میرنیوز

هائیتی؛ از ترور رئیس جمهور تا خونخواهی گروه‌های تبهکار

هائیتی؛ از ترور رئیس جمهور تا خونخواهی گروه‌های تبهکار 2021-07-11T10:04:52+04:30

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ژوزف لمبر، رئیس سنای هائیتی در توئیتی نوشت: سناتورها تصمیم به تعویق مراسم گرفتند. همگی آنها می‌خواهند به صورت فعالانه در این مراسم شرکت کنند و برای همین، آن را به تعویق انداختند. ایجاد انگیزه و امیدواری در کشور اهمیت زیادی دارد.

سنای هائیتی که در حال حاضر تنها یک سوم از اعضا را شامل می‌شود، روز جمعه و در پی ترور ژووِنل موئیس، رئیس جمهوری این کشور لمبر را به عنوان سرپرست دولت انتخاب کرد. سنا اعلام کرد که لمبر در پارلمان سوگند یاد می‌کند و بلافاصله پس از ایراد سوگند زمام امور کشور را به دست می‌گیرد و دولت جدید تشکیل می‌دهد.

در همین حال، گزارش شده بعضی اعضای احزاب سیاسی هائیتی یک تفاهم نامه امضا کرده و گفتند که "آریل آنری"، دو روز پیش از ترور موئیس از سوی وی به عنوان نخست وزیر منصوب شده و باید اکنون ریاست دولت اتحاد ملی را به دست بگیرد.

"آنری" زمانی برای تشکیل دولت نداشته و بنابراین کلود ژوزف اکنون و از زمان ترور موئیس نخست وزیر موقت است. ژوزف بر روی حمایت جامعه بین‌الملل برای ماندن در قدرت تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ۲۶ سپتامبر سال جاری میلادی حساب باز کرده است.

بر اساس گفته‌های پلیس هائیتی، گروهی متشکل از ۲۶ کلمبیایی و دو آمریکایی روز چهارشنبه گذشته موئیس را در منزلش به ضرب گلوله کشتند. پلیس ملی هائیتی روز جمعه اعلام کرد که ۱۷ کلمبیایی و دو آمریکایی هائیتی‌تبار را بازداشت کرده است. همچنین پلیس بعدا اعلام کرد که یک مظنون دیگر با ملیت هائیتیایی نیز بازداشت شده است.

روزنامه هائیتین تایمز نیز نوشت، پیام صوتی منتشر شده از سوی همسر رئیس جمهوری ترور شده این کشور احتمالا جعلی است؛ وی در بیانیه‌ای صوتی که در حساب توئیتری خود روز شنبه منتشر کرد،‌ گفت: همسرم توسط مزدوران ترور شده است. دشمنان ژووِنل موئیس به او به دلیل پروژه‌های توسعه‌ای و برنامه‌هایش برای سازماندهی رفراندوم قانون اساسی و انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی حمله کردند.

به نوشته این روزنامه، بسیاری از کاربران توئیتر مشکوک هستند که این پیام صوتی از سوی همسر رئیس جمهوری ترور شده هائیتی جعلی است. گمان می‌رود که حساب کاربری همسر رئیس جمهوری ترور شده هک شده باشد.

موئیس به همراه همسرش در منزل مسکونیشان صبح روز چهارشنبه هدف ترور قرار گرفتند و همسر موئیس به شدت از ناحیه شکم زخمی شد و با هلیکوپتر به بیمارستانی در میامی، ایالات متحده برای درمان منتقل شده است. البته وضعیت وی اکنون با ثبات است.

اگرچه اکثر بازداشتی‌های این ترور کلمبیایی هستند، اما هنوز انگیزه این ترور مشخص نشده است.

در این میان، به گفته مقام‌های هائیتی، رئیس جمهوری این کشور پیش از ترور، شکنجه شده است؛ "کارل انری دستین"، یکی از قضات رسیدگی به پرونده مذکور به روزنامه "لو نوولیست" گفت: موئیس پیش از ترور در اتاق خوابش مورد شکنجه قرار گرفته. دخترش فرار کرده و پسرش و کارکنان منزل را هم به زور ساکت کردند.

بر اساس گزارش کالبد شکافی، بر روی بدن موئیس آثار شکستگی دست و پای راست دیده می‌شود.

همچنین سفیر هائیتی در آمریکا مردانی که در این ترور دست داشتند را کارآزموده، قاتلانی آموزش دیده و کماندوهایی حرفه‌ای توصیف کرد.

از طرف دیگر، سفیر هائیتی در کلمبیا نیز روز جمعه گفته بود که شاید اتباع هائیتی هم در ترور رئیس جمهوری این کشور دست داشته باشند و تحقیقات در این باره و به منظور یافتن مغز متفکر این ترور در حال انجام است.

دیگو مولانو، وزیر دفاع کلمبیا نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که مظنونان از اعضای سابق ارتش این کشور بودند.

رویدادهای اخیر در هائیتی این کشور را در بحران رهبری فرو برده است؛ موئیس ۵۳ ساله در سال ۲۰۱۷ و پس از یک انتخابات مناقشه برانگیز انتخاب شد و پس از ناکامی در برگزاری انتخابات، اپوزیسیون از وی خواستند تا کناره گیری کند.

یک روز پیش از ترور، موئیس یک نخست وزیر جدید را که قرار بود در روزهای آتی زمام امور را به دست بگیرد، منصوب کرده بود.

در این میان، خواهر یک سرباز سابق کلمبیایی که در جریان درگیری مسلحانه با پلیس هائیتی و پس از ترور رئیس جمهوری این کشور کشته شد، گفت: برادرم به عنوان بادیگارد در هائیتی استخدام شده بود.

وی گفت: خبرها درست نیستند. آنچه می‌دانم و می‌خواهم بیان کنم این است که برادرم آدم درستی بود و آنچه که او را به آن متهم می‌کنند، درست نیست.

دستکم دو تن از خویشاوندان کلمبیایی‌های دستگیر شده در جریان ترور موئیس نسبت به گزارش مقام‌های هائیتی ابراز تردید کرده و گفتند که این افراد به عنوان بادیگارد استخدام شده بودند: "در روز ترور، من و برادرم با هم در تماس بودیم. در آخرین تماس، او به من گفت متاسفانه خیلی دیر رسیدیم. عصر همان روز برادرم به من در یک پیام در واتس‌اپ گفت که هدف حمله واقع شده و نوشت گیر افتادیم. آنها به ما تیراندازی می‌کنند و ما را هدف تیراندازی قرار داده‌اند."

به گفته پلیس هائیتی، ۱۷ مرد در این جریان بازداشت شده، سه تن کشته و هشت تن دیگر نیز تحت پیگرد هستند.

مقام‌های کلمبیایی اذعان داشته‌اند که سربازان سابق ارتش این کشور اغلب به عنوان مزدور در سایر کشورها به خدمت گرفته می‌شوند اما پلیس کلمبیا از بیان این مساله که چه کسی این نظامیان سابق را به کار گرفته، امتناع کرد و گفت: این مساله در دست بررسی است.

در بحبوحه ناآرامی‌های پس از ترور رئیس جمهوری هائیتی، یکی از رهبران بزرگترین گروه تبهکار این کشور اعلام کرد که مردانش در اعتراض به ترور موئیس به خیابان‌ها می‌آیند؛ اقدامی که تهدیدی در ناآرامی‌های بیشتر در این کشور حوزه دریای کارائیب به شمار می‌رود.

"جیمی شریزیه"، افسر سابق پلیس هائیتی که اکنون رهبری فدراسیون G۹ متشکل از ۹ گروه تبهکار را در این کشور به دست دارد،‌ علیه پلیس و سیاستمداران اپوزیسیونی که آنها را به تبانی با "بورژوازی متعفن" برای ترور موئیس متهم کرده، برخاسته و گفته که مردانش را به خیابان‌های هائیتی می‌کشاند.

