میرنیوز
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد جمشیدی با اشاره به اینکه قرار است قرارداد ساخت خطآهن رشت-آستارا بین تهران و مسکو امضا شود،اظهار کرد: این توافقنامه تکمیل کننده گذرگاه ریلی حملونقل شمال و جنوب است که از جنوب شرق و جنوب آسیا، هند و خلیج فارس از مسیر ایران و قفقاز به روسیه وصل میشوند.
وی با بیان اینکه از آنجا به خلیج سنگان و نهایتاً شمال اروپا متصل خواهد شد، ادامه داد: این پروژه راهبردی یکی از اولویتهای اصلی سیاست خارجی دولت است. صاحبنظران حوزه مسائل استراتژیک سالهاست هشدار میدهند دشمنان ما از جمله آمریکا در تلاش بوده که خاک ایران را دور بزند و عملا کاری کند ایران هیچ کدام از خطوط مواصلاتی، حمل و نقلی و حتی انرژی از طریق خاک ایران عبور نکند.
وی با تاکید بر اینکه این -نقشه- باید شکسته میشد، افزود: تکمیل کریدور شمال-جنوب یکی از راهبردهایی بود که دولت پیگیری کرد و در تلاش هستیم خطوط ترانزیت مختلف از مسیر ایران عبور دهیم.
معاون سیاسی دفتر رئیسجمهوری یادآور شد: یکی از آن مسیرها همین مسیر شمال به جنوب به طول 7200 کیلومتر است که حدود 162 کیلومتر آن در فاصله رشت- آستارا خط ریلی وجود ندارد.
جمشیدی با بیان اینکه به همین دلیل ایران هم آن ظرفیت را ندارد که بتواند از منافع اقتصادی کریدور شمال-جنوب بهره برداری کند، گفت: از این رو به دنبال این بودیم که ارزش ژئوپولیتیک ایران را حفظ و ایران را به عنوان قدرت منطقهای مطرح کنیم این از طریق ترانزیت اتفاق میافتد.
وی در عین حال اضافه کرد: کریدور شرقی-غربی را هم داریم که حلقه مفقوده شلمچه-بصره در آن واقع است و از طریق چین دنبال میشود.
وی با اشاره به سخنان اخیر مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر "اگر تمام سخنرانی من را فراموش کردید این یک جمله را یادتان باشد، به دنبال این هستیم که جنوب آسیا را از طریق جنوب خلیج فارس به رژیم صهیونیستی و از آنجا به اروپا و مدیترانه وصل کنند" تصریح کرد: این یعنی آنها -آمریکاییها- به دنبال این هستند که مسیر انتقال حمل و نقل را از جایی ببرند که ایران را دور بزند و اغراض سیاسی شان را دنبال کنند.
وی تاکید کرد: لذا رویکردی که دولت دنبال کرده به لحاظ راهبردی کاملاً درست است و خیلی از قدرتهای بزرگ به دنبال این هستند. یکی از جنبههای تغییر در نظم نوین جهانی و شکلگیری نظم جدید جهانی این است که کریدورها کدام کشورها را به کدام کشورها پیوند میزند، با تکمیل کریدور ریلی شمال-جنوب، ایران درآمدزایی چشمگیر و پایداری خواهد داشت.
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری درباره میزان و نحوه سرمایه گذاری روسیه در ساخت خطآهن رشت-آستارا نیز گفت: جزئیات آن مطرح میشود، تلاش داریم ساخت این پروژه در دولت سیزدهم به سرانجام برسد. با این کار هم ایجاد اشتغال شده و هم جریان تجارت و حمل و نقل تقویت میشود.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
ایران پاسخ درخوری به رژیم کودککش صهیونیستی داد
ریزش قیمتها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
هشدار قرمز بارشهای سیلآسا در ۵ استان
شرایط عادی در پمپبنزینها/ تکذیب بزرگنمایی رسانههای معاند
گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
۸۵ درصد سهام سرخابیها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
سامانه فروش نهضت ملی مسکن راهاندازی میشود
بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
مردم نگران تامین بنزین نباشند