میرنیوز

آیا میلگرد ارزان می‌شود؟

آیا میلگرد ارزان می‌شود؟ 2021-09-22T17:38:22+03:30

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام آهن آنلاین، میلگرد یکی از مصالح مهم و کاربردی در ساختمان‌سازی است و تا حد زیادی در بحث مقاوم‌سازی ساختمان‌ها تاثیرگذار است. کاربرد وسیع میلگرد در ساختمان‌سازی باعث شده که قیمت آن تا حد زیادی در قیمت تمام شده کل پروژه تاثیرگذار باشد بنابراین قیمت میلگرد یکی از موضوعات مهم در بحث ساختمان‌سازی و تنظیم بودجه پروژه‌ها است.

میلگرد چیست و چه کاربردی دارد؟

میلگرد یک میله فولادی است که در بخش‌های مختلف یک سازه می‌تواند به کار رود. ۳ نوع میلگرد در بازار وجود دارد که عبارتند از میلگرد ساده، میلگرد آج‌دار و میلگرد پیچیده یا کلاف. هریک از این انواع میلگرد دارای کاربردهای خاصی هستند. برای مثال از انواع میلگرد آجدار در بتن‌ریزی استفاده می‌شود زیرا نسبت به سایر میلگردها دارای خاصیت خمش و شکنندگی کمتری هستند و بتن روی میلگرد آجدار استحکام بیشتری پیدا می‌کند.
میلگردها در بخش بتن‌ریزی سازه‌ها و ایجاد استحکام در ساختمان‌ها بیشترین کاربرد را دارند. برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها از بتن استفاده می‌شود اما بتن اگرچه در برابر نیروهای فشاری مقاومت بالایی دارد، در برابر نیروهای کششی و چرخشی مقاومت خیلی زیادی از خود نشان نمی‌دهد. نیروهای کششی و چرخشی بیشتر در هنگام زمین‌لرزه به سازه وارد می‌شوند و بیشتر به بخش‌هایی آسیب می‌رسانند که برای تحمل چنین نیروهایی مقاوم‌سازی نشده‌اند. 
یکی از روش‌های مقاوم‌سازی بتن در برابر انواع نیروها، از جمله نیروهای کششی و چرخشی استفاده از میلگرد در بتن است. سال ۱۸۰۰ میلادی بود که جوزف لوئیس، سرمایه‌دار بریتانیایی متوجه شد که با اضافه کردن میله‌های فولادی در داخل بتن می‌توان مقاومت آن را بالا برد. به دلیل عملکرد خوب این میله‌های فولادی در مقاوم‌سازی بناها استفاده از آن‌ها رایج شد و شرکت‌های مختلفی به استفاده از این میله‌ها در بخش ساخت‌وساز روی آوردند اما هیچ استانداردی برای ساخت این میله‌ها وجود نداشت. در سال ۱۸۷۸ نخستین استاندارد برای تولید میله‌های فولادی نازک توسط شرکتی در آمریکا ارائه شد. این سیستم در نهایت به یک استاندارد جهانی رسید. امروزه ساختمان‌سازان به نقش مهم میلگرد در مقاوم‌سازی بناها پی برده‌اند و میلگرد به یکی از پرمصرف‌ترین مصالح در ساختمان‌سازی تبدیل شده است. پرمصرف بودن این میله‌ها باعث شده قیمت آن نیز اهمیتی زیادی پیدا کند.

عوامل موثر بر قیمت میلگرد

به طور کلی عوامل مختلفی وجود دارند که بر قیمت میلگرد تاثیر می‌گذارند، در این میان ۳ فاکتور وجود دارند که بیشترین تاثیر را بر قیمت میلگرد دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بازار ارز

یکی از عوامل تعیین‌کننده در قیمت میلگرد وضعیت بازار ارز است. هرچه میزان نوسانات بازار ارز بیشتر باشد قیمت میلگرد نیز بیشتر دچار تغییر و تحول می‌شود. حتی در شرایطی که بازار ارز توسط عوامل مختلف به ثبات برسد اما قیمت‌ها در بازار آزاد دارای نوسان باشند باز هم قیمت میلگرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد و افزایش یا کاهش پیدا می‌کند.

بازار جهانی

به طور کلی تاثیرات بازار جهانی بر بازار داخلی تاثیرگذار است بنابراین در شرایطی که قیمت‌ها در بازار جهانی دچار افزایش یا کاهش شوند بازار داخلی و به دنبال آن قیمت میلگرد نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. 

مواد اولیه و مواد مرتبط با تولید

هرچه مواد اولیه بیشتری در بازار موجود باشد و دسترسی به آن‌ها ساده‌تر باشد قیمت میلگرد نیز ثبات بیشتری خواهد داشت اما در شرایطی که مواد اولیه تولید میلگرد در بازار به راحتی پیدا نشود و تولیدکنندگان مجبور به وارد کردن مواد موردنیاز خود باشند قیمت تمام‌شده میلگرد نیز افزایش بیشتری خواهد داشت.

پیش بینی قیمت میلگرد

در شرایط فعلی شرکت‌های صنعتی فعال در حوزه تولید میلگرد برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌اند تا بتوانند از این طرق قیمت میلگرد را تا حدودی کاهش دهند. اما باید توجه داشت که قیمت میلگرد تحت تاثیر قیمت دلار است و با افزایش قیمت دلار باید انتظار داشت که قیمت میلگرد نیز افزایش پیدا کند. 
غیر از این ۳ عامل، عوامل دیگری نیز می‌توانند بر قیمت میلگرد تاثیرگذار باشند به طور مثال اتفاقات سیاسی در همه جای دنیا همیشه بر قیمت‌ها تاثیرگذار بوده‌اند. انتخابات ریاست جمهوری و تغییراتی که پس از تغییرات کابینه ایجاد می‌شود همگی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت‌ها از جمله قیمت میلگرد هستند. بنابراین در پیش‌بینی قیمت مصالح ساختمانی از جمله میلگرد باید شرایط اقتصادی و سیاسی کشور و بعد جهان را در نظر گرفت و از طریق این اطلاعات آینده بازار را به صورت کلی پیش‌بینی کرد. حال برای اینکه بدانیم میلگرد ارزان می‌شود یا خیر بهتر است بهتر است ۳ اصل یا قانون را در نظر بگیریم.

قانون اول

ابتدا به نرخ معاملات مواد اولیه در بازار بخصوص معاملات آهن اسفنجی و آهن قراضه توجه کنید. کاهش یا افزایش نرخ این مصالح تا حدودی می‌تواند چشم‌اندازی از آینده بازار میلگرد به ما بدهد.

قانون دوم

برای پیش‌بینی قیمت میلگرد به حجم تقاضای داخلی توجه نکنید زیرا تجربه نشان داده طی سال‌های اخیر بازارسازی‌های داخلی نسبت به این موضوع بی‌توجه بوده‌اند.

قانون سوم

همانطور که پیشتر اشاره شد نرخ دلار و نرخ‌های صادراتی تاثیر زیادی بر بازار آهن دارند بنابراین با افزایش یا کاهش نرخ ارزها، قیمت میلگرد نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

پاسخ به سوال مهم

به طور کلی باتوجه به تحلیل‌های صورت گرفته و بررسی شرایط کنونی کشور می‌توان پیش‌بینی کرد قیمت میلگرد دست‌کم در روزهای آینده کاهش قابل توجهی پیدا نخواهد کرد. توجه به این نکته مهم نیز ضروری است که پیش‌بینی قیمت‌ها زمانی می‌تواند به درستی صورت بگیرد که بازار از یک ثبات نسبی برخوردار باشد. کاهش و افزایش‌های پی‌درپی نرخ ارز نمی‌تواند تصویر درستی از آینده قیمت میلگرد به ما بدهد. در شرایط کنونی تنها می‌توان پیش‌بینی کرد کاهش نرخ به صورت قابل‌توجه رخ نخواهد داد.


انتهای رپرتاژ آگهی

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار بازار

هر جمعه ۴۰ تن مرغ گرم در میادین تره بار تهران توزیع می‌شود

هر جمعه ۴۰ تن مرغ گرم در میادین تره بار تهران توزیع می‌شود
2021-10-22T13:55:56+03:30
مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران از توزیع ۴۰ تن مرغ گرم در میادین میوه و تره بار پایتخت طی روزهای تعطیل خبر داد.

افت دلار قیمت جهانی طلا را بالا برد

افت دلار قیمت جهانی طلا را بالا برد
2021-10-22T11:02:30+03:30
قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، جمعه، در حالی رشد کرد که ارزش دلار در مقابل ارزهای مهم جهان پایین آمد.

قیمت دلار ۲۹ مهر ۱۴۰۰ به ۲۶ هزار و ۶۹۰ تومان رسید

قیمت دلار ۲۹ مهر ۱۴۰۰ به ۲۶ هزار و ۶۹۰ تومان رسید
2021-10-21T15:09:15+03:30
قیمت هر دلار آمریکا (اسکناس) امروز پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ در صرافی‌های بانکی به ۲۶ هزار و ۶۹۰ تومان رسید.

قیمت سکه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ به ۱۱ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان رسید

قیمت سکه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ به ۱۱ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان رسید
2021-10-21T15:09:15+03:30
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ در بازار آزاد تهران به ۱۱ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان رسید.

هرگونه افزایش قیمت بنزین تکذیب شد

هرگونه افزایش قیمت بنزین تکذیب شد
2021-10-21T12:42:30+03:30
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران خبر افزایش قیمت بنزین به ۱۴ هزار تومان را تکذیب کرد و گفت: خبری از گرانی بنزین نیست و هیچ تصمیمی در این باره گرفت...

هر گونه افزایش قیمت بنزین تکذیب شد

هر گونه افزایش قیمت بنزین تکذیب شد
2021-10-21T12:15:51+03:30
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران خبر افزایش قیمت بنزین به ۱۴ هزار تومان را تکذیب کرد و گفت: خبری از گرانی بنزین نیست و هیچ تصمیمی در این باره گرفت...

نرخ رسمی ۲۶ ارز افزایش یافت/‬ کاهش نرخ ۷ ارز

نرخ رسمی ۲۶ ارز افزایش یافت/‬ کاهش نرخ ۷ ارز
2021-10-21T10:55:50+03:30
بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز در ۲۹ مهر ماه را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۷ ارز کاهش و ۲۶ ارز افزایش یافته است. همچنین نرخ ۱۳ ارز نیز بدون تغییر باقی مانده است.

ریزش ۱۰ هزار تومانی تسه/ هیجان وام مسکن نیم میلیاردی فروکش کرد

ریزش ۱۰ هزار تومانی تسه/ هیجان وام مسکن نیم میلیاردی فروکش کرد
2021-10-21T05:35:49+03:30
اوراق تسهیلات مسکن که همزمان با اعلام افزایش سقف وام خرید مسکن تا ۴۸۰ میلیون تومان، به مرز ۸۰ هزار تومان رسیده بود، در روزهای اخیر به ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان کاه...

داروتو از داروخانه آنلاین بخر!

داروتو از داروخانه آنلاین بخر!
2021-10-20T18:05:48+03:30
طبق آخرین آمار انجمن داروسازان هر فرد ایرانی به صورت میانگین حداقل یکبار در ماه به داروخانه مراجعه می‌کند. این مراجعه می‌تواند هم درصدد رفع نیازهای دارو و در...

با هتل‌های 2، 3 و 4 ستاره مشهد بیشتر آشنا شوید

با هتل‌های 2، 3 و 4 ستاره مشهد بیشتر آشنا شوید
2021-10-20T17:25:52+03:30
یکی از چالش‌ برانگیزترین فاکتورهای سفر به مشهد انتخاب اقامتگاهی متناسب با شرایط و بودجه مورد نظر ما در سفر می‌باشد.

