میرنیوز

صفر تا صد پروژه ساخت "هواپیمای جت ایرانی"/ علت اصرار برای ساخت جت ۷۲نفره ایرانی چیست؟!

 صفر تا صد پروژه ساخت "هواپیمای جت ایرانی"/ علت اصرار برای ساخت جت ۷۲نفره ایرانی چیست؟! 2023-05-20T10:20:30+03:30

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، پروژه هواپیمای جت مسافربری 72نفره ایرانی از جمله ابرپروژه‌های علمی است که سال‌های زیادی به‌روی آن کار و فعالیت شده است و پیشرفت‌های بسیار زیادی را نیز در این پروژه شاهد بوده‌ایم.

این پروژه با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی کشور، شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) و با همکاری دانشگاه‌ها به‌خصوص دانشگاه محوری امیرکبیر و شرکت‌های دانش‌بنیان مختلفی از جمله هسته طراحی آسا، مرکز تحقیقات سامانه‌های هوایی دانشگاه امیرکبیر، غدیر شریف، هسایاران، دیباانرژی، دانشگاه سمنان و دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شده است.

وزن خالی عملیاتی هواپیمای جت 72نفره ایرانی 17.3 تن، حداکثر تعداد مسافر 72 نفر یا 7 تن بار، بیشترین وزن برخاست هواپیما 28.2 تن و بیشترین وزن سوخت (ظرفیت باک‌های هواپیما) 6.33 تن است. برد این جت با 72 مسافر 1850 کیلومتر، برد با بیشترین بار 1633 کیلومتر، برد با 62 مسافر 2208 کیلومتر و برد با 52 مسافر 2330 کیلومتر است.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ,

هواپیمای جت72 تمام مسیرهای شهرهای ایران و بسیاری از شهرهای غرب آسیا را حتی در شرایط گرم و مرتفع، بدون کاهش مسافر پوشش می‌دهد. طراحی و ساخت هواپیمای جت 72نفره الهام‌گرفته و برگرفته از هواپیمای ایران140 است.

پروژه جت72 از اوایل دهه 90 آغاز به کار کرده و مراحل طراحی اولیه را پشت‌سر گذارده است اما به‌علت افت‌وخیزهای مربوط به تأمین مالی هنوز طراحی تخصصی و جزئیات پروژه و انتشار نقشه‌های اجرائی ساخت پایان نیافته است.

در رابطه با این پروژه سؤالات زیادی وجود داشته است از جمله؛ دلایل ورود ایران به پروژه جت 72نفره چیست؟ و چرا ما به‌روی این پروژه هزینه‌ کرده‌ایم؟ چرا مسئولان راهبردی این حوزه دیدگاه‌های مختلفی دارند و سنگ‌اندازی‌ها در این حوزه از طرف کدام ارگان‌ها و نهادها انجام شده است؟ موانع اجرایی این ابرپروژه علمی چه بوده است؟

برای پاسخ به این سؤالات به دانشگاه امیرکبیر رفته و با راهنمایی و کمک روابط عمومی دانشگاه با دکتر "محمدعلی وزیری" استاد طراحی هواپیمای دانشکده هواوفضای امیرکبیر و از مسئولان ارشد این پروژه و چهره‌های ماندگار صنعت هوانوردی ایران گفت‌و‌گویی انجام داده‌ایم که در ادامه بخش اول آن را از نظر می‌گذرانید:

تسنیم:‌ آقای دکتر! به‌عنوان سؤال اول بفرمایید طراحی جت 72نفره از چه‌سالی آغاز شد و نقطه شروع پروژه کجا بوده است؟

طراحی هواپیمای جت 72نفره ایرانی از سال 1393 آغاز شد اما سابقه طراحی هواپیمای جت مسافربری در کشور به سال 1391 بازمی‌گردد. در زمان ریاست‌جمهوری آقای دکتر احمدی‌نژاد، نزدیک به 100 پروژه علمی بزرگ تعریف شد تا وزارت علوم و صنایع مرتبط با آنها، این پروژه‌های ملی را پیش ببرند.

یک کمیته‌ای نیز تحت عنوان "کمیته عتف" تشکیل شد که این کمیته پروژه‌ها را تعریف کرد و 24 پروژه کلیدی در این پروژه‌ها مشخص شدند که یازدهمین پروژه، پروژه طراحی مفهومی هواپیمای جت 164نفره بود و بین صنعت هواپیماسازی هسا در اصفهان و چند دانشگاه برتر کشور تعریف شد و درواقع تمامی پروژه‌های تعریف‌شده، بین صنعت و دانشگاه بوده است.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ,

دکتر منوچهر منطقی؛ رئیس سازمان صنایع هوایی وقت به‌عنوان رئیس پروژه هواپیمای مسافربری جت 168نفره انتخاب شد. در این پروژه‌ها یک رئیس از طرف دانشگاه‌ها و یک رئیس دیگر از طرف صنعت، از عتف بودجه دریافت می‌کردند و پروژه‌ها را پیش می‌بردند. در آن زمان دکتر مهدی‌نژاد نوری؛ معاون فناوری وزارت علوم بود که به‌شدت‌ علاقه داشت پروژه‌های صنعت و دانشگاه با یکدیگر ادغام شوند.

پروژه جت مسافربری 168نفره با هدف طراحی مفهومی حرفه‌ای با موفقیت توانست اصول و مراحل طراحی هواپیمای جت مسافربری را پوشش دهد و در کشور، فناوری طراحی آن نهادینه شد. مسئولان پس از موفقیت در اتمام طراحی مفهومی جت 168نفره در ادامه و در سال 1393 تصمیم گرفتند این‌بار هواپیمای جت مسافربری را برای طراحی و ساخت و تولید سریال هماهنگ با توان زیرساخت موجود کشور در اتحاد بین صنعت و دانشگاه و با امکانات و نیروی انسانی هوانوردی آموزش‌دیده کشور پیش ببرند،
لذا مهندسین و دانشمندان صنعت و دانشگاه به مسئولان ثابت کردند که در استطاعت کشور رسیدن به یک هواپیمای جت مسافربری 72نفره امکان‌پذیر و ضمناً مورد نیاز ناوگان مسافربری کشور نیز است.

تسنیم: هدف اول از اجرای طرح هواپیمای جت 72نفره چه بوده است؟

هدف نخست از اجرای این طرح، ادامه مراحل طراحی تا انتشار نقشه‌های اجرائی و کسب فناوری طراحی جزئیات و ادامه آن در ساخت نمونه اول پروازی هواپیما بوده است به‌طوری‌که بتوان به‌اندازه استطاعت مالی، بضاعت علمی و زیرساخت‌های موجود و نیروی انسانی متخصص در بخش‌های تولیدی، هواپیمای جتی را به تولید رساند که پس از کسب گواهی‌های مربوطه و اعتماد‌پذیری و ایمنی پرواز اثبات‌شده در صدها ساعت پرواز راستی‌آزمایی بتواند بخشی از نیاز کشور را پوشش دهد و بالاخره مملکت تحریم‌های ظالمانه را با توان ملی بی‌اثر کند.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ,

اتفاقاً کلاس این هواپیما، در صورت موفقیت در بازار داخلی تا ده‌ها سال آینده مورد نیاز دنیا نیز است که در آن صورت به حول و قوه الهی کشورمان می‌تواند صادرکننده هواپیمای مسافربری نیز شود.

در این پروژه، شرکت دانش‌بنیان "آسا" که به‌دستور مسئولان از صنعت هسای اصفهان جدا شده بود، با دانشگاه محوری امیرکبیر و همکاری دانشگاه شریف و چند شرکت دانش‌بنیان موفق و برتر کشور با یکدیگر متحد شدند و  امروز این هواپیما را در دست طراحی داریم که هدف در مرحله اول، ساخت نخستین فروند نمونه هواپیمای جت مسافربری 72نفره برای دستیابی به فناوری‌های تست‌های پروازی جت مسافربری است.

