میرنیوز
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ مشکلات اقتصادی و معیشتی در سالهای اخیر بهویژه در دولت گذشته افزایش چشمگیری داشته و مردم را با سختی و تنگناهای زیادی مواجه کرده است؛ ازاینرو اهمیت میزان دریافت حقوق و مزایای افراد شاغل بهویژه کارگران دوچندان شده و طبیعتاً همه حقوقبگیران نسبت به میزان حقوق دریافتی خود حساسیت بیشتری به خرج میدهند چراکه بیش از پیش دغدغه تأمین مخارج زندگی خود را دارند.
بر همین اساس هم دو روز پیش جمعی از رانندگان اتوبوس شرکت واحد در اعتراض به اعمال نشدن افزایش 57 درصدی حقوق، دست از کار کشیدند و مقابل یکی از توقفگاههای شرکتواحد اتوبوسرانی تجمع کردند.
عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران درباره اعتراض رانندگان اتوبوس به خبرنگار تسنیم، گفت: ماجرا از جایی شروع میشود که طبق تصمیم دولت مقرر شد کارمندان شرکتهای دولتی مشمول افزایش 57 درصدی حقوق نشوند و مانند کارکنان دولتی 10 درصد افزایش حقوق داشته باشند اما تصمیمگیری درباره اینکه نهادهای عمومی و غیر دولتی مانند شهرداریها نیز شامل همین تصمیم شوند یا خیر به کارگروه 6 نفرهای در دولت محول شد.
وی ادامه داد: شهرداری تهران نیز تصمیم گرفت تا تعیین تکلیف این موضوع، حقوق رانندگان اتوبوس به صورت علیالحساب پرداخت شود و اعتراض رانندگان نیز به دلیل این بود که میخواستند به جای حقوق علیالحساب، حقوقی با افزایش 57 درصد دریافت کنند.
سخنگوی شهرداری تهران تصریح کرد: جمله « از اعتراض شما تعجب میکنم» که از سوی زاکانی بیان شد نیز به این دلیل بود که رانندگان نسبت به موضوعی اعتراض داشتند که هنوز درباره آن تصمیم گیری نشده بود.
اما در ادامه، علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز آن روز با اطلاع از تجمع رانندگان اتوبوس در جمع آنها حضور پیدا کرد و گفت: دولت افزایش حقوق شرکتهای تابع وزارتخانههای خود را 10 درصد تعیین کرده اما درباره نهادهای عمومی که شهرداری هم یکی از آنهاست تصمیم گیری نکرده است؛ بنده از اعتراض تعجب میکنم!
زاکانی خطاب به رانندگان با بیان اینکه بنده به عنوان نوکر با شما صحبت میکنم، تصریح کرد: در هیئت دولت سه مرتبه درباره این موضوع بحث شد و دولت اعلام کرد مشمولان تأمین اجتماعی که در شرکتهای دولتی هستند حداقل حقوقشان 57 درصد در نظر شود و آنچه شورای عالی کار تصویب کرده بود را اجرا کردند اما ضرایب، 10 درصد اعلام شد.
وی خاطرنشان کرد: به نهادهای عمومی هیچ چیزی اعلام نشده است؛ بنده برادر شما هستم و واقعیت را میگویم. بنده به عنوان شهردار تهران به شما وعده میدهم و وظیفه دارم که گره زندگی شما را باز کنم. کارگروه 6 نفرهای که معاون حقوقی رئیس جمهوری متولی آن است برای جمعبندی حقوق دستگاههای غیردولتی تشکیل شده است و منتظر رأی آنها هستیم.
زاکانی با گفتوگوی رودررو و صادقانه با رانندگان آرامش را برقرار کرد و شرایط به حالت عادی بازگشت اما این همه هیاهو و ایجاد اختلال چند ساعته در خدماترسانی به مردم در شرایطی صورت گرفت که انتشار فیشهای حقوقی برخی رانندگان شهرداری تهران در فضای مجازی حاکی از این است که حقوق دریافتی این رانندگان بین 14 تا 25 میلیون تومان است!
