میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، بیست و هفتمین جلسه ستاد مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولین جسمی و حرکتی با حضور اعضای این ستاد برگزار شد.
در این جلسه، برنامههای پیش روی ستاد، برای مناسب سازی معابر، بوستانها و ساختمانهای شهر و همچنین گزارشهای مربوط به تأمین و راه اندازی خودروهای ون ویژه افراد دارای معلولیت،مناسب سازی ایستگاههای مترو و ایستگاههای اتوبوس B.R.T ارائه شد و از سوی مدیران، کارشناسان مربوطه و نمایندگان جامعه معلولان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران که دبیری ستاد مناسب سازی را نیز بر عهده دارد، در خصوص جلسه مذکور گفت: بخش عمده فعالیت سامانه معلولین و جانبازان، مربوط به ونهای ویژه تردد معلولین است در حال حاضر ۶۲ خودروی ون در شهر تهران مشغول به فعالیت هستند که بر اساس مصوبه سال ۹۵ شورای اسلامی شهر تهران، باید تعداد ۶۰ ون دیگر به این سامانه اضافه شود.
وی ادامه داد: بر اساس گزارش شرکت اتوبوسرانی، ۲۰ دستگاه مینی بوس فیات با ظرفیت ۵ ویلچر تا پایان اردیبهشت ماه مورد بهره برداری قرار میگیرند و ۴۰ دستگاه مینی بوس فیات دیگر نیز تا پایان امسال تحویل خواهد شد. همچنین با توجه به ایرادات فنی تعدادی از ۶۲ دستگاه ون فعال در سطح شهر، تمام این خودروها تا پایان سال ۱۴۰۱ اورهال میشوند.
معاون شهردار تهران در خصوص مناسب سازی ایستگاههای B.R.T، اظهار کرد: خطوط ده گانه اتوبوسهای تندرو، دارای ۳۱۰ ایستگاه هستند که از این تعداد، ۲۰۵ ایستگاه مجهز به رمپ معلولان، ۲۱ ایستگاه مجهز به تابلو بریل، ۱۶۵ ایستگاه مجهز به مسیر نابینایان و ۶۷ ایستگاه نیز به شاخک تاشو مجهز شده اند البته در جلسهای که داشتیم، نمایندگان جامعه معلولان ایراداتی را از نظر فنی به اقدامات انجام شده، وارد کردند که بنا شد، تمامی ایستگاههای خطوط ده گانه B.R.T، ظرف یک ماه مورد بازدید قرار گیرند و پس از احصاء مشکلات موجود، نسبت به رفع نواقص آنها اقدام شود.
وی افزود: در این جلسه بر ضرورت آموزش رانندگان ناوگان اتوبوسهای تندرو به منظور خدمت رسانی به افراد دارای معلولیت تأکید شد.
معاون شهرسازی و معماری با اشاره به مناسب سازی ایستگاههای مترو، بیان کرد: ما ۱۴۳ ایستگاه بهره برداری شده مترو در ۷ خط داریم که در حال حاضر ۵۲ ایستگاه آن دارای آسانسور فعال و ۱۱۱ ایستگاه دارای رمپ ورودی و ۷۰ ایستگاه دارای مسیر نابینایان است و مجموعاً ً ۱۱۰۰ پله برقی فعال در این ایستگاهها وجود دارد.
صارمی تصریح کرد: مناسب سازی ایستگاههای مترو در ۶ بخش نصب آسانسور، پله برقی، خطوط بساوایی (مسیر مخصوص عبور نابینایان)، گیت عریض، رمپ معلولین و هندریل تعریف شده است که بنا به گزارش شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه، در سال گذشته ایستگاههای اقدسیه، بعثت، تربیت مدرس، شهید رضایی، شهرک آزمایش، مرزداران، یادگار امام (ره)، اشرفی اصفهانی، شهید ستاری، بوستان گفت و گو، آهنگ، مهدیه، هلال احمر، مدافعان سلامت، بسیج، دولاب، میدان قیام، کمیل، برج میلاد، توحید، رودکی، بریانک و مولوی مناسب سازی شده اند.
