میرنیوز

روایتی از تاثیر مخرب اجرای سیاست­های صندوق بین ­المللی پول بر اقتصاد ایران

 روایتی از تاثیر مخرب اجرای سیاست­های صندوق بین ­المللی پول بر اقتصاد ایران 2023-06-20T09:40:49+03:30

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پرویز داودی استاد تمام اقتصاد پولی و معاون اول دولت نهم طی سخنانی در مراسم گرامیداشت علامه مصباح یزدی در قم گفت: پس از دوران حاکمیت مسیحیتِ تحریف شده قرون وسطی در اروپا از نیمه‌ی دوم قرن 15 میلادی با دینِ انسان‌گرایی و حذف دین و خدا از صحنه اجتماع و آزادی مادی با محوریت انسان مورد پذیرش قرار گرفته و سه عنصر اومانیسم، سکولاریسم و لیبرالیسم ارکان و سرلوحه، تفکرات و تتبعات علوم و هنرهای مختلف از جمله علم اقتصاد قرار گرفت.

تفکرات، ادبیات و آموزه‌های مبتنی بر ارکان فوق رفتارها و عملکردهای اقتصادی را نتیجه می‌دهد که اروپا را با چند بحران اقتصادی تا قرن بیستم میلادی مواجه کرده؛ ولی در همین دوران به قیمت و هزینه استعمار کشورهای دیگر آفریقایی، آسیایی و ایجاد توزیع ناعادلانه درآمد و ثروت‌ها و فداکردن عدالت و ارزش انسانی، دوران رونق تولید و اشتغال اقتصاد کشورهای اروپایی رقم می‌خورد، ولی روند فوق دیری نمی‌پاید و در نیمه اول قرن بیستم بحران بزرگ و فراگیر 1929 نمایش آشکاری بود از ضعف نظام سرمایه‌داری مبتنی بر سه رکن فوق اومانیسم، سکولاریسم و لیبرالیسم. پس از آن تاریخ، نظام سرمایه‌داری بحران‌های متعددی را شاهد بوده است که مهم‌ترین آنها بحران 1973(بحران نفتی)، بحران 8-1997(بحران جنوب شرقی آسیا) و بحران 2006 تا 2009 (بحران مالی در آمریکا و اروپا) می باشند.  با آشکار شدن ضعف¬های نظام سرمایه‌داری، از اواخر قرن نوزدهم سیر تطور مکاتب اقتصادی آغاز گردید.

ولی وفاداری همه این مکاتب به مبانی اومانیسم، سکولاریسم و لیبرالیسم حفظ می‌شود. شاهد مثال آن علت‌العلل بودن حداکثرسازی سود و لذائذ مادی برای روندهای متغیرهای اصلی و مبنایی اقتصاد است که این در کلیه مکاتب مورد تاکید است و جاپایی از خدامحوری در این مکاتب مشاهده نمی‌شود.

انتصاب علل مشکلات و بحران‌های اقتصادی نظام سرمایه‌داری به روابط ظاهری پدیده‌های اقتصادی به جای توجه به مبانی غلط و انحرافی این نظام، آدرس غلطی است که به وضوح در ادبیات اقتصادی به چشم می‌خورد و تقریباً در کلیه ادبیات اقتصادی هیچ اثری از کنکاش در مبانی برای بررسی مشکلات اقتصاد ملاحظه نمی‌گردد.  حتی پس از دهه 1980 میلادی، کم رنگ شدن پاسخ‌گویی به "چـراها" و پررنگ‌شدن پاسخ‌گویی به "چگونگی‌ها" و ارائه مداوم ابزارهای جدید تجربی برای پاسخ‌گویی به "چگونگی‌ها" و زدن مهر ضعف علمی در استفاده از ابزارهای استدلالی و توصیفی برای پاسخ‌گویی به "چراها"، به خوبی در ادبیات اقتصادی و رویه‌های ارزیابی اقتصادی قابل مشاهده است. حضور عینی این پدیده در نظام آموزشی کشور ما (در کتب درسی، در مقررات و آیین نامه‌های آموزشی و نظامات ارزیابی¬های علمی) کاملاً مشهود است.