ممکن است برخی از رانندهها بیشتر و برخی کمتر از این رقم دریافت کنند که به هر ترتیب در مقایسه با دریافتی بسیاری از کارگران، حقوق بسیار بالا و قابلتوجهی است که برای اکثر جامعه کارگری ما "یک آرزو" محسوب میشود!
اما سید محمد آقامیری؛ عضو کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران در این باره به خبرنگار تسنیم، گفت: حقوق رانندههای اتوبوس در شهرداری تهران، حقوق نسبتاً مکفی و مناسبی نسبت به افرادی که حقوق حداقلی دریافت میکنند، است البته با وضعیت اقتصادی و گرانیها نمیتوان گفت چه حقوقی با چه رقمی مناسب است و دولت باید بگوید که حقوق مناسب در این شرایط زندگی چقدر است اما حقوق این افراد نسبت به حداقلیبگیرها و سایر پرسنل شهرداری مناسب است.
دریافتی رانندگان اتوبوس به دلیل سختی کار با سایر بخشهای شهرداری به این شکل تعیین شده است، کسی هم در سختی کار آنها شکی ندارد و همه میدانیم شغل آنها به واسطه خدماترسانی به شهروندان از اهمیت زیادی برخوردار است اما در شرایطی که حداقل دستمزد کارگران در سال جاری با افزایش 57 درصدی به 6 میلیون و 433 هزار تومان رسیده، هیچکس انتظار اعتراض رانندگان اتوبوس با حقوق دریافتی 25 میلیون تومانی را نداشت! حقوقی که دریافت آن آرزوی این روزهای بسیاری از کارگران است که با افزایش اعمال شده سال جاری، باز هم چرخ زندگیشان به سختی میچرخد!
از سویی این نکته را هم نباید فراموش کنیم که این سبک از اعتراض رانندگان خطوط بیآرتی تهران، صرفا یک زحمت مضاعف به شهروندان تهرانی تحمیل کرد که به واسطه مختل شدن خطوط اتوبسرانی بیآرتی، برای تردد روزانه خود دچار مشکل و سختی شدند که تلخی آن در کام این دسته از شهروندان ماند.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
زائران حج بدون چمدان وارد مکه شدند
دعا برای سلامتی رئیسجمهور و هیئت همراه در مدینه منوره
آخرین جزئیات اعلامی سانحه هلیکوپتر رئیسجمهور توسط هلالاحمر
از زمین تا کهکشان؛ سفری با تلسکوپ در تهران
استمرار حضور عمرهگزاران ایرانی در عربستان بعد از موسم حج
دلایل کاهش نگرانکننده موالید و ازدواج در کشور/ چاره چیست؟
فن بازار شیراز؛ دروازه ورود ۲۰۰ شرکت به دنیای دانشبنیانها
بازداشت مالخران یک پاساژ موبایلفروشی در تهران
ماجرای قطع ۸۱۲ درخت در بوستان چیتگر و شکار سنجاب چیست؟
چالش امتحانات نهایی و استرس مضاعف میلیونها دانشآموز
دستگیری قاتل پس از ۲۰ سال زندگی مخفیانه در سوئد
سفر به جنوب؛ حکایت تویوتای هیبرید توقیفی و لنج و گیتار!
اعزام ۸ آمبولانس به محل سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور
اعزام پهپادهای هلال احمر به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور
همه امکانات درمانی در محل سانحه مستقر شده است
هشدار دادستانی نسبت انتشار اخبار دروغ درباره سانحه امروز
حضور یگانهای ویژه پلیس در منطقه سانحه بالگرد رئیسجمهور
نیروهای امدادی به محل حادثه بالگرد رئیسجمهور نزدیک شدند
۴۰ تیم واکنش سریع در منطقه سانحه حضور یافتند
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود