میرنیوز

پیروزی چپ‌گرایان در برزیل و ترس آمریکا از همکاری دولت جدید با روسیه و چین

 پیروزی چپ‌گرایان در برزیل و ترس آمریکا از همکاری دولت جدید با روسیه و چین 2022-12-10T20:24:56+03:30

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، لولا داسیلوا، رئیس جمهور پیشین و نامزد چپ‌گرای انتخابات ریاست جمهوری برزیل با غلبه بر رقیب راست گرای خود بار دیگر به قدرت بازگشت. بر اساس نتیجه دور دوم این انتخابات داسیلوا با اختلافی اندک به پیروزی بزرگ دست یافت تا 12 سال پس از ترک قدرت بار دیگر سکان هدایت دستگاه اجرایی کشور را در دست گیرد.

بر اساس نتیجه نهایی اعلامی، داسیلوا موفق به کسب 51 درصد آراء شد و رئیس جمهور فعلی و چهره سرشناس جریان راست افراطی در برزیل 49 درصد آراء را کسب کرد، این فشرده‌ترین انتخابات و نزدیک‌ترین فاصله بین دو نامزد نهایی ریاست جمهوری از زمان بازگشت برزیل به دموکراسی پس از از حاکمیت دیکتاتوری و نظامی در سال 1964 تا 1985 در این کشور محسوب می‌شود.

داسیلوا، پیروز نهایی قطبی‌ترین انتخابات تاریخ مدرن این کشور بزرگ آمریکای جنوبی شد که به رغم رقابت نزدیک میان دو کارزار انتخاباتی بدون هر گونه خشونت به انجام رسید.

 

به همین منظور برنامه «خداحافظ آمریکا» با حضور خانم مهسا غیاثوند(تهیه کننده و آیتم ساز)، حسین هوشمند(کارشناس مجری)، خانم آزاده فراهانی(گوینده آیتم) و دکتر سید جعفر هاشمی (سفیر اسبق ایران در برزیل) به موضوع انتخابات برزیل، بررسی چرایی پیروزی چپ گرایان و تاثیرات آن بر روابط آمریکا می‌پردازد.

قدرت‌گیری دولت چپ‌گرا در آمریکای لاتین پس از پایان جنگ سرد

دکتر سید جعفر هاشمی، سفیر اسبق ایران در برزیل درباره انتخابات برزیل، بررسی چرایی پیروزی چپ‌گرایان و تأثیرات آن بر روابط آمریکا با بیان اینکه مقاله‌ای تحت عنوان خداوند یک برزیلی است از کسینجر گفته شده این کشور به واسطه‌های مختلف از جمله خاک غنی شده، وسعت زیاد، آب فراوان و منابع عظیم خدادادی مانند سنگ آهن شبیه به زادگاه خداوند است گفت: زمانی که برزیل مستعمره کشورهای بزرگی مانند پرتغال و اسپانیا بوده مردم دوران سختی را داشتند و در زمان ناامیدی افرادی می گفتند چون خداوند برزیلی است کارها تسهیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه انتخابات در کشوری با ظرفیت‌هایی نزدیک به یک قاره بر سایر نقاط جهان اثر خواهد داشت، افزود: مردم برزیل از سطح رفاهی برخوردار شدند و رئیس جمهور سابق کارهای غیرمعمولی را اعمال می‌کرد و توده مردم نسبت به او به عنوان ترامپ برزیل، اقبالی نداشتند.

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل هژمونی آمریکا را در حال افول دانست و اظهار کرد: دهه 60 و 70 دوران حکومت‌های اقتدارگرا در آمریکای لاتین بوده و از اواخر دهه 70 تغییرات وسیعی با مبارزات اجتماعی در برزیل و پیروزی در آمریکای لاتین آغاز شد به طوریکه حکومت‌های اقتدارگرا جای خود را به حکومت‌های مردمی دادند.

وی افزود: پس از پایان جنگ سرد شاهد روی کار آمدن دولت چپ‌گرا در آمریکای لاتین بودیم و قدرت‌گیری کشورهایی مانند بولیوی، برزیل، آرژانتین، کلمبیا، مکزیک و شیلی تحولاتی بوده که در دهه دوم قرن 21 حاکی از این است که راست گرایان و محافظه کاران به دلیل فساد قادر به پاسخگویی مطالبات مردم نبودند.

سفیر اسبق ایران در برزیل ضمن اعلام این مطلب که آمریکای لاتین همیشه حیات خلوت آمریکا بوده و امروز این فرصت از دست آنها خارج شده است ادامه داد: خاک غنی شده برزیل بعد از اوکراین بهترین خاک دنیا است که به همراه آب و نور خورشید فراوان از جمله عواملی است که دنیا طی دهه های آینده محتاج این منطقه خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه دولت جدید برزیل به شدت ضد آمریکایی نخواهد بود و شریک اول تجاری برزیل همین آمریکایی‌ها بودند افزود: امروز ترس آمریکا نسبت به پیروزی دولت جدید برزیل از اینست که می داند اینها با چین و روسیه در قالب بریکس همکاری خواهند داشت و می توانند معادلات دنیا را بر هم بزند.

