میرنیوز

ایرانی‌ها شش برابر کمتر از مردم دنیا کافئین مصرف می‌کنند

ایرانی‌ها شش برابر کمتر از مردم دنیا کافئین مصرف می‌کنند 2020-07-20T11:34:46+04:30

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام اکشن، هر از چند گاهی کسانی هم از مضرات کافئین می‌گویند برای یافتن این پاسخ‌ها یکی از شیمی‌دان‌های مطرح کشور و از فعالان به نام صنایع غذایی معروف به «خالقِ طعم» نکاتی جالبی را مطرح می‌کند.

مهندس همتی می‌گوید: کافئین یک پودر سفیدرنگی است که مزه تلخی دارد و شاید رایج‌ترین و مطمئن‌ترین ماده‌ای است که برای هوشیاری و آگاهی در میان ۹۷ درصد مردم دنیا استفاده می‌شود و در ۶۰ نوع گیاه وجود دارد در سال بیش از ۱۲۰ هزار تن کافئین در دنیا تولید می‌شود.

چای و قهوه چقدر کافئین دارند؟

کافئین تا ۳ میلی‌گرم در نوشیدنی‌های روزانه ما وجود دارد. بالاترین کافئینی که مصرف می‌کنیم خانواده قهوه‌ها هستند، اما در دنیا مصرف کافئین خیلی متفاوت است. مصرف کافئین ما ایرانی‌ها چیزی حدود ۵۰ میلی‌گرم در روز است اما مثلاً در فنلاند، مردم این کشور تا ۳۰۰ میلی‌گرم کافئین مصرف می‌کنند، یعنی ۶ برابر ما ایرانی‌ها. در واقع ایرانی‌ها شش برابر کمتر از مردم دنیا کافئین مصرف می‌کنند. طبیعتاً کشورهایی که قهوه بیشتری مصرف می‌کنند کافئین بیشتری هم مصرف می‌کنند.

مهندس همتی در خصوص علت گستره‌ی مخاطبان کافئین می‌گوید: «نکته دیگر اینکه مردم دنیا ۷۰ درصد کافئین را از انواع قهوه می‌گیرند، چای ۲۱ درصد و نوشابه‌ها ۹ درصد و از دارو ۲ دهم درصد کافئین جذب می‌کنند. در واقع بالاترین سهم مصرف کافئین را قهوه دارد. وقتی ما خسته می‌شویم در بدن مقدار زیادی آدنوزین ترشح می‌شود، یعنی آدنوزین در حفره‌هایی از مغز می‌نشیند و بعد از آن احساس خستگی می‌کنیم. کافئین از نظر ساختار مولکولی شبیه به آدنوزین است و می‌آید در این حفره‌ها می‌نشیند و آدنوزین دیگر نمی‌تواند فعالیت کند و در عمل خواب‌آلودگی از میان می‌رود.»

سربازهای آمریکایی؛ اولین مخاطبان آدامس‌های بیداری

علی‌اکبر همتی با اشاره به آدامس‌های کافئین دار و مکانیسم آن‌ها هم توضیحات جالبی ارائه می‌دهد: «آدامس این ویژگی را دارد که خیلی زود و از طریق بزاق دهان اثر خود را می‌گذارد. اولین بار در آمریکا برای سربازهای آمریکایی که در جنگ جهانی شرکت داشتند و نیاز به هوشیاری بیشتر داشتند و اینکه در شب‌هنگام و زمان عملیات نباید می‌خوابیدند، آدامس با کافئین بسیار بالا تولید کردند؛ به‌عبارت‌دیگر اولین مخاطبان جدی آدامس‌های بیداری، سربازهای آمریکایی درگیر در جنگ بودند.»

وی معتقد است که آدامس‌های طعم دار پرطرفدارترین خوردنی‌های دنیا هستند. او می‌گوید: «آدامس‌های طعم دار در تمام دنیا مشتری‌های همیشگی دارند، اما علت آن چیست؟ میانگین مصرف نرمال کافئین حدود ۵۰ میلی‌گرم در روز است و در آدامس‌های دارای کافئین از طعم‌های شوک دهنده استفاده‌ شده است، در واقع کاری که هنگام خواب‌آلودگی، آب سرد به‌صورت زدن انجام می‌دهد، طعم‌های شوک دهنده آدامس هم انجام می‌دهند. وقتی کسی خوابش می‌آید اگر اندکی فلفل بخورد خواب از سر او می‌پرد، علت آن‌هم این است که تمام ذهن درگیر می‌شود تا بدن آرامش بگیرد. در برخی آدامس‌ها طعم فلفل یا طعم لیمو استفاده‌ شده است که در واقع شوک دهنده هستند و مخاطب خاص دارند. مخاطبی که نمی‌خواهد بخوابد یا نیاز به تمرکز بیشتری دارد. در برخی از آدامس‌های اکشن هم از اکالیپتوس استفاده‌ شده است که تمام مجاری را باز می‌کند و کسانی که دچار گرفتگی‌های تنفسی در بینی هستند تا سینوس فعال دارند از مخاطبان جدی آدامس اکالیپتوس هستند. یا مثلاً طعم سیب ترش و لیمو. حتی فکر کردن به چیزهای ترش هم باعث ترشح بزاق دهان می‌شود چه برسد به خوردنش. نعنا هم یکی دیگر از طعم‌های جذاب تمام آدامس‌های دنیاست و در آدامس اکشن هم استفاده‌ شده است.»

مهندس همتی در خصوص آمار و ارقام عملکرد آدامس‌های کافئین دار در بدن این‌گونه توضیح می‌دهد: «جالب است بدانید که ما فقط حدود ۵ دقیقه برای رفع خواب‌آلودگی زمان‌ داریم. برای این کار به آدامس‌های کافئین دار ۲۵ میلی‌گرم کافئین اضافه‌ شده و به‌محض جویدن آن، آدامس شروع به رها کردن کافئین می‌کند و بزاق دهان اقدام به جذب می‌کند. شاید سوال پیش آید که این فرآیند چقدر علمی است. برای اثبات آن این آدامس‌ها را در آزمایشگاه‌هایی فوق مجهز که به کروماتوگراف مایع HPLC و دستگاه گازگراماتوگراف جرمی یا همان جی سی مَس مجهز بود، این آدامس‌ها را در بوته‌ی آزمایش قراردادند. بین ۳ تا ۵ دقیقه ۹۰ درصد کافئین داخل آدامس استخراج‌ شده، یعنی در این مدت کافئین از طریق رگ‌های خونی مستقیم به بدن می‌رسد و بدون نیاز به سیستم گوارش فعالیت خود را در بدن آغاز می‌کند. در واقع با خوردن آدامس‌های کافئین دار زیر ۵ دقیقه می‌توان نتایج آن را در بدن مشاهده کرد.»

این‌که می‌گویند کافئین مضر است بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد

این پژوهشگر حوزه طعم‌ها در صنایع غذایی با رد قاطعانه‌ی برخی ادعاها در خصوص مضر بودن مصرف کافئین می‌گوید: «هر فنجان قهوه حدود ۲۰ میلی‌گرم کافئین دارد. در واقع دو فنجان قهوه به‌طور متوسط برای یک آدم عادی مناسب است. نکته مهم دیگر این است که کافئین از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا FDA که معتبرترین سازمان غذایی در جهان است، به‌عنوان ماده‌ی سبز معرفی‌ شده است. ماده‌ی سبز یعنی طبیعی و سلامت، موادی که به‌هیچ‌عنوان خطردارند و کاملاً برای سلامتی مناسب هستند. چون گاها دیده می‌شود که برخی می‌گویند کافئین برای مردم مضر است، باید گفت که کافئین به‌هیچ‌عنوان ضرر و خطر ندارد و مصرف آن تا ۳۰۰ میلی‌گرم عادی و مجاز است، اما شاید مصرف بیش‌ از حد آن باعث سردرد شود. حرف‌هایی که درباره آثار زیان‌بار کافئین گفته می‌شود، بیشتر جنبه‌ی تبلیغاتی دارد و علمی و اثبات‌ شده نیست.»

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار بازار

حراج بعدی شمش طلا فردا برگزار می‌شود

 حراج بعدی شمش طلا فردا برگزار می‌شود
2024-05-19T20:32:34+03:30
بیست و پنجمین جلسه حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران فردا یک‌شنبه  ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

همکاری خاتم‌الانبیا با تاپیکو در راستای اجرای منویاتِ رهبری

 همکاری خاتم‌الانبیا با تاپیکو در راستای اجرای منویاتِ رهبری
2024-05-19T20:32:33+03:30
مدیرعامل تاپیکو گفت: همکاریِ قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با این مجموعه‌ در راستای اجرای منویاتِ مقام معظم رهبری است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۲۳

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
2024-05-19T20:32:31+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۳۹۵ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۱ میلیون تومان است.

عزم فولادی‌ها برای تحقق شعار سال؛ احیای تولید با تکیه برداخل

 عزم فولادی‌ها برای تحقق شعار سال؛ احیای تولید با تکیه برداخل
2024-05-19T20:32:30+03:30
بدون شک یکی از عواملی که منجر به روشن‌تر کردن چراغ تولید در داخل کشور می‌شود، رونق صنایع مادر و بر روی ریل حرکت کردن قطار تولید کارخانه‌های عظیم داخلی است.

بیمه‌گر حج تمتع مشخص شد

 بیمه‌گر حج تمتع مشخص شد
2024-05-19T20:32:29+03:30
از سوی سازمان حج و زیارت، بیمه میهن به عنوان بیمه گر حجاج ایرانی سال ۱۴۰۳ برای پوشش بیمه های درمان، عمر، حادثه و مسئولیت انتخاب شد.

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۲۴

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
2024-05-19T20:32:28+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۶ درصد کاهش به ۲۳۵۹ دلار و ۹ سنت رسید.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۲۴

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
2024-05-19T20:32:27+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۳۴۷ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

ادامه ریزش قیمت‌ها در بازار/ دلار به ۵۸هزار تومان نزدیک شد

 ادامه ریزش قیمت‌ها در بازار/ دلار به ۵۸هزار تومان نزدیک شد
2024-05-19T20:32:26+03:30
مشاهدات میدانی از بازار سبزه‌میدان نشان می‌دهد: قیمت دلار در این بازار امروز با کاهش بیشتری نسبت به روزهای قبل همراه شده و به کانال ۵۸هزار تومان نزدیک شده ا...

تحویل اولین سری لاماری ایما هیبرید به مشتریان

 تحویل اولین سری لاماری ایما هیبرید به مشتریان
2024-05-19T20:32:25+03:30
لاماری ایما هیبرید جدیدترین محصول شرکت آرین پارس موتور است که اولین سری از این محصول با فروش فوری و قطعی در اسفند ماه سال گذشته در سامانه یکپارچه عرضه خودرو...

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۲۵

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
2024-05-19T20:32:24+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۳۵ درصد افزایش به ۲۳۴۴ دلار و ۵۱ سنت رسید.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
2024-05-19T20:32:23+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۳۶۷ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

"ری‌را "در آستانه تجاری‌سازی شد

 "ری‌را "در آستانه تجاری‌سازی شد
2024-05-19T20:32:23+03:30
مدیرعامل ایران خودرو در بازدید از خط تولید ری‌را، در جریان آخرین وضعیت صحه‌گذاری و تاییدیه‌های کیفیت این محصول قرار گرفت.

۶ موفقیت کچاد در سال ۱۴۰۲

 ۶ موفقیت کچاد در سال ۱۴۰۲
2024-05-19T20:32:22+03:30
شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سال ۱۴۰۲ موفقیت‌های زیادی در حوزه تولید، فروش، صادرات و بهره وری کسب کرده است.

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۲۹

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
2024-05-19T20:32:21+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۱.۶۱ درصد افزایش به ۲۴۱۵ دلار و ۲۲ سنت رسید.

وکالتی کردن حساب مشتریان در بانک رفاه برای خرید خودرو برقی

 وکالتی کردن حساب مشتریان در بانک رفاه برای خرید خودرو برقی
2024-05-19T20:32:20+03:30
مشتریان بانک رفاه کارگران می‌توانند به صورت غیرحضوری و یا از طریق مراجعه به شعب این بانک، نسبت به وکالتی کردن حساب‌های خود اقدام و در طرح عرضه خودروهای برقی...

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۲۹

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
2024-05-19T20:32:20+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۳۵۲ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان است.

حفظ کیفیت خط قرمز و اولویت نخست مدیران خودرو است

 حفظ کیفیت خط قرمز و اولویت نخست مدیران خودرو است
2024-05-19T20:32:19+03:30
مدیرعامل شرکت مدیران خودرو با بیان این که رضایت مشتری و حفظ کیفیت همواره خط قرمز و اولویت نخست ما است، گفت: بنز و تویوتا نیز در گذشته فراخوان های مشابهی داش...

