میرنیوز
به گزارش ایسنا، بنابر اعلام گروه کارخانجات ساران، سه مبرد هیدروکربنی طبیعی، پروپان، ایزوبوتان و پروپیلن میباشند.
هیدروکربنها
این هیدروکربن ها دارای مقادیر GWP برابر با ۳ یا کمتر هستند و به دلیل اشتعالپذیری زیاد، طبق استاندارد اشری، در طبقهبندی A۳ قرار میگیرند. هیدروکربنها با وجود داشتن بازده و عملکرد حجمی پایینتر، جایگزینهای مناسبی برای مبردهای مانند HFC-۴۱۰A هستند. همچنین، مبردهای هیدروکربن در مقایسه با سایر جایگزینهای مصنوعی، قیمت بسیار پایینتری دارند.
هیدروکربنها برای کاربردهای برودتی کوچک و متوسط و تهویه مطبوع و همچنین چیلرها از نظر فنی قابل استفاده هستند. با این حال، به دلیل اشتعالپذیری زیاد، در اکثر کاربردهای HVAC & R با قابلیت گسترش مستقیم (DX) به جز سیستمهای با ظرفیتهای بسیار پایین، غیر ایمن محسوب میشوند. طبق استانداردهای بینالمللی، استفاده از هیدروکربنها در سیستمهایی که نیاز به حجم بالایی از مبرد دارند غیر مجاز است و لذا استفاده از این مبردها دارای محدودیت است.
هیدروکربنها راندمان قابل مقایسهای با مبردهای فعلی HFC دارند، بنابراین اجرای آنها باعث کاهش چشمگیر بهرهوری سیستم نمیشود.
آمونیاک
آمونیاک طبق استاندارد اشری، به عنوان یک مبرد با کلاس B۲ (اشتعال پذیری کم و سمیت بالا) طبقه بندی میشود و دارایGWP برابر با ۲۱/۰ است. سیستمهای برودتی صنعتی، اغلب از آمونیاک به عنوان مبرد استفاده میکنند. آمونیاک به دلیل دارا بودن درجه سمیت کلاس B، انتخاب مناسبی جهت استفاده در دستگاههای تهویه مطبوع و تبرید تجاری نیست. با این حال، آمونیاک می تواند برای چیلر ها و سیستمهای انبساط ثانویه، به ویژه برای سوپر مارکتها قابل استفاده باشد. مانند سایر مبردهای طبیعی، آمونیاک هزینه بسیار کمتری نسبت به سایر گزینههای مصنوعی دارد. آمونیاک دارای راندمان قابل مقایسه با مبردهای فعلی HFC است، بنابراین استفاده از آمونیاک به عنوان یک جایگزین باعث کاهش چشمگیر بهره وری سیستم نمیشود.
دی اکسید کربن
دی اکسید کربن (CO۲) به عنوان یک مبرد با کلاس A۱ (غیر قابل اشتعال، غیر سمی) طبقه بندی میشود و دارای GWP برابر با ۱ است. CO۲ به عنوان یک جایگزین مناسب برای مبردهای فعلی در آبگرمکنهای پمپ حرارتی، یخچالهای تجاری، یخچالهای سوپر مارکت، سیستمهای انبساط ثانویه و سیستم های برودتی صنعتی و حمل و نقل به شمار میرود. دی اکسید کربن همچنین در سیستمهای تهویه مطبوع سیار وسایل نقلیه (MVAC) از نظر فنی گزینه مناسبی است.
فشار طراحی بالاتر مورد نیاز برای سیستم های CO۲ منجر به بوجود آمد مخاطرات ایمنی خاص در استفاده از آن میشود. همچنین کار در فشارهای بالا، هزینههای مؤلفه تشکیل دهنده سیستم تبرید را نیز افزایش میدهد. همچنین، نگرانیهایی در مورد احتمال مرگ و میر دی اکسید کربن در غلظتهای بالا نیز وجود دارد، که به ویژه در خودروهای مسافری یا اتاقهای کوچک بسیار حائز اهمیت است. استفاده از CO۲ به عنوان جایگزینی برای HFC اغلب به دلیل فشار زیاد و رفتار فوق بحرانی، نیاز به طراحی مجدد کل سیستم دارد. این یک مانع بزرگ در گسترش استفاده از این مبرد میباشد.
بازده ترمودینامیکی CO۲ از نظر تئوری به طور قابل توجهی پایینتر از HFC است، که این امر کاهش بازده کلی سیستم را به دنبال دارد. امروزه، استفاده از CO۲، در برخی از تجهیزات برودتی مانند سوپرمارکتها و ماشینهای فروش امکانپذیر شده است. با این حال ، CO۲ بعید است به دلیل وجود مضرات ترمودینامیکی ذاتی نسبت به سایر مایعات نامزد، برای تجهیزات تهویه مطبوع قابل استفاده باشد. در اروپا، سیستمهای سوپر مارکت های CO۲ هنگامی که در مناطقی با آب و هوای معتدل مانند دانمارک مورد استفاده قرار می گیرند، به راندمان سیستم های سنتی نزدیک شده اند. این رویکرد همچنین در بخش های خاصی از ایالات متحده آمریکا با موفقیت به اثبات رسیده است. با این حال، این رویکرد برای آب و هوای گرم قابل استفاده نیست.
