میرنیوز

بازی دیپلماسی با اهرم تروریسم و پاسخ قاطع ایران

 بازی دیپلماسی با اهرم تروریسم و پاسخ قاطع ایران 2021-04-14T12:21:05+04:30

گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم- طی هفته جاری در پی  اقدامی خرابکارانه در سایت هسته‌ای نطنز که آقای علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران آن را «تروریسم هسته‌ای» توصیف کرده، حادثه‌ای در یک بخش از شبکه توزیع برق تاسیسات هسته‌ای غنی‌سازی نطنز به وقوع پیوست.

اگرچه مسئولان اعلام کرده‌اند که این واقعه هیچ صدمات انسانی و آلودگی به دنبال نداشته است، امّا نگاهی فنی به موضوع مشخص می‌کند که خرابکاری در شبکه توزیع برق با هدف آسیب‌رساندن جدی به دستگاه‌های غنی‌سازی ایرانی انجام شده است. اقدامی که پیشتر هم آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها با نفوذ دادن ویروس استاکس‌نت در تاسیسات نطنز به دنبال انهدام سانتریفیوژها بودند اما موفق به این کار نشدند.

شبکه دولتی «کان»، وابسته به رژیم صهیونیستی گفته که اقدام روز یکشنبه کار اسرائیل بوده است. ادعایی که قبلاً نیز در برخی اقدامات مشابه از سوی رژیم صهیونیستی مطرح شده است.

 

تیرماه سال  گذشته نیز انفجاری در سالن ساخت سانتریفیوژها در نطنز رخ داد که در آن واقعه نیز صهیونیست‌ها به صورت غیرمستقیم مسئولیت آن را پذیرفتند. علاوه بر اقدامات خرابکارانه ای که ذکر آن رفت، دلایل فراوانی وجود دارد که ترور دانشمند بزرگ هسته‌ای و دفاعی ایران شهید فخری‌زاده در آذرماه سال گذشته و نیز ترورهای دیگر دانشمندان در سالهای گذشته نیز به دست صهیونیست‌ها رخ داده است.

البته، هر نوع تحلیلی که این حملات را صرفاً به صهیونیست‌ها نسبت دهد و از نقش آمریکا غفلت کند تحلیلی به دور از واقعیت است. ژنوم سیاسی آمریکا و رژیم صهیونیستی یکی است و این رژیم از بدو تولد همواره مورد حمایت 100 درصدی تمامی روسای جمهوری آمریکا اعم از دموکرات و جمهوری‌خواه بوده است و تفکیک آمریکا-رژیم صهیونیستی به خصوص در اقداماتی از این دست ساده‌انگاری سیاسی است.

از جمله دیگر دلایلی که فرضیه مشارکت آمریکا در این حمله را تقویت می‌کند این است که رویداد نطنز کاملاً در راستای منافع مذاکراتی دولت آمریکا است و می‌توان انتظار داشت که با هدف پایین آوردن دست ایران در مذاکرات، از طریق خرابکاری در مسیر پیشرفت‌های هسته‌ای طراحی شده باشد.

خبرنگار کانال 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی هم رضایت‌مندی مقام‌های آمریکایی از وارد آوردن خسارت به تأسیسات نطنز را مورد تأیید قرار داد. او نوشت: «بدون ظرفیت غنی‌سازی در نطنز طی ماه‌های پیش رو، ایران اهرم فشارش در مذاکرات را از دست می‌دهد. مقام‌های آمریکایی در کانال‌های اطلاعاتی و امنیت ملی رضایت خود را از خسارت واردشده به این تأسیسات ابراز کرده‌اند.»
 

شهدای هسته‌ای ,

توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که انتصاب فردی با سوابق دیپلماتیک مانند «ویلیام برنز» به سمت رئیس سازمان سیا در دولت بایدن را می‌توان در راستای تلاش دولت آمریکا برای بهره‌گیری از رویدادهای امنیتی در حوزه دیپلماسی تعبیر و تفسیر کرد. 

