میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیاالیوم، مقامات مصری به موضع گیری درباره کشتی اورگیون پرداختند و از موفقیت عملیات شناورسازی آن خبر دادند.
مهاب ممیش مشاور رئیس جمهوری مصر در امور پروژههای کانال سوئز اعلام کرد که عملیات شناورسازی با موفقیت کامل انجام شده است.
وی افزود: در حال حاضر عملیات جستجوی کامل کشتی با هدف اطمینان از سلامت آن و یافتن علتی که موجب به گل نشستن آن از حدود یک هفته قبل شد، جریان دارد. عملیات تخلیه کانال از کشتی هایی که در صف هستند، از امروز شروع می شود و سه تا چهار روز زمان می برد.
ممیش گفت: مصر مسئول پرداخت غرامت خسارتهای ناشی از این حادثه نیست، بلکه غرامت به عهده کشتی و مالک آن است، چرا که مسئولیت حادثه به عهده کاپیتان کشتی است، نه راهنمای کانال سوئز. ما به دنبال گرفت غرامت از شرکت مالک این کشتی برخواهیم آمد اما به شکل قضایی و پس از اطمینان از علل حادثه.
اسامه ربیع رئیس اداره کانال سوئز اعلام کرد که با انسداد کانال سوئز، بیش از ۴۰۰ کشتی بینالمللی در داخل آن گرفتار شدهاند. بنابراین پس از پایان این حادثه و حرکت کانتینربر «اور گیون»، به سه و نیم روز زمان نیاز است تا این کشتیهای در انتظار بتوانند حرکت کرده و به تدریج از کانال خارج شوند و به این ترتیب ترافیک کانال به حالت عادی برگردد.
او گفت: با باز شدن راه، کانال ۲۴ ساعت شبانهروز فعال خواهد بود و بلافاصله کار تخلیه کشتیها را آغاز خواهد کرد.
عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر روز دوشنبه از عملیات «موفقیت آمیز» آزاد سازی کشتی کانتینری «اور گیون» تقدیر کرد.
او در پیامی توییتر نوشت: «امروز مصریها موفق شدند به بحرانی که در کانال سوئز ایجاد شده بود پایان دهند؛ آنهم با وجود همۀ پیچیدگیهای فنی این کار.»
پیشتر در بامداد دوشنبه آژانس دریایی «Leth» که از سال ۱۹۲۴ میلادی در زمینه فعالیتهای مربوط به ترابری در کانال سوئز فعال است، اعلام کرده بود که تیمهای نجات موفق شدهاند کشتی کانتینری «اور گیون» که مدت یک هفته است مسیر رفت و آمد در این کانال بینالمللی را بسته، «تا حدودی» از محل خود جابجا کنند.
این موفقیت پس از تلاش ۱۰ قایق یدک کش همچنین خاک برداری و لایروبی چند روزۀ شن و ماسهها از اطراف این کشتی ممکن شد.
عملیات جابهجایی این کانتینربر عظیم در حالی به نتیجه رسیده که تا روز یکشنبه دستکم ۲۷ هزار متر مکعب شن و ماسه تا عمق ۱۸ متر از اطراف این کشتی خاکبرداری شده است.
این حادثه در بخشی از کانال روی داد که زمین سنگلاخ است.
کشتی عظیم کانتینربر «اور گیون» با وزن ۲۲۰هزار تن که از چین به مقصد بندر روتردام هلند در حرکت بود، از ساعات پایانی سهشنبه گذشته ۲۳ مارس عرض کانال سوئز را مسدود کرده است.
این حادثه باعث شد تا بیش از ۴۰۰ کشتی دیگر در این آبراهه بینالمللی گیر کنند و قیمت نفت در بازارهای جهانی نیز افزایش یابد.
علاوه بر صدها کشتی که در این کانال حبس شدهاند و در انتظار بازگشایی دوبارۀ مسیر هستند، دهها کشتی نیز تصمیم گرفتند قبل از ورود به این آبراهۀ کلیدی، مسیر خود را تغییر دهند و با عبور از دماغه امید نیک در جنوبیترین نقطه آفریقا و با اضافه کردن حدود دو هفته به مدت زمان سفر خود، محمولههای خود را به مقصد برسانند.
حدود ۱۲ درصد تجارت جهانی از این کانال ۱۹۳ کیلومتری میگذرد، کانالی که دریای مدیترانه را به دریای سرخ وصل میکند و کوتاهترین مسیر میان آسیا و اروپاست.اگر کشتیها بخواهند با دور زدن آفریقا مسیر اروپا آسیا را طی کنند دو هفته بیشتر وقت میبرد.
منبع : خبرگزاری مهر
دو سوم صهیونیستها ادعای نتانیاهو را باور ندارند
پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال میکند
ابتلای پادشاه عربستان به التهاب ریوی
روسیه: آماده اعزام فوری امدادرسانان به ایران هستیم
لیبرمن: نتانیاهو، گالانت و هالیوی فورا باید استعفا کنند
صفری: موفق به صحبت با امام جمعه تبریز شدند
مقصر از دست رفتن حق رای افغانستان در سازمان ملل کیست؟
مقاومت لبنان ۴ پایگاه دیگر اسرائیل را هدف قرار داد
اجلاس ابعاد حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی در دانشگاه دفاع ملی
وزیر خارجه آفریقا: آنچه در غزه اتفاق میافتد آپارتاید است
روز ۲۲۶ طوفانالاقصی| تداوم حملات اسرائیل به مناطق نوار غزه
بیبی بارها اسرائیلیها را از دیدار با آمریکاییها منع کرد
بیانیه حماس درباره حادثه بالگرد رئیس جمهور ایران
تظاهرات حمایت از مردم غزه در نقاط مختلف جهان
رسانه عبری: حزب الله ما را وارد جنگ فرسایشی کرده است
واکنشهای بینالمللی به سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور
دیدار مشاور امنیت ملی آمریکا و نتانیاهو در سرزمینهای اشغالی
دستاورد حزب الله؛نابودی۹۰درصد تجهیزات جاسوسی اسرائیل در شمال
وزیر صهیونیست خواستار حمله نظامی اسرائیل به لبنان شد
علیاف: دخالت بیگانگان را برنمیتابیم/ از ایران حمایت میکنیم
امید اندک سوریها به نشست اتحادیه عرب در منامه
دومین نشست نافرجام مجلس عراق؛ تداوم بلاتکلیفی در تعیین رئیس
استاد فلسطینی: دادگاه لاهه تحت فشار غرب و آمریکاست
ضربه به دُم مار؛ تحلیلی بر استراتژی جنگی حماس در رفح
واکنش الهام علی اف به حادثه رخ داده برای بالگرد رئیسی
مرشایمر: اسرائیل بازنده بزرگ و ایران برنده است
حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد