میرنیوز

معرفی پمپ و انواع آن

معرفی پمپ و انواع آن 2021-09-22T14:31:52+03:30

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام فلوپارس، مایعات عمدتا توسط پمپ و گازها توسط فن ، بلوئر یا کمپرسور منتقل می‌شوند. پمپ‌ها از دو قسمت اصلی پمپ و محرک تشکیل شده‌اند. محرک پمپ‌ها می‌تواند موتور های الکتریکی، بنزینی، گازوئیلی، پنوماتیکی، هیدرولیکی یا توربین‌ها باشد. رایج‌ترین نوع محرک، الکتروموتور ها هستند. برق مصرفی الکتروپمپ‌ها می‌تواند از نوع تکفاز یا سه فاز باشد. معمولا اتصال بین پمپ و موتور از نوع مستقیم یا غیر مستقیم می‌باشد.

مفاهیم مهم در پمپ

۱-هد پمپ : به اختلاف ارتفاع پمپاژ (اختلاف فشار ورودی و خروجی) هد پمپ می‌گویند. در واقع پمپ باید به گونه‌ای انتخاب شود که دورترین نازل یا شیر برداشت دارای فشار مناسبی باشد.
۲-دبی پمپ : مقدار حجم سیال جابجا شده در واحد زمان را دبی پمپ می‌گویند. این مقدار بستگی به نوع پمپ و کارایی آن دارد.
۳-توان پمپ : توان مورد نیاز پمپ متناسب با هد و دبی خروجی آنها تعیین می‌شود که معمولا با واحد کیلووات یا اسب بخار آن را نشان می‌دهند.

انواع پمپ

پمپ‌ها به دو دسته اصلی پمپ‌های دینامیکی یا جنبشی و پمپ‌های جابجایی مثبت تقسیم می‌شوند که این تقسیم‌بندی فقط به مکانیک حرکت سیال مربوط است و هر کدام از آنها نیز به دسته‌های دیگر تقسیم‌بندی می‌شوند. بدنه‌ این پمپ‌ها متناسب با کاربرد، معمولا از جنس استیل، چدن، پلیمر، برنج و آلومینیوم ساخته می‌شود.

پمپ‌های دینامیکی

کار پمپ های دینامیکی ایجاد انرژی جنبشی در سیال و تبدیل آن به فشار است. این پمپ‌ها به دسته‌های مختلفی از جمله پمپ‌های گریز از مرکز ، پمپ های خاص و پمپهای محیطی تقسیم‌بندی می‌شوند. از این میان پمپ‌های سانتریفیوژ به دلیل کاربرد ‌های فراوان و کارکرد ساده از پر مصرف‌ترین پمپ‌های موجود در صنعت هستند. بهترین برند های پمپ در ایران شامل پنتاکس ، لوارا ، ابارا ، داب ، سایر ، لیو ، نوید موتور ، پمپیران ، راد پمپ ، توان تک ، فدک پمپ ، گراندفوس و KSB می‌باشند.

پمپ‌های سانتریفیوژ

پمپ‌های سانتریفیوژ بر اساس نیروی گریز از مرکز کار می‌کنند. قطعات این پمپ‌ها شامل پروانه ، شفت ، حلزونی و ... است. مکانیزم کار پمپ‌های سانتریفیوژ به این گونه است که شفت باعث انتقال قدرت بین موتور محرک به پروانه می‌شود. پروانه انواع مختلفی از جمله باز ، بسته و نیمه باز دارد و با حرکت دورانی حول شفت، انرژی مکانیکی را به جنبشی تبدیل می‌کند. افزایش انرژی جنبشی باعث جداشدن سیال از لبه پروانه و وارد شدن آن به محفظه حلزونی می‌شود. برخی از این پمپ‌ها شامل انواع پمپ آب خانگی ، کف کش ، شناور ، لجن کش ، طبقاتی ، روغن داغ ، سیرکولاتور ، موتورخانه و تهویه مطبوع ، پمپ تصفیه استخر و جت جکوزی ، پمپ پلیمری ضد اسید ، پمپ بشکه کش برقی و بادی ، خودمکش فاضلابی و ... می‌باشد.