آنچه این پازل را کامل‌تر می‌کند احیای کارگروهی میان مقام‌های اطلاعاتی-امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی برای هماهنگی اقدامات علیه برنامه هسته‌ای ایران بود که روز 27 اسفندماه نخستین نشست آن برگزار شد و رسانه‌ها گزارش دادند به حصول توافقاتی میان دو طرف منجر شده است.

به علاوه، رسانه‌های غربی طی روزهای اخیر از سفر یوسی کوهن رئیس موساد به آمریکا با دستور کار مسائل هسته‌ای مربوط به ایران خبر داده‌اند و به نظر می‌رسد این سفر با اقدامات تروریستی از ناحیه موساد بی‌ارتباط نیست.

جدا از این موارد، مقام‌های آمریکایی درست سه روز بعد از امضای توافق هسته‌ای برجام به صراحت اعتراف کرده‌اند که اطلاعات به دست آمده از تأسیسات هسته‌ای ایران به واسطه توافق برجام می‌تواند به واشنگتن و تل‌آویو برای اقدامات خرابکارانه در تأسیسات هسته‌ای ایران کمک شایانی کند. 

به این اظهارات جاش ارنست، سخنگوی وقت کاخ سفید که روز 17 ژوئیه 2015 مطرح شده دقت کنید: «نکته کلیدی اینجاست. گزینه نظامی روی میز باقی خواهد ماند، اما وقعیت این است که این گزینه، تقویت هم خواهد شد چون ما این همه سال‌های متمادی را صرف جمع‌آوری جزئیات بیشتری درباره برنامه هسته‌ای ایران خواهیم کرد.»

او در ادامه می‌گوید: «بنابراین، اگر مقام‌های نظامی چه در آمریکا و چه در اسرائیل به تصمیمی برای هدف قرار دادن [تأسیسات هسته‌ای ایران] برسند آن تصمیم‌ها بر مبنای دانشی که طی این سال‌های متمادی از طریق این نظام بازرسی‌ها به دست می‌آوریم مبتنی بر اطلاعات خواهد بود و توانمندی‌های ما بهبود پیدا کرده است.» (منبع: سایت کاخ سفید، 17 ژوئیه 2015)

یادآوری اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمانی کاملاً تحت سلطه آمریکا و غرب است و اطلاعاتی که در اختیار آژانس قرار گرفته همواره به فتنه‌های متعددی از جمله ترور دانشمندان هسته‌ای منجر شده ضرورت توجه به هشدارها درباره فتنه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی و تدوین برنامه‌هایی برای ایجاد بازدارندگی در برابر آنها را جدی‌تر می‌کند. 

سیاست دوستونه عملیات خرابکارانه میدانی از یک سو و درخواست مذاکرات از سوی دیگر از سیاست‌های نسبتاً قدیمی آمریکایی‌ها و صهیونیستها در ارتباط با موضوع هسته‌ای ایران است. آنان از یک سو، بویژه از سال 88 به این طرف که پیشرفتهای هسته‌ای ایران با غنی‌سازی 20 درصد وارد مرحله جدیدی شد، ترور دانشمندان یا عملیات خرابکارانه در تاسیسات را به موازات درخواست‌های ریاکارانه برای مذاکره به منظور رسیدن به تفاهم دنبال کرده‌اند.

این در حالی است که اگر درخواست مذاکره برای رسیدن به تفاهم و حل مناقشه موجود، رویکردی واقعی باشد، باید از چنین جنایت‌هایی در میدان خودداری شود. متاسفانه برخی مسئولان تلاش می‌کنند این اقدامات تروریستی را به معنای ضرورت تن دادن به ستون دیگر عملیاتی طرف مقابل، یعنی حضور به هر قیمت در مذاکرات، جا بزنند. این در حالی است که رفتن زیر بار چنین رویکرد غیرعاقلانه‌ای،عملاً باعث تقویت انگیزه طرف برای پیگیری همین سیاست دو ستونه خواهد شد.

