میرنیوز

شیوه‌نامه جذب سرمایه‌گذار به‌منظور افزایش پایداری تأمین گاز

شیوه‌نامه جذب سرمایه‌گذار به‌منظور افزایش پایداری تأمین گاز 2023-05-22T13:07:08+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت؛ جواد اوجی، وزیر نفت شیوه‌نامه جذب سرمایه‌گذار به‌منظور افزایش پایداری تأمین گاز طبیعی با اولویت مشترکان عمده و نیروگاه‌ها از طریق احداث تأسیسات مقیاس کوچک مایع‌سازی گاز طبیعی (MiniLNG)، ذخیره‌سازی و تبدیل LNG به گاز طبیعی، تأسیسات فشرده‌سازی گاز طبیعی (CNG)، ذخیره‌سازی و تبدیل CNG به گاز طبیعی، تأسیسات ذخیره‌سازی گاز مایع و تبدیل آن به SNG (گاز مایع مخلوط با هوا قابل جایگزینی با گاز طبیعی)، تأسیسات دریافت و تبدیل LNG وارداتی به گاز طبیعی و تأسیسات ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز طبیعی را به‌منظور ایجاد توازن در شبکه تولید و مصرف گاز طبیعی و افزایش پایداری و امنیت عرضه گاز طبیعی در کشور به‌ویژه در دوره‌های اوج مصرف از طریق افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی گاز طبیعی و گاز مایع، به استناد جز (۵) بند (الف) ماده (۳) قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مصوب سال ۱۳۹۱ را برای اجرا، ابلاغ کرد.

متن این ابلاغیه به شرح زیر است:

الف- تعاریف و اصطلاحات:

۱- تأسیسات MiniLNG: عبارت است از مجموعه تأسیسات مقیاس کوچک مایع‌سازی گاز طبیعی به همراه مخازن ذخیره‌سازی LNG و تأسیسات تبدیل LNG به گاز طبیعی، تأسیسات جانبی مورد نیاز و خطوط لوله اتصال به شبکه انتقال و توزیع گاز یا هر شبکه اختصاصی.

۲- تأسیسات CNG: عبارت است از مجموعه تأسیسات فشرده‌سازی گاز طبیعی به همراه مخازن ذخیره‌سازی CNG و تأسیسات تبدیل CNG به گاز طبیعی، تأسیسات جانبی مورد نیاز و خطوط لوله اتصال به شبکه انتقال و توزیع گاز یا هر شبکه اختصاصی.

۳- تأسیسات ذخیره‌سازی گاز مایع: عبارت است از مجموعه تأسیسات ذخیره‌سازی گاز مایع و در صورت نیاز تبدیل گاز مایع به SNG (گاز مایع مخلوط‌شده با هوا که قابلیت جایگزینی با گاز طبیعی را دارد) و تزریق آن به شبکه انتقال و توزیع گاز یا هر شبکه اختصاصی به نحوی که بتواند به‌عنوان جایگزین گاز طبیعی به مصرف مشترکان گاز برسد.

۴- تأسیسات مرتبط با LNG وارداتی: عبارت است از مجموعه تأسیسات بندری دریافت محموله‌های LNG وارداتی و تبدیل آن به گاز طبیعی برای تزریق به شبکه انتقال و توزیع گاز یا هر شبکه اختصاصی و سایر تأسیسات جانبی مربوطه.

۵- گواهی: منظور گواهی سپرده کالایی گاز و عبارت است از ورقه بهاداری که نشان‌دهنده مالکیت اشخاص بر مقدار مشخصی از گاز طبیعی / گاز مایع است که می‌تواند قابل معامله در بازار ثانویه بورس انرژی باشد و دارنده آن مطابق شرایط اعلامی در بورس انرژی، امکان دریافت گاز طبیعی / گاز مایع مندرج در ورقه و مصرف آن توسط خود یا غیر را خواهد داشت.

۶- متقاضی سرمایه‌گذاری: عبارت است از اشخاص حقوقی از جمله مشترکان عمده گاز طبیعی که متقاضی طرح‌های احداث تأسیسات MiniLNG، تأسیسات CNG، «تأسیسات ذخیره‌سازی گاز مایع» و «تأسیسات مرتبط با LNG وارداتی» است که پس از احداث و بهره‌برداری از طرح‌های مذکور، «سرمایه‌گذار» محسوب می‌شوند.

