱۷۰۲۵ دریافت میکنند
بورس امروز ۲۷ بهمن یکپارچه قرمز شد
سهم ۶۰ درصدی اشتغال غیررسمی از کل اشتغال ایران
۳۰قلم سم تا پایان سال گواهی ایزو ۱۷۰۲۵ دریافت میکنند