میرنیوز

پیشنهاد اصناف به بانک مرکزی در مورد کارمزد تراکنش کارتخوان‌ها

پیشنهاد اصناف به بانک مرکزی در مورد کارمزد تراکنش کارتخوان‌ها 2023-07-11T14:08:50+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر، اتاق اصناف ایران اعلام کرد: بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، از ۴ تیر ماه ۱۴۰۲، تمامی دارندگان دستگاه‌های کارت‌خوان به استثنای نانوایی‌ها و سوپرمارکت‌ها و درگاه‌های پرداخت اینترنتی، ملزم به پرداخت کارمزد از هر تراکنش شده‌اند. این موضوع بار هزینه‌ای اصناف را در این شرایط دشوار افزایش داده است.

از سوی دیگر، اخذ مالیات از واحدهای صنفی بر اساس تراکنش‌های دستگاه‌های کارت‌خوان و تجمیع واریزی‌ها به حساب کسبه اعمال می‌شود، از طرفی تمامی تراکنش‌های انجام شده در بستر دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی، لزوماً به معنای فروش نبوده است و از نظر کارشناسان مالیاتی اصناف، این بستر مبنای درستی برای محاسبه میزان سود کسب و کارها از فروش و تعیین مالیات بر درآمد آنها نخواهد بود. واضح هست که مبنای مالیات ستانی بایستی بر اساس میزان سود باشد نه بر اساس میزان فروش. این دو، دلایلی برای کسب و کارها است که استفاده از کارتخوان‌ها را که به بخشی از فرهنگ فرایند خرید تبدیل شده بوده را غیر قابل توجیه می‌کند.

«مهدی امیدوار» عضو هیأت رئیسه و خزانه‌دار اتاق اصناف ایران در این باره گفت: موضوع دریافت کارمزد از تراکنش‌های دستگاه‌های کارت‌خوان را باید از دو زاویه مورد بررسی قرار داد: نگاه بانک‌ها به این کارمزدها، درآمدها و نگاه کسب و کارها به آن.

امیدوار ادامه داد: کشورهای الگو، برای اینکه بتوانند ناترازی‌های هزینه‌ای خدمات پذیرنده‌ها را جبران کنند، بخش بزرگی از هزینه‌های پایداری پذیرنده‌ها را از طریق کارمزدهای دریافتی جبران می‌کنند. از این دیدگاه این توجیه‌پذیر است اما موضوع این است که نسبت کارمزد و خدمات باید در نزد سیاست‌گذاران همخوانی داشته باشد. در واقع انتقاد اصناف هم در این مسیر است، نمی‌شود مالیات‌ستانی و گرفتن کارمزد را از کشورهای پیشرو الگو گرفت ولی سمت خدمات‌دهی مثل آنها را نادیده گرفت و همپای آن خدمات‌دهی را برای اصناف و کسبه گسترده نکرد.

کسب و کارها به میزان هزینه‌ای که پرداخت می‌کنند، انتظار خدمات مناسبی دارند

وی افزود: وقتی این کارمزدها دریافت می‌شود باید نگاه پذیرندگان و افرادی که از دستگاه کارت‌خوان استفاده می‌کنند نیز بررسی شود. طبیعی است که این کسب و کارها به میزان هزینه‌ای که پرداخت می‌کنند، انتظار خدمات مناسبی داشته باشند.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان خراسان شمالی تصریح کرد: امروز دستگاه‌های کارت‌خوان در کشور ما صرفاً انتقال‌دهنده پول هستند و تنها چند خدمات جزئی دیگر دارند. این در حالی است که کشورهای همسایه ما برای هر عملیات بانکی و هر عملیات و خدمتی که ارائه می‌دهند، کارمزدی دریافت می‌کنند ولی در مقابل خدمات ویژه و سریعی را ارائه می‌دهند. به عنوان نمونه به محض اینکه حسابی افتتاح می‌شود بدون چرخش حساب، کارت اعتباری ارائه می‌کنند؛ تسهیلات ویژه‌ای را برای کسب و کارها در نظر می‌گیرند؛ فروش اقساطی را تسهیل می‌کنند و … اما در مجموعه بانک‌های کشور چنین خدمات ویژه‌ای را برای پذیرندگان عملیاتی نمی‌کنند.

وی ادامه داد: از طرفی هدایت جریان خرید به سمت فرایند الکترونیکی و دستگاه‌های کارت‌خوان، نتیجه سال‌ها فرهنگ‌سازی سازمان‌ها اقتصادی کشور بوده است چرا که ثمره و مزایای بسیاری از جمله شفافیت، نظارت و کنترل بهتر به جریان انتقال پول، کاستن از هزینه‌های چاپ پول کاغذی، صرفه‌جویی در وقت بانک‌ها و افزایش بهره‌وری آنها، رضایت مردم و مزایای دیگری را به همراه داشته است و انتظار این است که اجرایی کردن اخذ کارمزد از دستگاه‌های کارت‌خوان در راستا و همپوشانی شده با سایر سیاستگذاری‌ها باشد.

