میرنیوز
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، ارشد اتحادیه اروپا امروز چهارشنبه گفت این اتحادیه قصد راهاندازی یک گروه دریایی در دریای سرخ ظرف سه هفته آینده را دارد.
جوزپ بورل خاطرنشان کرد او خواستار این است که ناوگان مذکور تا 17 فوریه آغاز به کار کند. 7 کشور عضو اتحادیه اروپا برای مشارکت در این گروه اعلام آمادگی کردهاند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که این گروه قصد مشارکت در «هیچ اقدامی» علیه یمنیها را ندارد. وی گفت: «هدف این است: محافظت از کشتیها.»
وی اضافه کرد: «هدف ما جلوگیری از حملات علیه کشتیها است. در هیچ اقدامی علیه حوثیها (انصارالله یمن) مشارکت نخواهیم کرد و تنها از حملات آنها جلوگیری خواهیم کرد.»
وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا قرار است امروز چهارشنبه در خصوص اینکه کدام کشور عضو اتحادیه اروپا بایستی رهبری این گروه دریایی را بر عهده بگیرد و دفتر مرکزی آن باید در کدام کشور ایجاد شود تصمیمگیری کنند.
شبکه خبری بلومبرگ چند روز پیش در گزارشی هشدار داد که به دلیل ادامه اختلال در حرکت کشتیها و شناورها در کانال سوئز و دریای سرخ در پی حملات یمن، هزینه حمل سوخت از طریق دریا در برخی موارد به بیش از 100 هزار دلار در روز افزایش یافته است.
بر اساس دادههای بورس بالتیک لندن، قیمت حمل و نقل نفت و فرآوردههای پالایششده از خاورمیانه به ژاپن تنها در روز پنجشنبه 3 درصد افزایش یافت و به 101 هزار دلار در روز رسید که بالاترین هزینه برای این مسیر خاص از سال 2020 محسوب میشود.
همین روند برای کشتیهای حامل سوخت از خاورمیانه به اروپا نیز مشاهده شده است. هزینه نفت کش در این مسیر بسته به اندازه کشتی بین 97000 تا 117000 دلار در روز افزایش یافته است.
بر اساس این گزارش، نیروهای یمن در اقدامی که نشان دهنده همبستگی آنها با فلسطین است، چندین بار به کشتیهایی که برای اسرائیل منافع تجاری داشته است، در دریای سرخ حمله کردهاند.
علیرغم اینکه آمریکا و متحدانش یک گروه از نیروهای دریایی خود را برای محافظت از کشتیهای خود به این منطقه اعزام کردهاند، بسیاری از شرکتهای باربری سفر از طریق این آبراه را متوقف کردهاند و در عوض سفر طولانیتر و گرانتر را در اطراف دماغه امید نیک در آفریقا انجام میدهند.
بر اساس گزارش اخیر وال استریت ژورنال که با استناد به دادههای شرکت مشاورهای کشتیرانی دروری Drewry در لندن منتشر شده است، متوسط هزینه جهانی حمل و نقل یک کانتینر 40 فوتی در هفته منتهی به 18 ژانویه 23 درصد افزایش یافت و به 3777 دلار رسید که بیش از دو برابر هزینه یک ماه قبل از آن است.
اکنون بسیاری از تحلیلگران هشدار می دهند که بحران کشتیرانی در دریای سرخ ممکن است افزایش تورم جهانی را نیز در پی داشته باشد.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
دو سوم صهیونیستها ادعای نتانیاهو را باور ندارند
پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال میکند
ابتلای پادشاه عربستان به التهاب ریوی
روسیه: آماده اعزام فوری امدادرسانان به ایران هستیم
لیبرمن: نتانیاهو، گالانت و هالیوی فورا باید استعفا کنند
صفری: موفق به صحبت با امام جمعه تبریز شدند
مقصر از دست رفتن حق رای افغانستان در سازمان ملل کیست؟
مقاومت لبنان ۴ پایگاه دیگر اسرائیل را هدف قرار داد
اجلاس ابعاد حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی در دانشگاه دفاع ملی
وزیر خارجه آفریقا: آنچه در غزه اتفاق میافتد آپارتاید است
روز ۲۲۶ طوفانالاقصی| تداوم حملات اسرائیل به مناطق نوار غزه
بیبی بارها اسرائیلیها را از دیدار با آمریکاییها منع کرد
بیانیه حماس درباره حادثه بالگرد رئیس جمهور ایران
تظاهرات حمایت از مردم غزه در نقاط مختلف جهان
رسانه عبری: حزب الله ما را وارد جنگ فرسایشی کرده است
واکنشهای بینالمللی به سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور
دیدار مشاور امنیت ملی آمریکا و نتانیاهو در سرزمینهای اشغالی
دستاورد حزب الله؛نابودی۹۰درصد تجهیزات جاسوسی اسرائیل در شمال
وزیر صهیونیست خواستار حمله نظامی اسرائیل به لبنان شد
علیاف: دخالت بیگانگان را برنمیتابیم/ از ایران حمایت میکنیم
امید اندک سوریها به نشست اتحادیه عرب در منامه
دومین نشست نافرجام مجلس عراق؛ تداوم بلاتکلیفی در تعیین رئیس
استاد فلسطینی: دادگاه لاهه تحت فشار غرب و آمریکاست
ضربه به دُم مار؛ تحلیلی بر استراتژی جنگی حماس در رفح
واکنش الهام علی اف به حادثه رخ داده برای بالگرد رئیسی
مرشایمر: اسرائیل بازنده بزرگ و ایران برنده است
حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد