میرنیوز

۷ تفاوت آجر نسوز با آجر معمولی + بررسی کاربرد آنها

۷ تفاوت آجر نسوز با آجر معمولی + بررسی کاربرد آنها 2022-12-11T18:45:13+03:30

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، تفاوت آجر نسوز و آجر معمولی که از خاک رس است، در نحوه پخت هر یک و تحمل دمای آن‌ها است؛ البته تفاوت‌های دیگری نیز بین آجر نسوز و معمولی است که در این مقاله به بررسی آن پرداختیم.

حتماً می‌دانید که آجر، یکی از اصلی‌ترین مصالح ساختمان‌سازی و به‌طورکلی، پروژه‌های ساخت‌وساز است. اما اگر قصد نما کردن ساختمان، تغییر دکوراسیون داخلی یا ساخت شومینه را داشته باشید؛ حتماً نام متریالی به نام آجر نسوز را نیز خواهید شنید. تفاوت این دو در چیست؟ آیا فرآیند ساخت و عملکردشان با یکدیگر متفاوت است؟

این‌ها سوالاتی هستند که در این مقاله به آن‌ها پاسخ خواهیم داد. برای این منظور، ویژگی‌های هریک از این دو را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد. اگر در حال انجام یک پروژه ساختمانی هستید با ما همراه باشید و با دو متریال پرکاربرد آشنا شوید.

مواد سازنده

اولین و اصلی‌ترین تفاوت آجر نسوز و آجر معمولی، مواد سازنده آن‌هاست. در ساخت آجر معمولی از خاک رس شامل سیلیس، آلومینا، اکسید منیزیم، آهک، اکسید آهن و برخی مواد قلیایی دیگر استفاده می‌شود. درحالی‌که در ساخت آجر نسوز نوع مخصوصی خاک به نام خاک چینی به‌کار می‌رود. نام دیگر این خاک، کائولن است. این ماده از ۲۳ درصد سیلیس، ۷۳ درصد آلومینا و نیز ترکیباتی از اکسید آهن، تیاتنیوم و سایر اکسیدهای فلزی تشکیل شده است.

دمای قابل تحمل

یکی از اصلی‌ترین موارد تفاوت آجرهای معمولی و آجرهای نسوز، مقاومت آن‌ها در برابر حرارت است. آجرهای معمولی تنها تا دمای حدود ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد در برابر حرارت مقاومت دارند اما آجرهای نسوز می‌توانند تا ۱۸۰۰ درجه سانتی‌گراد را نیز به‌راحتی تحمل کنند. دلیل اصلی این تفاوت، علاوه بر مواد سازنده و مقاوم به حرارت آجر نسوز، فرآیند پخت آن است. آجر نسوز، تحت دمای بالاتری پخته می‌شود تا بتواند در برابر حریق مقاوم‌تر عمل کند.

۷ تفاوت آجر نسوز با آجر معمولی + بررسی کاربرد آنها

یکی از تفاوت‌های آجر نسوز با آجر معمولی، در دمای قابل تحمل یا مقاومت آن در برابر حرارت است

همچنین اگر خواستار دریافت لیست قیمت روز آجر نسوز نما هستید، می‌توانید به صفحه قیمت آجر نسوز شرکت امیران نما مراجعه کرده و جدیدترین قیمت خرید آجر نسوز را دریافت نمائید.

عایق حرارتی

آجر معمولی ازنظر عایق حرارتی، هیچ کارکردی ندارد. به همین دلیل است که توصیه می‌شود هنگام دیوارچینی با این مصالح حتماً از دیگر مصالح عایق‌سازی نیز استفاده شود. بااین‌حال، آجر نسوز تا حد زیادی می‌تواند جلوی هدررفت انرژی را بگیرید. دلیل اصلی این خاصیت، متراکم‌تر بودن این آجر و نیز پخته‌شدن آن در دمای بالاتر است. به همین دلیل، استفاده از آجر نسوز به‌عنوان نمای داخلی ساختمان می‌تواند به کاهش هزینه‌های مربوط به انرژی نیز کمک کند.

تفاوت رنگ و ظاهر آجر معمولی و نسوز

با دیدن اجرهای نسوز و معمولی می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را تشخیص دهید. آجرهای معمولی به رنگ زرد یا اخرایی هستند؛ اما آجر نسوز در رنگ‌های متفاوتی تولید می‌شود که از مشکی تا سفید را در بر می‌گیرد. علاوه بر این، آجرهای معمولی تنها مستطیلی هستند؛ اما آجرهای نسوز، اشکال متنوع‌تری داشته و گاهی به شکل صخره‌ای، مربعی و مستطیل‌های نامنظم تولید می‌شوند.

۷ تفاوت آجر نسوز با آجر معمولی + بررسی کاربرد آنها

انواع آجر نسوز در ابعاد مختلف مستطیلی، مربعی، صخره‌ای و … تولید می‌شود ولی ابعاد آجر معمولی فقط به صورت مستطیل است.

از نظر طرح نیز آجر معمولی، تنوع چندانی ندارد و بافت آن همواره یکنواخت است؛ اما آجر نسوز در طرح‌های مختلفی مانند رستیک، طرح چوب و طرح چرم تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید: انواع آجر

مقاومت در برابر ضربه و خراش

چگالی بالا و پخته شدن تحت دمای بسیار زیاد، سبب شده است که آجر نسوز، بسیار بیشتر از آجر معمولی در برابر ضربه و خراش مقاوم باشد. درحالی‌که یک آجر معمولی با افتادن از فاصله دو متری نیز می‌تواند بشکند؛ آجر نسوز از این نظر بسیار مقاوم است و در صورت تولید در شرایط استاندارد حتی خراش سطحی هم برنمی‌دارد. به همین دلیل، حمل‌ونقل آجر نسوز با اطمینان و خسارت کمتری انجام می‌شود.

جذب رطوبت

جذب رطوبت، یکی از اصلی‌ترین مشکلات و چالش‌های انواع مصالح ساختمانی است. آجر معمولی به مقدار زیادی رطوبت جذب می‌کند و ازاین‌رو برای ساختمان‌سازی در مناطق با آب‌وهوای مرطوب، توصیه نمی‌شود. جذب رطوبت بالا معایب زیر را در پی دارد:

افزایش وزن دیوار و ساختمان

یخ‌زدگی آب موجود در آجر در فصول سرد و درنتیجه ترکیدن آن

فراهم شدن محیط مناسب برای رشد میکروارگانیسم‌هایی مانند قارچ و کپک

انبساط آجر و فشار به دیگر مصالح و درنتیجه، وارد شدن خسارتی مانند ترکیدگی رنگ و گچ به دیوار و حتی افزایش احتمال ریزش

آجر نسوز اما عملکرد کاملاً متفاوتی در برابر رطوبت دارد. این محصول به دلیل تراکم بالا، پخته شدن در دمای بسیار زیاد و عدم وجود آهک در ترکیباتش به‌خوبی در برابر رطوبت مقاوم است. به همین دلیل، نصب آن روی نما و دیوارهای داخلی، سبب افزایش طول عمر مصالح زیرین نیز خواهد شد.

عایق صوتی

حتماً می‌دانید که خانه‌هایی که به روش‌های سنتی ساخته می‌شوند؛ اصلاً در برابر صوت مقاوم نیستند. دلیل اصلی این‌که در خانه خود صدای تلویزیون همسایه‌تان را هم می‌شنوید استفاده از مصالحی مانند آجر معمولی در دیوارهاست. آجر معمولی، بافتی نه‌چندان متراکم دارد به‌راحتی صوت را از خود عبور می‌دهد.

همچنین جهت مشاهده قیمت روز آجرها می‌توانید به صفحه قیمت آجر در وب سایت امیران نما مراجعه نمائید و از آخرین قیمت انواع آجر مطلع شوید.

بسیاری از سازندگان، زحمت استفاده از مصالح عایق صوتی را به خود نمی‌دهند؛ اما می‌توان با استفاده از آجر نسوز، دیوار را تا حد خوبی آکوستیک کرد. آجر نسوز، بافتی متراکم دارد که ازنظر عایق صوتی، بسیار بهتر از آجر معمولی عمل می‌کند. به همین دلیل است که بسیاری از آموزشگاه‌ها و استودیوها از آجر برای دکوراسیون دیوارهای خود استفاده می‌کنند.

تفاوت کاربرد آجر معمولی و آجر نسوز

همه موارد تفاوتی که در بخش‌های قبل ذکر کردیم، منجر به تفاوت کاربرد آجر معمولی و نسوز شده‌اند. آجر معمولی تنها مصارف ساختمانی داشته و به‌ویژه در دیوارچینی از آن استفاده می‌شود. این در حالی است که کاربردهای آجر نسوز، بسیار متنوع‌تر بوده که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

نمای ساختمان

دکوراسیون داخلی

کف ساختمان

ساخت شومینه

ساخت انواع کوره‌های صنعتی در مقیاس‌های متفاوت

تفاوت نصب آجر معمولی و نسوز

درحالی‌که آجر معمولی با مصالح و روش‌های سنتی نصب می‌شود؛ آجر نسوز با مواد چسبنده مدرن‌تر و کارآمدتری اجرا می‌شود که آن‌ها نیز در برابر رطوبت، صوت و حریق مقاومت بالایی دارند. همچنین، نصب آجر نسوز، تخصصی‌تر بوده و نیاز به دقت بیشتری دارد. استفاده از پودر بندکشی مخصوص نیز هنگام نصب این متریال ضروری است.

سخن آخر

آجر، یکی از اصلی‌ترین مصالح در صنایع ساخت‌وساز است. این متریال خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که دو نوع معمولی و نسوز از مهم‌ترین آن‌ها هستند. اصلی‌ترین کاربرد آجر معمولی در دیوارچینی است؛ اما آجر نسوز با مزایای متعددی که نسبت به آجر معمولی دارد، بیشتر در نمای داخلی و خارجی ساختمان، ساخت کوره و شومینه کاربرد دارد. این دو آجر از مواد اولیه متفاوتی ساخته‌شده و شرایط پخت‌شان نیز متفاوت است. مقاومت حرارتی، صوتی بالاتر، عدم جذب رطوبت، ظاهر زیباتر و متنوع‌تر از مهم‌ترین مزایای آجر نسوز نسبت به آجر معمولی هستند.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار بازار

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۵

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
2024-04-14T11:46:02+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۸۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۵ میلیون تومان است.

زمان اولین حراج سکه در سال جدید اعلام شد+شرایط

 زمان اولین حراج سکه در سال جدید اعلام شد+شرایط
2024-04-14T11:46:01+03:30
دهمین جلسه حراج سکه طلا در روز دوشنبه مورخ ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۳، برگزار خواهد شد. دارایی موضوع این حراج، تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ...

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
2024-04-14T11:05:33+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۲۵ درصد افزایش به ۲۲۸۶ دلار و ۲۸ سنت رسید.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
2024-04-14T11:05:32+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۵۰۴ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

خریدهای هیجانی در بازار طلا و سکه/ حباب سکه ۲ برابر شد

 خریدهای هیجانی در بازار طلا و سکه/ حباب سکه ۲ برابر شد
2024-04-14T11:05:32+03:30
با توجه به افزایش قیمت اونس جهانی و تحولات خاورمیانه، قیمت طلا و ارز در بازار داخلی با افزایش محسوس همراه شده است. طبق اعلام فعالان بازار طلا و جواهر، حباب ...

قیمت جهانی طلا ۱۴۰۳/۰۱/۱۷/ رشد ۲۵ درصدی قیمت طلا طی ۶ ماه

 قیمت جهانی طلا ۱۴۰۳/۰۱/۱۷/ رشد ۲۵ درصدی قیمت طلا طی ۶ ماه
2024-04-14T11:05:31+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۴۱ درصد کاهش به ۲۲۸۱ دلار و ۴۸ سنت رسید.

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
2024-04-14T11:05:31+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۵۱ درصد افزایش به ۲۳۴۱ دلار و ۵۹ سنت رسید.