معرفی پمپ و انواع آن

پمپ‌های جابجایی مثبت

پمپ‌های جابجایی مثبت به وسیله جابه‌جا کردن حجم مشخصی از سیال فشار آن را افزایش می‌دهند. در واقع این پمپ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سیال از یک سمت به داخل پمپ کشیده می‌شود و در پایان هرسیکل متناسب با نوع آن از سمت دیگر خارج می‌شود. از پمپ‌های جابجایی مثبت عمدتا برای ایجاد فشار بالا یا انتقال مایعات ویسکوز استفاده می‌شود. این پمپ‌ها به دو نوع دورانی و رفت و برگشتی تقسیم می‌شوند. برخی از پمپ‌های جابجایی مثبت شامل انواع پمپ های دیافراگمی ، دوزینگ پمپ تزریق ، پمپ دنده ای ، پیستونی ، لوب پمپ ها و مونو یا اسکرو می‌باشند.

پمپ‌های جابجایی مثبت رفت و برگشتی

این پمپ‌ها از سه قسمت اصلی شامل سوپاپ ورودی، پیستون و سوپاپ خروجی تشکیل شده‌اند. این گونه پمپ‌ها دارای میل‌لنگ هستند و حرکت دورانی آن را به رفت و برگشتی پیستون تبدیل می‌کنند، با عقب‌رفتن پیستون، فشار هوای اطراف سیال را از طریق سوپاپ ورودی وارد محفظه می‌کند. با برگشت پیستون، فشار باعث بسته شدن سوپاپ ورودی و باز شدن سوپاپ خروجی می‌شود.

معرفی پمپ و انواع آن

پمپ‌های جابجایی مثبت دورانی (Rotary)

این پمپ‌ها به دلیل طراحی خاص خود نسبت به پمپ های رفت و برگشتی با وزن مشابه، سیال بیشتری را پمپ می‌کند. همانطور که از نامشان مشخص است، با حرکت دورانی و به دام انداختن سیال باعث جابجایی آن می‌شوند. به عنوان مثال پمپ های دنده ای که شامل چرخ دنده‌های بهم پیوسته می‎باشند و سیال درون آنها قرار می‌گیرد و با چرخش چرخدنده‌ها به حرکت در می‌آید.

معرفی پمپ و انواع آن

تفاوت پمپ سانتریفیوژ و جابجایی مثبت

۱-پمپ‌های سانتریفیوژ به صورت پیوسته انرژی جنبشی را از پروانه به سیال منتقل می‌کنند، اما پمپ های جابجایی مثبت سیال را به دام انداخته و باعث جابجایی آن می‌شوند.
۲-در پمپ های جابجایی مثبت انرژی مستقیما به فشار تبدیل شده، در صورتی که در پمپ‌های سانتریفیوژ انرژی را ابتدا به سرعت و سپس در قسمت‌های حلزونی به فشار تبدیل می‌کنند.
۳-در صورت بسته شدن مسیر خروجی در پمپ‌های جابجایی مثبت امکان آسیب رسیدن به پمپ و مسیر لوله کشی وجود دارد. بنابراین توصیه می‌شود در خروجی این پمپ‌ها حتما از شیر فشارشکن استفاده شود. درحالیکه در پمپ‌های سانتریفیوژ با بسته شدن مسیر خروجی بصورت مقطعی آسیب نمی‌بینند.
۴-پمپ‌های سانتریفیوژ معمولا در فشار های متوسط و دبی بالا استفاده می‌شوند، اما پمپ های جابجایی مثبت عمدتا برای فشارهای بالا، جریان کم و مایعات ویسکوز استفاده می‌شوند.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار بازار

هر جمعه ۴۰ تن مرغ گرم در میادین تره بار تهران توزیع می‌شود

هر جمعه ۴۰ تن مرغ گرم در میادین تره بار تهران توزیع می‌شود
2021-10-22T13:55:56+03:30
مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران از توزیع ۴۰ تن مرغ گرم در میادین میوه و تره بار پایتخت طی روزهای تعطیل خبر داد.

