میرنیوز

قراردادهای دلاری مسکن/ نافرمانی بانک‌ها برای تسهیلات نهضت ملی

قراردادهای دلاری مسکن/ نافرمانی بانک‌ها برای تسهیلات نهضت ملی 2023-04-27T11:33:44+04:30

به گزارش خبرنگار مهر، هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی از توافق با سوریه خبر داد و از سوی دیگر وضعیت مسکن که همچنان بلاتکلیف مانده است در ادامه هفته‌ای که گذشت را مرور می‌کنیم.

موفقیت طرح نهضت ملی مسکن وابسته به توسعه افقی شهرها

واگذاری زمین به مردم و ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن نیازمند آن است که حریم شهرها آزاد شده و با عرضه زمین و کاهش سهم آن در قیمت مسکن، هزینه‌های مسکن نیز کاهش پیدا کند.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مردم در حال حاضر مشکل مسکن و افزایش هزینه‌های آن است. طی سال‌های اخیر کمبود ساخت مسکن و کاهش عرضه آن در کنار افزایش تورم باعث شده به مرور مصرف‌کنندگان واقعی از بازار مسکن خارج شده و تقاضای مصرفی جای خود را به تقاضای سرمایه‌ای بدهد.

آخرین آمارها از سرشماری عمومی نفوس و مسکن نیز نشان می‌دهد طی چهار دهه، وضعیت تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای مسکن کاملاً برعکس شده است؛ به طوری که از ۸۰ درصد تقاضای مصرفی و ۲۰ درصد تقاضای سرمایه‌ای در اواسط دهه ۵۰ به حدود ۲۰ درصد تقاضای مصرفی و ۸۰ درصد تقاضای سرمایه‌ای در اواسط دهه ۹۰ رسیده است.

توافق ایران و سوریه برای جابه‌جایی دریایی ۱۰ میلیون تن کالا

وزیرحمل ونقل سوریه با اعلام افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر لاذقیه و طوطوس در سوریه از برنامه‌ریزی برای افزایش مبادلات و تردد دریایی ایران وسوریه تا ۱۰ میلیون تن کالا در سال خبرداد.

«مهرداد بذرپاش» رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی با اشاره به دیدارهای فشرده روز گذشته هیأت ایرانی با هیأت سوری به ریاست سامر خلیل رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی سوریه از توافق ۲ کشور برای ایجاد شرکت شهرهای صنعتی و تبادل مستقیم بین بانکی ۲ کشور خبر داد.

وی تصریح کرد: در مذاکرات روز گذشته بر گردشگری زیارتی و سیاحتی سالانه ۵۰ هزار نفر توافق شد و ایران در سه منطقه آزاد تجاری فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

بذرپاش با اشاره به فعالیت در حوزه اقتصاد دریا محور بیان کرد: کالاها با کشتی کانتینری به کشور سوریه حمل می‌شود از این رو مقرر شد با افزایش ظرفیت و ارسال منظم، این بخش نیز رونق بگیرد.

مهرداد بذرپاش در این دیدار با استقبال از گسترش تردد دریایی ایران و سوریه به لزوم تکمیل زیرساخت‌های بندری سوریه نیز اشاره کرد.

توافقات دلاری پشت پرده اجاره و خرید مسکن در یوسف آباد

بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر چه ورود دلار به عرصه خرید وفروش ملک و اجاره واحدهای مسکونی وجاهت قانونی ندارد اما مالکان واحدهای مسکونی در برخی از مناطق تهران تنها با دلار معامله می‌کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر چه ورود دلار به عرصه خرید و فروش ملک و اجاره واحدهای مسکونی وجاهت قانونی ندارد اما مالکان واحدهای مسکونی در برخی از مناطق تهران تنها با دلار معامله می‌کنند. محدوده یوسف آباد یکی از همین مناطقی است که مالکان پیش از اجاره واحدهای مسکونی یا فروش آن به خریداران شرط می کنندکه واحد را فقط با دلار و یا یورو معامله می‌کنند.

رشد ۲ برابری ریل‌گذاری در کشور نسبت به ۱۲ سال گذشته

مسعود جهانی گفت: طی سال گذشته ۱۱۴ کیلومتر زیرسازی، ۱۲۰ کیلومتر ریل‌گذاری و ۱۰ هزار متر مربع احداث ساختمان‌های ایستگاه‌های راه آهن صورت انجام شده است.