تکنوکرات‌پروری به جای متفکرپروری نتیجه این روند در نظام آموزشی بوده و خواهد بود. کشورهای عقب نگه داشته شده و به ویژه کشور ما، هدف یکی از پنهان‌ترین و پیچیده‌ترین نوع جنگ، جنگ نرم که در حوزه علم و تفکر است، واقع شده است و در این معرکه نظام آموزشی ما مهم‌ترین سلاح دشمن است. تا چند سال قبل مثل اوایل دفاع مقدس ما حتی سیم خاردار این معرکه را هم نداشتیم. اما الحمدلله با برخی فعالیت‌ها و حرکت‌ها، بارقه امیدی هرچند بسیار کوچک ایجاد شده است.  سرایت این روند به تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان کشور در سطوح تقنین، اجرا و قضا، در سطحی گسترده‌تر و البته کم‌عمق‌تر مشکل را صدچندان می‌کند. بعید می‌دانم هیچ طرح و نقشه راه منسجم و عملیاتی در ذهن مدیران ما برای رسیدن به پیشرفت اسلامی با هدف قرب الهی باشد. نگاه به برنامه‌های توسعه کشور (که متأسفانه هنوز از لفظ توسعه با تمامی ارزش‌های مادی و غیر الهی آن به جای کلمه پیشرفت استفاده می‌شود) فقدان این نقشه راه را نمایان می‌کند. 

در این میدان و معرکه، حضرت آیت الله مصباح(ره) با داشتن نرم‌افزار فکری قوی و روشن، بر راه دفاع و حمله مقابل این جنگ نرم در حوزه علم و تفکر اشراف داشتند و در واقع مرد میدان بوده است. ایشان با ایجاد و راه‌اندازی دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، اساتید علوم انسانی دانشگاه را دعوت نموده و طی مباحث علمی در هر رشته، با اساتید و محققین حوزوی، آموزش و فراگیری علوم رایج دانشگاهی را در حوزه کلید زدند. بسط ارتباطات موسسه با دانشگاه¬های دیگر کشورها نیز تعمیق اساتید و محققین محترم حوزوی در علوم انسانی رایج را محقق کرده و می کند. با تأکید بر ارتقاء دانش حوزوی از یک طرف و کسب دکترای اجتهاد در علوم انسانی رایج از طرف دیگر، این عزیزان را قادر به تشخیص خطوط پنهان ادبیات رایج کرده و مبانی غیردینی و غیرالهی این علوم را به خوبی موشکافی کرده و درک و فهم می کنند. ایشان علی‌رغم عدم تخصص در رشته اقتصاد، مباحث تعیین کننده‌ای را در مقولات مبنایی و حساس این رشته مثل مطلوبیت، مالکیت و نقش دولت ارائه نمود که راه‌گشای تعیین کننده‌ای برای عموم اساتید و محققین این معرکه جنگ نرم می باشد. ایجاد رشته فلسفه اقتصادی برای اولین بار در نظام آموزشی کشور زمینه ای مهم برای یافتن علل مبنایی مشکلات نظام سرمایه‌داری غرب و ارائه علم اقتصاد اسلامی است، از نوآوری مهم ایشان در این جنگ بوده است. برای درک اهمیت و سنگینی و گسترده بودن تهاجم نرم در حوزه علم و تفکر و در نتیجه از اهمیت بسیار حیاتی و بلند مدت، شناخت این جنگ و مبارزه با آن توسط حضرت آیت الله مصباح، به مصداقی در اقتصاد کشور نگاه می¬کنیم.