افت دلار قیمت جهانی طلا را بالا برد

افت دلار قیمت جهانی طلا را بالا برد
2021-10-22T11:02:30+03:30
قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، جمعه، در حالی رشد کرد که ارزش دلار در مقابل ارزهای مهم جهان پایین آمد.

قیمت دلار ۲۹ مهر ۱۴۰۰ به ۲۶ هزار و ۶۹۰ تومان رسید

قیمت دلار ۲۹ مهر ۱۴۰۰ به ۲۶ هزار و ۶۹۰ تومان رسید
2021-10-21T15:09:15+03:30
قیمت هر دلار آمریکا (اسکناس) امروز پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ در صرافی‌های بانکی به ۲۶ هزار و ۶۹۰ تومان رسید.

قیمت سکه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ به ۱۱ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان رسید

قیمت سکه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ به ۱۱ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان رسید
2021-10-21T15:09:15+03:30
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ در بازار آزاد تهران به ۱۱ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان رسید.

هرگونه افزایش قیمت بنزین تکذیب شد

هرگونه افزایش قیمت بنزین تکذیب شد
2021-10-21T12:42:30+03:30
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران خبر افزایش قیمت بنزین به ۱۴ هزار تومان را تکذیب کرد و گفت: خبری از گرانی بنزین نیست و هیچ تصمیمی در این باره گرفت...

هر گونه افزایش قیمت بنزین تکذیب شد

هر گونه افزایش قیمت بنزین تکذیب شد
2021-10-21T12:15:51+03:30
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران خبر افزایش قیمت بنزین به ۱۴ هزار تومان را تکذیب کرد و گفت: خبری از گرانی بنزین نیست و هیچ تصمیمی در این باره گرفت...

نرخ رسمی ۲۶ ارز افزایش یافت/‬ کاهش نرخ ۷ ارز

نرخ رسمی ۲۶ ارز افزایش یافت/‬ کاهش نرخ ۷ ارز
2021-10-21T10:55:50+03:30
بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز در ۲۹ مهر ماه را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۷ ارز کاهش و ۲۶ ارز افزایش یافته است. همچنین نرخ ۱۳ ارز نیز بدون تغییر باقی مانده است.

ریزش ۱۰ هزار تومانی تسه/ هیجان وام مسکن نیم میلیاردی فروکش کرد

ریزش ۱۰ هزار تومانی تسه/ هیجان وام مسکن نیم میلیاردی فروکش کرد
2021-10-21T05:35:49+03:30
اوراق تسهیلات مسکن که همزمان با اعلام افزایش سقف وام خرید مسکن تا ۴۸۰ میلیون تومان، به مرز ۸۰ هزار تومان رسیده بود، در روزهای اخیر به ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان کاه...

داروتو از داروخانه آنلاین بخر!

داروتو از داروخانه آنلاین بخر!
2021-10-20T18:05:48+03:30
طبق آخرین آمار انجمن داروسازان هر فرد ایرانی به صورت میانگین حداقل یکبار در ماه به داروخانه مراجعه می‌کند. این مراجعه می‌تواند هم درصدد رفع نیازهای دارو و در...

با هتل‌های 2، 3 و 4 ستاره مشهد بیشتر آشنا شوید

با هتل‌های 2، 3 و 4 ستاره مشهد بیشتر آشنا شوید
2021-10-20T17:25:52+03:30
یکی از چالش‌ برانگیزترین فاکتورهای سفر به مشهد انتخاب اقامتگاهی متناسب با شرایط و بودجه مورد نظر ما در سفر می‌باشد.