هاشمی تصریح کرد: صادرات کالاهای منطقه آمریکای لاتین به چین 6.5 میلیارد در سال 2002 بوده و در سال 2010 به 68 میلیارد دلار می رسد و زمینه کاری بین کشورهای آمریکای لاتین و چین ایجاد می شود در صورتی که علیرغم خواست آمریکایی ها است.

وی افزود: آمریکا این احساس را دارد که هژمونی خودش را در حیات خلوت سابقش از دست داده و هر اقدامی در آمریکای لاتین می‌تواند منشأ بسیاری از اقدامات باشد.

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل با بیان اینکه گروه‌های چپ‌گرا و حاکم در برزیل مشکلی با آمریکا دارند خاطرنشان کرد: با سیاست توسعه‌طلبانه و سلطه‌گرایانه مخالف هستند و از سویی نیازمند به بهره‌مندی از فناوری کشوری مانند آمریکا هستند پس طبیعی است که ارتباطات به سرعت قطع نمی‌شود.

سیاست برزیل در خدمت اقتصاد است

وی افزود: سیاست برزیل در خدمت اقتصاد است و مذاکرات اقتصادی برزیل توسط وزیر خارجه انجام می‌شود؛ این کشور برای بخش خصوصی اهمیت زیادی قائل است یعنی تمام توان کشور در حفظ ارتباطات اقتصادی صرف می‌شود تا نفوذ اقتصادی صورت بگیرد.

سفیر اسبق ایران در برزیل گفت: تولید به عنوان جایگزین واردات در آمریکای لاتین با هدف احیای اقتصاد ملی شده است.

وی با اشاره به حضور چپ گرایان در مناطق مختلف آمریکای لاتین افزود: در کوبا بعد از چند دهه تحریم آمریکا اوباما سعی بر ایجاد ارتباطات با این کشورها داشت لذا تحریم تا اندازه‌ای مؤثر است و علیرغم همه تحریم‌ها نتیجه‌ای نگرفتند.

هاشمی اظهار کرد: خطر بزرگی که آمریکا احساس می کند از سوی قدرت اقتصادی چین است؛ باتوجه به ضعیف شدن اهرم فشار آمریکا، قدرت یافتن چپ ها در آمریکای لاتین سلسه‌ای است که همکاری بین خودشان را در پی خواهد داشت.

وی افزود: برزیل حدود 5 برابر ایران و دارای 30 ایالت است که با وجود فاصله زیاد، با فرهنگ ایرانی آشنا و نزدیک هستند و اگر ملاحظاتی با آمریکا نبود سطح روابط برزیل با ایران و بازار میلیونی این منطقه در گذشته بهتر بود و برزیلی‌ها با داشتن فناوری منحصر بفرد، می‌توانند در پروژه‌های مختلف دریایی و نفتی با ایران همکاری داشته باشند.

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل با بیان اینکه تمام اتفاقات دنیا حکایت از افول هژمونی آمریکا دارد ادامه داد: اگر کشورها صلاح خود را می دانند می توانند با همکاری کشورهای مستقل، از استکبارستیزی آمریکایی دور شوند و کشورهای زیادی در حال رشد و پیشرفت هستند که می توانند معادلات دنیا را تغییر بدهند.

گفتنی است؛ برنامه رادیویی خداحافظ آمریکا پنجشنبه‌ها ساعت 19 به مدت 60 دقیقه از رادیو گفت‌و‌گو روی موج FM ردیف 103,5 مگاهرتز پخش می‌شود. تکرار این برنامه روز جمعه همین ساعت خواهد بود.

برنامه «خداحافظ آمریکا» با رویکردی علمی به یکی از مهم‌ترین مسائل بین‌الملل، یعنی افول جایگاه و قدرت امریکا و همچنین بررسی ریشه‌های پیدایش این بحران می‌پردازد.

 

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

دو سوم صهیونیست‌ها ادعای نتانیاهو را باور ندارند

 دو سوم صهیونیست‌ها ادعای نتانیاهو را باور ندارند
2024-05-20T00:05:11+03:30
دو سوم صهیونیست‌ها اعلام کردند ادعای نتانیاهو در مورد امکان تحقق پیروزی قاطع در نوار غزه را باور ندارند.

پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال می‌کند

 پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال می‌کند
2024-05-20T00:05:09+03:30
دستیار ویژه پوتین در تماس با معاون اول رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور روسیه با حساسیت فوق العاده اخبار سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کند.

