میرنیوز
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با وجود اینکه پیش از این اعلام شده بود بیش از 19 همت مطالبه نامه در گمرک ایران صادر شده که 4 همت آن وصول شده است اما این آمار مربوط به اواخر دی ماه است و ممکن است وصولی افزایش یافته باشد. با این وجود باید این آمار اعلام شود تا آخرین وضعیت مشکلات مربوط به چالش وصول مطالبهنامههای کسر دریافتی مشخص شود.
با توجه به آماری که در اواخر دی ماه اعلام شده بود، از رقم 19 الی 20 هزار میلیارد تومانی مربوط به کسر دریافتیهای مرتبط با جهش نرخ محاسباتی ارز در گمرک تنها 4 هزار میلیارد تومان وصول شده بود که رقم بسیار پایینی محسوب میشود.
ماجرا از این قرار است که در قانون بودجه سال 1401، نرخ محاسباتی ارز در گمرک از 4200 تومان به نرخ ETS افزایش یافت. این موضوع به معنای افزایش 6 برابری حقوق گمرکی بود. با این وجود دولت این بند از قانون بودجه را از ابتدای سال اجرا نکرد و در خرداد ماه بود که این بند درآمدی بودجه اجرایی شد.
با توجه به تاخیر 4 ماهه در اجرای حکم تغییر نرخ محاسباتی، عملا گمرکات اجرایی با یک چالش عمده در حوزه صدور مطالبه نامه کسر دریافتی مواجه شدند. یعنی تمام کالاهایی که در سه الی 4 ماه ابتدایی سال ترخیص شده بود مشمول تغییر نرخ محاسباتی شده و بایستی صاحبان این کالاها، مابه التفاوت حقوق ورودی را به دولت پرداخت کنند.
این مسئله به چالشی برای گمرک ایران تبدیل شد و گمرکات کشور باید طلب 20 هزار میلیارد تومانی دولت را وصول کنند. با این وجود همچنان رقم دقیق طلب باقی مانده و اقدامات انجام شده در خصوص بدهکارانی که بدهی خود را پرداخت میکنند، مشخص نیست.
عدم شفافسازی گمرک در مورد توقیف اموال بدهکاران
دستهای فعالان اقتصادی در گمرک وجود دارند که با توجه به شرایط یاد شده نه حقوق گمرکی را پرداخت کردند و نه مالیات ارزش افزوده را(کسر دریافتی حقوق گمرکی و ارزش افزوده پرداخت نکردهاند). با این وجود به نظر نمیرسد تا کنون اقدام جدی در خصوص این افراد که حقوق بیتالمال را تضییع و پرداخت حقوق دولت را به تاخیر انداختهاند شده باشد. بنابراین لازم است تا میزان مالیات ارزش افزودهای که وصول آن برعهده گمرک است نیز مشخص شود.
احتمالا یکی از عوامل محرک در خصوص چنین اقداماتی نوسانات نرخ ارز و تاخیر در واردات کالا به منظور فروش آن با قیمتها بالاتر بوده است که در نهایت منجر به سودی بالاتر ارقام متعارف برای واردکننده میشود.
براساس ماده 7 قانون امور گمرکی، کالای موجود در گمرک، وثیقه پرداخت کلیه وجوه متعلقه به آن کالا و سایر بدهیهای قطعی صاحب کالا بابت وجوهی است که وصول آن به موجب قانون بر عهده گمرک است. گمرک قبل از دریافت یا تامین وجوه مذکور نمیتواند اجازه تحویل و ترخیص کالا را بدهد.
براین اساس گمرک باید از ظرفیت ماده 7 قانون امور گمرکی به منظور وصول مطالبات دولت اقدام میکرده است اما همانطور که اشاره شد آمارهای مربوط به این حوزه نیز شفاف نیست و دقیقا مشخص نیست که چه تعداد از افراد ماده 7 شده و توقیف نیز شده است و اینکه آیا به همان میزان بدهی اموال افراد نیز توقیف شده است یا خیر. این مسئله نیز مانند بحث بدهیهای وصول شده نیازمند شفافسازی گمرک ایران است.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
ایران پاسخ درخوری به رژیم کودککش صهیونیستی داد
ریزش قیمتها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
هشدار قرمز بارشهای سیلآسا در ۵ استان
شرایط عادی در پمپبنزینها/ تکذیب بزرگنمایی رسانههای معاند
گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
۸۵ درصد سهام سرخابیها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
سامانه فروش نهضت ملی مسکن راهاندازی میشود
بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
مردم نگران تامین بنزین نباشند