میرنیوز
محمد جوادیپور؛ عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره نتایج کنکور امسال و بازماندن دانشآموزان مدارس دولتی عادی از جمع برترینهای کنکور اظهار کرد: تأثیر نوع مدرسه بر کسب نتیجه در کنکور را میتوان از زوایای مختلف مورد توجه قرار داد؛ متأسفانه هماکنون زیر سایه تنوع مدارس، دانشآموزان در گروههای مختلف تقسیم بندی شده و در مدارس متنوعی تحصیل میکنند.
وی افزود: تنوع مدارس، عدالت آموزشی را زیر سؤال برده است؛ واقعیت این است که تمام دانشآموزان باید دسترسی آسان و یکسانی به خدمات آموزشی باکیفیت داشته باشند اما اکنون اینگونه نیست و در مدارس مختلف، سطح متفاوتی از آموزش ارائه میشود و جداسازی و تفکیک دانشآموزان نیز بر اساس پایگاه اجتماعی و درآمدی خانواده است.
جوادیپور گفت: تنوع مدارس نکته مثبت و ظرفیت خوبی نیست؛ معتقدم نخستین پیامد این حجم از تنوع در مدارس این است که بسیاری از دانشآموزان مستعد در مدارس دولتی عادی از خدمات آموزشی باکیفیت محروم خواهند شد.
عضو هیئت علمی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ادامه داد: اگر نتوانیم امکانات آموزشی خوب در اختیار تمام دانشآموزان قرار دهیم به آن فرد لطمه زدهایم و برخلاف تصور برخی افراد تنوع زیاد مدارس در کشور نقطه قوت برای آموزش و پرورش نیست، این تنوع باعث شده دانشآموزان مستعد در مناطق مختلف کشور از دسترسی به آموزش باکیفیت در مدارس باز بمانند و این سبک از آموزش به جمعیت محدودی از دانشآموزان آن هم در مدارس خاص ارائه شود.
جوادیپور با اشاره به اینکه هماکنون در رقابت کنکور، تأمین امکانات مورد نیاز از جمله کتابهای کمک آموزشی و کلاسهای کنکور و ... یک ضرورت است، گفت: بنابراین در این رقابت توانایی مالی خانوادهها نیز سهم تأثیرگذاری دارد.
وی مطرح کرد: رقابت در کنکور و ورود به دانشگاههای برتر نیازمند امکانات حداقلی است که در بسیاری از مدارس دولتی این امکانات وجود ندارد و این باعث شده مدارس دولتی در مسیر رقابت، ناکام باشند.
جوادیپور متذکر شد: واقعیت مدارس دولتی این است که تعداد دانشآموزان در کلاسهای درس زیاد است و این باعث شده، معلمان نتوانند با وقت و دقت لازم تدریس داشته باشند و به تمام دانشآموزان خدمات آموزشی ارائه دهند.
وی درباره اینکه برخی معتقدند باید به دانشآموزان مستعدتر خدمات ویژه آموزشی ارائه کرد، گفت: تعدادی از دانشآموزان که چند درصدی هم بیشتر نیستند، جزو گروه تیزهوشان هستند و نیاز به مدارس مجزا دارند اما این دلیلی بر آن نیست که مدارس متعددی داشته باشیم، وظیفه آموزش و پرورش فراهم کردن امکانات آموزشی با کیفیت برای تمام دانشآموزان است تا بتوانند استعدادهای خود را بروز دهند.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