ابتلای پادشاه عربستان به التهاب ریوی

 ابتلای پادشاه عربستان به التهاب ریوی
2024-05-20T00:05:08+03:30
دیوان پادشاهی عربستان سعودی اعلام کرد بررسی های پزشکی حاکی از ابتلای ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور به التهاب ریوی است.

روسیه: آماده اعزام فوری امدادرسانان به ایران هستیم

 روسیه: آماده اعزام فوری امدادرسانان به ایران هستیم
2024-05-19T23:25:37+03:30
سفارت روسیه در تهران اعلام کرد که این کشور آمادگی خود را برای اعزام فوری تیم امدادرسانی به ایران اعلام کرده است.

لیبرمن: نتانیاهو، گالانت و هالیوی فورا باید استعفا کنند

 لیبرمن: نتانیاهو، گالانت و هالیوی فورا باید استعفا کنند
2024-05-19T23:12:17+03:30
وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی، رفتار سیاسی و نظامی رژیمش را در حال حاضر افتضاح توصیف کرد و خواستار استعفای فوری ارکان آن شد.

صفری: موفق به صحبت با امام جمعه تبریز شدند

 صفری: موفق به صحبت با امام جمعه تبریز شدند
2024-05-19T23:12:16+03:30
مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اعلام کرد که تماس با امام جمعه تبریز صورت گرفته و دو مرتبه توانستند با وی صحبت کنند.

مقصر از دست رفتن حق رای افغانستان در سازمان ملل کیست؟

 مقصر از دست رفتن حق رای افغانستان در سازمان ملل کیست؟
2024-05-19T22:58:46+03:30
درحالی که هفته گذشته افغانستان به دلیل بدهی از حق رای در سازمان ملل محروم شد اما سفارتخانه‌های حکومت پیشین افغانستان همچنان ده‌ها هزار دلار درآمد دارند.

مقاومت لبنان ۴ پایگاه‌ دیگر اسرائیل را هدف قرار داد

 مقاومت لبنان ۴ پایگاه‌ دیگر اسرائیل را هدف قرار داد
2024-05-19T22:58:45+03:30
مقاومت اسلامی لبنان با صدور بیانیه‌‌های جداگانه اعلام کرد که چهار پایگاه‌ نظامی ارتش رژیم صهیونیستی را هدف حملات خود قرار داده است.

اجلاس ابعاد حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی در دانشگاه دفاع ملی

 اجلاس ابعاد حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی در دانشگاه دفاع ملی
2024-05-19T22:58:45+03:30
دانشگاه عالی دفاع ملی در راستای حمایت از مردم مظلوم فلسطین و به کارگیری ظرفیت نخبگان بین‌المللی در بررسی ابعاد حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، اجلاس...

وزیر خارجه آفریقا: آنچه در غزه اتفاق می‌افتد آپارتاید است

 وزیر خارجه آفریقا: آنچه در غزه اتفاق می‌افتد آپارتاید است
2024-05-19T22:58:44+03:30
وزیر خارجه آفریقای جنوبی اظهار داشت که آنچه در فلسطین رخ می‌دهد، آپارتاید است و جهان برای اولین بار است که رژیم اسرائیل را محاکمه می‌کند.

روز ۲۲۶ طوفان‌‌الاقصی| تداوم حملات اسرائیل به مناطق نوار غزه

 روز ۲۲۶ طوفان‌‌الاقصی| تداوم حملات اسرائیل به مناطق نوار غزه
2024-05-19T22:58:44+03:30
جنگ در غزه در حالی وارد روز دویست و بیست و شش شد که حملات رژیم صهیونیستی به غزه همچنان ادامه دارد و در حمله به اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه، ۲۰ نفر شهی...

بی‌بی بارها اسرائیلی‌ها را از دیدار با آمریکایی‌ها منع کرد

 بی‌بی بارها اسرائیلی‌ها را از دیدار با آمریکایی‌ها منع کرد
2024-05-19T22:58:42+03:30
طبق گزارش اکسیوس، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مقاطعی مقام‌های اسرائیلی را از دیدار با آمریکایی‌ها منع کرده است.

بیانیه حماس درباره حادثه بالگرد رئیس جمهور ایران

 بیانیه حماس درباره حادثه بالگرد رئیس جمهور ایران
2024-05-19T22:58:41+03:30
حماس طی بیانیه‌ای اعلام کرد: از درگاه خداوند مسئلت داریم رئیس جمهور ایران و هیئت همراه ایشان را محفوظ و سلامت نگاه داشته و هرگونه بدی و آسیبی را از ملت عزیز...

تظاهرات حمایت از مردم غزه در نقاط مختلف جهان

 تظاهرات حمایت از مردم غزه در نقاط مختلف جهان
2024-05-19T22:58:41+03:30
در راستای حمایت‌های فزاینده جهانیان از مردم فلسطین که از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه رنج می‌برند، تظاهرات بزرگی در سراسر دنیا به این منظور انجام شد.

