میرنیوز
به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر به نقل از ایکوپرس، عادل پیرمحمدی مدیرعامل ساپکو گفت: در شرایطی که خودروساز مواد اولیه مانند فولاد، آلومینیوم و مس را بر اساس قیمت روز و گاهی بالاتر از قیمت جهانی در بورس خریداری کرده، اما محصول نهایی را تا ۴۰ درصد پایینتر از قیمت تمام شده عرضه کرده که زیانهای انباشته سه سال اخیر خودروسازان، گواه این مدعاست.
وی در خصوص روند افزایش قیمت مواد اولیه در پنج سال گذشته و قیمت مصوب فروش خودروساز گفت: مواد اولیه مصرفی خودرو افزایش قیمت هفت تا ۱۱ برابری را در این مدت تجربه کرده است، به طور نمونه ورق فولادی از قیمت کیلویی ۲۴۰۰ تومان در سال ۹۵ به قیمت کیلویی ۲۷۳۰۰ تومان در میانگین سال ۱۴۰۰ رسیده و این در حالی است که سرکوب قیمتی خودرو باعث شده مجوز رشد قیمت فروش محصولات متناسب با افزایش قیمت تمام شده به خودروساز داده نشود که محدودیت منابع مالی برای سرمایه گذاری مطلوب در توسعه محصول را به دنبال داشته است.
پیرمحمدی با بیان اینکه صنعت خودرو نیازمند توسعه سایر صنایع پشتیبان مانند صنایع فولاد، پتروشیمی، ماشین سازی، الکترونیک و قالب سازی است اضافه کرد: تا زمانی که طرح بلندمدت برای توسعه صنایع اصلی و حمایت دولت نباشد، توسعه صنعت خودرو نیز با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد.
وی گفت: صنعت خودرو به عنوان پیشران و موتور محرک بیش از ۶۰ صنعت دیگر، نقش بسزایی در رشد و توسعه صنعتی و اشتغالزایی کشور ایفا کرده است و در این میان گروه صنعتی ایران خودرو، با تبدیل تهدید تحریم به فرصت، در این کارزار نابرابر، از توسعه محصول، اهتمام به ارتقای کیفیت و افزایش تولید محصولات، غافل نمانده و در طراحی و تولید محصولاتی مانند تارا و دناپلاس اتوماتیک توربو شارژ با ۷۵ درصد ساخت داخل و طراحی و برنامه ریزی تولید محصول k ۱۲۵، نقش ارزندهای را در تبلور اقتصاد مقاومتی ایفا کرده است.
مدیرعامل ساپکو با اشاره به نقش ارزنده صنعت خودرو در کاهش ارزبری افزود: بیش از ۲۸ نهاد قانونگذار و تصمیم گیرنده در صنعت خودرو حضور دارند علاوه بر این پشتیبانی ناقص و بسیار محدود مراکز علمی و دانشگاهی، نبود شفافیت و همگرایی نهادهای قانونگذار در راهبری صنعت خودرو، در سالهای اخیر مشکلات بسیاری را به این صنعت تحمیل کرده است.
پیرمحمدی گفت: بهدلیل سیاستهای ناصواب اتخاذ شده در قیمتگذاری خودرو، در سه سال اخیر، بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایهای که میتوانست صرف توسعه صنعتی کشور و ارتقای محصول از نظر فناوری و کیفیت شود، به جیب برندگان قرعهکشی خودرو سرازیر شده و عامل تورم در سایر حوزههای شبه سرمایه گذاری مانند طلا و ارز شده است.
مدیرعامل شرکت ساپکو افزود: به علت آشنایی دقیق نداشتن برخی از منتقدان با فرآیندهای فعلی خودروساز، این صنعت مورد هجمه بی اساس قرار گرفته است از این رو به منظور تنویر افکار عمومی و دفاع از دستاوردهای ارزنده صنعت خودرو، آماده پاسخگویی و تبیین فرآیندهای تامین مواد اولیه و قطعات هستیم.
منبع : خبرگزاری مهر
امروز اول آذر سکه در بازار طلا ۵۲میلیون و ۶۳۰هزار تومان معامله شد
مقایسه ویدئو پروژکتور با تلویزیون
سیستم ERP چیست؟
چگونه زبان انگلیسی را در سه ماه یاد بگیریم؟
آموزش برق خودرو آموزشگاه تهران پایتخت
معرفی و خرید بهترین تشک های خارجی
آغاز حراج جدید سکه از ساعت ۱۲
آغاز حراج جدید سکه ازساعت۱۲
قیمت هر اونس طلا امروز به ۲۶۴۰ دلار و ۸۵ سنت رسید
قیمت طلا و سکه ۲۹ آبان؛ سکه ۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شد
نرخ ارز در مرکز مبادله ۲۹ آبان؛ پیشتازی دلار نیما
از خلاقیت تا تولید؛ چرا خدمات پرینت سه بعدی تحولی در صنعت شماست؟
معرفی بهترین مقاصد برای سفر در فصول سرد سال
اتوماسیون ایمیل مارکتینگ؛ استراتژی برای افزایش تعامل و نرخ تبدیل
رجیستری گوشی های آیفون آغاز شد
هدیه ای خاص برای فرزندتان با فروشگاه کودک شاپ
انواع دیوار سبک و ارزان
ترکیب رنگ تجهیزات اداری؛ ایجاد محیطی جذاب و کارآمد
قیمت طلا ۲۸ آبان؛ قیمت سکه ۵۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان شد
اهدای تندیس زرین چهاردهمین اجلاس سراسری رضایتمندی مشتری به هتلهای ایرانگردی و جهانگردی
سرطان پروستات شایعترین علت مرگ و میر مردان/ضرورت معاینات دورهای
تقسیم ارث و ترکه و قوانین حقوقی که باید بدانید
معرفی مؤسسه حقوقی در سعادت آباد
راهنمای خرید عطر پاییزی؛ عطر و ادکلن مناسب پاییز کدام است؟
دستگاه لیزر تیتانیوم پلاس و پرو ۲۰۲۴؛ قیمت و ویژگی ها
قیمت میلگرد؛ نوسانات قیمت میلگرد و عوامل تاثیرگذار بر بازار فولاد
غذاهای محلی قشم؛ طعم بینظیر جنوب ایران
آیا ۵ روتین مهم و اساسی یک فروشنده حرفهای را میدانید؟
بهترین دریل شارژی کدام است؟ معرفی بهترین مارک های دریل شارژی
صادرات ۹۵ هزار تنی تخم مرغ در ۷ ماه؛ قیمت ثابت است