۷- شبکه انتقال و توزیع گاز: کلیه خطوط لوله انتقال و توزیع گاز طبیعی کشور به همراه تمامی تأسیسات و تجهیزات مربوطه که در مالکیت شرکت ملی گاز ایران است.

۸- شبکه اختصاصی: خطوط انتقال و توزیع گاز طبیعی است که توسط سرمایه‌گذار با لحاظ تمامی مقررات حاکم بر احداث و بهره‌برداری از خطوط لوله گاز طبیعی و اخذ مجوزهای لازم از شرکت ملی گاز ایران احداث می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.

۹ - مجوز سرمایه‌گذاری: موافقت اصولی است که پس از بررسی فنی و اقتصادی طرح‌های درخواستی موضوع این شیوه‌نامه و تأیید طرح توسط شرکت ملی گاز ایران، از سوی معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت صادر می‌شود و دارنده آن در طول دوره اعتبار مجوز، مجاز به احداث طرح و پس از بهره‌برداری مستحق دریافت گاز طبیعی/ گاز مایع از شرکت‌های تابع ذی‌ربط وزارت نفت یا واردات LNG مطابق ضوابط این شیوه‌نامه است.

۱۰- شرکت ملی پخش: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران.

۱۱- دوره اوج مصرف: منظور دوره زمانی از ۱۶ آذرماه هر سال تا ۱۶ اسفند ماه همان سال است.

ب- طرح‌های موضوع سرمایه‌گذاری:

۱- طرح‌های احداث تأسیسات MiniLNG، تأسیسات CNG و «تأسیسات ذخیره‌سازی گاز مایع»:
۱-۱- سرمایه‌گذاری برای طرح‌های احداث تأسیسات MiniLNG، تأسیسات CNG و «تأسیسات ذخیره‌سازی گاز مایع» که با اولویت تأمین خوراک یا سوخت برای صنایع انرژی‌بر، شهرک‌های صنعتی و سایر مناطق مورد نظر شرکت ملی گاز ایران انجام می‌شود.

۲-۱- در صورتی که سرمایه‌گذار، مستندات مربوط به نیاز مصرفی خود در دوره اوج مصرف گاز طبیعی، یا قرارداد مستقیم فروش گاز طبیعی / گاز مایع به مشترکان گاز در دوره اوج مصرف یا گواهی‌های منتشره توسط شرکت ملی گاز ایران / سرمایه‌گذار را حسب مورد ارائه کند، شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی پخش مکلف به عرضه گاز طبیعی / گاز مایع به سرمایه‌گذار به میزان گاز طبیعی / گاز مایع مندرج در مستندات مذکور است. تعهد شرکت ملی گاز به عرضه گاز طبیعی صرفاً محدود به دوره‌های غیراوج مصرف و در چارچوب موافقت اصولی اولیه و قرارداد فروش منعقده بین آن شرکت و سرمایه‌گذار است، اما در خصوص عرضه گاز مایع محدودیت عرضه در دوره‌های غیراوج مصرف برقرار نیست.

تبصره- مشترکان شرکت ملی گاز ایران که نسبت به خرید گواهی یا خرید مستقیم گاز طبیعی / گاز مایع از سرمایه‌گذاران موضوع این شیوه‌نامه اقدام کنند، گاز طبیعی / گاز مایع مورد نیاز خود را در دوره زمانی و به میزان تعیین شده در قرارداد / گواهی، از سرمایه‌گذار طرف قرارداد تحویل خواهند گرفت. شرکت ملی گاز ایران مجاز به برداشت و استفاده از گاز طبیعی دریافتی از سرمایه‌گذاران جز برای تحویل به مشتریان آنها نیستند.

۳-۱- مناطق پیشنهادی متقاضیان سرمایه‌گذاری برای طرح‌های احداث تأسیسات MiniLNG، تأسیسات CNG و «تأسیسات ذخیره‌سازی گاز مایع» باید به تأیید شرکت ملی گاز ایران برسد.

