میرنیوز
به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، دنیای مدرن بدون فولاد غیر قابل تصور است. به اطراف خود نگاه کنید، کمتر شیئ یا وسیله ای می توان یافت که در ساخت آن از اشکال مختلف فولاد یا آلیاژهای آن، استفاده نشده باشد. صنایع فولاد با کاربرد وسیع خود، نقش پررنگی در زندگی انسان بازی می کند. در ساختمان سازی، ساخت پلها، برجها، تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی، تجهیزات صنعتی، همه و همه، میتوان ردپایی از فولاد یافت. با سراج توس سری به دنیای وسیع فولاد میزنیم، با ما همراه باشید.
در مورد پل گلدن گیت سانفرانسیسکو بیشتر بدانیم
از لحاظ تاریخی, اولین پلها، تیرهای ساده از سنگ یا چوب بودند که بر روی پایههای سنگی در روی رودخانه انداخته میشدند. از اوایل قرن نوزدهم ساخت پلهای معلق، قوسی یا با تیر حمال از آهن آغاز شد. اولین پل معلق از آهن در سال ۱۷۹۶ به دهانه ۲۱ متر در آمریکا ساخته شد، همچنین در سال ۱۸۵۰ یکی از مهمترین پلهای با تیر حمال از جنس آهن متشکل از دو دهانه ۱۴۰ متر و دو دهانه ۷۰ متری در انگلستان ساخته شد.
پل گلدن گیت (Golden Gate Bridge)، یک پل معلق در سانفرانسیسکوی آمریکا است که این شهر را به شمال ایالت کالیفرنیا وصل میکند. این پل بر روی تنگه گلدن گیت ساخته شدهاست. گلدن گیت بریج، با هزینهی ۳۵ میلیون دلار و ظرف مدت ۴ سال در سانفرانسیسکو ساخته و در ۲۷ مه ۱۹۳۷ گشایش یافت. گلدن گیت بریج در فاصله بین سالهای ۱۹۳۷ تا ۱۹۶۴ با طول ۱۳۰۰ متر، طولانیترین پل معلق دنیا به حساب میآمد.
ساکنین شهر سانفرانسیسکو این پل را نماد شهر خود به حساب میآورند. ارتفاع این پل از سطح آب ۶۷ متر و وزن آن ۸۸۷۰۰۰ تن است. دو برجی که در طول این پل ساخته شدهاند ۲۲۷ متر ارتفاع دارند.
پل گلدن گیت، ابتکار مهندس مشهور جوزف استراس بود که پیش از طراحی پل گلدن گیت، طراحی ۴۰۰ پل متحرک را برعهده داشت. ایرونیگ مارو، مهندس معمار و مهندس چارلز آلتون الیس و لئون مویسیف از طراحان پل در اجرای این پروژه بزرگ مشارکت داشتند. ساخت این پل از ۵ ژانویه سال ۱۹۳۳ شروع شد.
در طول دوره بهره برداری و در زمانهای مشخص، باید قسمتهای مختلف پل مورد بازدید قرار میگرفتند. در پلهای فلزی که احتمال از بین رفتن اتصالات پیچ و جوش، زنگ زدن المانها، خوردگی آنها و بروز نا پایداریهای الاسیتک وجود دارد، این بازدیدها باید بهطور مداوم و حداقل هر پنج سال یکبار انجام شده و برای جلو گیری از تخریب قطعات، آنها را با مواد مناسب پوشانید.
سازههای تاریخی قرن بیستم که انواع آنها را در سرتاسر جهان میبینیم، همگی نقش نمادین مهمی در تاریخ معاصر داشتهاند. گلدن گیت امروز بهعنوان نمادی از سنفرانسیسکو یا به بیان بهتر، ایالات متحده شناخته میشود. پلی که در ابتدای فرایند ساختش با چالشها و مقاومتهای متعددی روبهرو بود؛ اما پس از اتمام پروژه، تقریبا همهی آمریکاییها و حتی اکثر مردم جهان، زبان به تحسین آن گشودند. زمانی ساخت این پل «غیرممکن» به نظر میرسید اما پس از گذشت نزدیک به یک قرن، هنوزاین پل، یکی از نمادهای مدرن شهرسازی محسوب میشود.
