میرنیوز
به گزارش ایسنا، بنابراعلام اسنـوا، ارتقاء کیفیت محصولات، تنوع تولیدات متناسب با سلیقه ایرانی و همچنین ارائه مطلوب خدمات پس از فروش از جمله ملزومات اصلی افزایش اعتماد مشتریان به برندهای داخلی لوازم خانگی است. در ادامه به بررسی ابعاد مختلف بازار لوازم خانگی در کشور پس از خروج شرکتهای مطرح بینالمللی، خواهیم پرداخت.
سطح فناوری تولیدات داخلی
از مهمترین انتقادات مصرفکنندگان نسبت به بسیاری از تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی میتوان به عدم استفاده آنها از فناوریهای روز جهان اشاره کرد. شواهد موجود نیز حاکی از صحت چنین گزارهای در اغلب موارد است.
واقعیت آن است که بسیاری از شرکتهای ایرانی فعال در این حوزه مدتهاست به دلایلی مانند؛ عدم توانایی مالی، جهت ارتقاء فناوری به کار رفته در تولیدات خود گام موثری برنداشتهاند. مسالهای که به تدریج منجر به ایجاد نوعی نگاه منفی در سطح جامعه نسبت به کیفیت محصولات ایرانی موجود در بازار شده است.
با این حال باید توجه داشت که تعمیم چنین مسالهای به تمام برندهای ایرانی فعال در این حوزه چندان منصفانه نیست. در همین رابطه میتوان به اقدامات قابل توجه شرکت اسنوا در زمینه ارتقاء مستمر فناوریهای به کار رفته در محصولات خود اشاره کرد.
شرکتی که به واسطه سرمایهگذاریهای کلان در حوزه تحقیق و توسعه و تعامل گسترده با مراکز علمی و تحقیقاتی کشور، به عنوان یکی از تولیدکنندگان پیشتاز در عرصه فناوری مطرح بوده است.
دستیابی و استفاده از فناوریهایی مانند عایق خلاء (VIP)، پاکسازی ۹۹ درصدی هوای درون محفظه (BCF)، تصفیه ۱۰۰ درصدی هوای یخچال (triple-filter)، تطبیق عملکرد دستگاه با محیط و ... تنها گوشهای از دستاوردهای آنها در این زمینه است.
در همین رابطه، موفقیت اسنوا در تولید اکثر قطعات و مواد اولیه لوازم خانگی یخچالهای سه درب با عملکرد فوق پیشرفته، اجاقگازهای تمام نانو و ماشینهای لباسشویی بخار را میبایست بیش از هر چیز ناشی از نگاه این شرکت به مساله فناوری و ضرورت ارتقاء آن دانست.
کیفیت خدمات پس از فروش
ارائه مطلوب خدمات پس از فروش را میتوان یکی از مهمترین مولفهها در فرایند جذب مشتری به ویژه در صنعت لوازم خانگی دانست. بسیاری از مصرفکنندگان ایرانی از عملکرد ضعیف برخی تولیدکنندگان داخلی در زمینه خدمات پس از فروش، به عنوان یکی از مهمترین دلایل گرایش خود به لوازم خانگی خارجی نام میبرند. با این حال، این نقطه ضعف شامل حال تمام کارخانجات ایرانی فعال در این صنعت نمیشود.
تنوع تولیدات، متناسب با سلایق ایرانی
یکی از علل کم توجهی مصرف کنندگان به لوازم خانگی ایرانی در سالهای گذشته را تنوع کم این محصولات میتوان نام برد، که شامل: تنوع در نوع محصولات، تنوع در قیمت و تنوع در نحوه فروش باشد. گسترش برندهای ایرانی تا حدودی این مشکل را حل کرده است.
از جمله شرکت هایی که سعی در ایجاد تنوع همه جانبه در محصولات خود داشته، می توان به شرکت اسنوا اشاره کرد. تنوع در ارائه انواع محصولات با ویژگیهای مختلف در این شرکت توانسته رضایت خانوار ایرانی با سلایق مختلف را به دست آورد.
علاوه بر این با داشتن تنوع قیمتی بالا در محصولات و همچنین فروش نقدی و اقساطی محصولات توانسته در دایره انتخاب بسیاری از مصرف کنندگان قرار بگیرد، به عنوان نمونه در محصول یخچال و فریزر شاهد بازه قیمتی ۹ میلیون تا بیش از ۴۸ میلیون تومان و برای محصول فرگاز دو میلیون تا بیش از ۱۰ میلیون تومان هستیم. خصوصیتی که شاید در هیچ یک از محصولات خارجی یافت نشود.
