میرنیوز

هشدار درباره تکرار بحران بورسی ۹۹/ ۷ نکته و برآورد بازار سهام در بهار و تابستان ۱۴۰۲

 هشدار درباره تکرار بحران بورسی ۹۹/ ۷ نکته و برآورد بازار سهام در بهار و تابستان ۱۴۰۲ 2023-05-07T11:47:07+03:30

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  از ابتدای فروردین ماه تا نیمه اردیبهشت 1402 شاهد موج سنگین ورود پول حقیقی به بازار سهام و رشد خیره کننده شاخص کل بورس بودیم. این روند در ادامه موج افزایش تقاضا که از پاییز 1401 شروع و به مدت 6 ماه ادامه یافته بود تا حدودی منجر به جذاب شدن بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی ارز، مسکن و... شده بود.

این درحالی است که در معاملات صبح امروز یک شنبه 17 اردیبهشت ماه، در حالی که شاخص کل در  10 دقیقه ابتدایی معاملات حدود 12 هزار واحد رشد کرده بود به یک باره شاهد چرخش گسترده در روند بازار بودیم و شاخص کل بورس حدود 90 هزار واحد منفی شد. تلورانس 100 هزار واحدی در روزهایی که برخی از مسئولان وزارت اقتصاد نوید ورود روزانه پول حقیقی 1000 میلیارد تومانی به بازار سهام را مطرح کرده و ایده شروع مجدد عرضه اولیه در محافل خبری دست به دست می شد یک موضوع غافلگیر کننده بود.

با توجه به نزدیک بودن بحران بورسی 1399 که طی آن بسیاری از مردم عادی تازه وارد به بازار سهام بخش مهمی از سرمایه ریالی خود را در شرایط تورمی از دست دادند، همچنان نگاه عمومی به بازار سرمایه با بدبینی و ترس همراه بود این در حالی است که به هر حال بخشی از سرمایه ها برای حفظ ارزش دارایی ها ناشی از رشد افسار گسیخته قیمت سهام بار دیگر به سمت این بازار متمایل شده است. در ادامه تلاش می کنیم با مقایسه شاخصهای کلی بازار در سال 1399 و اردیبهشت 1402 یک تحلیل نسبی در خصوص وضعیت فعلی بازار سهام ارائه کنیم.

بازار برای اصلاح بدنبال بهانه است!

1-تحلیل گران بازار سرمایه در هفته های اخیر گمانه زنیهای جدی درخصوص اصلاح شاخص کل مطرح کرده بودند. در واقع بسیاری از فعالان بازار بدنبال بهانه ای برای اصلاح قیمتی در بازار سهام بودند. این درحالی است که در بهار 1399 فضای هیجانی بازار مانع از اظهارنظرهای دقیق نسبت به فضای کلی بازار شده بود یا در حالت خوش بینانه هشدارهای منتقدین رشد حبابی بورس شنیده نشد.

تفاوت شاخص قیمت بر سود در دو مقطع بهار 1399 و بهار 1402

2- بررسی ها نشان میدهد هم اکنون شاخص قیمت به سود یا p بر E بازار حدود 10 واحد است، این در حالی است که شاخص مذکور در اوج هیجان بازار سرمایه در  سال 1399 حدود 30 واحد بود. با توجه به اینکه میانگین بلند مدت این شاخص حدود 5 الی 6 واحد است به طور قطع می توان مدعی شد که در آن مقطع شاهد یک سوپر حباب در بازار سهام بودیم.

نکته مهمی که در نمودار زیر قابل توجه است اینکه اگر اطلاعات مربوط به بهار 1399 که رشد خارج از قاعده پی بر ای بازار رقم خورده است از میانگین خارج شود، متوسط نسبت مذکور حدود 5 الی 6 واحد برآورد میشود که بر این ترتیب شاهد رشد بازار بیش از محدوده بلندمدت آن هستیم.

