میرنیوز

اعتراف غرب به شکست در برابر روسیه/ چرا ارسال اف-۱۶ به اوکراین بازی با آتش است؟

اعتراف غرب به شکست در برابر روسیه/ چرا ارسال اف-۱۶ به اوکراین بازی با آتش است؟ 2023-06-11T21:40:46+03:30

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: بیش از ۱۵ ماه از آغاز بحران اوکراین می‌گذرد و تا کنون نه تنها راهی برای برون‌رفت از آن به چشم نمی‌خورد بلکه سیل سلاح‌های سنگین آمریکا و اروپا به این منطقه، کلاف در هم تنیده بحران را پیچیده‌تر کرده‌است؛ موضوعی که در روزهای اخیر با انتشار خبر ارسال اف -۱۶ به اوکراین داغ‌تر شده‌است.

چند روز پیش «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، تصمیم غرب برای ارسال جنگنده اف -۱۶ به اوکراین را غیرقابل قبول دانست و با بیان اینکه این کار به تشدید جنگ منجر خواهد شد، هشدار داد غربی‌ها با آتش بازی نکنند.

سیگنال‌های غرب برای ارسال اف -۱۶ به اوکراین

اگر چه تا کنون موضوع ارسال جنگنده اف -۱۶ به اوکراین تنها در مواضع اعلانی مقامات غربی به چشم می‌خورد اما بنا به دلایل مختلفی که در ادامه اشاره خواهد شد، احتمال آن بسیار بالاست.

«آموزش اوکراینی‌ها برای استفاده از اف -۱۶» مهمترین دلیلی است که سناریوی ارسال این جنگنده را تقویت می‌کند. «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در جریان سفرش به فرانسه و در ابتدای ورودش به این کشور گفت که برنامه آموزش استفاده از تانک‌های آمریکایی «آبرامز» به نظامیان اوکراینی شروع شده و واشنگتن و متحدانش در حال تدوین توافقاتی با موضوع آموزش استفاده از جنگنده‌های اف -۱۶ به این نظامیان هستند.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تاکید کرد که واشنگتن به همراه متحدانی همچون هلند و انگلیس که وعده مشارکت در عرضه جنگنده‌های اف -۱۶ آمریکایی به اوکراین را داده‌اند، مشغول برنامه‌ریزی دقیق ابعاد کلاس‌های آموزش کار با این جنگنده، نوع تاکتیک‌های پروازی برای آنها و مکان‌های ارائه این آموزش‌ها هستند.

بهره‌گیری رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از واژه «قریب الوقوع» نیز دلیلی دیگری برای ارسال سلاح است. مارک میلی تاکید کرد که تسلیحات سنگین آمریکایی نظیر تانک‌های آبرامز و جنگنده‌های اف -۱۶ در زمان اجرای ضدحمله قریب‌الوقوع اوکراین علیه روسیه آماده استفاده نخواهند بود.

این بدان معنی است که در حملات کنونی روسیه، اوکراینی‌ها به دلیل آموزش ندیدن، قادر به استفاده از اف -۱۶ نیستند و بهره‌گیری از آن چندماهی طول می‌کشد.

به تازگی «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» چاپ لندن در یادداشتی، نوشته‌است «ارزیابی‌های نظامی غربی می‌گوید که آموزش خلبانان اوکراینی برای هدایت این نوع از جنگنده‌های اف -۱۶، نیازمند دست‌کم شش ماه زمان است و هنوز نیز مشخص نیست که آیا به موشک و تجهیزات الکترونیکی مدرن لازم تجهیز می‌شود یا خیر. به این معنی که استفاده از همه این امکانات برای نبرد هوایی، ممکن است دستکم تا پایان سال دوم آغاز این جنگ صورت نگیرد.»

اروپایی‌ها اگرچه برای آموزش و ارسال اف -۱۶ پیشقدم شده‌اند اما در این زمینه تنها نیستند و آمریکا را نیز در کنار خود می‌بینند؛ کشوری که به رغم حمایت‌های مالی هنگفت تاکنون در این باره سکوت کرده‌بود.

اخیراً بایدن در نشست سران گروه هفت با آموزش خلبانان‌های اوکراینی موافقت کرد. همان طور که پیشتر اشاره شد، حمایت بایدن از آموزش خلبانان اوکراینی بر روی جت‌های جنگنده پیشرفته از سوی کارشناسان به عنوان مقدمه‌ای برای ارسال این جنگنده به اوکراین برای اولین بار در نظر گرفته می‌شود.