دبیر ستاد مناسب سازی افزود: امسال نیز مناسب سازی ایستگاههای ۱۷ شهریور، دادمان، میدان کتاب، شهدای هفتم تیر، میدان ولیعصر (عج)، بوستان لاله و کارگر انجام خواهد شد. به گفته نماینده شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه، یکی از مشکلاتی که در خصوص آسانسورها وجود دارد، نبود ضوابط مشخص برای تعیین استاندارد آسانسور ایستگاههای مترو است که قرار شد در این خصوص، جلسهای را با حضور شهردار تهران، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مشاور معاونت شهرسازی و معماری در امور افراد دارای معلولیت و اینجانب به منظور بررسی موضوع داشته باشیم. همچنین شرکت مترو میبایست با هماهنگی دبیرخانه ستاد مناسب سازی نسبت به تعیین تکلیف استاندارد آسانسورها ظرف دو ماه اقدام کند.
معاون شهردار تهران، تعیین تکلیف برنامه مناسب سازی خطوط ۶ و ۷ مترو و امکان سنجی نصب دستگاههای پله پیما را از دیگر مصوبات این جلسه عنوان کرد که میبایست ظرف یکماه توسط کمیته فنی و شهرسازی ستاد مناسب سازی انجام شود.
صارمی در ادامه با اشاره به اهمیت مسئله نظارت در امر مناسب سازی معابر، بوستانها و ساختمانها گفت: طبق برنامه مصوب، قرار است تا مهرماه امسال، ۲۵۶ معبر، ۱۴۵ بوستان و ۵۸ ساختمان، مناسب سازی شوند، به منظور انجام هرچه بهتر این برنامه، تصمیم گرفته شد که هر دو منطقه شهر تهران یک ناظر که خود دارای معلولیت است و مورد آموزش قرار گرفته، داشته باشند. همچنین هر معاونت یک مشاور آموزش دیده به عنوان ناظر معرفی کند.
وی اضافه کرد: در پایان، مقرر شد که کلیه معاونتها و سازمانها، برنامه زمان بندی دقیق تکالیف خود را مطابق برنامه سوم توسعه شهرداری تهران و قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت به دبیرخانه ستاد مناسب سازی اعلام کنند.
دبیر ستاد مناسب سازی فضاهای شهری تأکید کرد: جانبازان، معلولان و افراد کم توان مانند سایر شهروندان دارای حقوق شهروندی هستند و حق بهره مندی آسان از فضاهای شهری را دارند، به همین منظور ما در این دوره مدیریت شهری موضوع مناسبسازی فضاهای شهری و تسهیل حمل و نقل عمومی برای این طیف را در اولویت کار خود قرار داده ایم.
منبع : خبرگزاری مهر
زائران حج بدون چمدان وارد مکه شدند
دعا برای سلامتی رئیسجمهور و هیئت همراه در مدینه منوره
آخرین جزئیات اعلامی سانحه هلیکوپتر رئیسجمهور توسط هلالاحمر
از زمین تا کهکشان؛ سفری با تلسکوپ در تهران
استمرار حضور عمرهگزاران ایرانی در عربستان بعد از موسم حج
دلایل کاهش نگرانکننده موالید و ازدواج در کشور/ چاره چیست؟
فن بازار شیراز؛ دروازه ورود ۲۰۰ شرکت به دنیای دانشبنیانها
بازداشت مالخران یک پاساژ موبایلفروشی در تهران
ماجرای قطع ۸۱۲ درخت در بوستان چیتگر و شکار سنجاب چیست؟
چالش امتحانات نهایی و استرس مضاعف میلیونها دانشآموز
دستگیری قاتل پس از ۲۰ سال زندگی مخفیانه در سوئد
سفر به جنوب؛ حکایت تویوتای هیبرید توقیفی و لنج و گیتار!
اعزام ۸ آمبولانس به محل سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور
اعزام پهپادهای هلال احمر به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور
همه امکانات درمانی در محل سانحه مستقر شده است
هشدار دادستانی نسبت انتشار اخبار دروغ درباره سانحه امروز
حضور یگانهای ویژه پلیس در منطقه سانحه بالگرد رئیسجمهور
نیروهای امدادی به محل حادثه بالگرد رئیسجمهور نزدیک شدند
۴۰ تیم واکنش سریع در منطقه سانحه حضور یافتند
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود