میرنیوز

روز ملی فناوری هسته‌ای روز میثاق مجدد و وفای به عهد است / ۱۵۹ دستاورد در سال ۱۴۰۱ داشتیم

روز ملی فناوری هسته‌ای روز میثاق مجدد و وفای به عهد است / ۱۵۹ دستاورد در سال ۱۴۰۱ داشتیم 2023-04-09T02:20:18+04:30

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسلامی در برنامه صف اول، با اشاره به برگزاری برنامه روز ملی فناوری هسته‌ای، اظهار داشت: به خاطر شب‌های قدر مراسم ۲۰ فروردین روز ملی به بعد از این شب‌ها موکول خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این مراسم ۵ دستاورد رونمایی خواهد شد، افزود: روز ملی فناوری هسته‌ای روز میثاق مجدد با ملت است و وعده می‌دهیم در همه سرفصل‌های فناوری هسته‌ای برای مردم تلاش کنیم. همکاران ما بیست فروردین برایشان روز پاسخگویی است و وعده می‌دهیم پرتلاش کار کنیم تا برای مردم نتایجی داشته باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ۲۰ فروردین برای سازمان انرژی اتمی یک روز میثاق مجدد و وفای به عهد است.

وی در پاسخ به این سوال که برای شیرین‌سازی آب دریا در چه مرحله‌ای هستیم، افزود: «با توجه به مطالبه‌ای که قبل از انقلاب مردم بوشهر داشتند، سازمان انرژی اتمی آب شیرین کُن داشته باشد. آب شیرین را هم می‌توان از راکتورهای اتمی تولید کرد. همچنین دیگر مفروضه آن فرایند معکوس کردن است که رایج است و قیمت پایین‌تری دارد.»

وی ادامه داد: «در سفر آقای رئیس جمهور به بوشهر به ما ابلاغ شد و یک پروژه ۷۰ هزار متر مکعب را شروع کردیم و ظرف دو سال انشاالله بتوانیم این پروژه را افتتاح کنیم. تا اول ۱۴۰۴ باید آب شیرین در لوله‌های مردم استان بوشهر وجود داشته باشد و استفاده کنند.»

اسلامی با اشاره به برنامه‌های سازمان انرژی اتمی در رابطه با کشاورزان گفت: «با توجه به اینکه فناوری هسته‌ای بیش از شش دهه است در دنیا در بحث کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ما در بحث سلامت محصول از طریق پرتو دهی و هم خود محصولات گام برداشتیم.»

وی ادامه داد: «در بحث محصولات یکی سامانه پرتودهی است که با اشعه گاما برای سرویس دادن به متقاضیان صورت می‌گیرد. این سامانه‌ها برای پرتودهی غلات و محصولات کشاورزی می‌توانند مورد استفاده قرار گیرد. این سامانه‌ها به صورت تولید سری کار می‌شود.»

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: «نکته مهم‌تر این است که کانون‌های انتخاب شده در شهرهای گوناگون زمین انتخاب شده است.»

وی افزود: «این پروژه ده ساله است و امیدواریم یک تأثیری را در افت زدایی محصولات کشاورزی کمک کند.»

اسلامی با اشاره به رادیو داروها و درمان سرطان، گفت: «یکی از موضوعات بسیار اولویت دار اهتمام برای گسترش تولید رادیو داروها است.

وی گفت: «در این‌باره دو هدف داریم. یک رادیو داروهای تشخیصی را باید ضریبش را افزایش دهیم. دوم بخش درمانی است که اثربخشی آن را افزایش دهد.»

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: «وقتی به مرحله آزمون بالینی برسیم آن را رسانه‌ای خواهیم کرد.»

وی گفت: «در هر مرتبه‌ای که اندازه‌گیری شود حداقل ده تا نزدیک بیست پروژه رادیو دارویی را در دست داریم و این پروژه‌ها به موازات هم در حال انجام است.»

اسلامی تصریح کرد: «ما سال گذشته سه رادیو دارو جدید رونمایی کردیم و امسال نیز دو رادیو دارو جدید رونمایی کردیم و جزو سه کشور اول دنیا می‌شویم که در این مورد کار کرده است.»

وی با بیان اینکه یکی از این رادیو داروها مربوط به بحث سرطان کودکان است، افزود: «این مورد هم در حال آزمون است و علاوه بر آن رادیو داروهای دیگر نیز در حال آزمون است.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: «در فرایند آزمون، این رادیو داروها در دست استفاده است و در بوشهر در حال آزمایش است و وقتی در اثربخش بودن آن کسب اطمینان کنیم گواهی اخلاق صادر و قابلیت تولید فراهم خواهد شد.»

وی اظهار کرد: «این مرحله بالینی را ما باید پشت سر گذاریم و زمان آن بستگی به نوع تیم پزشکی دارد تا با تجزیه و تحلیل اثرات را بر روی بیمار مشاهده کنند.»

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطر نشان کرد: «بعضی اوقات در بیماران مختلف نتایج متفاوت دارد و احتیاج به یک زمان بیشتر است.»