قیمت هتل های تهران در پاییز ۱۴۰۰

قیمت هتل های تهران در پاییز ۱۴۰۰
2021-10-20T16:52:28+03:30
قیمت هتل های تهران بستگی به امکانات و خدمات آن‌ها دارد. هتل اسپیناس پالاس با ارائه بهترین خدمات، قیمت بالایی را نیز ارائه می‌دهد. ...

چگونه خرید ارزان‌تری از فروشگاه های اینترنتی داشته باشیم؟

چگونه خرید ارزان‌تری از فروشگاه های اینترنتی داشته باشیم؟
2021-10-20T15:29:12+03:30
با موپن همراه باشید تا درباره این پلتفرم‌ها و مزایای آنها بیشتر بدانید.

چگونه عفونت را در بدن تشخیص دهیم؟

چگونه عفونت را در بدن تشخیص دهیم؟
2021-10-20T15:19:11+03:30
تشخیص عفونت در بدن اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا عفونت به سرعت می‌تواند از طریق خون به تمام بدن انتشار پیدا کند و شرایط اضطراری خاصی را برای فرد ایجاد کند. عف...

انتخاب بهترین اره و تیغ اره در نجاری

انتخاب بهترین اره و تیغ اره در نجاری
2021-10-20T15:15:55+03:30
می‌توان انواع ابزار و ماشین آلات را به راحتی و با چند کلیک ساده تهیه و خریداری کرد.

با کدام واکسن به کدام کشور می توانیم سفر کنیم؟

با کدام واکسن به کدام کشور می توانیم سفر کنیم؟
2021-10-20T14:39:08+03:30
با شتاب روند واکسیناسیون، بسیاری از کشورهای جهان محدودیت‌های دوران کرونا را کاهش داده‌اند و حالا بعد از حدود ۱۸ ماه، دوباره امکان سفر به صورت محدود برای افرا...

سه نکته برای تامین امنیت گوشی‌های هوشمند

سه نکته برای تامین امنیت گوشی‌های هوشمند
2021-10-20T14:25:49+03:30
در دنیای دیجیتال امروزی، هر فردی یک گوشی هوشمند در دست دارد؛ افراد تمامی اطلاعات مهم‌شان را از اطلاعات بانکی گرفته تا عکس‌های شخصی در آن ذخیره می‌کنند. پس تا...

محافظت از فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی

محافظت از فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی
2021-10-20T14:22:33+03:30
در این مطلب قصد داریم مراحل شستشوی CIP فیلترهای ممبران را با هم بررسی کنیم.

باشگاه لوازم خانگی کن نایب قهرمان شد

باشگاه لوازم خانگی کن نایب قهرمان شد
2021-10-20T13:55:54+03:30
در دهمین دوره مسابقات جام باشگاه‌های آسیا تکواندوکاران ایرانی با کسب هشت مدال طلا و هزار و چهار امتیاز توانستند جام قدیمی‌ترین تورنمنت تکواندو را بالای سر ب...

امکان ثبت نام مجردها در نهضت ملی مسکن فراهم شد + متراژ واحدها

امکان ثبت نام مجردها در نهضت ملی مسکن فراهم شد + متراژ واحدها
2021-10-20T13:55:54+03:30
معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی از امکان ثبت نام برخی از مجردها با شرایط خاص در نهضت ملی مسکن خبر داد.

مشاوران املاک تلاش می‌کنند حتی الامکان قیمت را پایین‌تر بیاورند

مشاوران املاک تلاش می‌کنند حتی الامکان قیمت را پایین‌تر بیاورند
2021-10-20T13:55:53+03:30
رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه اعضای این صنف مقصر گرانی مسکن نیستند گفت: مشاوران املاک قیمت‌ها را حتی الامکان پایین‌تر هم می‌آورند تا زودتر به سود...