وی در پیامی ویدئویی در حالیکه لباس نظامی به تن داشت و در مقابل پرچم هائیتی نشسته بود، گفت: این توطئه ملی و بین‌المللی علیه مردم هائیتی است. ما به تمامی پایگاه‌های خود می‌گوییم که بسیج باشند و برای روشن شدن ترور رئیس جمهوری به خیابان‌ها بیایند.

این رهبر گروه تبهکار هائیتی همچنین گفت، حامیانش خشونت مشروع خواهند داشت و "زمان آن رسیده که اربابان سیستم - بزرگان تجاری از تبار سوریه و لبنان که بر بخشهایی از اقتصاد تسلط دارند - کشور را پس دهند. زمان آن رسیده تا سیاهپوستان با موهای وز چون ما سوپرمارکت‌ها را به دست بگیرند، نمایندگی فروش خودرو داشته باشند و صاحب بانک‌ها شوند."

نگرانی‌ها از بروز درگیری در پورتوپرنس، پایتخت هائیتی که در هفته‌های گذشته شاهد زد و خورد بین پلیس با اعضای این گروه‌های تبهکار بوده، شدت یافته است.

"ماتیاس پیر"، وزیر انتخابات هائیتی گفته که در جریان ترور، هیچیک از نگهبان‌های موئیس زخمی نشدند.

مجله کلمبیایی Semana گزارش کرد، "دیمیتری ارار"، رئیس گارد امنیتی موئیس اغلب به کلمبیا سفر داشته است. وی که قرار است ۱۳ تا ۱۴ ژوئیه سال جاری میلادی مورد بازجویی قرار گیرد، باید درباره سفرهای مکرر خود به اکوادور و توقف‌هایش در بوگوتا، پایتخت کلمبیا توضیح دهد.

این مجله همچنین گزارش کرد، تاریخ‌های آخرین سفرهای این فرد مربوط به زمانی است که در مورد جزئیات نهایی ترور موئیس بحث شده است.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

دو سوم صهیونیست‌ها ادعای نتانیاهو را باور ندارند

 دو سوم صهیونیست‌ها ادعای نتانیاهو را باور ندارند
2024-05-20T00:05:11+03:30
دو سوم صهیونیست‌ها اعلام کردند ادعای نتانیاهو در مورد امکان تحقق پیروزی قاطع در نوار غزه را باور ندارند.

پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال می‌کند

 پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال می‌کند
2024-05-20T00:05:09+03:30
دستیار ویژه پوتین در تماس با معاون اول رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور روسیه با حساسیت فوق العاده اخبار سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کند.

ابتلای پادشاه عربستان به التهاب ریوی

 ابتلای پادشاه عربستان به التهاب ریوی
2024-05-20T00:05:08+03:30
دیوان پادشاهی عربستان سعودی اعلام کرد بررسی های پزشکی حاکی از ابتلای ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور به التهاب ریوی است.

روسیه: آماده اعزام فوری امدادرسانان به ایران هستیم

 روسیه: آماده اعزام فوری امدادرسانان به ایران هستیم
2024-05-19T23:25:37+03:30
سفارت روسیه در تهران اعلام کرد که این کشور آمادگی خود را برای اعزام فوری تیم امدادرسانی به ایران اعلام کرده است.

لیبرمن: نتانیاهو، گالانت و هالیوی فورا باید استعفا کنند

 لیبرمن: نتانیاهو، گالانت و هالیوی فورا باید استعفا کنند
2024-05-19T23:12:17+03:30
وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی، رفتار سیاسی و نظامی رژیمش را در حال حاضر افتضاح توصیف کرد و خواستار استعفای فوری ارکان آن شد.

صفری: موفق به صحبت با امام جمعه تبریز شدند

 صفری: موفق به صحبت با امام جمعه تبریز شدند
2024-05-19T23:12:16+03:30
مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اعلام کرد که تماس با امام جمعه تبریز صورت گرفته و دو مرتبه توانستند با وی صحبت کنند.

