میرنیوز

مصرف بنزین تهران معادل ۳ استان / زمانی که وارد «پالایش و پخش» شدیم همه شرکت‌ها زیان‌ده بودند

مصرف بنزین تهران معادل ۳ استان / زمانی که وارد «پالایش و پخش» شدیم همه شرکت‌ها زیان‌ده بودند 2023-08-12T19:54:31+03:30

گزارش خبرنگار مهر جلیل سالاری در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: همکاران ما تجربه زمستان سال ۱۴۰۱ را داشتند و امسال با انجام پیش‌بینی‌های لازم و به همسو با حجم مصرف، نسبت به ذخیره‌سازی سوخت اقدام کردیم و همه مخازن فعال در بخش نیروگاهی را پر کردیم.

وی در تشریح اقدام‌ها و دستاوردهای این شرکت به‌ویژه در حوزه فراسرزمینی با اشاره به اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نخستین زیرمجموعه نفتی کشور است که برای نخستین بار در دولت سیزدهم به صدور خدمات فنی - مهندسی اقدام کرده است، افزود: نزدیک ۲۱ تن کاتالیست به یک پالایشگاه فراسرزمینی برای تولید بنزین ارسال شده است، همچنین نخستین کمپرسور ایرانی ساخت داخل برای استفاده در پالایشگاه فراسرزمینی به‌زودی رونمایی خواهد شد. تیم‌های فنی - تخصصی در حوزه‌های مختلف از جمله مکانیک، برق و اچ‌اس‌ئیو … نسبت به بررسی و ارزیابی شرایط کشورهای موردنظر اقدام می‌کنند و نسبت به ارائه پیشنهادها اقدام می‌کنیم تا بتوانیم در بازارهای بین‌المللی حضور یابیم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با انتقاد از عملکرد دولت گذشته در حوزه صنایع پالایشی، گفت: زمانی که وارد شرکت پالایش و پخش شدیم با چالش‌های عمده‌ای روبه‌رو بودیم و تعهدهایی در برابرمان بود که صدور بنزین بدون بازگشت پول و در قالب چک و تعهداتی که پول آن‌ها هزینه شده، از آن جمله بوده است. همه شرکت‌ها زیان‌ده بودند، با وجود اینکه بازار صادراتی داشتیم و کارمزد صادراتی می‌گرفتیم که در صورت‌های مالی بسیار اثرگذار است. در مجموع توسعه هرگونه احداث خط لوله، انبار و مخزن ذخیره جزو تکالیف است که در این باره نیز اقدامی نشده و در نیروگاه‌ها نیز ظرفیتی افزوده نشده بود.

سالاری ادامه داد: پارسال ۱۴۴ میلیارد لیتر فرآورده نفتی در کشور منتقل شد که ۶۰ درصد آن به دلیل توسعه نیافتن زیرساخت‌ها توسط نفتکش جابه‌جا شد و در بخش ریلی این حجم، ۳۳ درصد بوده است که این مقدار با توجه به مصرف ۶۰ تا ۷۰ لیتر نفت‌گاز در هر ۱۰۰ کیلومتر برای جابه‌جایی فرآورده نفتی و با توجه به اختلاف قیمت انتقال از طریق نفتکش با خط لوله، عدد بسیار بزرگی است؛ بنابراین لازم است در این زمینه تنوع ایجاد شود.

وی با انتقاد از مصرف افسارگسیخته سوخت در کشور افزود: در شمال‌غرب کشور نزدیک ۱۰ میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین داریم، آن‌هم در شرایطی که در این محدوده تنها پالایشگاه تبریز با حدود ۳.۸ میلیون لیتر تولید روزانه دارد؛ مصرف تهران هم‌اکنون به طور میانگین روزانه ۲۱ میلیون لیتر است که عدد بسیار بزرگ و معادل مصرف سه استان کشور است؛ همچنین حجم مصرف بنزین تهران و منطقه شمال کشور در مجموع بیش از روزانه ۴۰ میلیون لیتر بنزین است که همه این‌ها اعداد بسیار بزرگی است. در شمال شرق کشور مصرف ۱۰ میلیون لیتر و در استان مرکزی ۱۷ میلیون لیتر، در غرب ۹ میلیون لیتر و در جنوب غرب کشور ۶ میلیون لیتر و در جنوب کشور حدود ۲۰ میلیون لیتر در روز ثبت شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: مصرف بنزین کشور اکنون به طور میانگین روزانه حدود ۱۱۵ میلیون لیتر است که با توجه به این که عمده منابع تولیدی کشور در جنوب کشور وجود دارد، حجم عملیات گسترده و مصرف سوخت مضاعفی نیاز است که با استفاده از همه ظرفیت‌ها سوخت را منتقل کنیم تا چالش عرضه بنزین نداشته باشیم. بنابراین نیاز است که در حوزه بهینه‌سازی مصرف توجه ویژه شود.