باید در نظر داشت که شرکتهای سازنده لوازم خانگی بر اساس نیازها و سلیقه کاربران خود محصولاتشان را طراحی میکنند و قابلیت و ویژگیهای مورد نیاز را برای آنها در نظر میگیرند. بر همین اساس باید یک شرکت ایرانی با شناختی که از کاربران ایرانی و نیازهای آنها دارد، به تولید محصول و عرضه آنها بپردازد.
در راستای مسئولیت اجتماعی و به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی کشور، شرکت اسنوا به عنوان تولید کنندهی داخلی اقدام به حمایت از قشرهای آسیب پذیر جامعه نموده است.
طرح فروش انواع لوازم خانگی مختص بازنشستگان کشوری با اقساط ۶۰ ماهه و تولید لوازم خانگی اقتصادی برای تامین جهیزیه زوج های بیبضاعت توسط نهادهای حمایتی، از جمله خدمات این مجموعه به اقشار مختلف جامعه است.
صادرات لوازم خانگی ایرانی
افزایش نرخ ارز طی سالیان اخیر منجر به افزایش قدرت رقابتپذیری لوازم خانگی ایرانی در بازارهای بینالمللی شده است. فرصتی که در صورت توجه کافی تولیدکنندگان به مسائلی مانند افزایش کیفیت محصولات و بازاریابی مناسب میتواند باعث جهش تولید و صادرات کشور در این حوزه شود. در حال حاضر، بسیاری از کشورهای منطقه در زمره واردکنندگان محصولاتی مانند یخچال و فریزر و آبگرمکن از ایران هستند.
علاوه بر صنعت لوازم خانگی گروه توسعه سرمایهگذاری انتخاب، در راستای ایجاد اشتغال و توسعه، در حوزههای گردشگری، نساجی، پتروشیمی، نفت و گاز سرمایهگذاری کرده است. که از مجموعههای بهرهبرداری شده آن میتوان به سایت تولید انبساطی(EPS)، سایت تولید پلیاستایرین، سایت تولید پنتان هگزان، سایت تولید پروپیلن،سایت تولید متانول و... اشاره کرد.
رشد تولید و صادرات لوازم خانگی داخلی، علاوه بر برنامهریزی مدیران شرکتها مستلزم تدوین و اجرای سیاستهای کارآمد از سوی دولتمردان است. مسالهای که جز با تعامل گسترده دولت و فعالان بخش خصوصی و آشنایی کامل سیاستگذاران با ابعاد مختلف این صنعت امکانپذیر نیست.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
زمان اولین حراج سکه در سال جدید اعلام شد+شرایط
قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
خریدهای هیجانی در بازار طلا و سکه/ حباب سکه ۲ برابر شد
قیمت جهانی طلا ۱۴۰۳/۰۱/۱۷/ رشد ۲۵ درصدی قیمت طلا طی ۶ ماه
قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
دلار مبادلهای ثابت ماند؛ یورو کاهش یافت
قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
کاهش ۴.۵ میلیونی قیمت سکه در ۲ روز/ خریدار نیست
مدیر عامل پاکسان: سال ۱۴۰۳ در تاریخ پاکسان ماندگار خواهد شد
زمان جدید حراج شمش طلا اعلام شد+شرایط
قیمت روز ارزهای مبادلهای/ یورو رشد کرد
آدرس غلط درباره تاثیر خودروهای داخلی بر تصادفات
قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
تحول ساختار تولید ذوب آهن اصفهان در راستای تحقق شعار سال
دستیابی به بالاترین میزان تولید در تاریخ فولاد سبا
دستاوردهای فولاد مبارکه در بازاریابی وفروش محصولات
آمادگی شرکت خدمات پس از فروش ایرانخودرو در تعطیلات عید فطر
قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
طلای جهانی از ۲۴۰۰ دلار گذشت
خاندوزی: محصولات بانک تجارت نمونهای موفق در خدمات بانکی کشور است
حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت
قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
حمایت ایران خودرو از نوجوانان و جوانان آموزش دیده بهزیستی
ارائه سفته الکترونیک پارسیان با ویژگیهای خاص
بخشودگی جرایم دیرکرد بازپرداخت اقساط در بانک سینا
اسامی برگزیدگان بهمن ماه قرعهکشی تسهیلات طرح "امید رفاه" بانک رفاه کارگران اعلام شد
عضو هیأت مدیره بانک صنعت و معدن: بانک های توسعه ای معماری کسب و کار و فناوری اطلاعات خود را تغییر دهند