میرنیوز

راهنمای خرید محصولات لبنی با کیفیت و مرغوب

راهنمای خرید محصولات لبنی با کیفیت و مرغوب 2023-07-05T12:42:09+03:30

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، شیر تازه، ماست، کره، پنیر و کشک همیشه جزء جدایی ناپذیر سفره‌های صبحانه ایرانی بوده است. شیر، پنیر، کره و به صورت کلی انواع لبنیات از تنوع بسیار بالایی در بازار ایران برخوردار هستند و شرکت‌های تولید کننده تلاش می‌کنند تمامی سلیقه‌ها و رژیم‌های غذایی را پوشش دهند اما به دلیل همین تنوع، ممکن است انتخاب محصولات لبنی با کیفیت کمی سخت باشد. با توجه به همین نکته ما قصد داریم در این مقاله به بررسی معیارهای کلیدی برای تشخیص کیفیت و تازگی محصولات لبنی بپردازیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله، بتوانید راحت‌تر محصولات لبنی با کیفیت و مرغوب را تشخیص دهید و از مصرف آن‌ها لذت ببرید.

انواع مواد لبنی

مواد لبنی به کلیه مواد غذایی که از شیر برای تولید آن‌ها استفاده می‌شود گفته می‌شود.. برای تولید این محصولات معمولاً از شیر گاو استفاده می‌شود اما برخی اوقات از انواع دیگر شیر مثل شیر بز، گوسفند، گاومیش و شتر هم استفاده می‌شود. این دسته از مواد غذایی به دلیل ویتامین‌ها، اسیدهای چرب و پروتئین‌های حیوانی از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار هستند و پزشکان توصیه می‌کنند روزانه دو تا سه واحد لبنیات در رژیم غذایی خودتان داشته باشید.

مواد لبنی به صورت کلی در دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:

شیر: شیر مایع اصلی تشکیل دهنده کلیه مواد لبنی است که سرشار از پروتئین، کلسیم، فسفر، پتاسیم، ویتامین‌های A و D و برخی از ویتامین‌های گروه B است. مصرف شیر به رشد و تقویت استخوان‌ها، دندان‌ها، عضلات و بافت‌های بدن کمک می‌کند. همچنین این ماده لبنی در تعادل فشار خون، کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم، کاهش استرس و افسردگی، بهبود سلامت چشم و پوست و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز موثر است. شیر در انواع مختلفی مثل شیر پاستوریزه، شیر استرلایز، شیر esl، خشک، غنی شده و… در بازار موجود است.

راهنمای خرید محصولات لبنی با کیفیت و مرغوب

ماست: یکی از فرآورده‌های شیر، ماست است. ماست یک فرآورده تخمیر شده است که با افزودن باکتری‌های استرپتوکوک یا لاکتوباسیل یا همان مایه ماست به شیر تولید می‌شود. این ماده لبنی حاوی پروبیوتیک‌های مفید برای روده‌ها است و باعث تعادل فلور روده‌ای، جذب بهتر مواد غذایی، کاهش التهابات روده‌ای، پیشگیری از عفونت‌های قارچی و سرطان روده بزرگ خواهد شد. ماست حاوی پروتئین، کلسیم، فسفر، پتاسیم، ویتامین b۱۲ و ریبوفلاوین است. به گفته کارشناسان، مصرف منظم ماست باعث کاهش فشار خون، کاهش کلسترول خون، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو خواهد شد. شما می‌توانید ماست را به صورت ساده یا میوه‌ای و یا با افزودنی‌هایی مثل سیر، نعنا و… مصرف کنید.

پنیر: پنیر یک فرآورده جامد شیر است که با اضافه کردن آنزیم به شیر و جدا کردن قسمت‌های جامد از مایع آن تولید می‌شود. این ماده لبنی حاوی پروتئین، کلسیم، فسفر، ریبوفلاوین و ویتامین‌های A و B۱۲ است. مصرف پنیر به تقویت استخوان‌ها، دندان‌ها، عضلات و بافت بدن کمک می‌کند. همچنین این ماده لبنی به کاهش فشار خون و کلسترول خون کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع دوم را نیز به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد. پنیر به صورت خام یا پخته، ساده یا طعم‌دار، سفت یا نرم و… قابل مصرف است.

