میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی «عباس خطیبی» معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور، با اشاره به اهمیت موضوع حمل و تقل و سهم آن در اقتصاد کشورها به ویژه در کشور ما با توجه به موقعیت ژئوپولیتیکی ایران، تشکیل کریدورهای ترانزیتی، بهبود شبکه و اتصال مراکز عمده جمعیتی و بار به شبکه ریلی کشور را یکی از سیاستهای اصلی وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: در دولت سیزدهم برنامهریزی کلانی برای توسعه خطوط ریلی کشور در زیرساختها انجام و تکمیل و اتمام پنج پروژه ریلی مهم برای سال ۱۴۰۱ هدفگذاری شد.
وی با بیان اینکه بسیاری از این پروژهها به اتمام رسیده و آماده بهرهبرداری است، افزود: راهآهن بستان آباد- خاوران بخشی از کریدور ریلی شرق به غرب کشور است که عملیات اجرایی آن در سال ۱۴۰۱ به اتمام رسید و آماده بهرهبرداری است.
خطیبی خاطر نشان کرد: در سالهای گذشته بخش اول این مسیر از میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر به بهره برداری رسیده است و هم اکنون حدفاصل بستان آباد تا ایستگاه خاوران نیز به طول ۴۴ کیلومتر آماده بهره برداری است.
وی کاهش ۱۱۴ کیلومتر از مسیر ریلی اتصال شمال غرب به مرکز کشور را مهمترین مزیت ساخت این راهآهن دانست و ادامه داد: علاوه بر افزایش سهم بخش ریلی در ترانزیت کالا و مسافر و افزایش ظرفیتهای ترانزیتی، زمان سفر نسبت به مسیر ریلی موجود ۴ ساعت کاهش مییابد.
۳ کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا از ایران عبور میکند
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور، همچنین با تاکید بر اهمیت استان آذربایجان شرقی در مسیر کریدورهای مهم بینالمللی گفت: از پنج کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا، سه کریدور مهم از ایران عبور میکند که راهآهن بستان آباد- خاوران یکی از بخشهای مهم این کریدورها است.
وی حجم عملیات خاکی راه آهن میانه- تبریز را بیش از ۱۵ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: به منظور ساخت این طرح ریلی ۳۴۹ هزار متر مکعب بتن ریزی صورت گرفته است و برای ساخت آن ۶.۱ هزار تن ریل تولید شده در داخل کشور، ۸۴ هزار اصله تراورس و ۲۶ دستگاه سوزن به کار به کار رفته است.
خطیبی اظهار کرد: در این مسیر ۱۳ دستگاه پل بزرگ به طول ۲ هزار و ۸۰ متر، ۱۵۶ دستگاه پل کوچک به طول یک هزار و۱۵۶ متر و دو دستگاه تونل به طول ۲ هزار و ۹۳۰ متر احداث شده است.
وی با اشاره به اینکه راهآهن بستان آباد-خاوران یک راه آهن دو خطه است، گفت: عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار سنگین بود و اعداد و ارقام ذکر شده برای یک پروژه ۴۴ کیلومتری هم بزرگی این پروژه را نشان میدهد.
معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاهها دیگر پروژه مهمی که تمرکز منابع و برنامههای کلان در سال ۱۴۰۱ بر آن بود، راهآهن رشت- کاسپین از کریدور شمال- جنوب دانست که دریای خزر را از طریق ریل به خلیج فارس متصل میکند.
خطیبی خاطر نشان کرد: این پروژه در حال حاضر پیشرفت ۸۰ درصدی دارد و تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۲ شاهد افتتاح و بهرهبرداری از این راه آهن ۳۵ کیلومتری خواهیم بود.
وی راهآهن بعدی را همدان- سنندج با طول ۱۵۱ کیلومتر اعلام کرد و گفت: این خط ریلی مرکز استان کردستان را به شبکه ریلی کشور متصل میکند و ۹۰ درصد آن به اتمام رسیده که تا شهریور ماه سال ۱۴۰۲ با تأمین منابع مورد نیاز به بهرهبرداری میرسد.
۲۰۰ کیلومتر راهآهن در سال گذشته به شبکه ریلی کشور اضافه شد
معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور پنجمین پروژه با پیشرفت بالای ۸۰ درصد را راهآهن میانه- اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر اعلام کرد و افزود: این پروژه تا پایان شهریور سال جاری تکمیل میشود و به بهرهبرداری میرسد.
خطیبی گفت: سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰۰ کیلومتر راهآهن به شبکه ریلی اضافه شد و در سال ۱۴۰۲ نیز ۴۰۰ کیلومتر راهآهن به شبکه ریلی اضافه خواهد شد.
وی تاکید کرد: با اتمام پروژههای ریلی ذکر شده، مردم و شبکه ریلی کشور از آنها بهرهمند خواهند شد و در جابجایی بار ومسافر تأثیر بسزایی خواهد گذاشت.
منبع : خبرگزاری مهر
۳۱ هزار و ۷۰۰ هکتار چغندرقند پاییزه کشت شد
تاثیر ۴ عامل در میزان محاسبه حقوق دولتی در حوزه معدن
بانک توسعه اسلامی نقش مؤثرتری در تأمین مالی پروژههای ایران ایفا کند
دیدار سهجانبه برای مدیریت آفات و کاهش خسارتهای کشاورزی
رویکرد فعال ایران برای ایفای نقش در تغییر پارادایم صنعتی جهان
تمدید دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات ارزی کوتاهمدت تا پایان سال
۱۴.۵ میلیون تن کالاهای اساسی در بنادر کشور تخلیه شد
مدیرعامل شرکت نفت: برنامه دقیقی برای عبور از زمستان داریم
معاون وزیر نفت: ناترازی انرژی در کشور یک مسئله جدی است
وزیر اقتصاد با رئیس صندوق اوپک گفتگو کرد
ثبت آیفون مسافری از امروز آغاز شد
صادرات گاز ایران به عراق از یک نقطه متوقف شد
معاون وزیر نفت:ناترازی انرژی در کشور یک مسئله جدی است
بازار بهینهسازی برق با صدور گواهی صرفهجویی برای دو سرمایهگذار عملیاتی میشود
خودروسازان باید پول قطعه سازان را بدهند
راهنمای معاملات سامانه ارز تجاری منتشر شد
اتابک: بسیاری از معادن ایمن سازی نشده اند
نرخ ارز در مرکز مبادله ۵ آذر؛ دلار نیما ۵۱ هزار و ۶۴۱ تومان شد
چالشها و فرصتهای توسعه صنعت پتروشیمی برسی شد
الگوی کشت باید پویا و تابع اصول حکمرانی آب باشد
تداوم پیشتازی بورس؛ شاخص کل در آستانه فتح کانال ۲.۴ میلیون
ایران دغدغهای برای فروش و صادرات نفت ندارد
تداوم پیشتازی بورس؛ شاخص کل در مرز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد
همتی تهران را به مقصد ریاض ترک کرد
پرداخت موبایلی تا پایان سال اجرایی میشود
نرخ ارز مبادله ای ۵ آذر؛ دلار نیما ۵۱ هزار و ۶۴۱ تومان شد
تحریم ایلان ماسک رد شد
رفع فوری ۲۴۲ مورد تعرض به اراضی دولتی در آبانماه
جمعآوری ۳۰۰ هزار ماینر غیرمجاز با ۱۰۰۰ مگاوات توان مصرفی در کشور
تخصیص ۶۵ میلیارد مترمکعب آب به بخش کشاورزی تا پایان برنامه هفتم