رئیس جمهور آمریکا اما به رهبران گروه هفت تاکید کرد که تصمیم‌گیری درباره زمان ارسال و تعداد جنگنده‌های ارسالی و اینکه چه کشوری این جنگنده‌های نسل چهارم را به اوکراین خواهد داد، موضوعاتی است که در ماه‌های آینده و در حالی که روند آموزش خلبانان اوکراینی در حال انجام است، درباره آنها تصمیم‌گیری خواهد شد.

تصمیم بایدن تحت فشار اروپایی‌ها و کنگره

اوایل اسفندماه پارسال در آستانه یکسالگی جنگ و سفر بایدن به لهستان، کاخ سفید زیر فشارهای فزاینده برای دادن جنگنده‌های اف -۱۶ به «کی‌یف» قرار گرفت. در آن برهه تارنمای خبری «هیل» با انتشار این خبر نوشت: دولت بایدن طی هفته گذشته با فشارهای فزاینده نمایندگان کنگره و همچنین مقام‌های اوکراینی جهت تجهیز کی‌یف به جنگنده‌های اف -۱۶ و آن هم در آستانه یکسالگی جنگ اوکراین، قرار گرفته‌است.

این گزارش اضافه کرد: اندک زمانی پس از موافقت واشنگتن برای تحویل ۳۱ عراده تانک «آبرامز» به اوکراین، مقام‌های کی‌یف درخواست خود مبنی بر دریافت جنگنده‌های پیشرفته از آمریکا را تکرار کردند اما بایدن در پاسخ با تحویل جنگنده‌های اف -۱۶ به اوکراین مخالفت کرد.

به نظر می‌رسد که کلید تغییر سیاست کاخ سفید چند هفته پیش زده‌شد؛ زمانی که «ریشی سوناک» نخست‌وزیر بریتانیا و «مارک روته» همتای هلندی او در لندن ملاقات و توافق کردند که برای ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی با هدف تقویت نیروی هوایی اوکراین، از آموزش گرفته تا تهیه جت‌های اف -۱۶ تلاش کنند.

بریتانیا پیش از این نیز موفق شده‌بود در زمینه تقویت قدرت دفاعی اوکراین و تأمین تسلیحات پیشرفته به این کشور نظر آمریکا را تغییر دهد؛ ازجمله لندن در ژانویه اعلام کرد که تانک‌های «چلنجر» را به اوکراین می‌فرستد و با اعلام این خبر، نظر دولت بایدن را نیز تغییر داد و باعث شد که واشنگتن نیز با ارسال تانک‌های آبرامز به این کشور موافقت کند.

در همان ماه که متحدان غربی سیاست خود را برای تحویل تانک تغییر دادند، شرکت «لاکهید مارتین» آمریکا، سازنده اف -۱۶ اعلام کرد که آماده است به تقاضاهای روزافزون برای ساخت این جنگنده‌ها پاسخ دهد.

پیش از اعلام تغییر سیاست واشنگتن نیز، نیویورک تایمز گزارش داده‌بود که چهار کشور از اعضای ناتو یعنی هلند، دانمارک، بلژیک و نروژ آماده‌اند تا دست‌کم ۱۲۵ فروند اف -۱۶ آماده جنگ را به کی‌یف تحویل دهند. دیگر متحدان غربی کی‌یف مانند فرانسه و بریتانیا نیز پیشنهاد کمک برای آموزش خلبانان اوکراینی را داده‌بودند.

همزمان و حتی بسیار قبل‌تر از فشار اروپایی‌ها بر بایدن، شاهد فشار قانونگذاران آمریکایی بر کاخ سفید برای ورود جدی‌تر به بحران اوکراین بودیم. افزون بر تصویب بودجه ۴۵ میلیارد دلاری کنگره برای کمک به اوکراین، چندی پیش «مایکل مک کوال» نماینده حزب جمهوریخواه ایالت تگزاس و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در حاشیه نشست امنیتی مونیخ ابراز امیدواری کرد که آمریکا در نهایت این جنگنده‌ها را تحویل اوکراین دهد.