قیمت هتل های تهران در پاییز ۱۴۰۰

قیمت هتل های تهران در پاییز ۱۴۰۰
2021-10-20T16:52:28+03:30
قیمت هتل های تهران بستگی به امکانات و خدمات آن‌ها دارد. هتل اسپیناس پالاس با ارائه بهترین خدمات، قیمت بالایی را نیز ارائه می‌دهد. ...

چگونه خرید ارزان‌تری از فروشگاه های اینترنتی داشته باشیم؟

چگونه خرید ارزان‌تری از فروشگاه های اینترنتی داشته باشیم؟
2021-10-20T15:29:12+03:30
با موپن همراه باشید تا درباره این پلتفرم‌ها و مزایای آنها بیشتر بدانید.

چگونه عفونت را در بدن تشخیص دهیم؟

چگونه عفونت را در بدن تشخیص دهیم؟
2021-10-20T15:19:11+03:30
تشخیص عفونت در بدن اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا عفونت به سرعت می‌تواند از طریق خون به تمام بدن انتشار پیدا کند و شرایط اضطراری خاصی را برای فرد ایجاد کند. عف...

انتخاب بهترین اره و تیغ اره در نجاری

انتخاب بهترین اره و تیغ اره در نجاری
2021-10-20T15:15:55+03:30
می‌توان انواع ابزار و ماشین آلات را به راحتی و با چند کلیک ساده تهیه و خریداری کرد.

با کدام واکسن به کدام کشور می توانیم سفر کنیم؟

با کدام واکسن به کدام کشور می توانیم سفر کنیم؟
2021-10-20T14:39:08+03:30
با شتاب روند واکسیناسیون، بسیاری از کشورهای جهان محدودیت‌های دوران کرونا را کاهش داده‌اند و حالا بعد از حدود ۱۸ ماه، دوباره امکان سفر به صورت محدود برای افرا...

سه نکته برای تامین امنیت گوشی‌های هوشمند

سه نکته برای تامین امنیت گوشی‌های هوشمند
2021-10-20T14:25:49+03:30
در دنیای دیجیتال امروزی، هر فردی یک گوشی هوشمند در دست دارد؛ افراد تمامی اطلاعات مهم‌شان را از اطلاعات بانکی گرفته تا عکس‌های شخصی در آن ذخیره می‌کنند. پس تا...

محافظت از فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی

محافظت از فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی
2021-10-20T14:22:33+03:30
در این مطلب قصد داریم مراحل شستشوی CIP فیلترهای ممبران را با هم بررسی کنیم.

باشگاه لوازم خانگی کن نایب قهرمان شد

باشگاه لوازم خانگی کن نایب قهرمان شد
2021-10-20T13:55:54+03:30
در دهمین دوره مسابقات جام باشگاه‌های آسیا تکواندوکاران ایرانی با کسب هشت مدال طلا و هزار و چهار امتیاز توانستند جام قدیمی‌ترین تورنمنت تکواندو را بالای سر ب...

امکان ثبت نام مجردها در نهضت ملی مسکن فراهم شد + متراژ واحدها

امکان ثبت نام مجردها در نهضت ملی مسکن فراهم شد + متراژ واحدها
2021-10-20T13:55:54+03:30
معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی از امکان ثبت نام برخی از مجردها با شرایط خاص در نهضت ملی مسکن خبر داد.

مشاوران املاک تلاش می‌کنند حتی الامکان قیمت را پایین‌تر بیاورند

مشاوران املاک تلاش می‌کنند حتی الامکان قیمت را پایین‌تر بیاورند
2021-10-20T13:55:53+03:30
رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه اعضای این صنف مقصر گرانی مسکن نیستند گفت: مشاوران املاک قیمت‌ها را حتی الامکان پایین‌تر هم می‌آورند تا زودتر به سود...