۴-۱- هزینه اتصال تأسیسات MiniLNG، تأسیسات CNG و «تأسیسات ذخیره‌سازی گاز مایع» به شبکه انتقال و توزیع گاز به‌عهده متقاضی سرمایه‌گذاری است. در خصوص گاز مایع، مبادی تأمین، انبارهای شرکت ملی پخش/ شرکت ملی گاز ایران است و هزینه حمل از مبادی تأمین به‌عهده سرمایه‌گذار است.

تبصره ۱- سرمایه‌گذاران مجازند گاز طبیعی/ SNG را از طریق شبکه انتقال و توزیع گاز یا هر شبکه اختصاصی که به‌صورت مجزا تأسیس می‌کنند، به مشتریان خود تحویل دهند. شرکت ملی گاز ایران مکلف به انتقال گاز طبیعی/ SNG موضوع این تبصره تا مقاصد مورد تقاضای سرمایه‌گذاران در صورت وجود زیرساخت و شرایط فنی لازم بدون دریافت هزینه انتقال است.

تبصره ۲- برداشت از مخازن LNG ،CNG و گاز مایع توسط سرمایه‌گذاران برای تأمین مصرف مشترکان طرف قرارداد آنها، صرفاً در دوره اوج مصرف و با تأیید شرکت ملی گاز ایران مجاز است. در صورتی که برداشت از مخازن مذکور در دوره اوج مصرف، به هر دلیل صورت نپذیرد، برداشت از مخازن مربوطه در دوره غیر اوج مصرف، صرفاً با تأیید شرکت ملی گاز ایران مجاز خواهد بود.

۵-۱- قیمت عرضه گاز طبیعی به سرمایه‌گذارانی که به‌منظور تأمین خوراک یا سوخت گاز طبیعی خود در دوره اوج مصرف، اقدام به احداث طرح‌های موضوع این بند کرده‌اند، معادل تعرفه مصوب گاز طبیعی برای مصارف معمول آنها تعیین می‌شود، همچنین قیمت عرضه گاز طبیعی به سایر سرمایه‌گذاران، معادل تعرفه مصوب گاز طبیعی برای مشترکان گاز خریدار گواهی یا طرف قرارداد مستقیم سرمایه‌گذاران است. تعرفه پایه عرضه هر کیلوگرم گاز مایع، معادل ۳ برابر تعرفه پایه عرضه هر مترمکعب گاز طبیعی معادل در هر مورد تعیین می‌شود. در صورت وجود مشترکان گاز با تعرفه‌های متفاوت، تعرفه پایه به نسبت سهم هر یک از مشترکان محاسبه و اعمال می‌شود.

تبصره ۱- هر نوع تغییر مقاصد مصرف گاز طبیعی/ گاز مایع/ SNG توسط سرمایه‌گذاران، صرفاً با تأیید شرکت ملی گاز ایران مجاز است و تعرفه گاز طبیعی عرضه‌شده به سرمایه‌گذاران متناسب با نوع مصرف نهایی تعیین می‌شود.

تبصره ۲- سوخت تأسیسات موضوع این شیوه‌نامه، به‌عنوان «سوخت سایر صنایع» محسوب می‌شود.

۲- طرح‌های احداث «تأسیسات مرتبط با LNG وارداتی»:

۱-۲- سرمایه‌گذاری برای طرح‌های احداث «تأسیسات مرتبط با LNG وارداتی» با اولویت برای تأمین خوراک و سوخت صنایع انرژی‌بر، شهرک‌های صنعتی، یا سایر مناطق مورد نظر شرکت ملی گاز ایران انجام می‌شود.

تبصره- محل پیشنهادی توسط متقاضیان سرمایه‌گذاری برای احداث طرح‌های موضوع این بند باید به تأیید شرکت ملی گاز ایران برسد.

۲-۲- سرمایه‌گذاران موضوع این بند، مجاز به فروش داخلی گاز طبیعی به مشترکان شرکت ملی گاز ایران یا سایر متقاضیان از طریق قرارداد مستقیم فروش یا از طریق انتشار گواهی هستند. صادرات گاز طبیعی موضوع این بند نیز پس از کسب مجوز صادرات از معاونت برنامه‌ریزی و با رعایت الزام‌های صادراتی شرکت ملی گاز ایران مجاز است، همچنین مفاد تبصره جز (۱-۲) بند (ب) در خصوص مصادیق این بند نیز معتبر است.