وی گفت: «یکی از دستاوردهای فاخر در کشور شتاب دهنده‌ها هستند. این پروژه سه سال طول کشیده است. سامانه شتاب دهنده مهم‌ترینش این است که در پساب‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند باعث خنثی سازی و تصفیه پساب‌ها شود.»

وی افزود: «پساب‌های صنعتی فوق العاده خطرناک هستند و شتاب‌دهنده‌هایی که سر راه این پساب‌ها قرار گیرد می‌تواند آن را خنثی کند.»

وی گفت: «بحث ایمنی و استاندارد و قابلیت اطمینان در تولید هر محصولی مهم‌ترین فاکتور است.»

اسلامی تصریح کرد: «یکی دیگر از کاربردهای آن کاربرد صنعتی است که در تولید لاستیک و کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شتاب دهنده در حوزه‌های مختلف کاربرد دارد. در هر محصول تولیدی مهمترین فاکتور قابلیت اطمینان است. لاستیک هواپیما و خودرو وقتی یک عمری دارد از طریق شتاب دهنده قابلیت اطمینان بالاتری پیدا می‌کنند.»

اسلامی افزود: «دستاورد جدیدی که برای سال جدید بوده، دانشی، فناوری و صنعتی است. در یک و نیم روز یک دستاورد داشته‌ایم. ما ۱۵۹ دستاورد در سال ۱۴۰۱ داشتیم.»

وی گفت: «گرفتاری‌مان در سال ۱۴۰۱ کم نبود و فشار هسته‌ای و سیاسی زیادی را با تهاجم‌های گوناگونی قطعنامه‌های مختلف تجربه کردیم اما دستاوردهای زیادی را داشتیم.»

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «یکی از دستاورد جدیدی که برای سال گذشته بحث ایزوتوپ‌های پایدار بود. در ید ۱۳۱ برای درمان سرطان تیروئید دستاورد داشتیم.»

اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص تولید برق به وسیله انرژی هسته‌ای و مقابله کشورهای استکباری با ایران گفت: «تحریم انرژی اتمی معنایش این است که وارد حوزه منطقه ممنوعه شدید. این فرایندهای نوظهور قدرت آفرین است و کشورهای استکباری نمی‌گذارند در اختیار دیگران قرار گیرد. کل سیستمی که اعمال می‌کنند برای کشور ایران است. خب با این مخالفت می‌کنند و در این مسیر تحریم می‌کنند. اما نکته‌ای که برای ایران مهم است تولید برق است. به همین دلیل طرف‌های خارجی در این خصوص همکاری نکردند.

وی گفت: «ما امروز پروژه‌هایی را با همکاری روسیه داریم و اینان در حال پیشرفت است و امیدواریم که بتوانیم اجازه ندهیم تأخیر بیشتری داشته باشد. ما انشاالله بتوانیم ده هزار مگاوات پروژه جدید را تکمیل کنیم.»

وی ادامه داد: «همه قراردادها و پروژه‌های حوزه برق را لغو کردند. دو پروژه ۲ و ۳ بوشهر را که با روسیه قرار داد داریم که در حال پیشرفت است.»

اسلامی افزود: «پروژه کارون استان خوزستان که قبل از انقلاب شروع شده بود و به‌خاطر جنگ و سپس تحریم مانده بود را سال گذشته آن را شروع کردیم.»

وی افزود: به یاری خدا در سال ۱۴۰۲ گستره‌ای از صنعت هسته‌ای را کار می‌گیریم تا صنعت کشور را ارتقا دهیم.

اسلامی در مورد فناوری پلاسما گفت: «پلاسما یکی از فناوری مؤثر است. ما در بخش کشاورزی برای مبارزه آفت «آفلاتوکسین» بود که در بحث پسته استفاده کردیم.»

وی ادامه داد: «سال گذشته اولین دستگاه را ساختیم و در ادامه راه متوجه یک افت دیگر شدیم. در باغات پسته عملیات اجرایی را انجام دادیم و موفق شدیم. با توجه به این عمل پسته افت زدایی می‌شود و تجار پسته این اطمینان را می‌توانند داشته باشند که افت از این پسته دور شده است.»

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص پرتوها و اثراتشان در زندگی انسان‌ها گفت: «پرتوها وقتی به محصول تابیده می‌شود هدفش از بین بردن آفت زدایی است. هدف دیگر هم آفت پذیری محصول را از بین می‌برد. خود به خود وقتی آفتی نیست وارد بدن انسان هم نمی‌شود و یک محصول پاک است.»

وی با اشاره به تحریم شرکت‌های رادیو دارو، گفت: «تنها شرکت رادیو دارویی ما را تحریم کرده‌اند و این اقدام در حالی انجام شده که آن‌ها ادعای حقوق بشر می‌کنند.»

اسلامی با اشاره به توافق موقت مطرح شده از سوی غربی‌ها گفت: «بحث توافق موقت، هر روز آنان برای خودشان یک حرفی می‌زنند و همه بهانه است.»

وی با بیان اینکه هدف غربی‌ها تعطیل کردن صنایع هسته‌ای در ایران بود، تصریح کرد: «در حال حاضر هم که چند ماه وقت گرفته شد تا به برجام بازگردند و تعهداتشان را عمل کنند اما این کار را انجام ندادند.»

وی در مورد راکتور اراک گفت: «راکتور اراک با توجه به تفاهماتی که در برجام شده بود باز طراحی در آن انجام شد و آی‌آر ۲۰ نام گرفت و جایگزین قبلی باشد که پس از باز طراحی هیچ‌گونه همکاری با ما نکردند اما ما با توان صنعتی خودمان آن‌را ساختیم که در فرایند نصب هستیم.»

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است

 هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
2024-04-14T14:25:05+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ساعت ۱۲ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار شده است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
2024-04-14T14:11:40+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط

 آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
2024-04-14T14:11:37+03:30
دومین حراج سکه در سال جدید بناست از ساعت ۱۲ فردا دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز شود.

ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد

 ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد
2024-04-14T14:11:37+03:30
رئیس اتاق ایران گفت: نیروهای رزمنده ایران پاسخ درخوری به رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی داد و امیدواریم این تنبیه اخلاقی برای همه دنیا باشد.

ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد

 ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
2024-04-14T14:11:36+03:30
بعد از پاسخ ایران به اسرائیل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت ها در بازار طلا وسکه هم آغاز شده تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون همبالا رفته...

صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت

 صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
2024-04-14T13:45:02+03:30
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال ۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به...

مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند

 مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
2024-04-14T13:45:00+03:30
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای با اشاره به ابطال پروازهای این شرکت اعلام کرد:مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند.

هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان

 هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان
2024-04-14T13:44:58+03:30
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیال‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر برای این استان‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرد.

شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند

 شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند
2024-04-14T13:44:58+03:30
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: به‌هیچ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند ...

گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T13:44:57+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، به‌خلاف پیش‌بینی‌ها بازار ارز نه‌تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه

 افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
2024-04-14T12:51:40+03:30
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ریزش ۱۱ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار واحد رسید.

۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد

 ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
سهام هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای واگذاری از طریق مزایده آگهی شد.

ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد

 ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
پروازهای فرودگاه‌های مهراباد، شیراز، اصفهان، بوشهر و فرودگاه‌های غرب کشور تا ساعت ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین باطل شد.

گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T12:51:36+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، برخلاف پیش بینی ها بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

 چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
2024-04-14T12:24:52+03:30
انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در ...

جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد

 جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
2024-04-14T12:24:50+03:30
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی(خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳ را برای اجرا به استانها اعلام کرد.

کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور

 کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
2024-04-14T12:11:38+03:30
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به کاهش نرخ فرونشست زمین در برخی مناطق کشور گفت: ممکن است علت این کاهش رسیدن پهنه فرونشست به سطح سخت باشد که البته مور...

پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید

 پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
2024-04-14T12:11:38+03:30
درحال حاضر با وجود ۳۰ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است.

اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام

 اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
2024-04-14T11:31:47+03:30
بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ درگیری و نااطمینانی سیاسی دارد اما پس از بر طرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند ...

چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟

 چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
2024-04-14T11:05:05+03:30
سرمایه‌گذاری مستمر، بهبود شرایط تجارت و کسب‌وکار و ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم از جمله شروط لازم برای رشد اقتصادی مداوم است و بدون تحقق این موارد نمی‌توا...

جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد

 جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
بررسی جداول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد که در بخش منابع و مصارف یارانه‌ها، مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و ک...

حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد

 حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
خبری از رونق معاملات در بازار لوازم خانگی نیست و همه خریدهای خود را به ماه های آینده موکول کرده‌اند اما نکته مهم اینجاست توزیع کالاها نیز توسط تولیدکنندگان ...

سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود

 سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود
2024-04-14T11:05:04+03:30
مدیرعامل صندوق ملی مسکن از راه‌اندازی سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد و خواستار عمل کردن سازمان برنامه و بودجه برای تزریق منابع به این صندوق شد.

بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲

 بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
2024-04-14T11:05:04+03:30
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واردات دو میلیارد دلاری بنزین در سال گذشته، از پیش بینی کسری ۳۰۰ همتی بودجه برای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد

 اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
2024-04-14T11:05:03+03:30
بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟

 تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
2024-04-14T11:05:03+03:30
در حالی ۲۵ روز از سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» می گذرد، که وزارت صمت هنوز هیچ برنامه مشخصی برای عملیاتی کردن این شعار اعلام نکرده ...

یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد

 یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
یارانه سه دهک اول به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد

 شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
شرایط انتخاب و واریز وجه مجدد به تعداد محدود برای متقاضیان گروه دنا بهار ۱۴۰۳ سامانه یکپارچه ایجاد شد.

دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد

 دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
در روز جاری به دلیل وقوع شرایط اضطراری و با استناد به مفاد دستور العمل پذیرش انبار و صدور ، دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد.

مردم نگران تامین بنزین نباشند

 مردم نگران تامین بنزین نباشند
2024-04-14T11:05:02+03:30
مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تأکید بر اینکه "موجودی سوخت جایگاهها و مخازن ذخیره تکمیل است"، گفت: بنزین به میزان کافی موجود است؛ مردم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)