مقصر از دست رفتن حق رای افغانستان در سازمان ملل کیست؟

 مقصر از دست رفتن حق رای افغانستان در سازمان ملل کیست؟
2024-05-19T22:58:46+03:30
درحالی که هفته گذشته افغانستان به دلیل بدهی از حق رای در سازمان ملل محروم شد اما سفارتخانه‌های حکومت پیشین افغانستان همچنان ده‌ها هزار دلار درآمد دارند.

مقاومت لبنان ۴ پایگاه‌ دیگر اسرائیل را هدف قرار داد

 مقاومت لبنان ۴ پایگاه‌ دیگر اسرائیل را هدف قرار داد
2024-05-19T22:58:45+03:30
مقاومت اسلامی لبنان با صدور بیانیه‌‌های جداگانه اعلام کرد که چهار پایگاه‌ نظامی ارتش رژیم صهیونیستی را هدف حملات خود قرار داده است.

اجلاس ابعاد حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی در دانشگاه دفاع ملی

 اجلاس ابعاد حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی در دانشگاه دفاع ملی
2024-05-19T22:58:45+03:30
دانشگاه عالی دفاع ملی در راستای حمایت از مردم مظلوم فلسطین و به کارگیری ظرفیت نخبگان بین‌المللی در بررسی ابعاد حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، اجلاس...

وزیر خارجه آفریقا: آنچه در غزه اتفاق می‌افتد آپارتاید است

 وزیر خارجه آفریقا: آنچه در غزه اتفاق می‌افتد آپارتاید است
2024-05-19T22:58:44+03:30
وزیر خارجه آفریقای جنوبی اظهار داشت که آنچه در فلسطین رخ می‌دهد، آپارتاید است و جهان برای اولین بار است که رژیم اسرائیل را محاکمه می‌کند.

روز ۲۲۶ طوفان‌‌الاقصی| تداوم حملات اسرائیل به مناطق نوار غزه

 روز ۲۲۶ طوفان‌‌الاقصی| تداوم حملات اسرائیل به مناطق نوار غزه
2024-05-19T22:58:44+03:30
جنگ در غزه در حالی وارد روز دویست و بیست و شش شد که حملات رژیم صهیونیستی به غزه همچنان ادامه دارد و در حمله به اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه، ۲۰ نفر شهی...

بی‌بی بارها اسرائیلی‌ها را از دیدار با آمریکایی‌ها منع کرد

 بی‌بی بارها اسرائیلی‌ها را از دیدار با آمریکایی‌ها منع کرد
2024-05-19T22:58:42+03:30
طبق گزارش اکسیوس، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مقاطعی مقام‌های اسرائیلی را از دیدار با آمریکایی‌ها منع کرده است.

بیانیه حماس درباره حادثه بالگرد رئیس جمهور ایران

 بیانیه حماس درباره حادثه بالگرد رئیس جمهور ایران
2024-05-19T22:58:41+03:30
حماس طی بیانیه‌ای اعلام کرد: از درگاه خداوند مسئلت داریم رئیس جمهور ایران و هیئت همراه ایشان را محفوظ و سلامت نگاه داشته و هرگونه بدی و آسیبی را از ملت عزیز...

تظاهرات حمایت از مردم غزه در نقاط مختلف جهان

 تظاهرات حمایت از مردم غزه در نقاط مختلف جهان
2024-05-19T22:58:41+03:30
در راستای حمایت‌های فزاینده جهانیان از مردم فلسطین که از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه رنج می‌برند، تظاهرات بزرگی در سراسر دنیا به این منظور انجام شد.

رسانه عبری: حزب الله ما را وارد جنگ فرسایشی کرده است

 رسانه عبری: حزب الله ما را وارد جنگ فرسایشی کرده است
2024-05-19T22:58:41+03:30
یک رسانه عبری زبان اعتراف کرد، حزب الله اسرائیل را وارد جنگ فرسایشی در شمال کرده است و هیچ تصمیم قاطعی در این رابطه در افق دیده نمی‌شود.

واکنش‌های بین‌المللی به سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور

 واکنش‌های بین‌المللی به سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور
2024-05-19T22:58:40+03:30
کشورهای همسایه به سانحه بالگرد حامل آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و چند تن از مقام‌های ایران، واکنش نشان دادند.