امیدوار تصریح کرد: با این وجود، در گرفتن کارمزد از دستگاه‌های کارت‌خوان حتی به این بعد هم توجهی نشده است چرا که اگر مایل به شفافیت جریان پولی اصناف هستیم، باید سیاستگذاری‌ها را به سمتی هدایت کنیم که اصناف و کسبه تشویق به استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان باشند. حال اینکه، گرفتن کارمزد از دستگاه‌های پوز نه تنها در این راستا نیست بلکه اساساً در جهت عکس سیاست قبلی است و نتیجه آن می‌تواند به کاهش شفافیت مالی و ترویج دوباره استفاده از پول نقدی و کاغذی در فرایند خرید و فروش شود.

مردم، واحد صنفی و شبکه بانکی، اضلاع مثلث ذی‌نفعان استفاده از کارت‌خوان هستند

عضو هیأت رئیسه و خزانه‌دار اتاق اصناف ایران گفت: افزایش استفاده از خدمات الکترونیک نیاز به فرهنگ‌سازی، اصلاح و تقویت زیرساخت‌های الکترونیک دارد. اگر قرار است مردم به عنوان خرید کننده، واحد صنفی به عنوان پذیرنده دستگاه کارت‌خوان و شبکه بانکی به عنوان ارائه دهنده خدمات از این ابزار الکترونیک منتفع شوند، هر سه ضلع این مثلث باید هزینه و کارمزد هر تراکنش را بپردازند و کارمزد تراکنش دستگاه‌های کارت‌خوان باید بین سه ضلع مثلت مردم، اصناف و بانک تقسیم شود.

وی اظهار کرد: هزینه هر تراکنش در نگاه اول، مبلغی جزئی به نظر می‌رسد اما در مقایس کشوری قطعاً مبالغ زیادی را شامل می‌شود. با توجه به اینکه پرداخت در بستر دستگاه‌های کارت‌خوان به صورت آنی نیست و واریز آن با تأخیر زمانی همراه است خود این عاملی شده است تا جریان تأمین نقدینگی به جهت تأمین کالاها برای اصناف دشوارتر شود. از طرفی با توجه به مزایایی که پیش‌تر گفتیم اساساً نگاه بانک‌ها به موضوع کارمزد به جهت پایداری خدمات‌دهی آن گرچه توجیه‌پذیر است اما این نگاه به نظر بنده، نگاهی ناقص است چراکه این هزینه‌ها برای سیستم بانکی در قبال مزایای متعددی که به آن اشاره کردیم، و در راستای نهادینه کردن فرهنگ الکترونیکی و شفافیتی که عرض شد، خود نه تنها برای سیستم بانکی هزینه نیست بلکه در درازمدت به جهت افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی زمانی نسبت به رواج پول کاغذی، برای آنها پرفایده هم هست.

به گفته امیدوار، در دنیای مدرن امروز، ارائه دهندگان دستگاه‌های کارت‌خوان نگاهی درآمدی به آن ندارند. بلکه آن را بستری برای کسب رضایتمندی و آرامش مردم در فرایند خرید می‌دانند. می‌دانیم که اگر قرار است، زیرساخت‌های خدمات الکترونیک بانک‌ها در این زمینه تقویت شده و خدمات خوبی ارائه شود، باید برای این منظور یک منبع درآمدزا برای بانک‌ها در نظر گرفت و کسی منکر این موضوع نیست اما این درآمدزایی نباید تنها هدف بانک مرکزی باشد.

دستگاه‌های کارت‌خوان صرفاً نباید عاملی برای انتقال پول باشند

عضو هیأت رئیسه و خزانه‌دار اتاق اصناف ایران همچنین تاکید کرد: با تمام این توضیحات اگر سیاستگذاری بانک مرکزی برای گرفتن کارمزدها همچنان قرار است جاری شود، مطالبه اصناف این است که باید نگاه و رویکرد بانک‌های عامل در این زمینه اصلاح شود. دستگاه‌های کارت‌خوان صرفاً نباید عاملی برای انتقال پول باشند، بانک‌ها بایستی با نگاه ساختارگرایانه آنرا بستری برای توسعه فرایند الکترونیکی و فرهنگ الکترونیکی خرید تلقی کرده و همراه با خدمات مشابهی که در سایر کشورها انجام می‌شود و نمونه‌های از آن در بالا گفته شد برای عملیاتی کردن آن در سطح اصناف برنامه‌های اجرایی مؤثری داشته باشند تا اگر قرار هست اصناف کارمزد تراکنش بپردازند در قبال آن خدمات‌دهی مناسبی هم دریافت کنند.