بی‌هزینه گذاشتن چنین اقداماتی و حتی تقویت موضعی که خواست صهیونیست‌ها و آمریکایی‌هاست، یعنی امتیاز دادن در مذاکرات، ارسال سیگنالی به آمریکایی‌هاست که همین روند را ادامه دهند تا هم پشت میز مذاکره امتیاز بگیرند و هم در میدان اقدامات تروریستی و خرابکارانه خود را دنبال کنند. به همین دلیل است که تصمیم کشورمان برای اضافه کردن بر تعداد سانتریفیوژها در نطنز و از سرگیری غنی سازی 60 درصدی حداقل پاسخ منطقی به این اقدامات طرف مقابل است. این گام محکم ایران به مثابه عنصری بازدارنده هست، که احتمال تکرار اقدامات مشابه در آینده را تا حد زیادی کاهش می دهد، و از طرفی دست تیم مذاکره کننده را در مصاف با تیم های غربی بازتر می گذارد. بنابراین چنین تدبیری، هم از جنبه امنیتی، و هم از جنبه اقتصادی، در راستای تقویت تیم مذاکره کننده برای رفع تحریم ها، قابل ارزیابی است. 

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

دو سوم صهیونیست‌ها ادعای نتانیاهو را باور ندارند

 دو سوم صهیونیست‌ها ادعای نتانیاهو را باور ندارند
2024-05-20T00:05:11+03:30
دو سوم صهیونیست‌ها اعلام کردند ادعای نتانیاهو در مورد امکان تحقق پیروزی قاطع در نوار غزه را باور ندارند.

پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال می‌کند

 پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال می‌کند
2024-05-20T00:05:09+03:30
دستیار ویژه پوتین در تماس با معاون اول رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور روسیه با حساسیت فوق العاده اخبار سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کند.

ابتلای پادشاه عربستان به التهاب ریوی

 ابتلای پادشاه عربستان به التهاب ریوی
2024-05-20T00:05:08+03:30
دیوان پادشاهی عربستان سعودی اعلام کرد بررسی های پزشکی حاکی از ابتلای ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور به التهاب ریوی است.

روسیه: آماده اعزام فوری امدادرسانان به ایران هستیم

 روسیه: آماده اعزام فوری امدادرسانان به ایران هستیم
2024-05-19T23:25:37+03:30
سفارت روسیه در تهران اعلام کرد که این کشور آمادگی خود را برای اعزام فوری تیم امدادرسانی به ایران اعلام کرده است.

لیبرمن: نتانیاهو، گالانت و هالیوی فورا باید استعفا کنند

 لیبرمن: نتانیاهو، گالانت و هالیوی فورا باید استعفا کنند
2024-05-19T23:12:17+03:30
وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی، رفتار سیاسی و نظامی رژیمش را در حال حاضر افتضاح توصیف کرد و خواستار استعفای فوری ارکان آن شد.

صفری: موفق به صحبت با امام جمعه تبریز شدند

 صفری: موفق به صحبت با امام جمعه تبریز شدند
2024-05-19T23:12:16+03:30
مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اعلام کرد که تماس با امام جمعه تبریز صورت گرفته و دو مرتبه توانستند با وی صحبت کنند.

مقصر از دست رفتن حق رای افغانستان در سازمان ملل کیست؟

 مقصر از دست رفتن حق رای افغانستان در سازمان ملل کیست؟
2024-05-19T22:58:46+03:30
درحالی که هفته گذشته افغانستان به دلیل بدهی از حق رای در سازمان ملل محروم شد اما سفارتخانه‌های حکومت پیشین افغانستان همچنان ده‌ها هزار دلار درآمد دارند.

مقاومت لبنان ۴ پایگاه‌ دیگر اسرائیل را هدف قرار داد

 مقاومت لبنان ۴ پایگاه‌ دیگر اسرائیل را هدف قرار داد
2024-05-19T22:58:45+03:30
مقاومت اسلامی لبنان با صدور بیانیه‌‌های جداگانه اعلام کرد که چهار پایگاه‌ نظامی ارتش رژیم صهیونیستی را هدف حملات خود قرار داده است.

اجلاس ابعاد حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی در دانشگاه دفاع ملی

 اجلاس ابعاد حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی در دانشگاه دفاع ملی
2024-05-19T22:58:45+03:30
دانشگاه عالی دفاع ملی در راستای حمایت از مردم مظلوم فلسطین و به کارگیری ظرفیت نخبگان بین‌المللی در بررسی ابعاد حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، اجلاس...

وزیر خارجه آفریقا: آنچه در غزه اتفاق می‌افتد آپارتاید است

 وزیر خارجه آفریقا: آنچه در غزه اتفاق می‌افتد آپارتاید است
2024-05-19T22:58:44+03:30
وزیر خارجه آفریقای جنوبی اظهار داشت که آنچه در فلسطین رخ می‌دهد، آپارتاید است و جهان برای اولین بار است که رژیم اسرائیل را محاکمه می‌کند.

روز ۲۲۶ طوفان‌‌الاقصی| تداوم حملات اسرائیل به مناطق نوار غزه

 روز ۲۲۶ طوفان‌‌الاقصی| تداوم حملات اسرائیل به مناطق نوار غزه
2024-05-19T22:58:44+03:30
جنگ در غزه در حالی وارد روز دویست و بیست و شش شد که حملات رژیم صهیونیستی به غزه همچنان ادامه دارد و در حمله به اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه، ۲۰ نفر شهی...

بی‌بی بارها اسرائیلی‌ها را از دیدار با آمریکایی‌ها منع کرد

 بی‌بی بارها اسرائیلی‌ها را از دیدار با آمریکایی‌ها منع کرد
2024-05-19T22:58:42+03:30
طبق گزارش اکسیوس، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مقاطعی مقام‌های اسرائیلی را از دیدار با آمریکایی‌ها منع کرده است.

بیانیه حماس درباره حادثه بالگرد رئیس جمهور ایران

 بیانیه حماس درباره حادثه بالگرد رئیس جمهور ایران
2024-05-19T22:58:41+03:30
حماس طی بیانیه‌ای اعلام کرد: از درگاه خداوند مسئلت داریم رئیس جمهور ایران و هیئت همراه ایشان را محفوظ و سلامت نگاه داشته و هرگونه بدی و آسیبی را از ملت عزیز...

تظاهرات حمایت از مردم غزه در نقاط مختلف جهان

 تظاهرات حمایت از مردم غزه در نقاط مختلف جهان
2024-05-19T22:58:41+03:30
در راستای حمایت‌های فزاینده جهانیان از مردم فلسطین که از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه رنج می‌برند، تظاهرات بزرگی در سراسر دنیا به این منظور انجام شد.

رسانه عبری: حزب الله ما را وارد جنگ فرسایشی کرده است

 رسانه عبری: حزب الله ما را وارد جنگ فرسایشی کرده است
2024-05-19T22:58:41+03:30
یک رسانه عبری زبان اعتراف کرد، حزب الله اسرائیل را وارد جنگ فرسایشی در شمال کرده است و هیچ تصمیم قاطعی در این رابطه در افق دیده نمی‌شود.

واکنش‌های بین‌المللی به سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور

 واکنش‌های بین‌المللی به سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور
2024-05-19T22:58:40+03:30
کشورهای همسایه به سانحه بالگرد حامل آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و چند تن از مقام‌های ایران، واکنش نشان دادند.

