میرنیوز
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ جذب فارغالتحصیلان سایر دانشگاهها به عنوان معلم و ارائه دوره یک یا دو ساله آموزش فنون معلمی از سوی دانشگاه فرهنگیان، مدتهاست در پیچ و خم اختلاف نظرات باقی مانده است آن هم در شرایطی که در کیفیت تربیت معلم توسط دانشگاه فرهنگیان اما و اگرهایی وجود دارد تا جایی که محسن حاجی میرزایی وزیر سابق آموزش و پرورش در نشست با اعضای هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان صراحتاً اذعان کرده است: خوشبختانه گزارشهای ارائه شده به همراه آمار و ارقام به دست آمده، نشاندهنده حرکت به سمت جلو است ولی نمیتوانیم این آمار را ملاکی برای دسترسی به معلمان توانمند و باکیفیت قرار دهیم و به صورت قاطع بیان کنیم که در این شرایط معلمانی باکیفیت را تربیت کردهایم.
15 تیر سال 1400 اعلام شد که شورای عالی آموزش و پرورش مطابق ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش » «آییننامه نحوه مشارکت دانشگاهها، موسسات آموزش عالی و حوزههای علمیه در تربیت منابع انسانی آموزش و پرورش» را تدوین و تصویب و برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کرده است، اما سرنوشت این آییننامه مشخص نیست و متأسفانه دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش پاسخگوی رسانهها نیست.
هماکنون فارغ از جهتگیریهای سیاسی و در یک روند تخصصی، موضوعی که نیازمند بررسی دقیق کارشناسی است، ضرورت استفاده نظام آموزش و پرورش کشور از فارغالتحصیلان سایر دانشگاهها (البته با گذراندن یک سال آموزش مهارت معلمی در دانشگاه فرهنگیان) به عنوان معلم و پاسخ به این پرسش است که آیا چنین اقدامی به معنای تضعیف دانشگاه فرهنگیان خواهد بود؟
پیش از این سید منصور واعظپور رئیس انجمن ریاضی، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره ضرورت جذب فارغالتحصیلان سایر دانشگاهها به عنوان معلم به تسنیم گفته بود: تعداد زیادی از فارغالتحصیلان خوب دانشگاههای دولتی به شغل معلمی علاقهمند هستند. از زمانی که آموزش و پرورش اعلام کرد تعدادی را از طریق استخدام جذب میکند، فارغالتحصیلان کارشناسی ارشد و دکترا متقاضی معلمی شدند در حالی که از نظر تخصصی مهارت بالاتری دارند و دانشگاه فرهنگیان میتواند در دوره یکساله مهارتهای معلمی را به آنها آموزش دهد.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان به شدت با کمبود هیئت علمی مواجه است، متذکر شد: در گذشته طرح 2+2 برای کمک به این دانشگاه مطرح شد که در هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان نیز مصوب شد، طبق این طرح افراد دو سال در دانشگاههای دولتی دروس عمومی و تخصصی را گذرانده و دو سال در دانشگاه فرهنگیان نیز مهارتهای معلمی را فرا میگیرند یا طرح 1+3 پیشنهاد شد تا افراد سه سال در دانشگاههای دولتی دروس عمومی و تخصصی را بگذرانند و یک سال در دانشگاه فرهنگیان دروس مهارتی را طی کنند اما متاسفانه مسئولان دانشگاه فرهنگیان اعتقادی به اجرای آن ندارند.
حسین خنیفر رئیس سابق دانشگاه فرهنگیان درباره جذب فارغالتحصیلان سایر دانشگاهها به عنوان معلم به تسنیم گفت: طبق ماده یک و دو اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، تربیت و توانمندسازی مدیران، معلمان و کارکنان آموزش و پرورش باید توسط دانشگاه فرهنگیان انجام شود همچنین طی 4 سال گذشته سالانه 25 هزار دانشجو معلم از طریق کنکور جذب کردیم و ظرفیت دانشگاه فرهنگیان تکمیل است و دیگر جای سوزن انداختن نیست!
وی افزود: طبق ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، تأمین بخشی از نیازهای آموزش و پرورش در رشتههایی که امکان تأمین آن از طریق دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد از میان فارغالتحصیلان سایر دانشگاهها و حوزههای علمیه انجام میشود البته به شرط گذراندن دوره یک ساله مهارتآموزی در دانشگاه فرهنگیان.
سال 1403 پایان نیاز به تربیت معلم
رئیس سابق دانشگاه فرهنگیان گفت: از سال 1397 تا کنون 70 هزار معلم از این طریق دانشگاه فرهنگیان جذب شدند و برای امسال نیز قرار است 34هزار و 831 نفر از طریق آزمون استخدامی جذب شوند، مهر امسال حدود 100 هزار نفر به عنوان معلم وارد مدارس میشوند و اگر این مسیر ادامه یابد سال 1403 پایان نیاز به تربیت معلم است و فقط برای جبران بازنشستگی معلمان به جذب دانشجو معلم از طریق کنکور اقدام میکنیم.
خنیفر در پاسخ به این پرسش که آیا قرار نیست معلمان سه سال توسط سایر دانشگاهها آموزش ببینند و یک سال دوره تخصصی را در دانشگاه فرهنگیان طی کنند، عنوان کرد: وضعیت استرالیا، روسیه و کانادا را مطالعه کردیم که آنها دورههای تربیت معلم 4 ساله را به صورت تخصصی دنبال میکنند؛ به عنوان مثال در رشته فیزیک، فارغالتحصیلان سایر دانشگاهها فیزیک محض را فرا میگیرند در حالی که آموزش و پرورش فردی را نیاز دارد که معلمی بداند، بسیاری از فارغ التحصیلان سایر دانشگاهها در آزمون استخدامی شرکت میکنند اما حدنصاب نمره لازم را کسب نمیکنند.
وی ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش نیز اعتقاد دارد که برای تربیت معلم بر روی یک گزینه متوقف نباشیم بنابراین میتوانیم به سراغ سناریوهای مختلف برای تربیت معلم برویم به عنوان مثال معلم مقطع ابتدایی را فقط در دانشگاه فرهنگیان آموزش دهیم و برای سایر مقاطع تحصیلی طی همکاری مشترک با سایر دانشگاهها به جذب معلم اقدام کنیم.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پویش ایران همدل چیست؟
طرح ابراهیم با طوفانالاقصی به باد رفت/اسرائیل نباید احساس امنیت کند
بزرگترین پروژه بازآفرینی شهری در تهران به کجا رسید؟
صدور احکام بازنشستگان تامین اجتماعی در آبانماه
آمادهباش امدادگران هلال احمر در پی صدور هشدار نارنجی سازمان هواشناسی
صدور احکام بازنشستگان در آبانماه
موزه عبرت در کاخ سعدآباد
قوانین مربوط به ایثارگران بازنگری، اصلاح و تجمیع شود
هوشمندسازی خدمات در بخشهای مختلف تأمین اجتماعی قوت میگیرد
ارائه بستههای معیشتی به خانوادههای جانباختگان معدن طبس
کشف تریاک در بستههای آجیل
کشف آبمیوه با طعم شیشه در فرودگاه امام خمینی (ره)
تقویت بسیج دانش آموزی در مدارس غیردولتی با رویداد چفیههای بهشتی
افتتاح ۱۱۰پروژه مدیریت شهری در شهرری
توسعه عدالت و ارتقا کیفیت آموزشی برای همه دانش آموزان
توفان ترامی در هاینان چین ۷ کشته و ۱ مفقود بر جای گذاشت
احداث مجموعه نمایشی الگونما در منطقه۱۱
هوای پایتخت در شرایط قابل قبول است
تردد روان در محورهای شمالی/ ترافیک در محور شهریار_تهران
محمد زارعی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر شد
زنان ما در حوزههای نوآوری ظرفیتهای فراوانی دارند
شرکت تولید کننده مواد پلیمری به دلیل گرانفروشی جریمه شد
معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده وارد دوحه شد
جزییات انهدام باند قاچاق و کشف ۱۰ کیلو هروئین در محورهای مواصلاتی تهران
نقشه مراکز تخلیه ایمن اضطراری محلات تهران بهروز رسانی میشود
کلاهبرداری ۴۰ میلیاردی توسط شرکت جعلی پارسا خودرو
پایان فعالیت باند بزرگ جعل طلا و سکه در پایتخت
مشارکت حدود ۲۰ میلیارد تومانی مردم تهران برای کمک به مردم لبنان
دستگیری اراذل و اوباش فراری شرق تهران
هشدار معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نسبت به تخلفات صنفی