مسعود جهانی رئیس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور طول انواع راه‌های احداث شده در سال گذشته را یک هزار و ۱۱۷ کیلومتر و انواع راه‌های بهره برداری شده را ۸۸۴ کیلومتر اعلام کرد و گفت: در حوزه طرح‌های ریلی طی سال گذشته ۱۱۴ کیلومتر زیرسازی، ۱۲۰ کیلومتر ریل‌گذاری و ۱۰ هزار متر مربع احداث ساختمان‌های ایستگاه‌های راه آهن انجام شده است و ۱۵۴ کیلومتر از این طرح‌ها در مسیر ریلی چابهار-زاهدان محدوده زاهدان تا خاش به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: در بخش راه و بزرگراه‌های کشور احداث ۸۰۰ کیلومتر مسیر و بهره برداری ۷۳۰ کیلومتر و همچنین احداث ۱۷۳ کیلومتر مسیر آزادراهی بخشی از اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور در سال ۱۴۰۱ است.

مستأجران متضرر از قیمت گذاری صاحبخانه‌ها

صاحبخانه‌ها براساس پول مورد نیاز، ملک را در سایت‌های خرید و فروش قرار می‌دهند و بعداز اینکه با مشتریان به توافق می رسند به مشاوران املاک برای ثبت قرارداد مراجعه می‌کنند.

قیمت گذاری در سایت‌های فروش باعث شده هرکس به اندازه نیاز خود قیمت اجاره خانه را تعیین کند که این امر مستأجران را نگران کرده است به همین دلیل مستأجران از منطقه‌ای به منطقه پایین‌تر می‌روند تا بتوانند از پس هزینه اجاره بها برآیند.

از سوی دیگر قیمت خرید مسکن نیز بستگی به صاحبخانه دارد و صاحبخانه ها پس از اینکه در سایت با مشتری به توافق نهایی می رسند به بنگاه برای عقد قرار داد رجوع می‌کنند.

طرح نهضت ملی مسکن در انتظار وام بانکی

مطابق آمار عملکرد بانک‌ها در اعطای تسهیلات به طرح نهضت ملی مسکن مناسب نیست. از این‌رو باید دید آیا مسئولین می‌توانند بانک‌ها را به ریل تسهیلات‌دهی به پیشران‌های رشد اقتصادی و… برگردانند؟

طبق ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مکلف هستند حداقل بیست درصد از تسهیلات پرداختی نظام بانکی در هر سال را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند، به صورتی که در سال اول اجرای قانون، تسهیلات پرداختی از حداقل سیصد و شصت هزار میلیارد تومان برای واحدهای موضوع این قانون کمتر نباشد.

از این رو، بانک مرکزی سهمیه‌ی سال اول کل نظام بانکی را معادل ۳۶۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. مطابق قانون، سهمیه‌ی نظام بانکی از تسهیلات موضوع ماده ۴، معادل ۲۰ درصد از کل تسهیلات پرداختی نظام بانکی باید باشد با این قید که اگر این رقم از ۳۶۰ هزار میلیارد تومان کم‌تر شد، باید حداقل ۳۶۰ هزار میلیارد تومان پرداخت شود.

قیمت گذاری سلیقه‌ای دلیل برهم خوردن بازار مسکن

بررسی‌ها نشان داده است که قیمت‌ها در املاک با قیمت‌های سایت‌های فروش کمی متفاوت است.

بررسی قیمت مسکن در مناطق مختلف نشان می‌دهد قیمت واقعی مسکن در مناطق مختلف با قیمت‌هایی که در سایت‌های اطلاع رسانی مانند دیوار و شیپور درج می‌شود تفاوت معنا داری دارد به طور مثال در محله شکوفه و یا محله عارف خانه با ۱۰۰ میلیون رهن و ۱۰۰ هزار تومان اجاره می‌توان خانه اجاره کرد و یا خانه با سن تقریباً ۲۰ سال را با متری ۴۷ میلیون تومان را خریداری کرد در صورتی که سایت‌های فروش براساس دلخواه و نیاز صاحبخانه قیمت گذاری می‌شود و این بازار دلیل برهم ریخته شدن بازار مسکن شده است.

۹۵ میلیون تومان قیمت اوراق تسه متاهل‌ها

هر برگ اوراق وام مسکن نسبت به هفته‌های قبل روند افزایشی داشته است و براین اساس پایتخت نشینان برای دریافت این وام حدود ۹۵ میلیون تومان هزینه باید بدهند.

هر برگ اوراق وام مسکن در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ معادل ۸۹ هزار و ۶۰۰ تومان و در خردادماه سال مذکور نیز ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد. هر برگ اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیر سال ۱۴۰۱ با قیمت ۱۰۳ هزار و ۵۰۰ تومان، در مرداد با قیمت ۱۰۳۹۱ هزار و ۷۰۰ تومان و در شهریور نیز با قیمت ۹۸ هزار و ۲۰۰ تومان داد و ستد می‌شود.