دیدار مشاور امنیت ملی آمریکا و نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی

 دیدار مشاور امنیت ملی آمریکا و نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی
2024-05-19T20:32:06+03:30
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در زمانیکه تنش‌ها بین دو طرف افزایش یافته است، دیدار کرد.

دستاورد حزب الله؛نابودی۹۰درصد تجهیزات جاسوسی اسرائیل در شمال

 دستاورد حزب الله؛نابودی۹۰درصد تجهیزات جاسوسی اسرائیل در شمال
2024-05-19T20:32:05+03:30
حملات حزب الله باعث شده ۹۰ درصد تجهیزات جاسوسی رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر تاکنون از بین بروند که همین امر برتری اطلاعاتی صهیونیست ها در شمال فلسطین اشغالی را...

وزیر صهیونیست خواستار حمله نظامی اسرائیل به لبنان شد

 وزیر صهیونیست خواستار حمله نظامی اسرائیل به لبنان شد
2024-05-19T20:32:04+03:30
یک وزیر افراطی صهیونیست با اشاره به ناکامی ارتش رژیم صهیونیستی در نبرد با مقاومت اسلامی لبنان در شمال سرزمین های اشغالی خواستار ورود نظامی ارتش اسرائیل به خ...

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T20:32:04+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امید اندک سوری‌ها به نشست اتحادیه عرب در منامه

 امید اندک سوری‌ها به نشست اتحادیه عرب در منامه
2024-05-19T20:32:04+03:30
نشست سران اتحادیه عرب در منامه با حضور رئیس‌ جمهور سوریه در حالی برگزار شد که مردم این کشور امید چندانی به همراهی کشورهای عربی برای کمک به حل مشکلات اقتصادی...

دومین نشست نافرجام مجلس عراق؛ تداوم بلاتکلیفی در تعیین رئیس

 دومین نشست نافرجام مجلس عراق؛ تداوم بلاتکلیفی در تعیین رئیس
2024-05-19T20:32:04+03:30
پارلمان عراق در جلسه روز گذشته خود مصمم بود تا با مشارکت ۱۹۰ نماینده مرحله طاقت فرسای انتخاب رئیس خود را پشت سر بگذارد، اما ورود نمایندگان حزب تقدم و ایجاد ...

استاد فلسطینی: دادگاه لاهه تحت فشار غرب و آمریکاست

 استاد فلسطینی: دادگاه لاهه تحت فشار غرب و آمریکاست
2024-05-19T20:32:03+03:30
یک استاد حقوق فلسطینی با اشاره به حمایت دائمی ایران از فلسطین و قدرت کشورمان برای ایجاد ائتلافی در برابر ائتلاف غربی-آمریکایی تاکید کرد که آمریکا و غرب دادگ...

ضربه به دُم مار؛ تحلیلی بر استراتژی جنگی حماس در رفح

 ضربه به دُم مار؛ تحلیلی بر استراتژی جنگی حماس در رفح
2024-05-19T20:32:03+03:30
مقاومت فلسطین به‌دلیل جغرافیای غزه، به‌جای نبرد کلاسیک تصمیم گرفته است نبرد پارتیزانی را در دستورکار قرار دهد و به‌جای درگیرشدن با پیشانی واحدهای نظامی اسرا...

واکنش الهام علی اف به حادثه رخ داده برای بالگرد رئیسی

 واکنش الهام علی اف به حادثه رخ داده برای بالگرد رئیسی
2024-05-19T20:32:03+03:30
رئیس جمهور آذربایجان از حادثه رخ داده برای بالگرد رئیس جمهور کشورمان ابراز نگرانی کرد.

مرشایمر: اسرائیل بازنده بزرگ و ایران برنده است

 مرشایمر: اسرائیل بازنده بزرگ و ایران برنده است
2024-05-19T20:32:02+03:30
جان مرشایمر، استاد برجسته روابط بین‌الملل با اشاره به تحولات غرب آسیا بعد از طوفان الاقصی و تقابل ایران با رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه می‌گوید که رژیم ...

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)