 

سازمان بورس اوراق بهادار , بورس اوراق بهادار تهران ,

 

3-ذکر این موضوع ضروری است که در سال 1399 شاهد تغییر شدید نرخ بهره بین بانکی از 18 به 9 درصد و مجدد به محدوده 18 درصدی بودیم. این درحالی است که هم اکنون نرخ سود بین بانکی در محدوده 24 درصد است. از سوی دیگر در شرایط فعلی بازار با وجود رشد پی در پی نرخ بهره بین بانکی این شاخص به عنوان یک عامل منفی در مقابل روند بازار مورد توجه قرار نگرفته است. در واقع میزان ورود پول حقیقی چنان گسترده بود که عملا رشد بیش از حد نرخ سود بین بانکی نیز نتوانست مانع رشد بازار سهام شود.

ورود به محدوده سقف قیمتی برای دو گروه فولادی و پتروشیمی

4- بررسی ها نشان می دهد با توجه به تثبیت نرخ ارز در بازار مبادله ارزی و رشدی که گروه های پتروشیمی و فولادی در دو ماه اخیر بازار سهام تجربه کردند، از این دو گروه پیشران بازار نمی توان انتظار رشد بیشتری را داشت. در واقع بخش مهمی از این شرکتها در سقف قیمتی  خود با توجه به معیارهایی از قبیل قیمت به سود و قیمت بر فروش قرار گرفته اند. این درحالی است که دو گروه بانکی و خودرویی که در رشد های اخیر بازدهی مناسبی نداشتند، شاید بتوانند لیدری بازار را در ایام پیش رو در دست داشته باشند.

همچنین ذکر این نکته لازم است که گروه خودرویی و به خصوص سهام شرکتهای شناخته شده تر در این 2 گروه، علاوه بر بازدهی کمتری که نسبت به گروه های دلاری در این ایام ثبت کرده است، به واسطه 1-طرح واردات خودرو (سود 15 درصدی واردکننده) و 2-سود قابل توجهی که از محل تسعیر ارز به دست می آورد، می تواند گروه پیشتاز بازار به حساب آید و به نظر می رسد که توجه سهامداران در روزهای اخیر به این گروه حکایت از همین امر دارد.

تکرار تجربه غلط عرضه دیر هنگام اوراق در زمان افزایش عرضه در بازار سهام

5- نکته ی دیگری که لازم است تا سهامداران به آن توجه کنند این است که تجربه ی سال 99 نشان می دهد که اگر دولت قصد فروش اوراق در بازار بدهی را داشته باشد، طبیعتا بازار با فشار عرضه مواجه خواهد شد. توجه داشته باشیم که صندوقهای درامد ثابت پل مشترک بازار سهام و بازار بدهی هستند و افزایش عرضه در یک بازار از این طریق روی بازار دیگر اثر می گذارد.  اگرچه البته انتظار می رفت وزارت اقتصاد از تجربه ی سال 99 استفاده کند و ساز و کار و بخشنامه های عرضه اوراق را هرچه سریع تر تهیه و تدوین کند تا فرایند عرضه اوراق به صورت قطره چکانی و تدریجی از ابتدای سال انجام شود، اما در هر صورت با توجه به شرایط فعلی به نظر می رسد همانند سال 99 شاهد عرضه اوراق در ماه های خرداد و تیر باشیم که می تواند ترمز محکمی برای رشد بازار به حساب بیاید.

شروع دیر هنگام ورود عرضه اولیه  به بازار سهام

6- از طرف دیگر این روزها که زمزمه عرضه اولیه ها مجددا بر سر زبان ها افتاده است، باید به این نکته توجه کرد که همزمانی این عرضه ها با روزهایی که دولت قصد فروش اوراق را دارد، طبیعتا فشار فروش زیادی را در بازار به وجود می آورد، اتفاقی که دقیقا در سال 99 و در روز هایی که بازار روند اصلاحی به خود گرفته بود کاملا مشهود و مشخص بود. بر این اساس این انتقاد مطرح میشود که چرا با وجود گذشت 6 ماه از فاز صعودی در بازار سهام روند پر سرعت ورود عرضه اولیه به بازار برای جلوگیری از التهابات آغاز نگردید و حالا در مقطع حساس نیمه دوم بهار بحث در دستور کار قرار گرفته است.