اطلاعات کابل و بتن
دو کابل اصلی در پل گلدن گیت وجود دارد که با عبور از برجهای اصلی در دو انتهای پل توسط لنگرگاههای عظیم حفظ میشوند. جنس کابلها از فولاد کربنی گالوانیزه است که در همان محل پل در زمان نصب، پیچیده شدند و ۶ ماه و ۹ روز، فرایند ساخت آنها به طول انجامید. قطر هریک از کابلها با احتساب پوشش بیرونی به ۰/۹۲ متر میرسد. طول هرکدام نیز ۲،۳۳۲ متر است. مجموع طول سیم گالوانیزهای که برای ساختن مجموع دو کابل اصلی استفاده شد، ۱۲۹ هزار کیلومتر بود. یک میلیون سیم برای ساختن کابل به کار رفت که هر کدام قطر نزدیک به پنج میلیمتر داشتند.
پل گلدن گیت از ۲۵۰ جفت طناب عمودی بهره میبرد که هرکدام نزدیک به ۷ سانتیمتر قطر دارند. در طول کابلهای اصلی پل گلدن گیت، در هر ۱۵ متر مکانهای اتصال طنابهای عمودی قرار دارد. در سالهای ۱۹۵۳ و ۱۹۵۴ سیستم مهار جدیدی به پایین پل اضافه شد که بار وارده به طنابهای عمودی و درنهایت پیچهای اتصال به کابلهای اصلی را افزایش داد. مهندسان تخمین زدهاند که ۵۰ درصد بار اضافه به پیچها وارد میشود. در سال ۱۹۵۴ پیچها مجددا تنشدهی و تقویت شدند. در دههی ۱۹۷۰ نیز زمان تعویض طنابهای عمودی پل رسیده بود که مجددا با افزایش تنشدهی به پیچها همراه شد. تعداد ۶۰۰ هزار میخ پرچ گالوانیزه در هریک از برجهای پل گلدن گیت به کار رفته است.
با گالوانیزه کردن میتوان از زنگزدگی فولاد جلوگیری کرد. از همین روی، ورق گالوانیزه یکی از انواع پرمصرف ورقهای فولادی است و کاربرد فراوانی در صنعت دارد. در لوازم خانگی، تجهیزات آشپزخانه، تابلوهای برق، سینی کابل، بدنه و سقف سولهها و سالنها، مجراهای هوا و دودکشها، ناودانها و لولهها، مخازن و ساخت انواع سازههای فلزی، از ورق گالوانیزه استفاده میشود. برای اطلاع از قیمت روز ورق گالوانیزه، اینجا کلیک کنید.
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.
منبع : خبرگزاری مهر
قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
زمان اولین حراج سکه در سال جدید اعلام شد+شرایط
قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
خریدهای هیجانی در بازار طلا و سکه/ حباب سکه ۲ برابر شد
قیمت جهانی طلا ۱۴۰۳/۰۱/۱۷/ رشد ۲۵ درصدی قیمت طلا طی ۶ ماه
قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
دلار مبادلهای ثابت ماند؛ یورو کاهش یافت
قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
کاهش ۴.۵ میلیونی قیمت سکه در ۲ روز/ خریدار نیست
مدیر عامل پاکسان: سال ۱۴۰۳ در تاریخ پاکسان ماندگار خواهد شد
زمان جدید حراج شمش طلا اعلام شد+شرایط
قیمت روز ارزهای مبادلهای/ یورو رشد کرد
آدرس غلط درباره تاثیر خودروهای داخلی بر تصادفات
قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
تحول ساختار تولید ذوب آهن اصفهان در راستای تحقق شعار سال
دستیابی به بالاترین میزان تولید در تاریخ فولاد سبا
دستاوردهای فولاد مبارکه در بازاریابی وفروش محصولات
آمادگی شرکت خدمات پس از فروش ایرانخودرو در تعطیلات عید فطر
قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
طلای جهانی از ۲۴۰۰ دلار گذشت
خاندوزی: محصولات بانک تجارت نمونهای موفق در خدمات بانکی کشور است
حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت
قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
حمایت ایران خودرو از نوجوانان و جوانان آموزش دیده بهزیستی
ارائه سفته الکترونیک پارسیان با ویژگیهای خاص
بخشودگی جرایم دیرکرد بازپرداخت اقساط در بانک سینا
اسامی برگزیدگان بهمن ماه قرعهکشی تسهیلات طرح "امید رفاه" بانک رفاه کارگران اعلام شد
عضو هیأت مدیره بانک صنعت و معدن: بانک های توسعه ای معماری کسب و کار و فناوری اطلاعات خود را تغییر دهند