ثبت‌نام خودروهای برقی وارداتی با حساب وکالتی بانک تجارت

 ثبت‌نام خودروهای برقی وارداتی با حساب وکالتی بانک تجارت
2024-05-19T20:32:18+03:30
بانک تجارت امکان وکالتی کردن سریع و غیرحضوری حساب، برای ثبت‌نام خودروهای برقی وارداتی سامانه یکپارچه خرید خودرو را از طریق آدرس car.tejaratbank.ir فراهم کرد.

دلار مبادله‌ای ثابت ماند/ یورو رشد کرد

 دلار مبادله‌ای ثابت ماند/ یورو رشد کرد
2024-05-19T20:32:17+03:30
در معاملات امروز مرکز مبادله طلا و ارز ایران، هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۴هزار و ۸۶۸ تومان و حواله دلار نیز به ۴۱هزار و ۸۹۴ تومان رسید.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۵

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
2024-04-14T11:46:02+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۸۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۵ میلیون تومان است.

زمان اولین حراج سکه در سال جدید اعلام شد+شرایط

 زمان اولین حراج سکه در سال جدید اعلام شد+شرایط
2024-04-14T11:46:01+03:30
دهمین جلسه حراج سکه طلا در روز دوشنبه مورخ ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۳، برگزار خواهد شد. دارایی موضوع این حراج، تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ...

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
2024-04-14T11:05:33+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۲۵ درصد افزایش به ۲۲۸۶ دلار و ۲۸ سنت رسید.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
2024-04-14T11:05:32+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۵۰۴ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

خریدهای هیجانی در بازار طلا و سکه/ حباب سکه ۲ برابر شد

 خریدهای هیجانی در بازار طلا و سکه/ حباب سکه ۲ برابر شد
2024-04-14T11:05:32+03:30
با توجه به افزایش قیمت اونس جهانی و تحولات خاورمیانه، قیمت طلا و ارز در بازار داخلی با افزایش محسوس همراه شده است. طبق اعلام فعالان بازار طلا و جواهر، حباب ...

قیمت جهانی طلا ۱۴۰۳/۰۱/۱۷/ رشد ۲۵ درصدی قیمت طلا طی ۶ ماه

 قیمت جهانی طلا ۱۴۰۳/۰۱/۱۷/ رشد ۲۵ درصدی قیمت طلا طی ۶ ماه
2024-04-14T11:05:31+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۴۱ درصد کاهش به ۲۲۸۱ دلار و ۴۸ سنت رسید.

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
2024-04-14T11:05:31+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۵۱ درصد افزایش به ۲۳۴۱ دلار و ۵۹ سنت رسید.

دلار مبادله‌ای ثابت ماند؛ یورو کاهش یافت

 دلار مبادله‌ای ثابت ماند؛ یورو کاهش یافت
2024-04-14T11:05:30+03:30
در معاملات امروز مرکز مبادله طلا و ارز ایران، هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۳هزار و ۵۶۷ تومان و حواله دلار نیز به ۴۰هزار و ۶۴۸ تومان رسید.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
2024-04-14T11:05:29+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۵۲۶ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

کاهش ۴.۵ میلیونی قیمت سکه در ۲ روز/ خریدار نیست

 کاهش ۴.۵ میلیونی قیمت سکه در ۲ روز/ خریدار نیست
2024-04-14T11:05:29+03:30
کشتی آرای با تأکید بر کاهش ۴.۵ میلیونی قیمت سکه و ۲ هزار تومانی قیمت دلار، گفت: فعالان بازار با احتیاط عمل می کنند و دیگر کسی طلا نمی خرد.

مدیر عامل پاکسان: سال ۱۴۰۳ در تاریخ پاکسان ماندگار خواهد شد

 مدیر عامل پاکسان: سال ۱۴۰۳ در تاریخ پاکسان ماندگار خواهد شد
2024-04-14T11:05:28+03:30
شهریار محمدی راد سال ۱۴۰۳ را نقطه عطفی در تاریخ شرکت پاکسان دانست و از اتفاقات بزرگ برای این مجموعه در این سال خبر داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)