نقش متفاوت دو صندوق در بازار سهام، منابع ریالی برای حمایت از بازار آماده است؟

7- براوردها نشان می دهد، پرتفوی صندوق توسعه بازار و صندوق تثبیت  حدود 30 و 12 هزار میلیارد تومان است. فعالیت این 2 صندوق  بر دو هدف کنترل هیجانات کاذب و رشد شارپ بازار و همچنین پاسخ به موج تقاضا و نقدینگی که به سمت بازار سرمایه سرازیر شده بود، متمرکز است.

با توجه به اقدامات  صندوقهای مذکور در چند هفته اخیر به نظر می رسد این صندوق ها هم اکنون با منابع ریالی آماده ای که دارند بتوانند در ریزش ها و اصطلاحا پنیک های بازار، در سطوح تکنیکالی (مانند دو میلیون و یک صدر هزار واحد )کف بازار را جمع کنند و نقدشوندگی بازار را بالا ببرند. اتفاقی که به دلیل انفعال این صندوق ها، هرگز در تجربه ی ریزش سال 99 شاهد آن نبودیم و سطوح حمایتی یکی پس از دیگری شکسته می شدند. به عنوان مثال رئیس وقت دفتر  رئیس جمهور کف شاخص کل را بر اساس براوردهای تحلیل گران یک میلیون و 600 تا یک میلیون 700 هزار واحد اعلام کرده بود، موضوعی که در رسانه ها به شاخص واعظی مشهور شد اما به دلیل نبود زیر ساخت ریالی برای حمایت از بازار این سطوح به راحتی از دست رفت و بازار تا سطح یک میلیون و 100 هزار واحد ریخت.

از دیگر تفاوت هایی که به نظر می رسد بازار سهام 1402 را با بازار سهام  99 متفاوت میکتد، افزایش تعداد صندوق های سهامی و روش های غیر مستقیم سرمایه گذاری در بازار بورس است. صندوق هایی که وجود آن ها باعث می شود تا افرادی که تخصص کافی ندارند، با سرمایه گذاری در آن ها درگیر هیجانات کاذب نشوند و سرمایه خود را به دلیل نداشتن تخصص کافی برای سرمایه گذاری در بازار سهام، به افراد متخصص بسپارند. اگرچه خلا وجود این صندوق ها در سال 99 به وضوح احساس می شد اما امروز، تعداد این صندوق ها بسیار بیشتر شده موضوعی است برای اینکه بازار سهام رفتاری مشابه با بازار سال 99 را تکرار نکند.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۲/۰۶؛ بارش برف و باران در سراسر کشور/ هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان

 هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۲/۰۶؛ بارش برف و باران در سراسر کشور/ هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان
2024-02-26T07:07:30+03:30
سازمان هواشناسی با اشاره به بارش برف، باران و کاهش محسوس دما هشدار سطح نارنجی آسیب به نهاده‌ها و محصولات را برای کشاورزان ۱۹ استان کشور صادر کرد.

شارژ مرحله سوم طرح ملّی «یسنا» انجام شد

 شارژ مرحله سوم طرح ملّی «یسنا» انجام شد
2024-02-26T07:07:29+03:30
شارژ مرحله سوم طرح ملّی یسنا، به حساب یارانه سرپرستان خانوار مشمول واریز شد.

۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه برق‌آبی جدید احداث می‌شود

 ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه برق‌آبی جدید احداث می‌شود
2024-02-26T07:07:29+03:30
معاون برنامه‌ریزی و نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه نیروگاه‌های برق‌آبی آمادگی دارند در تابستان سال ۱۴۰۳ با حداکثر ظرفیت در مدار قرار ...