به گفته سالاری تلاش‌های کارکنان صنعت انتقال نفت در گستره بزرگ این صنعت که در طول شبانه روز بی وقفه در مناطق سخت و بیابانی انجام می‌شود، قابل تقدیر و ارزشمند است.

وی ادامه داد: امروز طول خطوط به ۱۴ هزار کیلومتر می‌رسد که مقرر شده ۱۶۰۰- ۱۷۰۰ کیلومتر این خطوط به امتداد آن افزوده شود که باتوجه به این مهم پیمایش و پایش این خطوط بسیار حائز اهمیت است.

سالاری خاطر نشان کرد: متأسفانه افراد سود جو به صورت حرفه‌ای هات تپ هایی رو ایجاد و به سرقت از خطوط اقدام می‌کنند که این امر پایش خطوط را جزو ضرورت‌های این صنعت قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: پایش و نگهداری این خطوط و تجهیزات صنعت کار خطیری است چرا که اگر به درستی مأموریت انجام نشود واحدهای پالایشی دچار مشکل می‌شوند.

به گفته این مقام مسئول سیستم پهپاد در کنار پایش خط بان ها برای صیانت از خطوط لوله به کار گرفته خواهد شد.

ارسلان رحیمی، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در ادامه این نشست گفت: بیش از ۹۰ درصد از سرقت‌های نفتی قبل از برداشت کشف می‌شود

به گفته این مقام مسئول انتقال مواد نفتی از خطوط لوله به لحاظ اقتصادی و زیست محیطی بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: امروز ۱۴ هزار کیلومتر خط لوله در سراسر کشور گسترده شده است تا سالانه رقمی بالغ بر ۱۳۱ میلیارد لیتر مواد نفتی را به مبادی مصرف انتقال دهد.

رحیمی خاطر نشان کرد: هزینه‌های انتقال از شبکه جاده‌ای نسبت به شبکه خطوط لوله حدود ۹٫۵ تا ۱۰ برابر است امروز هزینه انتقال مواد نفتی هر تن کیلومتر ۷۹۰ ریال و از طریق شبکه خطوط ۷,۳۸۰ ریال می‌باشد.

به گفته مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران اقدامات زیادی که انجام شده است نگهداری از تجهیزات به نحو احسن انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: در این راستا استفاده از پیگرانی هوشمند با همکاری و استفاده از ظرفیت‌ها دانش بنیان‌ها به جد توسط شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در حال پیگیری است.

رحیمی اضافه کرد: به این منظور سال گذشته دو تفاهمنامه با شرکت‌های دانش بنیان منعقد شد یک تفاهمنامه دیگر هم در حال انجام است.

به گفته این مقام مسئول در گذشته پیگرانی هوشمند در انحصار شرکت‌های خارجی بود خوشبختانه طی دوسال گذشته به منظور بومی سازی این فناوری در دست اقدام گرفته است.

وی اضافه کرد: در خصوص قاچاق سوخت باید گفت بخشی از آن متعلق به انشعابات غیر مجاز است که افراد سوجود خود را در معرض خطر حوادث منشعب از این برداشت‌ها قرار می‌دهند.

وی اضافه کرد: برای کنترل این انشعابات غیرمجاز با استفاده از شبکه فیبر نوری توسط دانشگاه شریف همکاری صورت گرفته و بصورت پایلوت عملیاتی شده است، این فرآیند همکاری وارد فاز امضای قرارداد می‌شود.

به گفته این مقام مسئول دو تفاهم نامه دیگر انشعاب یاب و نشت یاب در حال انجام است.

رحیمی توضیح داد: در دوسال گذشته بیش از ۹۰ درصد از برداشت‌های غیر مجاز قبل از آنکه به مرحله برداشت برسد کشف می‌شوند.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران ادامه داد: هرچند آمار سرقت‌ها و انشعابات غیر مجاز افزایش یافته اما آمار برداشت‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی در خاتمه تاکید کرد: همکاری با دانش بنیان‌ها روزبه روزدر حال افزایش است تا به موازات آن سرقت‌ها به صفر برسد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است

 هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
2024-04-14T14:25:05+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ساعت ۱۲ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار شده است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
2024-04-14T14:11:40+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط

 آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
2024-04-14T14:11:37+03:30
دومین حراج سکه در سال جدید بناست از ساعت ۱۲ فردا دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز شود.

ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد

 ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد
2024-04-14T14:11:37+03:30
رئیس اتاق ایران گفت: نیروهای رزمنده ایران پاسخ درخوری به رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی داد و امیدواریم این تنبیه اخلاقی برای همه دنیا باشد.

ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد

 ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
2024-04-14T14:11:36+03:30
بعد از پاسخ ایران به اسرائیل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت ها در بازار طلا وسکه هم آغاز شده تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون همبالا رفته...

صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت

 صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
2024-04-14T13:45:02+03:30
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال ۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به...

مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند

 مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
2024-04-14T13:45:00+03:30
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای با اشاره به ابطال پروازهای این شرکت اعلام کرد:مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند.

هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان

 هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان
2024-04-14T13:44:58+03:30
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیال‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر برای این استان‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرد.

شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند

 شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند
2024-04-14T13:44:58+03:30
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: به‌هیچ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند ...

گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T13:44:57+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، به‌خلاف پیش‌بینی‌ها بازار ارز نه‌تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه

 افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
2024-04-14T12:51:40+03:30
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ریزش ۱۱ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار واحد رسید.

۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد

 ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
سهام هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای واگذاری از طریق مزایده آگهی شد.

ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد

 ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
پروازهای فرودگاه‌های مهراباد، شیراز، اصفهان، بوشهر و فرودگاه‌های غرب کشور تا ساعت ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین باطل شد.

گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T12:51:36+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، برخلاف پیش بینی ها بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

 چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
2024-04-14T12:24:52+03:30
انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در ...

جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد

 جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
2024-04-14T12:24:50+03:30
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی(خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳ را برای اجرا به استانها اعلام کرد.

کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور

 کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
2024-04-14T12:11:38+03:30
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به کاهش نرخ فرونشست زمین در برخی مناطق کشور گفت: ممکن است علت این کاهش رسیدن پهنه فرونشست به سطح سخت باشد که البته مور...

پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید

 پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
2024-04-14T12:11:38+03:30
درحال حاضر با وجود ۳۰ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است.

اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام

 اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
2024-04-14T11:31:47+03:30
بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ درگیری و نااطمینانی سیاسی دارد اما پس از بر طرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند ...

چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟

 چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
2024-04-14T11:05:05+03:30
سرمایه‌گذاری مستمر، بهبود شرایط تجارت و کسب‌وکار و ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم از جمله شروط لازم برای رشد اقتصادی مداوم است و بدون تحقق این موارد نمی‌توا...

جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد

 جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
بررسی جداول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد که در بخش منابع و مصارف یارانه‌ها، مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و ک...

حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد

 حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
خبری از رونق معاملات در بازار لوازم خانگی نیست و همه خریدهای خود را به ماه های آینده موکول کرده‌اند اما نکته مهم اینجاست توزیع کالاها نیز توسط تولیدکنندگان ...

سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود

 سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود
2024-04-14T11:05:04+03:30
مدیرعامل صندوق ملی مسکن از راه‌اندازی سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد و خواستار عمل کردن سازمان برنامه و بودجه برای تزریق منابع به این صندوق شد.

بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲

 بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
2024-04-14T11:05:04+03:30
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واردات دو میلیارد دلاری بنزین در سال گذشته، از پیش بینی کسری ۳۰۰ همتی بودجه برای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد

 اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
2024-04-14T11:05:03+03:30
بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟

 تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
2024-04-14T11:05:03+03:30
در حالی ۲۵ روز از سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» می گذرد، که وزارت صمت هنوز هیچ برنامه مشخصی برای عملیاتی کردن این شعار اعلام نکرده ...

یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد

 یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
یارانه سه دهک اول به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد

 شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
شرایط انتخاب و واریز وجه مجدد به تعداد محدود برای متقاضیان گروه دنا بهار ۱۴۰۳ سامانه یکپارچه ایجاد شد.

دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد

 دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
در روز جاری به دلیل وقوع شرایط اضطراری و با استناد به مفاد دستور العمل پذیرش انبار و صدور ، دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد.

مردم نگران تامین بنزین نباشند

 مردم نگران تامین بنزین نباشند
2024-04-14T11:05:02+03:30
مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تأکید بر اینکه "موجودی سوخت جایگاهها و مخازن ذخیره تکمیل است"، گفت: بنزین به میزان کافی موجود است؛ مردم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)