میرنیوز
به گزارش ایسنا، حدود پنج ماه گذشته آییننامه ماده ۸ قانون هوای پاک که درباره سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه بود، بر اساس استعلام دیوان عدالت اداری از شورای نگهبان ابطال شد.
ماجرا از این قرار بود که فردی درباره این آییننامه به دیوان عدالت اداری شکایت کرده و دیوان عدالت اداری نیز در این زمینه از شورای نگهبان استعلام گرفته بود. پس از آن، بر اساس نظر فقهای این شورا تعیین سن فرسودگی برای خودروها خلاف شرع اعلام شد و رای به ابطال این آییننامه قانون هوای پاک دادند.
اکنون باتوجه به ابطال آیین نامه قبلی ماده ۸ قانون هوای پاک درباره تعیین سن فرسودگی خودروها، سازمان حفاظت محیط زیست پیشنویس جدید این آییننامه را به هیات دولت ارائه کرده است.
بهزاد اشجعی - دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست - در گفت و گو با ایسنا درباره برخی جزییات آییننامه جدید اظهارکرد: در آییننامه جدید ماده ۸ قانون هوای پاک - برخلاف آیین نامه قبلی - ملاک اسقاط انواع خودروها معاینه فنی است این درحالیست که پیش از این برای خودروهای مختلف سن فرسودگی تعریف کرده بودیم و لازم بود که خودروها پس از رسیدن به سن فرسودگی اسقاط شوند.
وی ادامه داد: بر این اساس در آییننامه جدید که به هیات دولت ارائه شده است، پیشنهاد دادهایم هر خودرویی که نتواند طی دو دوره متوالی معاینه فنی را پاس کند، فرسوده محسوب میشود و باید اسقاط شود.
اشجعی در ادامه با اشاره به اینکه علاوه بر این سنی را بهعنوان سن فرسودگی برای انواع مختلف خودروها مشخص کردهایم، تصریح کرد: از اینرو هر خودرویی که به سن فرسودگی برسد نیاز است که نظارتها روی آن افزایش پیدا کند و برای مثال بهجای سالی یکبار در سال سه بار به مراکز معاینه فنی مراجعه کند.
به گفته دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست این سن برای خودروهای مختلف متفاوت است. برای مثال سن فرسودگی و افزایش نظارتها روی خودروهای شخصی ۱۵ سال است.
وی در ادامه با بیان اینکه در کشورهای مختلف دنیا نیز چنین روشی ملاک اسقاط خودروها است، گفت: بههرحال در کشور در زمینه معاینه فنی مشکلاتی وجود دارد و اعتماد ۱۰۰ درصدی به آن نیست اما اکنون که پیشنهاد دادهایم ملاک اسقاط خودروهای فرسوده، معاینه فنی باشد، نیاز است که اهرمهای نظارتی روی این مسئله تقویت شوند.
اشجعی در پایان اظهار کرد: برای مثال درحال حاضر خودروهایی که معاینه فنی ندارند فقط در تهران و چند کلانشهر دیگر جریمه میشوند و سایر شهرها موضوع معاینه فنی را روی خودروهای مختلف چک نمیکنند. از سوی دیگر نیاز است که نظارتها روی مراکز معاینه فنی نیز بیشتر شود. بنابراین اصلاح فرآیندها ضروری است. باتوجه به نظری که دیوان عدالت اداری داده بود، معاینه فنی تنها راهکاری است که میتوان برای اسقاط خودروهای فرسوده دنبال کرد.
به گزارش ایسنا، بر اساس آخرین مطالعات ۴۰ درصد آلودگی شهر تهران مربوط به خودروهای فرسوده است همچنین درحال حاضر آلودگی هوا سالانه سبب مرگ ۳۰ هزار نفر در ایران میشود و ۲.۶ میلیارد دلار خسارتهای اقتصادی به کشور وارد میکند.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
زائران حج بدون چمدان وارد مکه شدند
دعا برای سلامتی رئیسجمهور و هیئت همراه در مدینه منوره
آخرین جزئیات اعلامی سانحه هلیکوپتر رئیسجمهور توسط هلالاحمر
از زمین تا کهکشان؛ سفری با تلسکوپ در تهران
استمرار حضور عمرهگزاران ایرانی در عربستان بعد از موسم حج
دلایل کاهش نگرانکننده موالید و ازدواج در کشور/ چاره چیست؟
فن بازار شیراز؛ دروازه ورود ۲۰۰ شرکت به دنیای دانشبنیانها
بازداشت مالخران یک پاساژ موبایلفروشی در تهران
ماجرای قطع ۸۱۲ درخت در بوستان چیتگر و شکار سنجاب چیست؟
چالش امتحانات نهایی و استرس مضاعف میلیونها دانشآموز
دستگیری قاتل پس از ۲۰ سال زندگی مخفیانه در سوئد
سفر به جنوب؛ حکایت تویوتای هیبرید توقیفی و لنج و گیتار!
اعزام ۸ آمبولانس به محل سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور
اعزام پهپادهای هلال احمر به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور
همه امکانات درمانی در محل سانحه مستقر شده است
هشدار دادستانی نسبت انتشار اخبار دروغ درباره سانحه امروز
حضور یگانهای ویژه پلیس در منطقه سانحه بالگرد رئیسجمهور
نیروهای امدادی به محل حادثه بالگرد رئیسجمهور نزدیک شدند
۴۰ تیم واکنش سریع در منطقه سانحه حضور یافتند
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود