میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر؛ ایران از لحاظ جغرافیایی در اتصال شرق و غرب از موهبت طبیعی برخوردار است . ایران مستقیم یا با واسطه بین کشورهای چین، هند، پاکستان، دریای مدیترانه، دریای سیاه، ترکیه، اروپا، روسیه، کشورهای CIS و کشورهای جنوب خلیج فارس قرار دارد. بعضی از این کشورها مثل ترکیه و عربستان رقبای منطقهای ایران و بعضی دیگر مثل چین و هند و پاکستان دارای تنشهای تاریخی با هم هستند.
ایران میتواند مرکز مهم تبادل کالا؛ انرژی و خدمات بین کشورها باشد اما پیش نیاز آن خروج از انزوای تحمیل شده و خود خواسته توسط توسط دشمنان، رقبای منطقهای و کاسبان تحریم و تنش زدایی با کشورهای منطقه و جهان است.
راههای اصلی ا رتباط چین و اروپا
در حال حاضر سه راه ریلی اصلی بین چین و اروپا وجود دارد: راه شمالی که از چین شروع شده و با گذر از مغولستان و روسیه به اروپا میرسد (مسیر قهوهای)؛ راه میانی که از چین شروع شده و پس از گذر از قزاقستان و روسیه به اروپا میرسد (مسیر زرد رنگ)؛ راه جنوبی که از چین شروع شده و پس از گذر از کشورهای آسیای میانه به ایران میرسد و به سوی ترکیه و اروپا ادامی مییابد (مسیر قرمز تیره)
توافقات درخصوص راه ابریشم
امین ترفع، مدیرکل دفتر تجاریسازی و امور تشکلهای وزارت راه و شهرسازی در خصوص سفر وزیر راه و شهرسازی به عنوان هییت همراه رئیس جمهور به خبرنگار مهر گفت: قرار است که تفاهمنامه های مقدماتی که درخصوص راه ترانزیتی ابریشم بوده است گفته شود و این امر در دستور کار قرار دارد.
وی در ادامه به مهر گفت: مذاکراتی درخصوص راههای ترانزیتی انجام شده است و قرار است که این توافقات نهایی شود و راه ابریشم که یک راه بین المللی است در چهارچوب قراردادها و توافقات کار کند و این زمینه سازی ها از قبل انجام شده است. امیدوار هستیم که این توافقات در سفر به چین نهایی شود.
کشورهای همسایه به دلیل تجارت با چین ایران را دور میزنند
در سفر نخست وزیر چین به عراق توافقاتی در خصوص کمربندی صورت گرفته است که این نشان میدهد که همسایگان همه به فکر تجارت با چین هستند و ایران نباید از این بحث عقب گرد کند با توجه به اینکه ایران تنها شاهراه نیست با توجه به موقعیت جغرافیایی که ایران دارد میتواند شاهراه بین المللی باشد اما تنها راه نیست و در حال حاضر همه همسایگان به فکر این هستند که با چین تجارت را آغاز کند.
به گزارش خبرنگار مهر، به دلیل انفعال ایران و عدم توجه به مصائب منطقهای و جهانی و مشکلات تحریم و انزوای بین المللی ایران، راه ریلی جنوبی فعال نیست و ترکیه با هوشمندی راه جدیدی را جایگزین راه جنوبی نموده است، این مسیر از چین شروع شده و با گذر از قزاقستان و یا قزاقستان و ترکمنستان به دریای خزر میرسد، قطارها از ترکمنستان و قزاقستان با کشتی به باکو منتقل میشوند و این راه ریلی با گذر از آذربایجان، گرجستان و ترکیه به اروپا میرسد.
منبع : خبرگزاری مهر
بخشی از جاده چالوس بازگشایی شد
پرواز هواپیماهای ایرانایر به فرودگاه استانبول روزانه شد
همتی: دولت مصمم به حذف رانت و کاهش کسری بودجه است
چالوس مسدود است، تردد از محورهای هراز و فیروزکوه انجام شود
وزیر صمت: افزایش قیمت خودرو نصف آن چیزی است که مصوب شده بود
بازنگری در بخشنامه توقف قسط بندی حقوق دولتی معادن
عدم ترخیص درصدی کالا از گمرکات منجر به رسوب کالاها شد
ممنوعیت ورود پسته ایران از دستور کار اتحادیه اروپا خارج شد
امروز در شرق، شمالشرق و ارتفاعات مرکزی زاگرس بارش پراکنده است
وزیر صمت: گران شدن خودرو مصوبه دولت قبل بود، ما اجرا کردیم
قیمت جدید محصولات ایران خودرو اعلام شد+ جدول
همتی: بانکها به اجرای برنامههای تحولی اهتمام ورزند
رشد اقتصادی نیمه اول امسال مثبت بود
افزایش سرعت قطارهای باری حامل واگنهای خالی به ۸۰ کیلومتر در ساعت
همتی: مدیرانعامل بانکها به اجرای برنامههای تحولی اهتمام ورزند
رشد اقتصادی ۸درصد حداقل به ۱۲۰ میلیارد دلار سرمایه ثابت نیاز دارد
زمینخواری با پنجره واحد مدیریت زمین متوقف میشود؟
بارش برف و باران از روز یکشنبه آغاز میشود
نرخ تورم سالانه آبان ماه خانوارهای کشور ۳۳.۱ درصد اعلام شد
تسریع در احداث مسیر ریلی شلمچه - بصره
تعرفه گاز برای مشترکان پر مصرف افزایش یافت
بیمه محصولات کشاورزی در اجرای حمایت از کشاورزان ضروری است
دستورالعمل معاملات بازار ارز تجاری مرکز مبادله ارز و طلا ابلاغ شد
امروز اول آذر سکه در بازار طلا ۵۲میلیون و ۶۳۰هزار تومان معامله شد
آزادراه تهران-شمال و محور چالوس تا شنبه سوم آذر مسدود است
قیمت هر بشکه نفت خام ۱۰ سنت افزایش یافت
یارانه آبان ماه کی واریز می شود؟
کشف فرار مالیاتی یک رستوران در غرب تهران
پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری از مرز ۱۷۳ همت گذشت
بنگاه داری بانکها موجب آسیب رسیدن به بازار مسکن خواهد شد