سال گذشته هم «لیندسی گراهام» سناتور تندرو جمهوریخواه آمریکایی خطاب به دولت بایدن خواستار آموزش خلبانان اوکراینی برای جنگنده اف ۱۶ شده‌بود. او در مصاحبه‌ای با شبکه‌های خبری در نشست امنیتی مونیخ گفت: به نظر من در اینجا باید واشنگتن تصمیم جدی برای آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با جت‌های جنگنده اف ۱۶ بگیرد که به نظر می‌رسد بایدن تمایل زیادی به آن ندارد.

گراهام تاکید کرد که «دو کار باید با سرعت انجام شود. روسیه را کشوری حامی تروریسم معرفی کنیم و آموزش خلبانان اوکراینی با جنگنده‌های اف ۱۶ را آغاز کنیم.»

تعمیق و تسری تنش؛ روی دیگر سکه ارسال اف -۱۶

مقامات غربی بر این باورند که جت‌های اف -۱۶ می‌توانند در نبرد مفید و برای امنیت طولانی مدت اوکراین ضروری باشند اما این تنها یک روی سکه است و به موازات ارسال جنگ‌افزارهای پیشرفته، سناریوی حل وفصل بحران بیش از پیش رنگ می‌بازد.

کرملین طی این مدت بارها به غرب به سرکردگی آمریکا نسبت به تحویل تسلیحات پیشرفته به اوکراین هشدار داده و آن را عبور از خطوط قرمز خود اعلام کرده‌است. کشورهای عضو ناتو اما با نادیده گرفتن هشدارها به تجهیز اوکراین با تانک‌های پیشرفته «لئوپارد ۲» آلمانی و «آبرامز» آمریکایی ادامه داده و اینک با تحویل جنگنده‌های اف -۱۶ به اوکراین، فصل تازه‌ای از تنش آغاز خواهدشد.

بنابراین تحلیلگران هشدار می‌دهند که این کار، نه‌تنها یک چالش لجستیکی بزرگ ایجاد خواهد کرد بلکه این نگرانی را به وجود می‌آورد که آیا تحویل این هواپیماها باعث تشدید و گسترش جنگ به خارج از مرزهای اوکراین نمی‌شود.

در مجموع ارسال جت‌های جنگی و آموزش اوکراینی‌ها، آن در این برهه از نبرد که شهر راهبردی «باخموت» به تصرف کامل روس‌ها درآمده‌است، از شکست آمریکا و متحدان غربی در این جبهه نشان دارد. همان طور که عبدالباری عطوان در این باره نوشته که این اقدام بایدن به نوعی اعتراف به شکست در مقابل روسیه پس از یک سال و سه ماه جنگ است.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

دو سوم صهیونیست‌ها ادعای نتانیاهو را باور ندارند

 دو سوم صهیونیست‌ها ادعای نتانیاهو را باور ندارند
2024-05-20T00:05:11+03:30
دو سوم صهیونیست‌ها اعلام کردند ادعای نتانیاهو در مورد امکان تحقق پیروزی قاطع در نوار غزه را باور ندارند.

پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال می‌کند

 پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال می‌کند
2024-05-20T00:05:09+03:30
دستیار ویژه پوتین در تماس با معاون اول رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور روسیه با حساسیت فوق العاده اخبار سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کند.

ابتلای پادشاه عربستان به التهاب ریوی

 ابتلای پادشاه عربستان به التهاب ریوی
2024-05-20T00:05:08+03:30
دیوان پادشاهی عربستان سعودی اعلام کرد بررسی های پزشکی حاکی از ابتلای ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور به التهاب ریوی است.

روسیه: آماده اعزام فوری امدادرسانان به ایران هستیم

 روسیه: آماده اعزام فوری امدادرسانان به ایران هستیم
2024-05-19T23:25:37+03:30
سفارت روسیه در تهران اعلام کرد که این کشور آمادگی خود را برای اعزام فوری تیم امدادرسانی به ایران اعلام کرده است.

لیبرمن: نتانیاهو، گالانت و هالیوی فورا باید استعفا کنند

 لیبرمن: نتانیاهو، گالانت و هالیوی فورا باید استعفا کنند
2024-05-19T23:12:17+03:30
وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی، رفتار سیاسی و نظامی رژیمش را در حال حاضر افتضاح توصیف کرد و خواستار استعفای فوری ارکان آن شد.