کشک: یکی دیگر از فرآورده‌های پرمصرف شیر در بین ما ایرانی‌ها طرفداران بسیار زیادی دارد کشک است. کشک حاوی پروتئین، کلسیم، فسفر، ریبوفلاوین و ویتامین A است و مصرف آن باعث تقویت استخوان‌ها، دندان‌ها، عضلات و بافت‌های بدن خواهد شد. همچنین مصرف منظم کشک باعث بهبود سلامت قلب، عروق و مغز، تنظیم فشار خون و هاضمه خواهد شد و از بروز التهابات بدن پیشگیری می‌کند. از کشک در غذاهایی مثل کله جوش، آش رشته، کشک بادمجان و… استفاده می‌شود.

چطور از کیفیت مواد لبنی مطمئن شویم؟

مواد لبنی به دلیل اینکه آب زیادی دارند و در ساختار آن‌ها نیز پروتئین‌های حساس متعددی وجود دارند، به سرعت فاسد می‌شوند و کیفیت اولیه خودشان را از دست می‌دهند. به همین خاطر ما در این بخش معیارهایی که برای خرید مواد لبنی با کیفیت باید درنظر داشته باشید را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا بتوانید با خیال راحت خرید کنید. این معیارها به شرح زیر هستند:

برچسب محصول

اطلاعات مهم و ضروری در مورد کلیه محصولات غذایی، روی برچسب آن‌ها درج می‌شود. اطلاعاتی مانند تاریخ تولید و انقضا، نام تولیدکننده، لوگو و شماره استاندارد، مواد تشکیل دهنده و مقدار آن‌ها، اطلاعات مربوط به ارزش غذایی، مواد نگهدارنده و … همگی روی برچسب محصول درج می‌شود. به همین خاطر برای اینکه از کیفیت مواد لبنی مطمئن شوید، در مرحله اول باید برچسبی که روی آن‌ها قرار گرفته را مطالعه کنید. همچنین باید از خرید محصولات بدون برچسب یا با برچسب نامشخص یا مخدوش خودداری کنید.

ظاهر و رنگ محصول

با توجه به ظاهر کلی و رنگ محصولات لبنی می‌توانید متوجه کیفیت و تازگی آن‌ها شوید. شیر و دیگر محصولات لبنی باید ظاهری یکدست و صاف داشته باشند و هیچگونه کلوخه یا ماده اضافی داخل آن‌ها وجود نداشته باشد. همچنین بسته به نوع ماده لبنی، رنگ آن‌ها نیز باید طبیعی و مناسب با نوع فرآورده باشد. اکثر محصولات لبنی باید رنگ سفید متمایل به زرد داشته باشند. در صورتی که رنگ ماده موردنظر تیره، روشن، قرمز، قهوه‌ای یا سیاه شد، نشان دهنده وجود آلودگی یا فاسد شدن ماده غذایی موردنظر است.

بوی محصول

یکی دیگر از شاخصه‌های کیفیت و تازگی محصولات لبنی بوی آن‌ها است. مواد لبنی باید بوی ملایم و خوشایندی داشته باشند. در صورتی که شاهد بوی ترش یا تلخ و هرگونه بوی ناشی از گندیدگی یا کپک زدگی در شیر، پنیر، ماست و… بودید، بلافاصله آن را دور بریزید و از مصرف آن جلوگیری کنید.

نکات مهم برای نگهداری از مواد غذایی

نحوه نگهداری شیر: شیر باید در ظرف‌های تمیز و دردار نگهداری شود تا از ورود هوا و باکتری به داخل آن جلوگیری شود. این ماده غذایی بهتر است در قسمت‌های سردتر یخچال قرار بگیرد تا از تغییرات دمایی محفوظ باشد. همچنین بلافاصله پس از خرید باید به یخچال منتقل شود و نباید بیش از دو ساعت خارج از یخچال بماند. حداکثر مدت زمان مصرف شیر تا یک هفته پس از باز شدن درب و قبل از پایان یافتن تاریخ انقضای آن است.

نحوه نگهداری پنیر: پنیر باید در ظروف پلاستیکی، کاغذ پارافین یا کاغذ مخصوص پنیر نگهداری شود تا رطوبت خود را از دست ندهد. این ماده لبنی باید در قسمت‌هایی که سرمای کمتری دارند نگهداری شود و از سرمای زیاد محافظت گردد. پنیرهای نرم مثل پنیر خامه‌ای باید حداکثر یک هفته پس از باز شدن مصرف شوند اما پنیرهای سخت‌تر را می‌توان تا سه الی چهار هفته در یخچال نگهداری کرد.

نگهداری خامه، کره و دوغ: خامه، کره و دوغ باید در ظرف‌های در بسته و تمیز نگهداری شوند و نباید سرمای زیاد به آن‌ها برسد. این مواد لبنی نباید برای مدت زیادی بیرون از یخچال باشند و در صورت عدم مصرف باید بلافاصله به یخچال برگردانده شوند. خامه و کره باید حداکثر تا دو هفته پس از باز شدن مصرف شوند. همچنین از قرار دادن آن‌ها در نزدیکی مواد غذایی با بوی تند جلوگیری کنید.

سخن نهایی

مواد لبنی جزء جدایی ناپذیر سفره‌های ایرانی هستند اما خرید مواد لبنی با کیفیت برای خیلی از افراد کار آسانی نیست. در این مقاله برخی از نکاتی که با بررسی آن‌ها می‌توانید مواد لبنی با کیفیت تهیه کنید را بررسی کردیم. امیدواریم بتوانید با استفاده از این نکات، بتوانید لبنیات با کیفیت را به راحتی خریداری کنید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار بازار

بهترین زمان خرید بلیط هواپیما داخلی و خارجی

بهترین زمان خرید بلیط هواپیما داخلی و خارجی
2024-09-07T14:56:50+03:30
آیا می‌دانید چه زمانی بهترین فرصت برای خرید بلیط هواپیما داخلی و خارجی است، تا بتوانید در هزینه‌های سفر خود صرفه‌جویی کنید؟

بورسیه تحصیلی همراه اول در مقطع کارشناسی

بورسیه تحصیلی همراه اول در مقطع کارشناسی
2024-09-07T14:03:34+03:30
شرکت همراه اول پس از موفقیت دو دوره طرح همراه نخبگان و دو دوره بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد، برای ۳۰ دانشجوی کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ در مقطع کارشناسی بورسی...

مزایای یادگیری زبان فرانسه برای کودکان

مزایای یادگیری زبان فرانسه برای کودکان
2024-09-07T14:03:34+03:30
در این مقاله به بررسی مزایای یادگیری زبان فرانسه برای کودکان پرداخته و توضیح خواهیم داد که چگونه این زبان می‌تواند باعث تقویت مهارت‌های شناختی و اجتماعی کودک...

آنالیز فولادهای تندبر، بررسی تخصصی انواع فولاد تندبر

آنالیز فولادهای تندبر، بررسی تخصصی انواع فولاد تندبر
2024-09-07T14:03:33+03:30
آنالیز فولادهای تندبر برای بررسی مشخصات فنی و ویژگی‌های ساختاری انجام می‌شود تا بتوان در نهایت محصولی را ارائه داد که امکان استفاده برای ساخت ابزارهای برش و ...

از ورق شیت تا ورق آلومینیوم با مهر استیل

از ورق شیت تا ورق آلومینیوم با مهر استیل
2024-09-07T14:03:33+03:30
دو نوع اصلی ورق‌ها، ورق رول و ورق شیت هستند که در این بخش به بررسی ویژگی‌ها و کاربردهای هر یک می‌پردازیم.

راهنمای جامع مراکز تجویز و فروش لنزهای تماسی نوع اسکلرال

راهنمای جامع مراکز تجویز و فروش لنزهای تماسی نوع اسکلرال
2024-09-07T14:03:32+03:30
نوعی لنزهای تماسی به عنوان یک نوع پیشرفته و مؤثر از انواع لنزهای تماسی، به‌ویژه برای افرادی که از مشکلات خاص بینایی مانند قوز قرنیه، خشکی شدید چشم یا آسیب‌ها...

چرا سازندگان از درب پلی وود در ساختمان‌های خود استفاده می‌کنند؟

چرا سازندگان از درب پلی وود در ساختمان‌های خود استفاده می‌کنند؟
2024-09-07T14:03:32+03:30
در این مقاله، به تعریف درب پلی وود، ویژگی‌ها، قیمت و انواع آن خواهیم پرداخت.

چه عواملی را پیش از خرید میز و صندلی در نظر بگیریم؟

چه عواملی را پیش از خرید میز و صندلی در نظر بگیریم؟
2024-09-07T14:03:31+03:30
در این مقاله، به بررسی مهم‌ترین نکاتی که باید پیش از خرید میز و صندلی بدانید، پرداخته‌ایم تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

چگونگی خرید وان و جکوزی در پرشین جکوزی

چگونگی خرید وان و جکوزی در پرشین جکوزی
2024-09-07T13:50:13+03:30
در این مبحث، به بررسی نکات کلیدی در خرید وان و جکوزی خانگی با بهترین قیمت خواهیم پرداخت.

خرید تضمینی گندم از مرز ۱۱.۹ میلیون تن عبور کرد

خرید تضمینی گندم از مرز ۱۱.۹ میلیون تن عبور کرد
2024-09-07T13:50:12+03:30
مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی گفت: خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به ۱۱ میلیون و ۹۱۰ هزار تن تا صبح شنبه ۱۷ شهریور ماه رسید.

خرید تضمینی گندم به بیش از ۱۱.۹ میلیون تن رسید

خرید تضمینی گندم به بیش از ۱۱.۹ میلیون تن رسید
2024-09-07T13:36:51+03:30
مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی گفت: خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به ۱۱ میلیون و ۹۱۰ هزار تن تا صبح شنبه ۱۷ شهریور ماه رسید.

قیمت طلا و سکه امروز ۱۷ شهریور؛ سکه ۴۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان شد

قیمت طلا و سکه امروز ۱۷ شهریور؛ سکه ۴۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان شد
2024-09-07T11:36:49+03:30
هر قطعه سکه طرح جدید امروز (شنبه، ۱۷ شهریور) در بازار طلای تهران در کانال ۴۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان دادوستد شد.

نمایشگاه تجهیزات ورزشی در ایران‌مال

نمایشگاه تجهیزات ورزشی در ایران‌مال
2024-09-07T11:23:28+03:30
نمایشگاه تخصصی ورزش، تندرستی، تناسب اندام، مکمل‌های ورزشی و تجهیزات وابسته در مرکز دائمی نمایشگاههای بین‌المللی ایران‌مال برگزار شده است.

با تخفیف‌های استثنایی آسیاتک/ همیشه «کیفیت، تعیین‌کننده است!»

با تخفیف‌های استثنایی آسیاتک/ همیشه «کیفیت، تعیین‌کننده است!»
2024-09-07T11:23:27+03:30
آسیاتک جدیدترین بسته خدمات خانگی خود را ارائه کرده است و  شما می‌توانید تنها با پرداخت ماهانه ۹۰ هزارتومان، از بسته‌های ۶ ماهه اینترنت پر سرعت ADSL۲+ استفاده...

نتایج قرعه کشی ایران خودرو تا فردا اعلام می‌شود

نتایج قرعه کشی ایران خودرو تا فردا اعلام می‌شود
2024-09-07T10:30:11+03:30
طبق اعلام قبلی ایران خودرو، نتایج قرعه کشی خودرو از سوی این شرکت امروز یا حداکثر تا فردا ۱۸ شهریور اعلام خواهد شد.

نرخ ارز در مرکز مبادله ایران؛ امروز شنبه ۱۷ شهریور

نرخ ارز در مرکز مبادله ایران؛ امروز شنبه ۱۷ شهریور
2024-09-07T09:36:51+03:30
قیمت تمام ارزها در معاملات امروز مرکز مبادله طلا و ارز ایران افزایش یافت.

قیمت جهانی طلا امروز ۱۷ شهریور؛ هر اونس ۲۴۹۷ دلار و ۳۱ سنت

قیمت جهانی طلا امروز ۱۷ شهریور؛ هر اونس ۲۴۹۷ دلار و ۳۱ سنت
2024-09-07T09:10:08+03:30
قیمت هر انس طلا امروز با ۰.۷۷ درصد کاهش به ۲۴۹۷ دلار و ۴۱ سنت رسید.

حراج سکه امروز ساعت ۱۲ برگزار می‌شود

حراج سکه امروز ساعت ۱۲ برگزار می‌شود
2024-09-07T08:30:10+03:30
شانزدهمین جلسه حراج سکه طلای مرکز مبادله طلا و ارز ایران امروز شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ از ساعت ۱۲ تا ۱۵ برگزار می‌شود.

قیمت جهانی طلا امروز ۱۶ شهریور؛ طلا سقوط کرد

قیمت جهانی طلا امروز ۱۶ شهریور؛ طلا سقوط کرد
2024-09-06T11:56:50+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۳۶ درصد کاهش به ۲۴۸۳ دلار و ۸۲ سنت رسید.

حراج سکه فردا برگزار می‌شود

حراج سکه فردا برگزار می‌شود
2024-09-06T11:16:48+03:30
شانزدهمین جلسه حراج سکه طلای مرکز مبادله ایران در روز شنبه مورخ ۱۷ شهریورماه ۱۴۰۳، برگزار خواهد شد.

