میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، راهآهن میانه- بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر بخشی از خط میانه به تبریز است که از ایستگاه موجود راه آهن میانه شروع شده و با گذر از مسیری کوهستانی از شهرهای ترکمانچای و تیکمه داش عبور کرده و به ایستگاه راه آهن بستانآباد متصل میشود. مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور میگویند این خط آهن، نقطه اتصال استان آذربایجان شرقی از مسیر میانبر و جدید به شبکه ریلی محسوب میشود. اما کارشناسان معتقد هستند که این خط ریلی برای ترانزیت صرفه اقتصادی ندارد.
علی ضیایی، کارشناس حمل و نقل درخصوص خط ریلی بستان به مهر گفت: این مسیر از زمان گذشته بوده است و این راه ریلی برای نزدیک شدن راه است اما باید دید این خط ریلی برای ترانزیت به صرفه است یا خیر.
وی در ادامه افزود: محور ریلی غرب کشور دارای اهمیت است و اگر ترانزیت را در نظر بگیریم کریدور شرق به غرب و کریدور شمال به جنوب را تقویت کنیم به صرفه تر خواهد بود چرا که این پروژه هزینه سنگینی را دارد و صرفه اقتصادی ندارد. از سوی دیگر این خط ریلی یک خط مسافربری است و هنوز آماده حمل کالا نیست.
این کارشناس حمل و نقل افزود: برای این خط ریلی ۲۲ سال طول کشیده است و این همه سال طول کشیدن برای راه اندازی یک خط ریلی منطقی نیست در حال حاضر نیز حدود ۲۷ کیلومتر از این خط ریلی مانده است که حدود ۴ همت (۳۰۰ میلیون دلار) هزینه دارد و این پول را دولت میتواند برای پروژههای اولویت دار بگذارد و کریدورهایی سهل وصول وجود دارد مانند کریدور شمال به جنوب که بسترهای اقتصادی- سیاسی آن آماده است و میتوان آن را ارتقا داد؛ چین و اروپا از ایران عبور نمیکنند که برای ما این کریدور اهمیت داشته باشد.
وی در ادامه بیان کرد: این هزینه را میتوان برای کریدورهایی منتهی به چابهار هزینه کرد چرا که حداقل راه ترانزیتی بندر چابهار آمادهاست از سوی دیگر محور سرخس – بافق را میتوان به روز کرد تا از ترافیکهای ترانزیتی جلوگیری کرد در حال حاضر این خط ریلی ظرفیت بالایی دارد اما به دلیل کهن بودن ترافیک بالایی دارد که با هزینه ساخت بستان آباد میتوان این خط ریلی را به روز کرد.
علی ضیایی در ادامه افزود: برای راه اندازی این خط ریلی نیاز به بستر سازی اقتصادی و سیاسی است اما پروژههای قدیمی همانند کریدور شرق به غرب و خط شمال به جنوب نیازی به بستر سازی نیست چرا که بسترها آماده است و ۳۰۰ میلیون دلار بهتر است که صرف پروژههای اولویت دار شود با این حال این پروژه آغاز شده است.
منبع : خبرگزاری مهر
هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
ایران پاسخ درخوری به رژیم کودککش صهیونیستی داد
ریزش قیمتها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
هشدار قرمز بارشهای سیلآسا در ۵ استان
شرایط عادی در پمپبنزینها/ تکذیب بزرگنمایی رسانههای معاند
گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
۸۵ درصد سهام سرخابیها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
سامانه فروش نهضت ملی مسکن راهاندازی میشود
بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
مردم نگران تامین بنزین نباشند