صفری: موفق به صحبت با امام جمعه تبریز شدند

 صفری: موفق به صحبت با امام جمعه تبریز شدند
2024-05-19T23:12:16+03:30
مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اعلام کرد که تماس با امام جمعه تبریز صورت گرفته و دو مرتبه توانستند با وی صحبت کنند.

مقصر از دست رفتن حق رای افغانستان در سازمان ملل کیست؟

 مقصر از دست رفتن حق رای افغانستان در سازمان ملل کیست؟
2024-05-19T22:58:46+03:30
درحالی که هفته گذشته افغانستان به دلیل بدهی از حق رای در سازمان ملل محروم شد اما سفارتخانه‌های حکومت پیشین افغانستان همچنان ده‌ها هزار دلار درآمد دارند.

مقاومت لبنان ۴ پایگاه‌ دیگر اسرائیل را هدف قرار داد

 مقاومت لبنان ۴ پایگاه‌ دیگر اسرائیل را هدف قرار داد
2024-05-19T22:58:45+03:30
مقاومت اسلامی لبنان با صدور بیانیه‌‌های جداگانه اعلام کرد که چهار پایگاه‌ نظامی ارتش رژیم صهیونیستی را هدف حملات خود قرار داده است.

اجلاس ابعاد حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی در دانشگاه دفاع ملی

 اجلاس ابعاد حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی در دانشگاه دفاع ملی
2024-05-19T22:58:45+03:30
دانشگاه عالی دفاع ملی در راستای حمایت از مردم مظلوم فلسطین و به کارگیری ظرفیت نخبگان بین‌المللی در بررسی ابعاد حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، اجلاس...

وزیر خارجه آفریقا: آنچه در غزه اتفاق می‌افتد آپارتاید است

 وزیر خارجه آفریقا: آنچه در غزه اتفاق می‌افتد آپارتاید است
2024-05-19T22:58:44+03:30
وزیر خارجه آفریقای جنوبی اظهار داشت که آنچه در فلسطین رخ می‌دهد، آپارتاید است و جهان برای اولین بار است که رژیم اسرائیل را محاکمه می‌کند.

روز ۲۲۶ طوفان‌‌الاقصی| تداوم حملات اسرائیل به مناطق نوار غزه

 روز ۲۲۶ طوفان‌‌الاقصی| تداوم حملات اسرائیل به مناطق نوار غزه
2024-05-19T22:58:44+03:30
جنگ در غزه در حالی وارد روز دویست و بیست و شش شد که حملات رژیم صهیونیستی به غزه همچنان ادامه دارد و در حمله به اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه، ۲۰ نفر شهی...

بی‌بی بارها اسرائیلی‌ها را از دیدار با آمریکایی‌ها منع کرد

 بی‌بی بارها اسرائیلی‌ها را از دیدار با آمریکایی‌ها منع کرد
2024-05-19T22:58:42+03:30
طبق گزارش اکسیوس، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مقاطعی مقام‌های اسرائیلی را از دیدار با آمریکایی‌ها منع کرده است.

بیانیه حماس درباره حادثه بالگرد رئیس جمهور ایران

 بیانیه حماس درباره حادثه بالگرد رئیس جمهور ایران
2024-05-19T22:58:41+03:30
حماس طی بیانیه‌ای اعلام کرد: از درگاه خداوند مسئلت داریم رئیس جمهور ایران و هیئت همراه ایشان را محفوظ و سلامت نگاه داشته و هرگونه بدی و آسیبی را از ملت عزیز...

تظاهرات حمایت از مردم غزه در نقاط مختلف جهان

 تظاهرات حمایت از مردم غزه در نقاط مختلف جهان
2024-05-19T22:58:41+03:30
در راستای حمایت‌های فزاینده جهانیان از مردم فلسطین که از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه رنج می‌برند، تظاهرات بزرگی در سراسر دنیا به این منظور انجام شد.

رسانه عبری: حزب الله ما را وارد جنگ فرسایشی کرده است

 رسانه عبری: حزب الله ما را وارد جنگ فرسایشی کرده است
2024-05-19T22:58:41+03:30
یک رسانه عبری زبان اعتراف کرد، حزب الله اسرائیل را وارد جنگ فرسایشی در شمال کرده است و هیچ تصمیم قاطعی در این رابطه در افق دیده نمی‌شود.