۳-۲- شرکت ملی گاز ایران مکلف به انتقال گاز طبیعی موضوع این بند تا مقاصد مورد تقاضای سرمایه‌گذاران در صورت وجود زیرساخت و شرایط فنی لازم است. تعرفه انتقال گاز طبیعی حاصل از واردات LNG برای مصارف داخل کشور، معادل ۱.۳ سنت / مترمکعب است و برای مصارف صادراتی، در چارچوب مجوز صادراتی تعیین می‌شود.

ج- موارد عمومی:

۱- شرکت ملی گاز ایران مجاز است همسو با تأمین گاز طبیعی یا گاز مایع مورد نیاز برای ایفای حداکثری تعهدات صادراتی گاز طبیعی به‌ویژه در دوره اوج مصرف با استفاده از روش‌های BOO و BOT نسبت به جذب سرمایه‌گذار غیردولتی برای احداث طرح‌های موضوع این شیوه‌نامه اقدام کند. سقف قیمت خرید گاز طبیعی/ SNG از سرمایه‌گذاران، معادل ۷۰ درصد قیمت صادراتی گاز طبیعی تعیین می‌شود.

تبصره ۱- شرکت ملی گاز ایران مجاز است نسبت به خرید گاز طبیعی/ SNG از سایر سرمایه‌گذاران که رأساً نسبت به احداث طرح‌های موضوع این شیوه‌نامه اقدام کرده‌اند، به‌صورت مستقیم یا از طریق خرید گواهی از بورس انرژی اقدام کند. قیمت خرید گاز طبیعی/ SNG در خارج از بورس از سرمایه‌گذارانی که خوراک خود را از شرکت‌های تابع وزارت نفت تأمین کرده‌اند، معادل ۷۰ درصد قیمت صادراتی گاز طبیعی تعیین می‌شود.

تبصره ۲- در مواردی که سرمایه‌گذاران طرح‌های موضوع این شیوه‌نامه، متقاضی فروش گاز طبیعی/ SNG تولیدی خود در دوره اوج مصرف به شرکت ملی گاز ایران هستند، قیمت عرضه گاز طبیعی به آنها، معادل ۳۰ درصد قیمت صادراتی گاز طبیعی و قیمت عرضه هر کیلوگرم گاز مایع، معادل ۳ برابر قیمت هر مترمکعب گاز طبیعی معادل تعیین می‌شود.

تبصره ۳- شرکت ملی گاز ایران مجاز به خرید گاز طبیعی از سرمایه‌گذاران «تأسیسات مرتبط با واردات LNG» بر اساس فرمول زیر و در سقف قیمت صادراتی گاز طبیعی هستند:

P=(PLNG-JKM-F)*۱.۱۵

P: قیمت ماهانه خرید گاز طبیعی از «تأسیسات مرتبط با واردات LNG» (دلار در هر میلیون بی‌تی‌یو)

PLNG-JKM: میانگین ماهانه قیمت محموله‌های اسپات LNG در ژاپن منتشره در نشریات بین‌المللی (دلار در هر میلیون بی‌تی‌یو)

F: میانگین ماهانه هزینه حمل محموله‌های LNG از خلیج فارس به شرق آسیا منتشره در نشریات بین‌المللی (دلار در هر میلیون بی‌تی‌یو)

تبصره ۴- سرمایه‌گذاری برای طرح‌های ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز طبیعی، در چارچوب «شیوه‌نامه توسعه و نگهداشت مخازن زیرزمینی گاز طبیعی» به شماره ۲۲-۲/۲۰ مورخ ۱۴۰۲/۰۱/۱۶ انجام شود.

تبصره ۵- شرکت ملی گاز ایران مکلف است تمامی گاز طبیعی خریداری‌شده از سرمایه‌گذاران موضوع این شیوه‌نامه را به ایفای تعهدات صادراتی اختصاص دهد و درآمد حاصل از صادرات گاز طبیعی را پس از کسر هزینه‌های واردات / خرید گاز طبیعی از سرمایه‌گذاران طرح‌های موضوع این شیوه‌نامه، به حساب‌معرفی‌شده بانک مرکزی واریز و به‌عنوان منابع حاصل از خالص صادرات گاز طبیعی ثبت و با دولت (خزانه‌داری کل کشور) تسویه کند.