تسنیم: با کدام تجربه، آسا، امیرکبیر، شریف و دیگر دانش‌بنیان‌ها اقدام به طراحی برای ساخت و پرواز هواپیمای مسافربری جت 72نفره کرده‌اند؟

تیم فوق قبلاً در اتحاد با یکدیگر توانستند طراحی حرفه‌ای هواپیمای بزرگتر جت مسافربری 168نفره مانند ایرباس320 و بوئینگ737 را از 1390 تا 1394 با موفقیت انجام دادند و از دل آن پروژه، بیش از 1000 کتابچه طراحی و صد‌ها برگ نقشه‌های مفهومی تدوین و منتشر شد، نزدیک به 500 هزار نفرساعت مهندسی در آن پروژه صرف شد و 500 مهندس و فوق‌مهندس و اعضای هیئت علمی از دانشگاه‌های کشور با همکاری یکدیگر کار کردند. پروژه جت 168نفره همکاری صنعت و دانشگاه بود و نتایج آن را کارشناسان کشورهای پیشرفته با تحسین ملاحظه کردند.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ,

مسیر طراحی جت 72نفره به‌نحوی پی‌ریزی شده است که در هشت مرحله مورد آزمون قرار می‌گیرد. در مرحله اول و در طراحی تخصصی، از لابراتوارهای آئرودینامیک و سازه و شبیه‌سازی برای معتبر نمودن محاسبات استفاده خواهد شد.

در مرحله دوم طراحی در جزئیات از آپاراتوس مرغ آهنین برای اعتمادپذیری و ایمنی و تکرارپذیری سیستم‌ها به‌صورت واقعی استفاده خواهد شد به‌طوری‌که بسیاری از نواقص در طراحی اصلاح و مورد آزمون قرار گیرد و بازرس مستقل سازمان هواپیمایی کشوری لازم است آن را تأیید کند.

در مرحله سوم، هواپیما "پروتوتایپ" شده (اولین هواپیمای ساخته شده) و سیستم‌ها در هواپیما سوار می‌شوند و تک تک سامانه‌ها و سیستم‌ها به صورت "فرادا" در هواپیما آزمایش شده و در این مرحله نیز بازرسان مستقل سازمان هواپیمائی کشوری مراتب نتایج را ارزیابی می‌کنند.

در مرحله چهارم، هواپیما در مونتاژ نهائی و موتور روشن تمام سیستم‌ها در همکاری با هم تست می‌شوند و هواپیما وارد تست‌های زمینی سرعت کم تا سرعت بالا می‌شود. در این مرحله صد‌ها نواقص و اشکالات خود را نشان داده و طراحان اصلاحات بیشتری را وارد می‌کنند.

در مرحله پنجم، هواپیما وارد تست‌های پروازی شده و بیش از 1500 ساعت پرواز را با سه نمونه هواپیمای پروازی در تمام شرایط سخت مرزهای تحمل هواپیما قرار داده و در این مرحله نیز نواقص و اشکالات ارزیابی و اصلاحات اعمال شده و بازرسان سازمان هواپیمائی کشوری بالاترین مرتبه سخت‌گیری و ممیزی را اعمال می‌کنند. در انتهای مرحله پنجم پس از رفع اشکالات هواپیمای جت 72 نفره باید گواهینامه "تایپ" طراحی را کسب کند.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ,

بعد از این، مرحله ششم آزمون‌های شبیه‌سازی پرواز خطوط هوائی شروع می‌شود که در آن، شرایط اضطراری و اعتمادپذیری و دوام و تاب‌آوری هواپیما به صورت همه‌جانبه با سه فروند نمونه اول مورد آزمون قرار می‌گیرد. در صورتی‌که تست‌های پروازی ادامه یابد و هواپیما به رکورد بالای 98 درصد dispatch reliability دست یافت هواپیما به صورت آزمایشی در مرحله هفتم در اختیار ایرلاین قرار می‌گیرد و آنها برای شش ماه هواپیما را در خطوط هوائی سخت و دشوار قرار داده و ایمنی و اقتصادی بودن هواپیما را آزمایش می‌کنند.

اینها مراحلی است که هواپیما را به مرزهای موفقیت در طراحی و ساخت و بازار می‌رساند به همین دلیل تیم طراحی جت 72 نفره با اشراف به پهنای تست‌ها و آزمون‌ها با دلی آسوده و کار پیوسته کشور را صاحب هواپیمای جت 72 نفره ایمن و قابل اعتماد خواهند کرد. به همین دلیل است که بسیاری از بزرگان صنعتی کشور و دانشگاهیان صاحب نام در کنار این پروژه قرار گرفته‌اند.