این اوراق در ماه‌های آخر سال مهر ماه معادل ۹۶ هزار و ۷۰۰ تومان، در آبان ماه معادل ۹۵ هزار و ۲۰۰ تومان و در آذر نیز ۱۰۱ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد. اوراق تسهیلات مسکن در دی و بهمن نیز با قیمت‌های ۹۹ هزار و ۹۷ هزار و ۱۰۰ تومان معامله می‌شود. این اوراق در سال ۱۴۰۱ معادل ۹۹ هزار تومان قیمت داشته است.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است

 هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
2024-04-14T14:25:05+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ساعت ۱۲ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار شده است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
2024-04-14T14:11:40+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط

 آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
2024-04-14T14:11:37+03:30
دومین حراج سکه در سال جدید بناست از ساعت ۱۲ فردا دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز شود.

ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد

 ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد
2024-04-14T14:11:37+03:30
رئیس اتاق ایران گفت: نیروهای رزمنده ایران پاسخ درخوری به رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی داد و امیدواریم این تنبیه اخلاقی برای همه دنیا باشد.

ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد

 ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
2024-04-14T14:11:36+03:30
بعد از پاسخ ایران به اسرائیل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت ها در بازار طلا وسکه هم آغاز شده تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون همبالا رفته...

صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت

 صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
2024-04-14T13:45:02+03:30
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال ۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به...

مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند

 مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
2024-04-14T13:45:00+03:30
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای با اشاره به ابطال پروازهای این شرکت اعلام کرد:مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند.

هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان

 هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان
2024-04-14T13:44:58+03:30
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیال‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر برای این استان‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرد.

شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند

 شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند
2024-04-14T13:44:58+03:30
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: به‌هیچ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند ...

گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T13:44:57+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، به‌خلاف پیش‌بینی‌ها بازار ارز نه‌تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه

 افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
2024-04-14T12:51:40+03:30
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ریزش ۱۱ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار واحد رسید.

۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد

 ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
سهام هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای واگذاری از طریق مزایده آگهی شد.

ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد

 ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
پروازهای فرودگاه‌های مهراباد، شیراز، اصفهان، بوشهر و فرودگاه‌های غرب کشور تا ساعت ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین باطل شد.

گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T12:51:36+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، برخلاف پیش بینی ها بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

 چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
2024-04-14T12:24:52+03:30
انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در ...

جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد

 جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
2024-04-14T12:24:50+03:30
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی(خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳ را برای اجرا به استانها اعلام کرد.

کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور

 کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
2024-04-14T12:11:38+03:30
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به کاهش نرخ فرونشست زمین در برخی مناطق کشور گفت: ممکن است علت این کاهش رسیدن پهنه فرونشست به سطح سخت باشد که البته مور...

پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید

 پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
2024-04-14T12:11:38+03:30
درحال حاضر با وجود ۳۰ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است.

اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام

 اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
2024-04-14T11:31:47+03:30
بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ درگیری و نااطمینانی سیاسی دارد اما پس از بر طرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند ...

چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟

 چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
2024-04-14T11:05:05+03:30
سرمایه‌گذاری مستمر، بهبود شرایط تجارت و کسب‌وکار و ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم از جمله شروط لازم برای رشد اقتصادی مداوم است و بدون تحقق این موارد نمی‌توا...

جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد

 جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
بررسی جداول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد که در بخش منابع و مصارف یارانه‌ها، مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و ک...

حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد

 حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
خبری از رونق معاملات در بازار لوازم خانگی نیست و همه خریدهای خود را به ماه های آینده موکول کرده‌اند اما نکته مهم اینجاست توزیع کالاها نیز توسط تولیدکنندگان ...

سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود

 سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود
2024-04-14T11:05:04+03:30
مدیرعامل صندوق ملی مسکن از راه‌اندازی سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد و خواستار عمل کردن سازمان برنامه و بودجه برای تزریق منابع به این صندوق شد.

بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲

 بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
2024-04-14T11:05:04+03:30
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واردات دو میلیارد دلاری بنزین در سال گذشته، از پیش بینی کسری ۳۰۰ همتی بودجه برای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد

 اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
2024-04-14T11:05:03+03:30
بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟

 تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
2024-04-14T11:05:03+03:30
در حالی ۲۵ روز از سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» می گذرد، که وزارت صمت هنوز هیچ برنامه مشخصی برای عملیاتی کردن این شعار اعلام نکرده ...

یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد

 یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
یارانه سه دهک اول به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد

 شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
شرایط انتخاب و واریز وجه مجدد به تعداد محدود برای متقاضیان گروه دنا بهار ۱۴۰۳ سامانه یکپارچه ایجاد شد.

دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد

 دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
در روز جاری به دلیل وقوع شرایط اضطراری و با استناد به مفاد دستور العمل پذیرش انبار و صدور ، دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد.

مردم نگران تامین بنزین نباشند

 مردم نگران تامین بنزین نباشند
2024-04-14T11:05:02+03:30
مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تأکید بر اینکه "موجودی سوخت جایگاهها و مخازن ذخیره تکمیل است"، گفت: بنزین به میزان کافی موجود است؛ مردم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)