  ویژگی جنگ نرم در حوزه علم و تفکر در این است که تا وقتی که ما به نقطه پیروزی در این جنگ نرسیده‌ایم و پیروزی خود را با داشتن دست بالا در نظریات و تئوری‌ها و سیاست‌ها و برنامه‌های کشور و اذهان و افکار تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان کشور تثبیت نکرده باشیم، دشمن می‌تواند با ترکیب این جنگ با هرنوع جنگ دیگر اقتصادی، اجتماعی یا سیاسی موقعیت‌های بسیار دشوار و خطرناکی را برای نظام ایجاد نماید. برای این منظور به چند آمار متغیرهای اقتصادی نگاه می‌کنیم: نرخ رشد تولید در سه دهه اخیر، 4.2 درصد و در سال 1397به این طرف تا 1401 معادل 1.2 درصد بوده است. با ظرفیت‌های موجود کشور، 8 درصد حداقل مقدار رشدی است که قابل حصول است. تورم برای سه دهه اخیر بطور متوسط البته با رعایت بالا پایین‌هاش 20 درصد و در 1397 تا 1401 معادل 42 درصد بوده که بطور مستمر در این سال‌ها تورم را داشتیم، برای اقتصاد با ظرفیت ما تورم زیر 5 درصد معقول است.

ضریب جینی که حمایت از عدالت اقتصادی در جامعه هست و افزایش ارقام آن حتی در حد هزارم و ده هزارم مثل ریشترهای زلزله عمل می‌کند و بسیار مهم است در سه دهه اخیر 39.94 صدم بوده است که این عدد در سال 1397 تا 1401 حدود 41 صدم است. برای اقتصاد ما عدد مناسب برای ضریب جینی 30 صدم می‌باشد. و همچنین رشد سرمایه‌گذاری در سه دهه اخیر 3.4 درصد می باشد و از سال 1397 تا 1401 حدود منفی 4 درصد می باشد؛ درحالیکه با توجه به ظرفیت¬ها اقلاً رشد 15 درصدی برای سرمایه گذاری قابل حصول است. به همین ترتیب، رشد نقدینگی بالا حدود 27.5 درصد در سه دهه اخیر بوده و در 1397 تا 1401 معادل 33 درصد بوده، در حالیکه رشد نقدینگی مطلوب برای کشور ما با ظرفیت¬های موجود زیر 5 درصد است. بالأخره مهم‌ترین شاید بگویم در موقعیت فعلی مهم‌ترین متغیر، نرخ ارز و رشد آن است که در سه دهه اخیر رشد متوسط 18 درصد را داشته و در 1397 تا 1401 معادل 61.6 درصد بوده است. در حالیکه متوسط نرخ رشد ارز با ظرفیت فعلی زیر 2 درصد مطلوب است. مهم نیست که دولت‌ها عوض ‌شوند، کمی بهتر و کمی بدتر؛ ولی چرا اقتصاد ما برای سه دهه است که همین نتایج را دارد؛ رشد تولید کم، نرخ تورم بالا، ضریب عدالت بسیار بد، نرخ رشد ارز بالاو نرخ رشد نقدینگی بالا و رشد سرمایه¬گذاری کم.   برای اینکه به علت این تصویر آماری پی ببریم، بر می‌گردیم به جنگی که کشور ما گرفتار آن است.  همانطور که عرض شد با جنگ نرم در حوزه علم و تفکر، ساختار ذهنی نخبگان ما را شکل دادند و آنان سیاستهای دیکته شده از غرب را براحتی میپذیرند که انباشت دانشی آنان مهندسی شده و طراحی شده همان ادبیات ارائه شده توسط غرب است.  یکی از اهرم¬های نظام استکباری غرب در پوشش یک سازمان تخصصی بین‌المللی که وجهه کاملاً علمی و تخصصی و بین¬المللی دارد یعنی آی ام اف (IMF) است، لذا قاعده سیاست¬های توصیه شده¬اش به عنوان توصیه¬های علمی پذیرفته می¬شود.