رسانه عبری: حزب الله ما را وارد جنگ فرسایشی کرده است

 رسانه عبری: حزب الله ما را وارد جنگ فرسایشی کرده است
2024-05-19T22:58:41+03:30
یک رسانه عبری زبان اعتراف کرد، حزب الله اسرائیل را وارد جنگ فرسایشی در شمال کرده است و هیچ تصمیم قاطعی در این رابطه در افق دیده نمی‌شود.

واکنش‌های بین‌المللی به سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور

 واکنش‌های بین‌المللی به سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور
2024-05-19T22:58:40+03:30
کشورهای همسایه به سانحه بالگرد حامل آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و چند تن از مقام‌های ایران، واکنش نشان دادند.

دیدار مشاور امنیت ملی آمریکا و نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی

 دیدار مشاور امنیت ملی آمریکا و نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی
2024-05-19T20:32:06+03:30
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در زمانیکه تنش‌ها بین دو طرف افزایش یافته است، دیدار کرد.

دستاورد حزب الله؛نابودی۹۰درصد تجهیزات جاسوسی اسرائیل در شمال

 دستاورد حزب الله؛نابودی۹۰درصد تجهیزات جاسوسی اسرائیل در شمال
2024-05-19T20:32:05+03:30
حملات حزب الله باعث شده ۹۰ درصد تجهیزات جاسوسی رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر تاکنون از بین بروند که همین امر برتری اطلاعاتی صهیونیست ها در شمال فلسطین اشغالی را...

وزیر صهیونیست خواستار حمله نظامی اسرائیل به لبنان شد

 وزیر صهیونیست خواستار حمله نظامی اسرائیل به لبنان شد
2024-05-19T20:32:04+03:30
یک وزیر افراطی صهیونیست با اشاره به ناکامی ارتش رژیم صهیونیستی در نبرد با مقاومت اسلامی لبنان در شمال سرزمین های اشغالی خواستار ورود نظامی ارتش اسرائیل به خ...

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T20:32:04+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امید اندک سوری‌ها به نشست اتحادیه عرب در منامه

 امید اندک سوری‌ها به نشست اتحادیه عرب در منامه
2024-05-19T20:32:04+03:30
نشست سران اتحادیه عرب در منامه با حضور رئیس‌ جمهور سوریه در حالی برگزار شد که مردم این کشور امید چندانی به همراهی کشورهای عربی برای کمک به حل مشکلات اقتصادی...

دومین نشست نافرجام مجلس عراق؛ تداوم بلاتکلیفی در تعیین رئیس

 دومین نشست نافرجام مجلس عراق؛ تداوم بلاتکلیفی در تعیین رئیس
2024-05-19T20:32:04+03:30
پارلمان عراق در جلسه روز گذشته خود مصمم بود تا با مشارکت ۱۹۰ نماینده مرحله طاقت فرسای انتخاب رئیس خود را پشت سر بگذارد، اما ورود نمایندگان حزب تقدم و ایجاد ...

استاد فلسطینی: دادگاه لاهه تحت فشار غرب و آمریکاست

 استاد فلسطینی: دادگاه لاهه تحت فشار غرب و آمریکاست
2024-05-19T20:32:03+03:30
یک استاد حقوق فلسطینی با اشاره به حمایت دائمی ایران از فلسطین و قدرت کشورمان برای ایجاد ائتلافی در برابر ائتلاف غربی-آمریکایی تاکید کرد که آمریکا و غرب دادگ...

ضربه به دُم مار؛ تحلیلی بر استراتژی جنگی حماس در رفح

 ضربه به دُم مار؛ تحلیلی بر استراتژی جنگی حماس در رفح
2024-05-19T20:32:03+03:30
مقاومت فلسطین به‌دلیل جغرافیای غزه، به‌جای نبرد کلاسیک تصمیم گرفته است نبرد پارتیزانی را در دستورکار قرار دهد و به‌جای درگیرشدن با پیشانی واحدهای نظامی اسرا...

واکنش الهام علی اف به حادثه رخ داده برای بالگرد رئیسی

 واکنش الهام علی اف به حادثه رخ داده برای بالگرد رئیسی
2024-05-19T20:32:03+03:30
رئیس جمهور آذربایجان از حادثه رخ داده برای بالگرد رئیس جمهور کشورمان ابراز نگرانی کرد.

مرشایمر: اسرائیل بازنده بزرگ و ایران برنده است

 مرشایمر: اسرائیل بازنده بزرگ و ایران برنده است
2024-05-19T20:32:02+03:30
جان مرشایمر، استاد برجسته روابط بین‌الملل با اشاره به تحولات غرب آسیا بعد از طوفان الاقصی و تقابل ایران با رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه می‌گوید که رژیم ...

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)