خرید کاشی سرامیک از کارخانه منطقی تر است یا از فروشگاه ها و حراجی ها؟

خرید کاشی سرامیک از کارخانه منطقی تر است یا از فروشگاه ها و حراجی ها؟
2021-10-20T13:19:11+03:30
خرید کاشی سرامیک ارزان یکی از چالش­هایی بوده که همواره در سر راه افرادی که می­ خواهند این مصالح را تهیه کنند، قرار داشته است. طبیعتاً با خرید کاشی سرامیک از ...

خرید دستگاه تصفیه آب خانگی چه مزیت‌هایی دارد؟

خرید دستگاه تصفیه آب خانگی چه مزیت‌هایی دارد؟
2021-10-20T13:19:11+03:30
در حال حاضر خرید دستگاه تصفیه آب خانگی از مواردی است که اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. اما خرید آب تصفیه کن چه مزایایی دارد؟ در خرید تصفیه آب خانگی به چه موارد...

چرا به وان ترکیه سفر کنیم؟

چرا به وان ترکیه سفر کنیم؟
2021-10-20T13:05:50+03:30
شهر وان ترکیه در نزدیک مرز غربی ایران از جذاب ترین و ارزان ترین تورهای خارجی است که بدون نیاز به ویزا می توانید به آن سفر کنید.مجموعه نوراسیر تابع مصوبات و س...

احتمال 90 درصد سطح زبانت المنتریه!

احتمال 90 درصد سطح زبانت المنتریه!
2021-10-20T13:05:50+03:30
شاید شما هم جزو آن دسته از زبان آموزانی باشید که سالهاست در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید، ولی پیشرفتی احساس نمی کنید. یا فکر می کنید در یک سطح گیر افتاده ا...

راهنمای کامل خرید مودم در سال 1400

راهنمای کامل خرید مودم در سال 1400
2021-10-20T12:25:50+03:30
امروزه با گستردگی دنیای اینترنت و فضاهای مجازی، در هر خانه حداقل یک اشتراک پرسرعت اینترنت نیاز است. اگر قصد خرید اشتراک اینترنت و خرید مودم داشته باشید با ای...

آشنایی با کاربردها و انواع کابل برق

آشنایی با کاربردها و انواع کابل برق
2021-10-20T12:25:50+03:30
کابل برق (Power Cable) از قرار گرفتن یک یا چند رشته سیم در کنار یکدیگر ساخته می شود که از آن به جهت انتقال و هدایت جریان های الکتریکی و یا سیگنال ها استفاده ...

طرز تهیه سالاد الویه

طرز تهیه سالاد الویه
2021-10-20T12:25:49+03:30
یکی از سالادهای بسیار خوشمزه و محبوب در بین ما ایرانی ها سالاد الویه است که با توجه به محتویات مقوی و فراوانی که در آن به کار می رود می توانید به عنوان وعده ...

گوشی شیائومی بخرم یا سامسونگ؟

گوشی شیائومی بخرم یا سامسونگ؟
2021-10-20T12:22:33+03:30
اگر شما هم در انتخاب گوشی موبایل از برندهای شیائومی یا سامسونگ تردید دارید، این مطلب به شما در تصمیم گیری بهتر کمک می کند.

شرکت ایران استنلس؛ سازنده اتصالات جوشی استیل

شرکت ایران استنلس؛ سازنده اتصالات جوشی استیل
2021-10-20T12:22:32+03:30
شرکت ایران استنلس، تولید کننده انواع اتصالات زانوجوشی استیل اینچی، درزدار و مانیسمان و ... است.

با پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنعت مخابرات آشنا شوید

با پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنعت مخابرات آشنا شوید
2021-10-20T12:22:32+03:30
در این مطلب به معرفی مهم‌ترین تجهیزات مخابراتی ساخته‌شده از فولاد و مقاطع فولادی به کار رفته در آن‌ها، پرداخته شده است.
X فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)