تسنیم: ماجرای ورود هواپیمای Iran-140F به ایران چه بود؟

شما درباره هواپیمای ترابری سبک ایران-140 اف سؤال می‌کنید که وارد ایران نشده است بلکه توسط مرکز طراحی صنایع هواپیماسازی ایران در اصفهان برپایه هواپیمای مسافربری ایران-140 طراحی شده و با موفقیت مراحل طراحی تا ساخت نمونه پروازی را طی کرده و اخیرا آزمون‌های تست‌های زمینی را به پایان رسانده و بزودی عازم تست‌های پروازی می‌شود. مدیریتی که این هواپیما را 18 سال به این مرحله عالی رسانده و تجربه لازم را کسب کرده به حول قوه الهی و درس‌های آموخته از آن هواپیمای جت 72 نفره را بلکه عمیق‌تر و گسترده‌تر به صورت دانش‌بنیانی و شرکت‌های خصوصی و دانشگاهی برابر تدبیر مسئولین هدایت خواهد کرد. 

تسنیم: یعنی کار طراحی هواپیمای جت مسافربری در ایران ابتدا با طراحی جت 168 نفره آغاز شد؟

بله! ما این گزاره را قبول کردیم که باید کار طراحی را با جت 168 نفره آغاز کنیم اما برای ساخت و نهایی کردن پروژه، باید توان ملی کشور نیز درنظر گرفته شود! بیش از یکسال بر روی این موضوع کار و مطالعه کردیم تا متوجه شویم به جز شرکت‌های بزرگی همچون ایرباس و بوئینگ،‌ چه کشورها و شرکت‌هایی در این حوزه فعالیت می‌کنند. بررسی‌ها نشان‌داد تمامی کشورها و سازندگان هواپیما در دنیا، از یک مدلی بومی کار را آغاز کرده و توسعه داده‌اند.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ,

به عنوان مثال کشور چین یک هواپیمای 50 نفره را تحت لیسانس از روسیه وارد کرده و ساخت و هواپیماهای بالاتر 60، 70 و 80 نفره را نیز از روی نسخه قبلی ساخت که هند و برزیل نیز به همین روش هواپیما ساختند. کانادا یک هواپیما با موتور توربوپراپ Turboprop داشت که از آن یک هواپیمای 50 و 60 نفره جت ساخته است.

هواپیمای جت 72 نفره نیز برپایه تجربه کسب شده و زیرساخت‌های ایجاد شده و مهندسین و استادکارهای برجسته، تنها پلتفرم بخش سیویل کشور هواپیمای ایران-140 طراحی و ساخته خواهد شد اما یک تایپ جدید از هواپیماهای جت مسافربری در دنیا خواهد بود که تمام مالکیت معنوی آن به جمهوری اسلامی تعلق خواهد داشت.

علت تعیین ظرفیت 72 نه فقط دلایل فنی پیچیده و خارج از محدوده این مصاحبه را دارد بلکه دلایل اقتصادی داشته که امروز کمترین ظرفیت مسافربری‌های اقتصادی دنیا در محدوده 72 نفره است. همچنین با کمی سرمایه‌گذاری در کارخانه هواپیماسازی و گسترش بعضی سالن‌ها این کلاس هواپیما قابلیت مونتاژ را خواهد داشت.

هواپیماسازی، صنعت بسیار بزرگ و هزینه‌بری بوده و نیاز به زیرساخت‌های بسیار مجهز و گران‌قیمت دارد که این زیرساخت‌ها شامل زیرساخت‌های پروژه ساخت هواپیما، سالن بزرگ مونتاژ، سالن ساخت قطعات، سالن ساخت ابزار و ادوات، سالن تست‌های پروازی و ... است. کسانی که مبادرت به ایجاد این زیرساخت‌ها می‌کنند قطعاً بایستی بازار زیادی برای خود داشته باشند تا برای آنها صرفه اقتصادی داشته باشد.

هواپیماهای باربری سبک و مسافربری 72 نفره می‌توانند با موتور جت ملخی که مصرف سوخت کمتری دارند پرواز کنند اما موتور مناسب و مشهور این کلاس را فقط کانادائی‌ها با مشهوریت و تولید کثیر عرضه می‌کنند که در تحریم کشور ما از همه متعصب‌تر هستند به همین دلیل از موتورهای جت توربوفن با امتیاز بالاتر استفاده خواهیم کرد.

تسنیم: آیا زیرساخت‌های تعمیر و نگهداری موتورهایی که برای جت 72 انتخاب کردید را در ایران داریم؟

زیرساخت‌های تعمیر و نگهداری موتور انتخابی تا تعمیرات میانی را داشتیم و سنگین آن نیز در حال شکل‌گیری و ایجاد است، موتور هواپیماهای نمونه اول تا سوم همیشه به صورت موقت انتخاب می‌شوند تا تمام تست‌هایی که در سوال‌های قبل مطرح شد انجام پذیرد. هواپیمایی که مراحل تست‌ها را با موفقیت بگذراند برای تولید سریال موتورهای برجسته‌تر و گرانقیمت را می‌تواند کاندید کند و یا اگر موتور موقت از خود کارنامه درخشان نشان داد آن را در اختیار دانشمندان طراح موتور و ساخت موتور کشور قرار داده تا ارتقاء به طرح بومی دهند ...

انتهای بخش اول

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

روند تأمین سوخت در سراسر کشور مطلوب است

روند تأمین سوخت در سراسر کشور مطلوب است
2024-11-26T16:27:23+03:30
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از روند مطلوب تأمین سوخت در سراسر کشور خبر داد و گفت: پرمصرفی و بدمصرفی در حامل‌های انرژی شرایط مدیریت سوخت‌رسان...

سهم ۳۰ درصدی بریکس از تولید ناخالص جهانی

سهم ۳۰ درصدی بریکس از تولید ناخالص جهانی
2024-11-26T16:00:41+03:30
مدیرکل دفتر اروپا و آمریکا سازمان توسعه تجارت گفت: حدود ۳۰ درصد تولید ناخالص جهانی و ۲۵ درصد صادرات کالا در دنیا مربوط به کشورهای بریکس است اما به نظر می‌آید...

جزئیات تغییر تعرفه برق برای مشترکان

جزئیات تغییر تعرفه برق برای مشترکان
2024-11-26T15:47:26+03:30
یک مقام مسئول از تغییر تعرفه‌های برق از ابتدای مهر سال جاری خبر داد و گفت:مشترکان خانگی به ۴ پلکان تعرفه‌‎ای تقسیم می‌شوند.

قیمت طلا و سکه امروز ۶ آذر؛ سکه ۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شد

قیمت طلا و سکه امروز ۶ آذر؛ سکه ۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شد
2024-11-26T15:34:11+03:30
قیمت هر قطعه سکه طرح جدید امروز با ۱۵۴ هزار تومان افت نسبت به دیروز ۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شد.

اولین نشست تخصصی مزد ۱۴۰۴ برگزار شد

اولین نشست تخصصی مزد ۱۴۰۴ برگزار شد
2024-11-26T15:34:11+03:30
موسسه کار و تامین اجتماعی اولین نشست از «سلسله نشست های تخصصی مزد ۱۴۰۴» را برگزار کرد.

۱۶۶ میلیارد تومان تسهیلات برای خدمات مکانیزه

۱۶۶ میلیارد تومان تسهیلات برای خدمات مکانیزه
2024-11-26T15:34:10+03:30
قائم مقام مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی از اعطای ۱۶۶ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش برای شرکت‌های خدمات مکانیزه در سال ۱۴۰۳ خبر داد.

دریافت مالیات بر ارزش افزوده جدید از واردات لغو شد

دریافت مالیات بر ارزش افزوده جدید از واردات لغو شد
2024-11-26T15:34:09+03:30
معاون قوانین رئیس مجلس در نامه‌ای کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که دریافت مالیات ارزش افزوده جدید از واردات لغو شد.

ثبت رکورد جدید در ارزش معاملات خرد

ثبت رکورد جدید در ارزش معاملات خرد
2024-11-26T15:07:30+03:30
امروز ارزش معاملات «سهام و صندوق‌های سهامی» به بیش از ۱۶ همت و ارزش معاملات «سهام» به بیش از ۱۱ همت رسید.

میر شتاب ایران و روسیه اجرایی شد+ مزایا

میر شتاب ایران و روسیه اجرایی شد+ مزایا
2024-11-26T15:07:30+03:30
اتصال شبکه پرداخت کارتی ایران و روسیه دارای ۳ فاز اصلی است که نخستین فاز آن در مرحله اجرا قرار گرفته است.