دیدار مشاور امنیت ملی آمریکا و نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی

 دیدار مشاور امنیت ملی آمریکا و نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی
2024-05-19T20:32:06+03:30
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در زمانیکه تنش‌ها بین دو طرف افزایش یافته است، دیدار کرد.

دستاورد حزب الله؛نابودی۹۰درصد تجهیزات جاسوسی اسرائیل در شمال

 دستاورد حزب الله؛نابودی۹۰درصد تجهیزات جاسوسی اسرائیل در شمال
2024-05-19T20:32:05+03:30
حملات حزب الله باعث شده ۹۰ درصد تجهیزات جاسوسی رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر تاکنون از بین بروند که همین امر برتری اطلاعاتی صهیونیست ها در شمال فلسطین اشغالی را...

وزیر صهیونیست خواستار حمله نظامی اسرائیل به لبنان شد

 وزیر صهیونیست خواستار حمله نظامی اسرائیل به لبنان شد
2024-05-19T20:32:04+03:30
یک وزیر افراطی صهیونیست با اشاره به ناکامی ارتش رژیم صهیونیستی در نبرد با مقاومت اسلامی لبنان در شمال سرزمین های اشغالی خواستار ورود نظامی ارتش اسرائیل به خ...

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T20:32:04+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امید اندک سوری‌ها به نشست اتحادیه عرب در منامه

 امید اندک سوری‌ها به نشست اتحادیه عرب در منامه
2024-05-19T20:32:04+03:30
نشست سران اتحادیه عرب در منامه با حضور رئیس‌ جمهور سوریه در حالی برگزار شد که مردم این کشور امید چندانی به همراهی کشورهای عربی برای کمک به حل مشکلات اقتصادی...

دومین نشست نافرجام مجلس عراق؛ تداوم بلاتکلیفی در تعیین رئیس

 دومین نشست نافرجام مجلس عراق؛ تداوم بلاتکلیفی در تعیین رئیس
2024-05-19T20:32:04+03:30
پارلمان عراق در جلسه روز گذشته خود مصمم بود تا با مشارکت ۱۹۰ نماینده مرحله طاقت فرسای انتخاب رئیس خود را پشت سر بگذارد، اما ورود نمایندگان حزب تقدم و ایجاد ...

استاد فلسطینی: دادگاه لاهه تحت فشار غرب و آمریکاست

 استاد فلسطینی: دادگاه لاهه تحت فشار غرب و آمریکاست
2024-05-19T20:32:03+03:30
یک استاد حقوق فلسطینی با اشاره به حمایت دائمی ایران از فلسطین و قدرت کشورمان برای ایجاد ائتلافی در برابر ائتلاف غربی-آمریکایی تاکید کرد که آمریکا و غرب دادگ...

ضربه به دُم مار؛ تحلیلی بر استراتژی جنگی حماس در رفح

 ضربه به دُم مار؛ تحلیلی بر استراتژی جنگی حماس در رفح
2024-05-19T20:32:03+03:30
مقاومت فلسطین به‌دلیل جغرافیای غزه، به‌جای نبرد کلاسیک تصمیم گرفته است نبرد پارتیزانی را در دستورکار قرار دهد و به‌جای درگیرشدن با پیشانی واحدهای نظامی اسرا...

واکنش الهام علی اف به حادثه رخ داده برای بالگرد رئیسی

 واکنش الهام علی اف به حادثه رخ داده برای بالگرد رئیسی
2024-05-19T20:32:03+03:30
رئیس جمهور آذربایجان از حادثه رخ داده برای بالگرد رئیس جمهور کشورمان ابراز نگرانی کرد.

مرشایمر: اسرائیل بازنده بزرگ و ایران برنده است

 مرشایمر: اسرائیل بازنده بزرگ و ایران برنده است
2024-05-19T20:32:02+03:30
جان مرشایمر، استاد برجسته روابط بین‌الملل با اشاره به تحولات غرب آسیا بعد از طوفان الاقصی و تقابل ایران با رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه می‌گوید که رژیم ...

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)