ولی غافل از اینکه IMF یکی از ابزارهای خطرناک استکبار جهانی می¬باشد.   صندوق بین¬المللی پول در در اردیبهشت 1378 تفاهم‌نامه‌ای برای امضا می¬فرستد که نهایتاً امضاء نشده و در برنامه سوم نسخه آن گنجانده می¬شود. توصیه¬های صندوق که علی¬رغم عدم امضای تفاهم¬نامه او در برنامه سوم آمده و اجرا شده و می‌شود (که برای اقتصاد ایران مضر بود و هست) به شرح زیر بود:

1. استقلال بانک¬ها، 2. خصوصی‌ شدن بانک‌ها، 3. افزایش سرمایه بانک‌ها، 4. افزایش نرخ¬های سود بانکی،

5. انتشار اوراق مشارکت بانک مرکزی، 6. انتشار انواع اوراق، 7. تعمیق بازار بورس و بدهی با معرفی انواع بدهی (ربوی)

8. آزاد سازی قیمت¬ها (گذاشتن قیمت¬ها بر عهده بازار)، 9. افزایش قیمت حامل¬های انرژی و ...،

10. افزایش نرخ ارزهای خارجی، 11. تشویق واردات تبدیل انتشار لیست منفی برای اقلام قابل واردات به جای انتشار لیست مثبت، 12. کاهش تعرفه¬های وارداتی و حذف موانع غیرتعرفه‌ای، 13. کاهش لیست واردات غیرمجاز، 14. حذف تدریجی یارانه ها، 15. حذف پیمان سپاری صادرات، 16. حذف سپرده پیش پرداخت برای واردات، 17. اجبار به افزایش قیمت های محصولات شرکتها به خاطر افزایش نرخ ارز

در متن تفاهم نامه صندوق بین المللی پول همچنین آمده بود که:

  - دولت به ضرورت حذف یارانه ها و حذف کنترل¬های قیمتی واقف است که باید فقط 17 قلم کنترل شود و آن هم تدریجاً حذف شود. 

- دولت به انجام این فعالیتها متعهد میگردد.

- دولت در جای جای تفاهم نامه از مشاوران IMF تقاضای کمک میکند. 

- در مرحله بعد این دخالتها را به سمت بنیادها میبرند که زیر نظر مقام معظم رهبری است.

- دولت متعهد میشود که اگر تراز تجاری منفی شد، هیچوقت واردات را محدود نکند؛ مثلاً برود و از IMF وام بگیرد.

  - دولت متعهد میشود مرتباً مراحل پیشرفت کار را به IMF گزارش کند. 

درست است که این تفاهم‌نامه امضا نشد، اما گستردگی آن در یکی از برنامه های توسعه آمد و اجرا شد. چه چیزی می‌تواند و چگونه می‌شود با آن مقابله شود؟ راهش این است که مسئولین باید معتقد باشند تا سیاستهای اقتصاد مقاومتی اجرا شود وگرنه نمیشود. و لازمه این کار هم همان اصلاح نظام آموزشی است؛ نظام آموزشی برای مقابله با جنگ نرم دشمن، باید مبتنی بر آموزه¬های اسلامی راهبرد متفکرپروری را به جای تکنوکرات‌پروری در پیش بگیرد.

انتهای پیام/

 

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است

 هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
2024-04-14T14:25:05+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ساعت ۱۲ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار شده است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
2024-04-14T14:11:40+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط

 آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
2024-04-14T14:11:37+03:30
دومین حراج سکه در سال جدید بناست از ساعت ۱۲ فردا دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز شود.

ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد

 ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد
2024-04-14T14:11:37+03:30
رئیس اتاق ایران گفت: نیروهای رزمنده ایران پاسخ درخوری به رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی داد و امیدواریم این تنبیه اخلاقی برای همه دنیا باشد.

ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد

 ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
2024-04-14T14:11:36+03:30
بعد از پاسخ ایران به اسرائیل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت ها در بازار طلا وسکه هم آغاز شده تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون همبالا رفته...

صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت

 صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
2024-04-14T13:45:02+03:30
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال ۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به...

مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند

 مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
2024-04-14T13:45:00+03:30
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای با اشاره به ابطال پروازهای این شرکت اعلام کرد:مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند.

هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان

 هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان
2024-04-14T13:44:58+03:30
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیال‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر برای این استان‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرد.

شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند

 شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند
2024-04-14T13:44:58+03:30
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: به‌هیچ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند ...

گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T13:44:57+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، به‌خلاف پیش‌بینی‌ها بازار ارز نه‌تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه

 افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
2024-04-14T12:51:40+03:30
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ریزش ۱۱ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار واحد رسید.

۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد

 ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
سهام هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای واگذاری از طریق مزایده آگهی شد.

ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد

 ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
پروازهای فرودگاه‌های مهراباد، شیراز، اصفهان، بوشهر و فرودگاه‌های غرب کشور تا ساعت ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین باطل شد.

گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T12:51:36+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، برخلاف پیش بینی ها بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

 چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
2024-04-14T12:24:52+03:30
انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در ...

جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد

 جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
2024-04-14T12:24:50+03:30
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی(خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳ را برای اجرا به استانها اعلام کرد.

کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور

 کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
2024-04-14T12:11:38+03:30
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به کاهش نرخ فرونشست زمین در برخی مناطق کشور گفت: ممکن است علت این کاهش رسیدن پهنه فرونشست به سطح سخت باشد که البته مور...

پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید

 پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
2024-04-14T12:11:38+03:30
درحال حاضر با وجود ۳۰ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است.

اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام

 اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
2024-04-14T11:31:47+03:30
بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ درگیری و نااطمینانی سیاسی دارد اما پس از بر طرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند ...

چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟

 چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
2024-04-14T11:05:05+03:30
سرمایه‌گذاری مستمر، بهبود شرایط تجارت و کسب‌وکار و ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم از جمله شروط لازم برای رشد اقتصادی مداوم است و بدون تحقق این موارد نمی‌توا...

جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد

 جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
بررسی جداول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد که در بخش منابع و مصارف یارانه‌ها، مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و ک...

حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد

 حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
خبری از رونق معاملات در بازار لوازم خانگی نیست و همه خریدهای خود را به ماه های آینده موکول کرده‌اند اما نکته مهم اینجاست توزیع کالاها نیز توسط تولیدکنندگان ...

سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود

 سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود
2024-04-14T11:05:04+03:30
مدیرعامل صندوق ملی مسکن از راه‌اندازی سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد و خواستار عمل کردن سازمان برنامه و بودجه برای تزریق منابع به این صندوق شد.

بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲

 بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
2024-04-14T11:05:04+03:30
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واردات دو میلیارد دلاری بنزین در سال گذشته، از پیش بینی کسری ۳۰۰ همتی بودجه برای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد

 اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
2024-04-14T11:05:03+03:30
بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟

 تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
2024-04-14T11:05:03+03:30
در حالی ۲۵ روز از سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» می گذرد، که وزارت صمت هنوز هیچ برنامه مشخصی برای عملیاتی کردن این شعار اعلام نکرده ...

یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد

 یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
یارانه سه دهک اول به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد

 شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
شرایط انتخاب و واریز وجه مجدد به تعداد محدود برای متقاضیان گروه دنا بهار ۱۴۰۳ سامانه یکپارچه ایجاد شد.

دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد

 دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
در روز جاری به دلیل وقوع شرایط اضطراری و با استناد به مفاد دستور العمل پذیرش انبار و صدور ، دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد.

مردم نگران تامین بنزین نباشند

 مردم نگران تامین بنزین نباشند
2024-04-14T11:05:02+03:30
مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تأکید بر اینکه "موجودی سوخت جایگاهها و مخازن ذخیره تکمیل است"، گفت: بنزین به میزان کافی موجود است؛ مردم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)