انجام پروازهای فرودگاه امام با وجود بارش برف

 انجام پروازهای فرودگاه امام با وجود بارش برف
2024-02-26T07:07:28+03:30
شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به بارش برف از اجرای عملیات اوره پاشی در معابر دسترسی خبر داد و اعلام کرد: دید افقی در فرودگاه امام ۳۰۰ متر است.

"کشاورزی آینده" - ۳ | ۱۰ اتفاق برتر شکل‌دهندۀ آیندۀ «کشاورزی دقیق»

 "کشاورزی آینده" - ۳ | ۱۰ اتفاق برتر شکل‌دهندۀ آیندۀ «کشاورزی دقیق»
2024-02-26T07:07:28+03:30
با استمرار پیشرفت و توسعۀ فناوری، آیندۀ کشت دقیق، فرصت‌های هیجان‌انگیزی پیش روی انسان قرار خواهد داد. در این یادداشت به ۱۰ رویداد از بین رویدادهای برتر این ...

افت ۷۸.۲ درصدی بارش‌ها در کرمان/ بارش‌ها در کشور ۳۷.۹ درصد کم شد

 افت ۷۸.۲ درصدی بارش‌ها در کرمان/ بارش‌ها در کشور ۳۷.۹ درصد کم شد
2024-02-26T07:07:27+03:30
بر اساس داده‌ها و اطلاعات سازمان هواشناسی بارش‌ها در کشور تا ۴ اسفند نسبت به دوره بلندمدت ۳۹.۷ درصد کاهش یافته است. بارش‌ها تنها در ۴ استان مثبت بوده است.

ایران‌ایر ۳۴ فروند هواپیما دارد

 ایران‌ایر ۳۴ فروند هواپیما دارد
2024-02-26T07:07:27+03:30
عضو هیئت مدیره هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این‌که تعداد ناوگان هوایی ایران ۳۴ فروند است، گفت: هما با هواپیماهای ATR به ۱۴ شهر کم‌برخوردار پروا...

جاده چالوس یکطرفه شد/ بارش برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان

 جاده چالوس یکطرفه شد/ بارش برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان
2024-02-26T07:07:27+03:30
مرکز مدیریت راههای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از یکطرفه شدن آزادراه‌ تهران-شمال و محور چالوس و بارشر برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان خبر داد.

ایران رسما وارد زمستان شد/ لزوم مصرف بهینه برق و‌ گاز با کاهش محسوس دمای هوا

 ایران رسما وارد زمستان شد/ لزوم مصرف بهینه برق و‌ گاز با کاهش محسوس دمای هوا
2024-02-26T07:07:26+03:30
سخنگوی صنعت برق گفت: با توجه به بارش برف در اکثر نقاط کشور و کاهش محسوس دمای هوا، هموطنان نسبت به کاهش مصرف برق و‌گاز اقدام نمایند.

سازمان مالیاتی: رسید دستگاه‌های کارتخوان فقط تا سال ۱۴۰۴ معتبر است

 سازمان مالیاتی: رسید دستگاه‌های کارتخوان فقط تا سال ۱۴۰۴ معتبر است
2024-02-26T07:07:26+03:30
معاون پژوهش سازمان امور مالیاتی گفت: برای برخی مودیان تا سال ۱۴۰۴ رسید دستگاه‌های کارتخوان به عنوان صورتحساب الکترونیکی تلقی می‌شود.

ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲ هزار و ۵۵ مگاوات رسید/ افزایش ۱۲۵۰ مگاواتی در ۱۰ ماه

 ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲ هزار و ۵۵ مگاوات رسید/ افزایش ۱۲۵۰ مگاواتی در ۱۰ ماه
2024-02-26T07:07:26+03:30
در پایان دهمین ماه سال، ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲هزار و ۵۵ مگاوات رسید که از این رقم، واحدهای حرارتی با مجموع ظرفیت منصوبه ۷۴هزار و ۸۷۸ مگاوات سهمی ۸۱...

الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها هفته آینده ابلاغ می‌شود

 الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها هفته آینده ابلاغ می‌شود
2024-02-26T07:07:25+03:30
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان از ابلاغ الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها طی هفته آینده خبر داد.

ورودی آب رودخانه‌های اصلی به دریاچه ارومیه ۳ برابر شد

 ورودی آب رودخانه‌های اصلی به دریاچه ارومیه ۳ برابر شد
2024-02-26T07:07:25+03:30
رئیس حوضه آبریز رودخانه ارس گفت: با توجه به حجم رهاسازی‌ها و اقدام‌های نرم‌افزاری انجام شده و به برکت بارش‌های زمستانه امسال سطح دریاچه به تراز ۱۲۷۰.۲ متر و...

سقف منابع تحقق پذیر در بودجه ۱۴۰۳ رعایت شد

 سقف منابع تحقق پذیر در بودجه ۱۴۰۳ رعایت شد
2024-02-26T07:07:24+03:30
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در لایحه ۱۴۰۳ ضمن اجتناب از بیش برآوردی در منابع مالی دولت، برخی از منابع نسبت به سال جاری کاهش داده شده است.

پیش‌بینی افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری

 پیش‌بینی افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری
2024-02-26T07:07:24+03:30
با توجه به استقرار یک جبهه هوای سرد از امروز و ورود دو سامانه بارشی به کشور از سمت غرب، پیش‌بینی می‌شود مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده، طی هفت...

فرصت ۳ روزه سامانه یکپارچه برای جایگزینی خودروها+ جدول

 فرصت ۳ روزه سامانه یکپارچه برای جایگزینی خودروها+ جدول
2024-02-26T07:07:24+03:30
طرح تبدیل اختیاری محصولات شرکت بهمن موتور ویژه متقاضیان سامانه یکپارچه تخصیص خودروهای داخلی (با نوبت تحویل زمستان ۱۴۰۲) آغاز شد.

جزئیات میانگین حقوق کارکنان دولت/ کارمندان در ۱۴۰۱ چقدر حقوق گرفتند؟

 جزئیات میانگین حقوق کارکنان دولت/ کارمندان در ۱۴۰۱ چقدر حقوق گرفتند؟
2024-02-26T07:07:23+03:30
با توجه به اطلاعات سامانه حقوق و مزایای کارکنان دولت، میانگین ناخالص پرداختی به کارمندان دولت برابر حدود ۱۵ میلیون تومان بوده است.

تحلیل | اشکال مبنایی «خلق پول» توسط افراد یا نهادهای خصوصی

 تحلیل | اشکال مبنایی «خلق پول» توسط افراد یا نهادهای خصوصی
2024-02-26T07:07:23+03:30
به‌صورت سنتی و طی هزاران سال، مردم دنیا به این نتیجه رسیده‌اند، و این اصل را بدیهی می‌گیرند که پول معتبر است، چون لابد حاکمیتی که همچون کوه پشت این اعتبار ا...

انتقاد رهبری از واردات بنزین درست بود/ ۴۹درصد یارانه انرژی در جیب دو دهک پردرآمد جامعه

 انتقاد رهبری از واردات بنزین درست بود/ ۴۹درصد یارانه انرژی در جیب دو دهک پردرآمد جامعه
2024-02-26T07:07:22+03:30
رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی انرژی از واردات ۴ میلیارد دلاری بنزین و گازوئیل خبر داد و گفت: مقام معظم رهبری به‌درستی ابراز نارضایتی کردند، کلام ایشان بر این ...

عقب‌ماندگی شدید پروژه‌های نهضت ملی مسکن پردیس/ پیشرفت ۵۸ درصدی پس از ۴ سال

 عقب‌ماندگی شدید پروژه‌های نهضت ملی مسکن پردیس/ پیشرفت ۵۸ درصدی پس از ۴ سال
2024-02-26T07:07:22+03:30
درحالی حدود ۴ سال از آغاز ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن (طرح اقدام ملی) شهر پردیس می‌گذرد که پیشرفت این واحدها به ۵۸ درصد رسیده است.