به گفته عضو هیأت رئیسه و خزانه‌دار اتاق اصناف ایران، کسبه نسبت به دریافت این کارمزدها اعتراض دارند و اتاق اصناف ایران نیز به عنوان بالاترین مرجع پیگیری امور صنفی و رابط بین اصناف و دستگاه‌های ذی‌ربط، نسبت به این نوع دریافت کارمزد معترض است؛ لذا حتماً باید این روش مورد بازنگری قرار گیرد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است

 هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
2024-04-14T14:25:05+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ساعت ۱۲ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار شده است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
2024-04-14T14:11:40+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط

 آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
2024-04-14T14:11:37+03:30
دومین حراج سکه در سال جدید بناست از ساعت ۱۲ فردا دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز شود.

ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد

 ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد
2024-04-14T14:11:37+03:30
رئیس اتاق ایران گفت: نیروهای رزمنده ایران پاسخ درخوری به رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی داد و امیدواریم این تنبیه اخلاقی برای همه دنیا باشد.

ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد

 ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
2024-04-14T14:11:36+03:30
بعد از پاسخ ایران به اسرائیل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت ها در بازار طلا وسکه هم آغاز شده تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون همبالا رفته...

صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت

 صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
2024-04-14T13:45:02+03:30
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال ۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به...

مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند

 مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
2024-04-14T13:45:00+03:30
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای با اشاره به ابطال پروازهای این شرکت اعلام کرد:مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند.

هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان

 هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان
2024-04-14T13:44:58+03:30
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیال‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر برای این استان‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرد.

شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند

 شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند
2024-04-14T13:44:58+03:30
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: به‌هیچ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند ...

گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T13:44:57+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، به‌خلاف پیش‌بینی‌ها بازار ارز نه‌تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه

 افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
2024-04-14T12:51:40+03:30
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ریزش ۱۱ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار واحد رسید.

۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد

 ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
سهام هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای واگذاری از طریق مزایده آگهی شد.

ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد

 ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
پروازهای فرودگاه‌های مهراباد، شیراز، اصفهان، بوشهر و فرودگاه‌های غرب کشور تا ساعت ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین باطل شد.

گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T12:51:36+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، برخلاف پیش بینی ها بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

 چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
2024-04-14T12:24:52+03:30
انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در ...

جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد

 جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
2024-04-14T12:24:50+03:30
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی(خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳ را برای اجرا به استانها اعلام کرد.

کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور

 کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
2024-04-14T12:11:38+03:30
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به کاهش نرخ فرونشست زمین در برخی مناطق کشور گفت: ممکن است علت این کاهش رسیدن پهنه فرونشست به سطح سخت باشد که البته مور...

پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید

 پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
2024-04-14T12:11:38+03:30
درحال حاضر با وجود ۳۰ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است.

اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام

 اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
2024-04-14T11:31:47+03:30
بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ درگیری و نااطمینانی سیاسی دارد اما پس از بر طرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند ...

چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟

 چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
2024-04-14T11:05:05+03:30
سرمایه‌گذاری مستمر، بهبود شرایط تجارت و کسب‌وکار و ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم از جمله شروط لازم برای رشد اقتصادی مداوم است و بدون تحقق این موارد نمی‌توا...

جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد

 جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
بررسی جداول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد که در بخش منابع و مصارف یارانه‌ها، مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و ک...

حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد

 حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
خبری از رونق معاملات در بازار لوازم خانگی نیست و همه خریدهای خود را به ماه های آینده موکول کرده‌اند اما نکته مهم اینجاست توزیع کالاها نیز توسط تولیدکنندگان ...

سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود

 سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود
2024-04-14T11:05:04+03:30
مدیرعامل صندوق ملی مسکن از راه‌اندازی سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد و خواستار عمل کردن سازمان برنامه و بودجه برای تزریق منابع به این صندوق شد.

بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲

 بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
2024-04-14T11:05:04+03:30
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واردات دو میلیارد دلاری بنزین در سال گذشته، از پیش بینی کسری ۳۰۰ همتی بودجه برای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد

 اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
2024-04-14T11:05:03+03:30
بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟

 تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
2024-04-14T11:05:03+03:30
در حالی ۲۵ روز از سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» می گذرد، که وزارت صمت هنوز هیچ برنامه مشخصی برای عملیاتی کردن این شعار اعلام نکرده ...

یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد

 یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
یارانه سه دهک اول به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد

 شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
شرایط انتخاب و واریز وجه مجدد به تعداد محدود برای متقاضیان گروه دنا بهار ۱۴۰۳ سامانه یکپارچه ایجاد شد.

دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد

 دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
در روز جاری به دلیل وقوع شرایط اضطراری و با استناد به مفاد دستور العمل پذیرش انبار و صدور ، دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد.

مردم نگران تامین بنزین نباشند

 مردم نگران تامین بنزین نباشند
2024-04-14T11:05:02+03:30
مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تأکید بر اینکه "موجودی سوخت جایگاهها و مخازن ذخیره تکمیل است"، گفت: بنزین به میزان کافی موجود است؛ مردم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)