دلار مبادله‌ای ثابت ماند؛ یورو کاهش یافت

 دلار مبادله‌ای ثابت ماند؛ یورو کاهش یافت
2024-04-14T11:05:30+03:30
در معاملات امروز مرکز مبادله طلا و ارز ایران، هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۳هزار و ۵۶۷ تومان و حواله دلار نیز به ۴۰هزار و ۶۴۸ تومان رسید.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
2024-04-14T11:05:29+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۵۲۶ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

کاهش ۴.۵ میلیونی قیمت سکه در ۲ روز/ خریدار نیست

 کاهش ۴.۵ میلیونی قیمت سکه در ۲ روز/ خریدار نیست
2024-04-14T11:05:29+03:30
کشتی آرای با تأکید بر کاهش ۴.۵ میلیونی قیمت سکه و ۲ هزار تومانی قیمت دلار، گفت: فعالان بازار با احتیاط عمل می کنند و دیگر کسی طلا نمی خرد.

مدیر عامل پاکسان: سال ۱۴۰۳ در تاریخ پاکسان ماندگار خواهد شد

 مدیر عامل پاکسان: سال ۱۴۰۳ در تاریخ پاکسان ماندگار خواهد شد
2024-04-14T11:05:28+03:30
شهریار محمدی راد سال ۱۴۰۳ را نقطه عطفی در تاریخ شرکت پاکسان دانست و از اتفاقات بزرگ برای این مجموعه در این سال خبر داد.

زمان جدید حراج شمش طلا اعلام شد+شرایط

 زمان جدید حراج شمش طلا اعلام شد+شرایط
2024-04-14T11:05:28+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار می‌شود.

قیمت روز ارزهای مبادله‌ای/ یورو رشد کرد

 قیمت روز ارزهای مبادله‌ای/ یورو رشد کرد
2024-04-14T11:05:27+03:30
در معاملات امروز مرکز مبادله طلا و ارز ایران، هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۳ هزار و ۵۶۷ تومان و حواله دلار نیز به ۴۰ هزار و ۶۴۸ تومان رسید.

آدرس غلط درباره تاثیر خودروهای داخلی بر تصادفات

 آدرس غلط درباره تاثیر خودروهای داخلی بر تصادفات
2024-04-14T11:05:26+03:30
تحقیقات نشان می‌دهد خطای انسانی با سهم ۵۲ درصد بیش‌ترین سهم از تصادفات جاده‌ای در ایران را به خود اختصاص می‌دهد. ناایمن بودن جاده‌ها ۲۰ درصد، عامل مشترک ۱۶ ...

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۱

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
2024-04-14T11:05:26+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۶۴۹ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۲

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
2024-04-14T11:05:25+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۰ درصد افزایش به ۲۳۵۵ دلار و ۱۴ سنت رسید.

تحول ساختار تولید ذوب آهن اصفهان در راستای تحقق شعار سال

 تحول ساختار تولید ذوب آهن اصفهان در راستای تحقق شعار سال
2024-04-14T11:05:25+03:30
آیین دیدار نوروزی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با معاونین ، مدیران و سرپرستان با حضور آیت الله رهبر مسئول هماهنگی تبلیغات اسلامی....

دست‌یابی به بالاترین میزان تولید در تاریخ فولاد سبا

 دست‌یابی به بالاترین میزان تولید در تاریخ فولاد سبا
2024-04-14T11:05:24+03:30
طبق اهدافی که در سال ۱۴۰۲ برای مجتمع فولاد سبا تعریف شده بود...

دستاوردهای فولاد مبارکه در بازاریابی وفروش محصولات

 دستاوردهای فولاد مبارکه در بازاریابی وفروش محصولات
2024-04-14T11:05:23+03:30
معاونت فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه، از تحقق تمامی اهداف فولاد مبارکه در بخش فروش و بازاریابی و رشد ۵۰ درصدی میزان درآمد حاصل از فروش محصولات فولاد مب...