خرید کاشی سرامیک از کارخانه منطقی تر است یا از فروشگاه ها و حراجی ها؟

خرید کاشی سرامیک از کارخانه منطقی تر است یا از فروشگاه ها و حراجی ها؟
2021-10-20T13:19:11+03:30
خرید کاشی سرامیک ارزان یکی از چالش­هایی بوده که همواره در سر راه افرادی که می­ خواهند این مصالح را تهیه کنند، قرار داشته است. طبیعتاً با خرید کاشی سرامیک از ...

خرید دستگاه تصفیه آب خانگی چه مزیت‌هایی دارد؟

خرید دستگاه تصفیه آب خانگی چه مزیت‌هایی دارد؟
2021-10-20T13:19:11+03:30
در حال حاضر خرید دستگاه تصفیه آب خانگی از مواردی است که اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. اما خرید آب تصفیه کن چه مزایایی دارد؟ در خرید تصفیه آب خانگی به چه موارد...

چرا به وان ترکیه سفر کنیم؟

چرا به وان ترکیه سفر کنیم؟
2021-10-20T13:05:50+03:30
شهر وان ترکیه در نزدیک مرز غربی ایران از جذاب ترین و ارزان ترین تورهای خارجی است که بدون نیاز به ویزا می توانید به آن سفر کنید.مجموعه نوراسیر تابع مصوبات و س...

احتمال 90 درصد سطح زبانت المنتریه!

احتمال 90 درصد سطح زبانت المنتریه!
2021-10-20T13:05:50+03:30
شاید شما هم جزو آن دسته از زبان آموزانی باشید که سالهاست در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید، ولی پیشرفتی احساس نمی کنید. یا فکر می کنید در یک سطح گیر افتاده ا...

راهنمای کامل خرید مودم در سال 1400

راهنمای کامل خرید مودم در سال 1400
2021-10-20T12:25:50+03:30
امروزه با گستردگی دنیای اینترنت و فضاهای مجازی، در هر خانه حداقل یک اشتراک پرسرعت اینترنت نیاز است. اگر قصد خرید اشتراک اینترنت و خرید مودم داشته باشید با ای...

آشنایی با کاربردها و انواع کابل برق

آشنایی با کاربردها و انواع کابل برق
2021-10-20T12:25:50+03:30
کابل برق (Power Cable) از قرار گرفتن یک یا چند رشته سیم در کنار یکدیگر ساخته می شود که از آن به جهت انتقال و هدایت جریان های الکتریکی و یا سیگنال ها استفاده ...

طرز تهیه سالاد الویه

طرز تهیه سالاد الویه
2021-10-20T12:25:49+03:30
یکی از سالادهای بسیار خوشمزه و محبوب در بین ما ایرانی ها سالاد الویه است که با توجه به محتویات مقوی و فراوانی که در آن به کار می رود می توانید به عنوان وعده ...

گوشی شیائومی بخرم یا سامسونگ؟

گوشی شیائومی بخرم یا سامسونگ؟
2021-10-20T12:22:33+03:30
اگر شما هم در انتخاب گوشی موبایل از برندهای شیائومی یا سامسونگ تردید دارید، این مطلب به شما در تصمیم گیری بهتر کمک می کند.

شرکت ایران استنلس؛ سازنده اتصالات جوشی استیل

شرکت ایران استنلس؛ سازنده اتصالات جوشی استیل
2021-10-20T12:22:32+03:30
شرکت ایران استنلس، تولید کننده انواع اتصالات زانوجوشی استیل اینچی، درزدار و مانیسمان و ... است.

با پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنعت مخابرات آشنا شوید

با پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنعت مخابرات آشنا شوید
2021-10-20T12:22:32+03:30
در این مطلب به معرفی مهم‌ترین تجهیزات مخابراتی ساخته‌شده از فولاد و مقاطع فولادی به کار رفته در آن‌ها، پرداخته شده است.
X فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)