پرش شاخص بورس به ارتفاع ۲ میلیون و ۴۱۵ هزار واحد

پرش شاخص بورس به ارتفاع ۲ میلیون و ۴۱۵ هزار واحد
2024-11-26T14:54:09+03:30
شاخص کل بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، با رشد ۲۵ هزار واحدی مواجه شد و در ارتفاع ۲ میلیون و ۴۱۵ هزار واحد قرار گرفت.

شیوه‌نامه بهینه‌سازی و کنش مصرف انرژی در ساختمان‌های وزارت نفت ابلاغ شد

شیوه‌نامه بهینه‌سازی و کنش مصرف انرژی در ساختمان‌های وزارت نفت ابلاغ شد
2024-11-26T14:00:48+03:30
وزیر نفت به‌منظور کاهش مصرف برق و گاز در ساختمان‌های وزارت نفت، شیوه‌نامه بهینه‌سازی و کنش مصرف انرژی در ساختمان‌های این وزارتخانه را ابلاغ کرد.

آینده مالی، بانکداری و پول چگونه است؟

آینده مالی، بانکداری و پول چگونه است؟
2024-11-26T14:00:47+03:30
یک کارشناس در حوزه فینتک گفت: دولتهایی مانند چین که مکرراً سعی کرده‌اند بیت‌کوین را ممنوع کنند، موفق نشده‌اند و این نشان می‌دهد که فناوری‌های جدید مانند رمزا...

سوخت تحویل شود مشکلی در تامین برق نداریم

سوخت تحویل شود مشکلی در تامین برق نداریم
2024-11-26T14:00:47+03:30
سخنگوی صنعت برق گفت: درحال حاضر ظرفیت نیروگاه‌ها و شبکه‌های برق کشور در صورت تامین سوخت مکفی به نیروگاهها بیش از نیاز مصرف مشترکان است.

یک نیروگاه هسته‌ای ۱۰ درصد برق ترکیه را تامین می‌کند

یک نیروگاه هسته‌ای ۱۰ درصد برق ترکیه را تامین می‌کند
2024-11-26T14:00:46+03:30
رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که با تکمیل ساخت نیروگاه هسته‌ای اکویو رؤیای ۷۰ ساله این کشور محقق خواهد شد.

همه ارز مورد نیاز وزارت جهاد کشاورزی در بودجه سال جاری محقق شده است

همه ارز مورد نیاز وزارت جهاد کشاورزی در بودجه سال جاری محقق شده است
2024-11-26T14:00:46+03:30
وزیر جهاد کشاورزی گفت: همه ارز مورد نیاز وزارت جهاد کشاورزی در بودجه سال جاری محقق شده است و تعادل بازار عرضه محصولات اساسی در ماه‌های پایانی سال برقرار خواه...

افت کیفیت اینترنت به دلیل استفاده از فیلترشکن‌هاست

افت کیفیت اینترنت به دلیل استفاده از فیلترشکن‌هاست
2024-11-26T13:47:26+03:30
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بخشی از افت کیفیت اینترنت به دلیل استفاده از فیلترشکن‌هاست.

پیشنهاد میزبانی ایران برای برگزاری کنفرانس جهانی سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۶

پیشنهاد میزبانی ایران برای برگزاری کنفرانس جهانی سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۶
2024-11-26T13:47:26+03:30
وزیر اقتصاد کشورمان در سفر به ریاض در دیدار با رئیس مجمع جهانی آژانس‌های تشویق سرمایه‌گذاری، از آمادگی ایران برای میزبانی در برگزاری کنفرانس جهانی سرمایه‌گذا...

لزوم تدوین تقویم رویدادهای صنعت پتروشیمی

لزوم تدوین تقویم رویدادهای صنعت پتروشیمی
2024-11-26T13:47:25+03:30
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: نظام‌مند شدن رویدادهای مرتبط با صنعت پتروشیمی از برگزاری نمایشگاه‌ها و یا همایش‌های پراکنده جلوگیری می‌کند و نتایج مطلو...

اجلاس جهانی تعاون افتتاح شد

اجلاس جهانی تعاون افتتاح شد
2024-11-26T13:47:25+03:30
اجلاس جهانی تعاون ۲۰۲۴ امروز با حضور رئیس اتاق تعاون ایران، مقامات بلندپایه کشورهای مختلف و هیاتی مرکب از مدیران بخش تعاون ایران و سخنرانی مدیرگروه اقتصادی د...