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵ |برنت ۸۱ دلار و ۶۲ سنت شد

 قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵ |برنت ۸۱ دلار و ۶۲ سنت شد
2024-02-24T08:40:43+03:30
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲ دلار و ۵ سنت معادل ۲.۴۵ درصد کاهش به ۸۱ دلار و ۶۲ سنت رسید.

برپایی نمایشگاه های بهاره در ۵ نقطه تهران از ۱۵ اسفند

 برپایی نمایشگاه های بهاره در ۵ نقطه تهران از ۱۵ اسفند
2024-02-24T08:40:43+03:30
نایب رئیس اتاق اصناف تهران گفت: نمایشگاه‌های بهاره در ۵ نقطه‌ شهر تهران و به مدت ۱۰ روز برپا می‌شود.

رویترز: پاکستان به‌‌رغم تحریم‌ها خط لوله انتقال گاز ایران را می‌سازد

 رویترز: پاکستان به‌‌رغم تحریم‌ها خط لوله انتقال گاز ایران را می‌سازد
2024-02-24T08:27:21+03:30
رویترز طی گزارشی نوشت اسلام آباد در فکر نهایی کردن اولین فاز خط لوله ۸۰ کیلومتری گاز با ایران است‌ تا از جریمه احتمالی ۱۸ میلیارد دلاری دوری کند.

"کشاورزی آینده" - ۲ | معرفی رویکرد «کشاورزی دقیق»

 "کشاورزی آینده" - ۲ | معرفی رویکرد «کشاورزی دقیق»
2024-02-24T08:27:21+03:30
«کشت دقیق» یا «کشاورزی دقیق» نوعی خاص از مدیریت مزرعه یا باغ یا اصطلاحاً «سایت کشاورزی» است که در آن به‌جای اینکه با کل مجموعه...

حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت

 حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت
2024-02-24T08:14:00+03:30
در هفته اخیر با وجود افزایش بهای انس جهانی و افزایش نسبی قیمت ارز حباب سکه کاهش پیدا کرد که علت آن هم خبر توزیع سکه‌های بانک مرکزی از ۱۳ اسفند ماه بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه: شعار سال در حال محقق شدن است

 رئیس سازمان برنامه و بودجه: شعار سال در حال محقق شدن است
2024-02-23T15:47:14+03:30
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تداوم رشد اقتصادی در فصل پاییز و همچنین کاهش تورم در بهمن ماه نوشت: شعار سال یعنی رشد اقتصادی و کاهش تورم در حال محقق...

جزئیات رشد اقتصادی ۵ درصدی در پاییز + جدول

 جزئیات رشد اقتصادی ۵ درصدی در پاییز + جدول
2024-02-23T13:40:41+03:30
در پاییز امسال رشد اقتصادی گروه خدمات ۴.۶ درصد، صنعت ۱.۳ درصد، ساختمان ۰.۴ درصد، معدن ۰.۳ درصد و کشاورزی منفی ۱ درصد بوده است.

بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد

 بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد
2024-02-23T13:27:13+03:30
بر اساس بخشنامه رئیس سازمان امور مالیاتی طرح بخشودگی صد درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد.

مخالفت بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز

 مخالفت بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز
2024-02-23T12:34:02+03:30
بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز مخالفت کرد.

افزایش ۳۵ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران/ مرز پرویزخان دروازه نوظهور ترانزیتی در ایران

 افزایش ۳۵ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران/ مرز پرویزخان دروازه نوظهور ترانزیتی در ایران
2024-02-23T11:40:34+03:30
ترانزیت خارجی از مسیر ایران در ۱۱ ماهه سال جاری با ۳۵ درصد افزایش به رقم ۱۶ میلیون و ۱۲۲ هزار تن رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)