واکنش‌های بین‌المللی به سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور

 واکنش‌های بین‌المللی به سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور
2024-05-19T22:58:40+03:30
کشورهای همسایه به سانحه بالگرد حامل آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و چند تن از مقام‌های ایران، واکنش نشان دادند.

دیدار مشاور امنیت ملی آمریکا و نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی

 دیدار مشاور امنیت ملی آمریکا و نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی
2024-05-19T20:32:06+03:30
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در زمانیکه تنش‌ها بین دو طرف افزایش یافته است، دیدار کرد.

دستاورد حزب الله؛نابودی۹۰درصد تجهیزات جاسوسی اسرائیل در شمال

 دستاورد حزب الله؛نابودی۹۰درصد تجهیزات جاسوسی اسرائیل در شمال
2024-05-19T20:32:05+03:30
حملات حزب الله باعث شده ۹۰ درصد تجهیزات جاسوسی رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر تاکنون از بین بروند که همین امر برتری اطلاعاتی صهیونیست ها در شمال فلسطین اشغالی را...

وزیر صهیونیست خواستار حمله نظامی اسرائیل به لبنان شد

 وزیر صهیونیست خواستار حمله نظامی اسرائیل به لبنان شد
2024-05-19T20:32:04+03:30
یک وزیر افراطی صهیونیست با اشاره به ناکامی ارتش رژیم صهیونیستی در نبرد با مقاومت اسلامی لبنان در شمال سرزمین های اشغالی خواستار ورود نظامی ارتش اسرائیل به خ...

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T20:32:04+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امید اندک سوری‌ها به نشست اتحادیه عرب در منامه

 امید اندک سوری‌ها به نشست اتحادیه عرب در منامه
2024-05-19T20:32:04+03:30
نشست سران اتحادیه عرب در منامه با حضور رئیس‌ جمهور سوریه در حالی برگزار شد که مردم این کشور امید چندانی به همراهی کشورهای عربی برای کمک به حل مشکلات اقتصادی...

دومین نشست نافرجام مجلس عراق؛ تداوم بلاتکلیفی در تعیین رئیس

 دومین نشست نافرجام مجلس عراق؛ تداوم بلاتکلیفی در تعیین رئیس
2024-05-19T20:32:04+03:30
پارلمان عراق در جلسه روز گذشته خود مصمم بود تا با مشارکت ۱۹۰ نماینده مرحله طاقت فرسای انتخاب رئیس خود را پشت سر بگذارد، اما ورود نمایندگان حزب تقدم و ایجاد ...

استاد فلسطینی: دادگاه لاهه تحت فشار غرب و آمریکاست

 استاد فلسطینی: دادگاه لاهه تحت فشار غرب و آمریکاست
2024-05-19T20:32:03+03:30
یک استاد حقوق فلسطینی با اشاره به حمایت دائمی ایران از فلسطین و قدرت کشورمان برای ایجاد ائتلافی در برابر ائتلاف غربی-آمریکایی تاکید کرد که آمریکا و غرب دادگ...

ضربه به دُم مار؛ تحلیلی بر استراتژی جنگی حماس در رفح

 ضربه به دُم مار؛ تحلیلی بر استراتژی جنگی حماس در رفح
2024-05-19T20:32:03+03:30
مقاومت فلسطین به‌دلیل جغرافیای غزه، به‌جای نبرد کلاسیک تصمیم گرفته است نبرد پارتیزانی را در دستورکار قرار دهد و به‌جای درگیرشدن با پیشانی واحدهای نظامی اسرا...

واکنش الهام علی اف به حادثه رخ داده برای بالگرد رئیسی

 واکنش الهام علی اف به حادثه رخ داده برای بالگرد رئیسی
2024-05-19T20:32:03+03:30
رئیس جمهور آذربایجان از حادثه رخ داده برای بالگرد رئیس جمهور کشورمان ابراز نگرانی کرد.

مرشایمر: اسرائیل بازنده بزرگ و ایران برنده است

 مرشایمر: اسرائیل بازنده بزرگ و ایران برنده است
2024-05-19T20:32:02+03:30
جان مرشایمر، استاد برجسته روابط بین‌الملل با اشاره به تحولات غرب آسیا بعد از طوفان الاقصی و تقابل ایران با رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه می‌گوید که رژیم ...

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)