هیدروفلوئورولفین ها (HFOs)
HFO ها یکی از مناسبترین مبردهای جایگزین با مبردهای فعلی هستند. تولیدکنندگان مبرد، مخلوطهای بیشماری از خانواده HFOها را متناسب با تجهیزات مختلف ایجاد و تولید کردهاند. HFO-۱۲۳۴yf و HFO-۱۲۳۴ze بهترین این نمونهها هستند. HFO-۱۲۳۴yf و HFO-۱۲۳۴ze هر دو به عنوان مبردهای با کلاس A۲L طبقه بندی میشوند و مقادیر GWP کمتر از ۱ دارند.
بازده ترمودینامیکی HFO-۱۲۳۴yf بسیار مشابه HFC-۱۳۴a است. HFO-۱۲۳۴yf به طور گستردهای در خارج از ایالات متحده برای سیستم های MVAC آینده پذیرفته شده است، و یک تولید کننده اتومبیل ایالات متحده شروع به استفاده از HFO-۱۲۳۴yf از سال ۲۰۱۳ کرده است. HFO-۱۲۳۴yf همچنین درای قابلیت بالایی در جایگزینی مبرد کلیه چیلرها و سیستمهای تبرید تجاری که در حال حاضر از HFC-۱۳۴a استفاده میکنند را دارد.
HFO-۱۲۳۴ze ظرفیت حجمی کمتری نسبت به HFO-۱۲۳۴yf دارد. لذا میتواند به طور بالقوه در سیستمهای با کمپرسورهای گریز از مرکز استفاده شود. تولید HFO-۱۲۳۴ze نسبت به HFO-۱۲۳۴yf بسیار راحت تر است و هزینه کمتری دارد، بنابراین می تواند بخصوص برای استفاده در چیلرهای بزرگ بسیار جذاب باشد. HFO-۱۲۳۴ze برای استفاده در دستگاههای با چیلرهای گریز از مرکز و رفت و برگشتی نیز تأیید شده است.
انتهای رپرتاژ آگهی
منبع : خبرگزاری ایسنا
دانلود جوکر ۲ فصل ۴ قسمت اول بانوان با حجم نیمه رایگان
قیمت طلا و سکه امروز ۷ آذر؛ سکه ۵۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شد
۲۹۴۱۸ خودرو از گمرک ترخیص شد
خودروبر شرکت پاسارگاد چه خدماتی ارائه می دهد؟
پوششهای بادوام برای کف؛ مناسب محیطهای ورزشی و خانگی
نکات مهمی که قبل از خرید پارتیشن شیشهای باید بدانید
معرفی انواع الکترود جوشکاری آما
قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران؛ چهارشنبه ۷ آذر
علت گرانی خودرو به روایت یک نماینده مجلس
قیمت جهانی طلا امروز ۷ آذر؛ هر اونس ۲۶۳۷ دلار و ۹۵ سنت
قیمت طلا و سکه امروز ۶ آذر؛ سکه ۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شد
تکنیکهایی برای ساختن کرم ترک پا خانگی؛ ۱۰ ماده موثر برای رفع ترک پا
دکوراسیون اتاقهای هتل لاله تهران
ارزان ترین قیمت گوشی بازار در ماه آذر
مسابقه عکاسی تهران دوستداشتنی ۱۴۰۳؛ فرصتی برای ثبت زیباییهای پایتخت
تجربهای آموزشی و حرفهای با دانشگاه های اروپا
استقبال گسترده از سفرکارت فلایتودی
ثبت نام برای عرضه جدید خودروهای وارداتی از هفته آینده
قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله امروز ۶ آذر؛ دلار نیما ۵۱ هزار و ۶۹۶ تومان
قیمت جهانی طلا امروز ۶ آذر ماه
قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۹/۰۶
نویان مقام اول مدیریت نوین رستورانداری کشور شد
شیراز، نگین گردشگری ایران و هتلهایی برای خاطرهسازی
راهنمای معاملات سامانه ارز تجاری منتشر شد
نرخ ارز در مرکز مبادله ۵ آذر؛ دلار نیما ۵۱ هزار و ۶۴۱ تومان شد
نرخ ارز مبادله ای ۵ آذر؛ دلار نیما ۵۱ هزار و ۶۴۱ تومان شد
راهنمای جامع خرید پردازنده سرور HP
تعمیر توربو شارژ دنا رو دست متخصصش بسپار
نوبتدهی آنلاین آسان و سریع با دکتریاب
بلیط هواپیما چارتر چه کمکی به کنترل هزینههای سفر میکند؟