توسعه بانکداری باز منجر به رشد اقتصادی می شود

توسعه بانکداری باز منجر به رشد اقتصادی می شود
2024-11-26T13:47:24+03:30
مدیر اداره توسعه و تدوین مقررات نظام های پرداخت بانک مرکزی گفت: رویکرد بانکداریِ باز مورد تایید بانک‌های مرکزی است، چراکه توسعه مالی را رقم می‌زند که منجر به...

ثبت نام برای عرضه جدید خودروهای وارداتی از هفته آینده

ثبت نام برای عرضه جدید خودروهای وارداتی از هفته آینده
2024-11-26T13:47:24+03:30
مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت از عرضه جدید خودروهای وارداتی از هفته آینده خبر داد و گفت: جزئیات این طرح به‌زودی اعلام می‌شود.

افزایش ۱۸ درصدی صادرات غیرنفتی در ۸ ماهه سال‌جاری

افزایش ۱۸ درصدی صادرات غیرنفتی در ۸ ماهه سال‌جاری
2024-11-26T12:00:42+03:30
رئیس کل گمرک ایران از افزایش ۱۸ درصدی صادرات غیرنفتی در ۸ ماهه سال‌جاری خبر داد.

تکلیف قانون جدید بانک مرکزی برای رمزارزها

تکلیف قانون جدید بانک مرکزی برای رمزارزها
2024-11-26T11:47:26+03:30
یک کارشناس در حوزه نظام پرداخت گفت: در قانون جدید بانک مرکزی رسیدگی به رمز ارزها تکلیف شده است.

کوتاهی وزارت نیرو برای نصب نکردن فیلتر در نیروگاه‌های مازوت‌سوز

کوتاهی وزارت نیرو برای نصب نکردن فیلتر در نیروگاه‌های مازوت‌سوز
2024-11-26T11:47:26+03:30
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: وزارت نیرو باید جوابگوی نصب نشدن فیلتر در نیروگاه‌های مازوت‌سوز باشد که این کوتاهی را انجام داده است.

تخصیص ۵ میلیارد دلار برای توسعه اقتصاد دیجیتال

تخصیص ۵ میلیارد دلار برای توسعه اقتصاد دیجیتال
2024-11-26T11:34:05+03:30
نایب‌رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران گفت: در سال جاری برای توسعه اقتصاد دیجیتال در وزارت صمت ۵ میلیارد دلار دیده شده که متناسب با وضعیت امروز کشور، بس...

چند سهامدار در سجام ثبت‌نام کردند؟

چند سهامدار در سجام ثبت‌نام کردند؟
2024-11-26T11:20:42+03:30
بیش از ۷۲ هزار سهامدار در آبان ماه سال جاری، در سامانه سجام ثبت نام کرده‌اند و بدین ترتیب آمار کل سهامداران سجامی در کشور به عدد ۴۶ میلیون و ۴۸۴ هزار و ۴۵۴ ث...

۴۰۸ واحد صنعتی راکد احیا شد

۴۰۸ واحد صنعتی راکد احیا شد
2024-11-26T11:20:42+03:30
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک گفت: در شش ماه اول سال ۱۴۰۳ جمعا تعداد ۴۰۸ واحد راکد صنعتی در ۳۱ استان کشور به چرخه تولید بازگشته اند.

میر شتاب ایران و روسیه اجرایی شد +مزایا

میر شتاب ایران و روسیه اجرایی شد +مزایا
2024-11-26T11:20:41+03:30
اتصال شبکه پرداخت کارتی ایران و روسیه دارای ۳ فاز اصلی است که نخستین فاز آن در مرحله اجرا قرار گرفته است.

قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله امروز ۶ آذر؛ دلار نیما ۵۱ هزار و ۶۹۶ تومان

قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله امروز ۶ آذر؛ دلار نیما ۵۱ هزار و ۶۹۶ تومان
2024-11-26T11:07:23+03:30
امروز در مرکز مبادله، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به دیروز، به‌نرخ ۵۳ هزار و ۱۴۳ تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ ۵۱ هزار و ۶۹۶ تومان معامله می‌شود.

نشست وزارتی اوپک‌پلاس به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار می‌شود

نشست وزارتی اوپک‌پلاس به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار می‌شود
2024-11-26T10:54:09+03:30
منابع اوپک‌پلاس از برگزاری نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس به‌صورت آنلاین خبر دادند.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)