افزایش قطره چکانی قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران

افزایش قطره چکانی قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران
2024-09-05T15:50:08+03:30
قیمت اسکناس دلار امروز در معاملات مرکز مبادله ارز و طلای ایران نسبت به‌ روز کاری گذشته (سه‌شنبه) با افزایش اندک به ۴۹ هزار و ۳۴۰ تومان رسید.

قیمت طلا و سکه امروز ۱۵ شهریور؛ سکه ۴۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شد

قیمت طلا و سکه امروز ۱۵ شهریور؛ سکه ۴۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شد
2024-09-05T14:03:30+03:30
قیمت هر قطعه سکه طرح جدید امروز بدون هیچ تغییر نسبت به روز کاری گذشته (سه‌شنبه) در کانال ۴۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ثابت ماند.

متوسط قیمت یک متر واحد مسکونی در تهران چقدر افزایش یافت؟

متوسط قیمت یک متر واحد مسکونی در تهران چقدر افزایش یافت؟
2024-09-05T13:23:31+03:30
بر اساس گزارش بانک مرکزی، بررسی تحولات معاملات بازار مسکن شهر تهران‌ در مردادماه سال‌ ۱۴۰۳ موید تداوم ثبات نسبی است.

متوسط قیمت یک متر واحد مسکونی در تهران چقدر است؟

متوسط قیمت یک متر واحد مسکونی در تهران چقدر است؟
2024-09-05T13:10:08+03:30
بر اساس گزارش بانک مرکزی، بررسی تحولات معاملات بازار مسکن شهر تهران‌ در مردادماه سال‌ ۱۴۰۳ موید تداوم ثبات نسبی است.

قیمت خودرو به ثبات نسبی رسید/ بازار آرام است+ جدول

قیمت خودرو به ثبات نسبی رسید/ بازار آرام است+ جدول
2024-09-05T10:56:50+03:30
با توجه به تعطیلی‌های هفته جاری و ثابت ماندن نرخ دلار، قیمت خودرو در هفته دوم شهریور ماه باثبات گزارش شده است.

قیمت جهانی طلا امروز ۱۵ شهریور؛ هر اونس ۲۴۹۴ دلار و ۵۴ سنت

قیمت جهانی طلا امروز ۱۵ شهریور؛ هر اونس ۲۴۹۴ دلار و ۵۴ سنت
2024-09-05T10:30:08+03:30
هر اونس طلا بدون تغییر در ۲۴۹۴ دلار و ۵۴ سنت بود. قیمت طلای آمریکا تغییر چندانی نداشت و به ۲۵۲۴ دلار و ۵۰ سنت رسید.

دانلود جوکر بانوان قسمت ۳ کامل (جوکر ۲ فصل ۲ قسمت ۳)

دانلود جوکر بانوان قسمت ۳ کامل (جوکر ۲ فصل ۲ قسمت ۳)
2024-09-05T09:10:09+03:30
دانلود جوکر ۲ فصل ۲ قسمت ۳ (دانلود جوکر بانوان قسمت ۳ فصل دوم)، جوکر بانوان قسمت سوم، فیلم جوکر زنان، دانلود جوکر ۲ فصل دوم قسمت سوم به ادامه مطلب مراجعه کنید.

تولید ۵ هزار دستگاه خودروی برقی و هیبریدی تا پایان سال

تولید ۵ هزار دستگاه خودروی برقی و هیبریدی تا پایان سال
2024-09-04T11:43:30+03:30
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت گفت: تا پایان سال حدود ۵ هزار خودروی برقی و هیبریدی در کشور تولید می‌شود.

ثبات قیمت دلار و یورو امروز ۱۴ شهریور در مرکز مبادله

ثبات قیمت دلار و یورو امروز ۱۴ شهریور در مرکز مبادله
2024-09-04T10:10:09+03:30
در معاملات امروز (چهارشنبه، ۱۴ شهریورماه) مرکز مبادله ارز و طلای ایران هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۹ هزار و ۳۳۱ تومان و نرخ حواله دلار نیز به ۴۵ هزار و ۵۹۲ توم...

شیوه نامه جدید برگزاری حراج سکه طلای مرکز مبادله اعلام شد

شیوه نامه جدید برگزاری حراج سکه طلای مرکز مبادله اعلام شد
2024-09-04T10:10:09+03:30
در شیوه جدید حراج سکه در صورت فسخ معامله به دلیل عدم مراجعه، خریدار به مدت ۱۸۰ روز از ثبت هرگونه سفارش خرید در سامانه منع می‌شود.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)