۲- آن دسته از مشترکان گاز که حداقل معادل مصرف ۱۵ روز متوالی گاز طبیعی خود را در دوره اوج مصرف گاز طبیعی به تشخیص شرکت ملی گاز ایران از طریق هریک از تأسیسات فوق‌الذکر تأمین کنند، به‌منظور جبران بخشی از هزینه‌های تأمین گاز، مشمول دریافت مقدار مشخصی حواله رایگان تحویل گاز از شرکت ملی گاز ایران صرفاً برای مصرف در دوره غیراوج می‌شوند و آن دسته از مشترکان با مصرف بین صد هزار تا ۵۰۰ هزار مترمکعب گاز در روز که در جهت تأمین سوخت مورد نیاز خود در دوره اوج مصرف برای حداقل ۱۰ روز متوالی و در خصوص مشترکان با مصرف بالاتر از ۵۰۰ هزار مترمکعب در روز، حداقل ۳۰ روز متوالی از طریق تأسیسات فوق‌الذکر اقدام کنند، در اولویت اعمال محدودیت‌های ناشی از مدیریت ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی و سوخت مایع قرار خواهند گرفت و تعرفه گاز طبیعی مصارف آنها در دوره اوج مصرف افزایش خواهد یافت. ضوابط مربوط به این بند مطابق قوانین و مقررات، متعاقباً اعلام می‌شود.

تبصره- آن دسته از مشترکان گاز که مشمول این بند می‌شوند و تقاضای آنها برای احداث واحدهای موضوع این شیوه‌نامه به دلایل وجود نداشتن زیرساخت و شرایط فنی لازم توسط شرکت ملی گاز ایران مورد تأیید قرار نمی‌گیرد، مشمول افزایش تعرفه گاز طبیعی در دوره اوج مصرف نمی‌شوند.

۳- شرکت ملی گاز ایران مکلف است با همکاری مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران و با هماهنگی معاونت برنامه‌ریزی حداکثر ظرف مدت ۲ ماه، نسبت به طراحی، اخذ مجوزهای لازم، پذیرش انبار نزد بورس و فراهم کردن سایر مقدمات لازم برای انتشار انواع گواهی‌ها در بورس انرژی اقدام کند، همچنین شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی پخش مکلفند الگوی قراردادهای فروش گاز طبیعی/ گاز مایع به سرمایه‌گذاران، خرید گاز طبیعی/ SNG از سرمایه‌گذاران و فروش گاز طبیعی/ گاز مایع/ SNG توسط سرمایه‌گذاران به مشترکان گاز را حداکثر ظرف دو ماه تهیه کنند و پس از تأیید معاونت برنامه‌ریزی، ملاک عمل قرار دهند.

۴- شرکت ملی گاز ایران مکلف است مفاد این شیوه‌نامه را به قید فوریت به اطلاع مشترکان عمده گاز و سایر متقاضیان سرمایه‌گذاری برساند.

۵- کلیه متقاضیان سرمایه‌گذاری موضوع این شیوه‌نامه به‌منظور اخذ مجوز سرمایه‌گذاری مکلفند ضمن مراجعه به «درگاه ملی مجوزها (G4B.ir)» تقاضای خود را به همراه مستندات مورد نیاز در سامانه مذکور ثبت کنند تا نسبت به طی فرآیند صدور مجوز اقدام شود.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است

 هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
2024-04-14T14:25:05+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ساعت ۱۲ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار شده است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
2024-04-14T14:11:40+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط

 آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
2024-04-14T14:11:37+03:30
دومین حراج سکه در سال جدید بناست از ساعت ۱۲ فردا دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز شود.

ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد

 ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد
2024-04-14T14:11:37+03:30
رئیس اتاق ایران گفت: نیروهای رزمنده ایران پاسخ درخوری به رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی داد و امیدواریم این تنبیه اخلاقی برای همه دنیا باشد.

ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد

 ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
2024-04-14T14:11:36+03:30
بعد از پاسخ ایران به اسرائیل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت ها در بازار طلا وسکه هم آغاز شده تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون همبالا رفته...

صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت

 صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
2024-04-14T13:45:02+03:30
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال ۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به...

مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند

 مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
2024-04-14T13:45:00+03:30
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای با اشاره به ابطال پروازهای این شرکت اعلام کرد:مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند.

هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان

 هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان
2024-04-14T13:44:58+03:30
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیال‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر برای این استان‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرد.

شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند

 شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند
2024-04-14T13:44:58+03:30
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: به‌هیچ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند ...

گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T13:44:57+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، به‌خلاف پیش‌بینی‌ها بازار ارز نه‌تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه

 افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
2024-04-14T12:51:40+03:30
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ریزش ۱۱ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار واحد رسید.

۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد

 ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
سهام هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای واگذاری از طریق مزایده آگهی شد.

ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد

 ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
پروازهای فرودگاه‌های مهراباد، شیراز، اصفهان، بوشهر و فرودگاه‌های غرب کشور تا ساعت ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین باطل شد.

گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T12:51:36+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، برخلاف پیش بینی ها بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

 چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
2024-04-14T12:24:52+03:30
انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در ...

جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد

 جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
2024-04-14T12:24:50+03:30
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی(خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳ را برای اجرا به استانها اعلام کرد.

کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور

 کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
2024-04-14T12:11:38+03:30
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به کاهش نرخ فرونشست زمین در برخی مناطق کشور گفت: ممکن است علت این کاهش رسیدن پهنه فرونشست به سطح سخت باشد که البته مور...

پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید

 پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
2024-04-14T12:11:38+03:30
درحال حاضر با وجود ۳۰ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است.

اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام

 اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
2024-04-14T11:31:47+03:30
بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ درگیری و نااطمینانی سیاسی دارد اما پس از بر طرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند ...

چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟

 چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
2024-04-14T11:05:05+03:30
سرمایه‌گذاری مستمر، بهبود شرایط تجارت و کسب‌وکار و ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم از جمله شروط لازم برای رشد اقتصادی مداوم است و بدون تحقق این موارد نمی‌توا...

جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد

 جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
بررسی جداول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد که در بخش منابع و مصارف یارانه‌ها، مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و ک...

حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد

 حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
خبری از رونق معاملات در بازار لوازم خانگی نیست و همه خریدهای خود را به ماه های آینده موکول کرده‌اند اما نکته مهم اینجاست توزیع کالاها نیز توسط تولیدکنندگان ...

سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود

 سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود
2024-04-14T11:05:04+03:30
مدیرعامل صندوق ملی مسکن از راه‌اندازی سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد و خواستار عمل کردن سازمان برنامه و بودجه برای تزریق منابع به این صندوق شد.

بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲

 بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
2024-04-14T11:05:04+03:30
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واردات دو میلیارد دلاری بنزین در سال گذشته، از پیش بینی کسری ۳۰۰ همتی بودجه برای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد

 اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
2024-04-14T11:05:03+03:30
بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟

 تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
2024-04-14T11:05:03+03:30
در حالی ۲۵ روز از سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» می گذرد، که وزارت صمت هنوز هیچ برنامه مشخصی برای عملیاتی کردن این شعار اعلام نکرده ...

یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد

 یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
یارانه سه دهک اول به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد

 شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
شرایط انتخاب و واریز وجه مجدد به تعداد محدود برای متقاضیان گروه دنا بهار ۱۴۰۳ سامانه یکپارچه ایجاد شد.

دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد

 دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
در روز جاری به دلیل وقوع شرایط اضطراری و با استناد به مفاد دستور العمل پذیرش انبار و صدور ، دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد.

مردم نگران تامین بنزین نباشند

 مردم نگران تامین بنزین نباشند
2024-04-14T11:05:02+03:30
مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تأکید بر اینکه "موجودی سوخت جایگاهها و مخازن ذخیره تکمیل است"، گفت: بنزین به میزان کافی موجود است؛ مردم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)