آمادگی شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو در تعطیلات عید فطر

 آمادگی شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو در تعطیلات عید فطر
2024-04-14T11:05:23+03:30
طرح ویژه خدمات و امداد شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو هم‌زمان با ایام تعطیلات عید سعید فطر از ۲۱ تا ۲۵ فروردین ‌ماه امسال اجرا می‌شود.

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۴

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
2024-04-14T11:05:22+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۶۸ درصد افزایش به ۲۳۸۸ دلار و ۷۷ سنت رسید.

طلای جهانی از ۲۴۰۰ دلار گذشت

 طلای جهانی از ۲۴۰۰ دلار گذشت
2024-04-14T11:05:21+03:30
قیمت جهانی طلا با ادامه روند صعودی خود، در معاملات امروز از ۲۴۰۰ دلار عبور کرد.

خاندوزی: محصولات بانک تجارت نمونه‌ای موفق در خدمات بانکی کشور است

 خاندوزی: محصولات بانک تجارت نمونه‌ای موفق در خدمات بانکی کشور است
2024-02-26T06:01:09+03:30
وزیر امور اقتصادی و دارایی در جریان مراسم رونمایی از محصولات «نو» بانک تجارت، این محصولات را نمونه‌ای موفق در تامین مالی بخش‌های مختلف اقتصاد کشور...

حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت

 حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت
2024-02-26T06:01:09+03:30
در هفته اخیر با وجود افزایش بهای انس جهانی و افزایش نسبی قیمت ارز حباب سکه کاهش پیدا کرد که علت آن هم خبر توزیع سکه‌های بانک مرکزی از ۱۳ اسفند ماه بود.

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
2024-02-26T06:01:08+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۵۴ درصد افزایش به ۲۰۳۵ دلار و ۴۰ سنت رسید.

حمایت ایران خودرو از نوجوانان و جوانان آموزش دیده بهزیستی

 حمایت ایران خودرو از نوجوانان و جوانان آموزش دیده بهزیستی
2024-02-20T16:21:29+03:30
مدیرعامل ایران خودرو از برنامه اشتغال افراد آموزش‌دیده «هنرستان فنی و حرفه‌ای ایساکو» در شبکه خدمات پس از فروش و قطعه‌سازان طرف قرارداد این گروه ص...

ارائه سفته الکترونیک پارسیان با ویژگی‌های خاص

 ارائه سفته الکترونیک پارسیان با ویژگی‌های خاص
2024-02-20T16:21:29+03:30
مدیر توسعه فناوری بانک پارسیان از ارائه سفته الکترونیک با ویژگی‌های خاص به عنوان یک سند معتبر و قابل تأیید...

بخشودگی جرایم دیرکرد بازپرداخت اقساط در بانک سینا

 بخشودگی جرایم دیرکرد بازپرداخت اقساط در بانک سینا
2024-02-20T16:21:28+03:30
همزمان با اعیاد شعبانیه، طرح «مهر سینا» در بانک سینا با موضوع بخشودگی جرایم دیرکرد در بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی مشتریان اجرایی شده است.

اسامی برگزیدگان بهمن ماه قرعه‌کشی تسهیلات طرح "امید رفاه" بانک رفاه کارگران اعلام شد

 اسامی برگزیدگان بهمن ماه قرعه‌کشی تسهیلات طرح "امید رفاه" بانک رفاه کارگران اعلام شد
2024-02-20T16:21:28+03:30
اسامی برگزیدگان سی‌وهشتمین قرعه‌کشی تسهیلات طرح "امید رفاه" بانک رفاه کارگران ویژه بهمن ماه ۱۴۰۲، اعلام شد.

عضو هیأت مدیره بانک صنعت و معدن: بانک های توسعه ای معماری کسب و کار و فناوری اطلاعات خود را تغییر دهند

 عضو هیأت مدیره بانک صنعت و معدن: بانک های توسعه ای معماری کسب و کار و فناوری اطلاعات خود را تغییر دهند
2024-02-20T16:21:27+03:30
عضو هیأت مدیره بانک صنعت و معدن گفت: بانک های توسعه ای بر اساس بانکداری نسل چهار باید معماری کسب و کار و فناوری اطلاعات خود را تغییر دهند
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)