میرنیوز
به گزارش ایسنا، بر اساس ماده ۴ قانون هوای پاک قرار بود که از ابتدای سال ۱۳۹۸ فروش خودروهای یورو ۴ ممنوع شود و خودروسازان پیش از اقدام به فروش نسبت به دریافت مجوزهای آلایندگی و استانداردهای یورو ۵ اقدام کنند، اما بنابر درخواست خودروسازان اجرای این قانون تا سال ۱۳۹۹ به تعویق افتاد.
با این حال آذر ماه سال گذشته سازمان حفاظت محیط زیست در نامهای به مدیرعامل شرکت ایران خودرو، خواستار توقف پیش فروش چهار خودروی یورو ۴ این شرکت با موعد تحویل سال ۱۳۹۹ شد و اعلام کرد که در صورت ادامه پیشفروش این خودروها، سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری قانونی را در دستور کار خود قرار خواهد داد.
اما همان روز احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت که فعلا به دلیل آماده نبودن زیرساختها بهویژه عدم تولید و توزیع سوخت یورو ۵ و و همچنین تحریمها و مشکلات ناشی از آن، امکان تولید خودرو سواری با استاندارد آلایندگی یورو ۵ وجود ندارد. وی همچنین گفته بود که عدم تولید و توزیع بنزین یورو ۵ باعث شده خودروهای وارداتی با استاندارد یورو ۵ نیز به دلیل استفاده از سوخت یورو ۴، دچار مشکلات عدیده شده و به طور مکرر به تعمیرگاهها مراجعه کنند و چون وزارت نفت از ابتدای سال آینده (۱۳۹۹)، امکان تولید و توزیع سراسری بنزین یورو ۵ را ندارد، خودروسازان نیز نمیتوانند آلایندگی خودروهای سواری را به یورو ۵ ارتقا دهند.
با این وجود یک روز بعد دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست گفت که بیشتر قطعات محصولات سایپا و ایران خودرو تولید داخل است و ارتقای استاندارد آنها ربطی به تحریمها ندارد. همچنین طبق اظهارات او اگر خودروی یورو ۵ سوخت یورو ۴ مصرف کند مشکلی ندارد، چرا که تفاوت سوخت یورو ۴ و یورو ۵ ناچیز است؛ بنابراین اجباری برای استفاده از سوخت یورو ۵ در خودروهای یورو ۵ وجود ندارد.
هرچند که سازمان ملی استاندارد ایران اواخر سال گذشته اعلام کرد که خداحافظی با خودروهای یورو ۴ در سال ۱۳۹۹ قطعی است، اما در چنین شرایطی تصمیم درباره تایید ادعای هر یک از این ذینفعان دشوار به نظر میرسد.
در این رابطه وحید مرندی مقدم، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران، در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه خودروهای یورو ۵ میتوانند از سوخت یورو ۴ استفاده کنند و در این زمینه مشکلی وجود ندارد، تصریح کرد: با این وجود در چنین حالتی آلایندگی باز هم در حد یورو ۴ خواهد بود و کارایی لازم حاصل نمیشود.
وی افزود: با این وجود نمیتوان همواره گفت که خودروسازان منتظر ارتقای استاندارد سوخت باشند یا وزارت نفت صبر کند تا استاندارد خودروها ارتقا یابد. به عبارت دیگر نمیتوان هر دو شرایط را همزمان ایجاد کرد و خودروسازان و وزارت نفت هر دو باید مسئولیتهای خود را در این زمینه انجام دهند و ارتقای استاندارد محصولات خود را شروع کنند.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
فرصتهای زیادی در حوزه کشاورزی تانزانیا معرفی شده است
تورم عمدهفروشی در هند کاهش یافت
افزایش محسوس دمای هوا از ابتدای مهر؛ تشدید بارشها در ۱۲ استان
قیمت خودرو ثابت ماند/ بازار همچنان درگیر رکود+ جدول
قیمت مسکن طی یک سال اخیر ۱۷ درصد رشد داشته است
الزام صدور صورتحساب الکترونیکی از اول مهرماه
۳۲.۲ میلیارد دلار ارز واردات تأمین شد
تصویب ۱.۳ میلیارد دلار درخواست سرمایه گذاری خارجی
ایستگاه تزریق گاز مارون عملیاتی شد
قیمت طلا و سکه امروز ۲۸ شهریور؛ سکه ۴۴ میلیون و ۱۲۵ هزار تومان شد
ثبت بیشاز یک میلیون قرارداد اجاره در سامانه خودنویس
کشاورزان استفاده از بذر مرغوب و بوجاری را در دستور کار قرار دهند
توسعه سالانه ۲۰ هزار هکتار باغ زیتون در برنامه هفتم
توسعه کسبوکار برای نیروگاههای مقیاس کوچک از طریق بورس فراهم شد
احداث ۵۷ میلیارد مترمکعب مخزن سد برای ذخیره سیلاب ها و روانآبها
صدور هشدار به کشاورزان ۹ استان با ورود سامانه بارشی جدید از جمعه
الزام توسعه شبکه رادار هواشناسی برای پیشبینیهای خیلی کوتاه مدت
مپنا اوراق اجاره منتشر میکند/ بازده مؤثر ۳۵ درصد برای عموم
سودآور شدن کسب و کار انرژیهای نو سرمایهگذاران را جذب میکند
بیش از ۸۱ هزار زائر حج عمره تا ۱۳ آبان اعزام میشوند
ناترازی گاز به ۲۶۰ میلیون متر مکعب رسید/ واردات گاز از ترکمنستان نیاز به زمان بندی دارد
۶ مسیر آزادراهی با طول ۱۴۵ کیلومتر تا پایان امسال تکمیل میشود
وزارت راه هیچ بخشنامهای برای ساخت خانههای ۲۵ متری نداشته است
وزیر راه و شهرسازی باید مانع ساخت واحدهای ۲۵ متری شود
گزارش روزانه بورس ۲۸ شهریور؛ رشد شاخص کل به همت خرید حقیقیها
بازرسی و بازدید میدانی از فعالیت ۱۶ بنگاه مشاور املاک در لواسانات
کشف ۲۹ همت فرار مالیاتی از ابتدای سال تاکنون
شرط رشد ۸درصدی توسعه صنعتی است
اجرای طرح جهش تولید در ۶ میلیون هکتار از دیمزارهای کشور
کشور همسایه ایران بزرگترین خریدار طلا در جهان شد